Zoon 16 om 5.00 nog niet thuis

24-12-2020 05:52 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 16 spreekt regelmatig af met vrienden. In deze coronatijd dus chillen bij een van zijn vrienden thuis. (Garage is omgebouwd tot chillhok met koelkast, tv enz).

Ik wil niet echt tijd afspreken, maar ik merk dat ik niet echt slaap als hij niet thuis is. Net dus om 4.30 wakker, kijk in zijn kamer of zoon thuis is, nee dus, dan lig ik niet fijn. Dus met hond gaan lopen buiten... komt hij net aan fietsen.

Is geen kind wat in 7 sloten loopt, maar er wordt wel eens geblowd en gedronken, ook al hebben we hier bepaalde afspraken over, het blijft een puber van 16.

Hij fietst alleen naar huis (10 minuten fietsen) en ik denk dan stel dat ie stoned of drinken is en aangereden wordt , van zijn fiets gevallen is.

Hebben jullie bepaalde tijd, of handige tips ? Hoor van vriendin dat zij een wekker zetten om 04.00 die zoon bij thuiskomst af zet. Als hij niet thuis is om die tijd gaat ie af. Zo slapen ze stuk rustiger.
mafalda schreef:
24-12-2020 14:50

Denk dat er geen puber een haal van een joint afwijst omdat het van hun ouders niet mag.
En dat blijkt dus wel zo te zijn (ik verzin het niet zelf).

Er open over praten is mooi, maar je weet nooit of ze alles vertellen (als puber had ik dat niet gedaan denk ik).
Spotty schreef:
24-12-2020 14:01
Tijdens de zomervakantie op camping afgelopen jaar, ging het bier wel heel hard, waarop ik mijn man aansprak. HIj had ze niet op, maar zoon nam ze mee naar het kampvuur savonds waar alle pubers bij elkaar kwamen. Hij vertelde dit eerlijk omdat hij het zielig vond dat zijn vader de schuld kreeg ;)

Wat heb jij een naïef en aardig beeld van je puber. Hij vertelde jou dat niet eerlijk, maar omdat hij niet anders kon. Papa had ze niet op dus blijft er maar 1 andere over.
I.p.v het geweldig vinden dat hij “opbiecht” het bier meegenomen te hebben, had mijn puber van 16 op zijn kop gekregen dat hij aan bier zit wat van mij is en hij het niet even vraagt.
Ik vind het mooi dat je niet alles wilt verbieden en overal over in gesprek wilt gaan. Ik hoop dat dit op termijn ook de beste keuze is. Je weet het gewoon niet, de mensen die het verbieden weten ook niet of hun 18-jarige niet ontspoort als alles wél mag. Wij hebben een verslaafd familielid die door de verslaving relatief jong is overleden en een gigantische puinhoop van zijn leven heeft gemaakt. Vanaf jongs af aan halen wij dit onderwerp naar boven, gewoon zodat het er hopelijk goed in zit tegen de tijd dat ze hier in aanraking komen met drank en drugs.
Spotty schreef:
24-12-2020 10:11
Zoon gaf aan dat hij lekker vind om zich soms zo relaxed te voelen, werkte beter dan zijn pillen (hij gebruikt methylfenidaat ivm ASS). Dus weer uitgelegd dat hij juist door zijn ASS verslavingsgevoeliger kan zijn.
Ik hoorde van de week een nieuwe collega vertellen dat haar zoon in een kliniek zit, omdat hij in de puberteit het blowen, en dus de rust in zijn hoofd ontdekte, en dat is van kwaad tot erger gegaan. Inmiddels is hij dus verslaafd aan harddrugs. Ik zeg niet dat jouw zoon zo eindigt, maar de grens overgaan is dan wel wat makkelijker in bepaalde periodes van drukte in het hoofd.
toffifee schreef:
24-12-2020 15:50
Ik vind het mooi dat je niet alles wilt verbieden en overal over in gesprek wilt gaan. Ik hoop dat dit op termijn ook de beste keuze is. Je weet het gewoon niet, de mensen die het verbieden weten ook niet of hun 18-jarige niet ontspoort als alles wél mag. Wij hebben een verslaafd familielid die door de verslaving relatief jong is overleden en een gigantische puinhoop van zijn leven heeft gemaakt. Vanaf jongs af aan halen wij dit onderwerp naar boven, gewoon zodat het er hopelijk goed in zit tegen de tijd dat ze hier in aanraking komen met drank en drugs.

Ik hoorde van de week een nieuwe collega vertellen dat haar zoon in een kliniek zit, omdat hij in de puberteit het blowen, en dus de rust in zijn hoofd ontdekte, en dat is van kwaad tot erger gegaan. Inmiddels is hij dus verslaafd aan harddrugs. Ik zeg niet dat jouw zoon zo eindigt, maar de grens overgaan is dan wel wat makkelijker in bepaalde periodes van drukte in het hoofd.
Nou precies , iedereen doet het op zijn of haar manier met de beste bedoelingen. Toen zoon jong was was hij geobsedeerd door vuur, ik was bang dat op een dag hij brand zou stichten in huis. Dus vaak met hem gesproken en ondersteunend filmpjes laten zien van branden. Daarna was het niet meer zon obsessie.

Dit is ook wat ik tegen hem zei, dat dat gevoel verslavend kan zijn waardoor hij vaker gaat gebruiken. Gelukkig kan hij er zelf niet aankomen en verloopt alles nog via de oudste broer van vriend. Door de week weet ik zeker dat hij niets gebruikt want hij is dan of op de sportclub of thuis. Hij spreekt ook niet ieder weekend af met zijn vrienden omdat hij ook vaak moet werken in het weekend.
Maar wellicht dat het laten zien van effect van gebruik van drugs op mensen verhelderend werkt. HIj heeft in ieder geval bij ons in dorp 2 afschrikvoorbeelden van verslaafden die ook ooit begonnen zijn met blowen en nu heroine spuiten. Dat vindt ie heel naar om te zien, het leven op straat, bedelen en hun uiterlijk.
Spotty schreef:
24-12-2020 16:46
Nou precies , iedereen doet het op zijn of haar manier met de beste bedoelingen. Toen zoon jong was was hij geobsedeerd door vuur, ik was bang dat op een dag hij brand zou stichten in huis. Dus vaak met hem gesproken en ondersteunend filmpjes laten zien van branden. Daarna was het niet meer zon obsessie.

Dit is ook wat ik tegen hem zei, dat dat gevoel verslavend kan zijn waardoor hij vaker gaat gebruiken. Gelukkig kan hij er zelf niet aankomen en verloopt alles nog via de oudste broer van vriend. Door de week weet ik zeker dat hij niets gebruikt want hij is dan of op de sportclub of thuis. Hij spreekt ook niet ieder weekend af met zijn vrienden omdat hij ook vaak moet werken in het weekend.
Maar wellicht dat het laten zien van effect van gebruik van drugs op mensen verhelderend werkt. HIj heeft in ieder geval bij ons in dorp 2 afschrikvoorbeelden van verslaafden die ook ooit begonnen zijn met blowen en nu heroine spuiten. Dat vindt ie heel naar om te zien, het leven op straat, bedelen en hun uiterlijk.
En toch weerhoudt hem dat niet van het gebruiken van wiet. Dus zoveel indruk maakt het blijkbaar niet.
En wiet die via de broer van een vriendje loopt. Als hij het dan gebruikt, zou ik graag willen weten wat hij dan precies gebruikt. Niet iets via via. Wie weet wat erin zit.
Whomi schreef:
24-12-2020 16:56
En toch weerhoudt hem dat niet van het gebruiken van wiet. Dus zoveel indruk maakt het blijkbaar niet.
En wiet die via de broer van een vriendje loopt. Als hij het dan gebruikt, zou ik graag willen weten wat hij dan precies gebruikt. Niet iets via via. Wie weet wat erin zit.
Dat is precies waarom die oudere broer het koopt, hij heeft er meer verstand van dan man of ik of dat ze van iemand kopen die ze niet kennen. Dat hij af en toe blowt vind ik niet zo bijzonder. Als het voorbeeld hem weerhoudt van zwaardere middelen gebruiken is mijn doel bereikt
Spotty schreef:
24-12-2020 17:01
Dat is precies waarom die oudere broer het koopt, hij heeft er meer verstand van dan man of ik of dat ze van iemand kopen die ze niet kennen. Dat hij af en toe blowt vind ik niet zo bijzonder. Als het voorbeeld hem weerhoudt van zwaardere middelen gebruiken is mijn doel bereikt
Maar hij is 16 he?! Als je met 16 al blowt en het geaccepteerd wordt door je ouders dan is de kans groot dat met 18 jaar de grenzen nog verder verlegd worden.
mafalda schreef:
24-12-2020 14:50
En wat zijn de consequenties als ze het wel doen?
Het is makkelijk praten natuurlijk als er geen interesse voor drank of drugs is maar een gemiddelde tiener vind het allemaal maar wat spannend.
Verbieden tot ze gaan liegen, open erover blijven praten levert meer op.
Denk dat er geen puber een haal van een joint afwijst omdat het van hun ouders niet mag.
Ik begrijp niet zo goed dat drugsgebruik verbieden of afkeuren gelijk wordt gesteld aan “er niet open over kunnen praten”. Je hoeft het niet allemaal primadebima te vinden om erover te kunnen praten hè?
Spotty schreef:
24-12-2020 17:01
Je vindt duidelijk dat je heel goed bezig bent, maar wat is dan het doel van dit topic?
Quincy2 schreef:
24-12-2020 17:54
Je vindt duidelijk dat je heel goed bezig bent, maar wat is dan het doel van dit topic?
Tips hoe andere ouders dit doen mbt thuiskomen en tijdstip bij het stappen van hun pubers. Maar de meesten zijn vooral bezig te vertellen hoe slecht wij het doen , welke risico's we lopen, dat wij blijkbaar alles goed vinden enz enz. Kortom dingen waar ik weinig mee kan.

Wellicht had ik het blow verhaal weg moeten laten.
Spotty schreef:
24-12-2020 18:11
Tips hoe andere ouders dit doen mbt thuiskomen en tijdstip bij het stappen van hun pubers. Maar de meesten zijn vooral bezig te vertellen hoe slecht wij het doen , welke risico's we lopen, dat wij blijkbaar alles goed vinden enz enz. Kortom dingen waar ik weinig mee kan.

Daarbij heb ik nergens gezegd dat wij het zo goed doen. Iedereen doet het op zijn of haar manier maar met de beste bedoelingen.

Ik geloof alleen niet in het verbieden van roken, drinken, drugs, sex hebben enz het gewenste effect heeft op (mijn) puber.
Dat ie drinkt en af en toe een trek neemt van een pret-sigaret zou mij niet deren.
Zo lang ie niet laveloos zat thuiskomt of je ontdekt dat ie elke week aan de cocaïne zit.

Maar om 5 uur 's nachts thuiskomen als 16-jarige - tenzij het Oudjaar is - zou ik maar niks vinden.

Wat gaat ie dan op zijn 18de doen gesteld dat ie niet op kamers zit? Gewoon niet meer thuiskomen of om 12u 's middags?
Met alle gevolgen naar gezinsleven, studies en jobs toe?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je reageerde eerder nogal gepikeerd op mijn schrijven, dus vat ik het nu kort samen:
Weet hoeveel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid je een kind van 16 toekent.
Spotty schreef:
Tips hoe andere ouders dit doen mbt thuiskomen en tijdstip bij het stappen van hun pubers.
Volgens mij zijn er niet zoveel die het zo ver hebben laten komen. Maar ik zag bijvoorbeeld wel iemand met wat ze zou doen als het gebeurde, alleen ik heb even gemist of je daar op gereageerd had.
Spotty schreef:

Ik heb daar gewoon op gereageerd. Maar als je het blowen en drinken in een garage met veel regelmaat, tijdens corona goedkeurt. Broer drugs voor hem laat halen, snap ik je vraag rondom de tijd van thuiskomen eigenlijk niet zo goed meer.
Spotty schreef:
24-12-2020 14:04
Maar wat doe je dan als ze het wel doen ?

Je wekt de indruk dat je het niet weet en dus bij voorbaat maar de handdoek in de ring gooit, klopt dat?

Ik zou gaan praten, uitleggen, afspraken maken, consequenties invoeren (geen wifi, geen uitjes, geen geld, weet ik veel). En natuurlijk weet ik dat het misschien niet helpt en dat je een 16-jarige niet vast kan binden aan zijn stoel. Maar dan weet hij in ieder geval wel wat de norm is.

Opvoeding vereist liefde en open gesprekken maar óók grenzen en een zekere autoriteit. Het geeft houvast voor je kind als het niet alles zelf hoeft te bedenken, zeker op kwetsbare momenten.
Spotty schreef:
24-12-2020 18:15
Daarbij heb ik nergens gezegd dat wij het zo goed doen. Iedereen doet het op zijn of haar manier maar met de beste bedoelingen.

Ik geloof alleen niet in het verbieden van roken, drinken, drugs, sex hebben enz het gewenste effect heeft op (mijn) puber.

Dan 'geloof' je dat niet, wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit (en dat is geen geloof). Dat hoeft net voor jouw zoon niet op te gaan, dat weet ik, en jij kent hem en je bent duidelijk niet te overtuigen.

Je weet niet genoeg van wiet zeg je, en daarom 'begeleidt de oudere broer het'. Ik gok zomaar dat je geen idee hebt wat het doet met jongeren. Ik ken menig volwassene, dertigers, die verslaafd zijn aan wiet. Elke dag blowen. Elke dag. Alsof het sigaretten zijn. Die zijn allemaal begonnen zoals jouw zoon. Lijden aan adhd, ass enz. Pure zelfmedicatie.
Niet gezond want het is ook gewoon roken, en je wordt er zo verdomd ambitieloos en passief van. Ik snap niet dat je er zo laconiek onder bent. Ik heb alles gedaan en gebruikt wat god verboden heeft en ik zou het nog erger vinden als mijn kinderen gaan blowen dan als ze gaan drinken (en dat vind ik al erg). Coke is nog erger, maar daar komt je zoon vanzelf mee in aanraking als hij nu al aan de wiet zit. Daar kan je zeker van zijn.
Parella schreef:
24-12-2020 22:26
Dan 'geloof' je dat niet, wetenschappelijk onderzoek wijst anders uit (en dat is geen geloof). Dat hoeft net voor jouw zoon niet op te gaan, dat weet ik, en jij kent hem en je bent duidelijk niet te overtuigen.

Je weet niet genoeg van wiet zeg je, en daarom 'begeleidt de oudere broer het'. Ik gok zomaar dat je geen idee hebt wat het doet met jongeren. Ik ken menig volwassene, dertigers, die verslaafd zijn aan wiet. Elke dag blowen. Elke dag. Alsof het sigaretten zijn. Die zijn allemaal begonnen zoals jouw zoon. Lijden aan adhd, ass enz. Pure zelfmedicatie.
Niet gezond want het is ook gewoon roken, en je wordt er zo verdomd ambitieloos en passief van. Ik snap niet dat je er zo laconiek onder bent. Ik heb alles gedaan en gebruikt wat god verboden heeft en ik zou het nog erger vinden als mijn kinderen gaan blowen dan als ze gaan drinken (en dat vind ik al erg). Coke is nog erger, maar daar komt je zoon vanzelf mee in aanraking als hij nu al aan de wiet zit. Daar kan je zeker van zijn.

Dikke kans dat hij dat al gebruikt, zeker als hij zo makkelijk nachten doorhaalt. Lekker "nuchter" naar huis fietsen om 5 uur 's ochtends.
Am Yisrael Chai!
Wat mag jouw kind nou eigenlijk niet? Oftewel zijn er (ergens) harde grenzen? Ik krijg sterk het idee dat jij de opvoeding/grenzen aan je zoon overlaat. Je geeft wat aanwijzingen en gaat er vanuit dat hij de meest verstandige optie kiest. Hij is 16, zijn hersens zijn nog compleet in ontwikkeling (kan niet alle gevolgen overzien), heeft autisme (als ik het goed begrijp) en contacten (garage met drank en wiet) die niet echt handig zijn bij zoveel vrijheid. Dit is toch veel te veel verantwoordelijkheid? Nu lijkt het of je er gewoon op gokt dat hij niet de verkeerde afslag neemt. Het klinkt mij meer in de oren dat jij niet goed weet hoe om te gaan met de puberfase en dat maskeert onder het mom van het opvoedkundige idee van brave puber op zijn weg naar volwassenheid. En het idee dat jouw kind zo eerlijk tegen jou is, dat baseer je neem ik aan op je ervaringen van voor deze tijd , toen drank/wiet nog niet echt speelde. Volgens mij steek jij dus je kop in het zand en ik zou in jouw plaats ervoor zorgen dat je meer grip krijgt. Want als jij het mis hebt (brave puber die een tikje experimenteert en jou alles braaf en eerlijk vertelt) dan zijn de rapen wel gaar en sla jij je voor je hoofd dat je zoveel ruimte hebt gegeven. Kortom ik zou het roer weer in handen nemen, want nu (is mijn mening) staat met name je zoon aan dat roer en jij hoopt dat het goed komt.
Spotty schreef:
24-12-2020 18:15

Ik begrijp het wel, ieder kind is anders. Mijn oudste van 16 is altijd al heel verstandig geweest, heeft nooit echt gepuberd en is supermakkelijk, ze taalt ook echt niet naar drank of drugs. Heeft ook geen vrienden die dat doen. Tegen haar kan ik makkelijk zeggen dat het niet mag en dan luistert ze ook, ze begrijpt ook waarom.

Maar mijn jongste (nu pas 11) is zo’n kind dat júist alles doet wat je verbiedt en ook alles stiekem doet, ze doet ook wat in haar opkomt gewoon omdat ze het leuk vindt, zonder over de consequenties na te denken. Ik zou nu niet direct weten hoe dat straks aan te pakken (als ze bijvoorbeeld vrienden heeft die mogen drinken op hun 16e), maar wat ik wel weet is dat ik straks liever heb dat ik weet waar ze mee bezig is dan dat ik álles ga verbieden en dat ze dan stiekem van alles gebruikt.
Ik kan me dus best voorstellen dat het bij jouw zoon ook ongeveer zo werkt.

Bovendien is het ook echt niet dat iemand die op zijn 16e wat drinkt en blowt meteen helemaal verkeerd terechtkomt en aan de harddrugs gaat. Ik dronk vanaf mijn 15e/16e regelmatig en blowde ook wel eens, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht aan de coke of heroïne te gaan hoor. Dat was van een heel andere orde. Ook geen xtc, lsd of wat dan ook.

Wel zou ik heel duidelijke grenzen stellen, niet de ene keer dit zeggen en toelaten en de andere keer weer niet of de regels veranderen.
*Sally* schreef:
24-12-2020 17:32
Ik begrijp niet zo goed dat drugsgebruik verbieden of afkeuren gelijk wordt gesteld aan “er niet open over kunnen praten”. Je hoeft het niet allemaal primadebima te vinden om erover te kunnen praten hè?
Dat klopt.
Maar het gaat erom dat als het toch gebeurd het bespreekbaar is.
Er zijn echt wel onderwerpen waar we prima over praten maar van mij toch echt een nee krijgen.
Maar het gebruik van drank en drugs is gewoon veel lastiger verbieden omdat het dan vaak stiekem wordt gedaan.
En om op de vraag terug te komen van to, hier zouden ze niet zo laat thuis mogen komen. Ik vind nu ze 15 zijn om 24.00 een mooie tijd.
Tegen de tijd dat ze 16 zijn denk rond 1 uur.
En altijd de harde eis dat ze echt op tijd moeten komen, bereikbaar moeten blijven en laten weten waar ze zijn.
Tot nu toe doen ze dat netjes.
Van de zomer hadden ze af en toe ergens thuis een verjaardag en dan mocht het wat later. Ik haal ze dan op, zet ik mijn wekker voor.
Dubbel
Ik vind het vrij naïf om te denken dat je een kind van 16 van alles kunt verbieden. Ik had vroeger met 16 ook regels (vrij redelijke achteraf gezien), maar ik deed alles alsnog. Stiekem. Het ligt mss ook aan het kind, maar ik liet me echt niets verbieden. En als ik straf kreeg sloop ik alsnog uit huis.

Ik denk dat je het beste in gesprek kunt blijven. Praat met je kind en stel je open en kwetsbaar op. Praat over de gevaren van alcohol en drugs en laat merken waar jouw zorgen liggen. Zo help je je kind om zelf de juiste keuzes te maken. Verbieden om ergens heen te gaan waar alle vrienden samen komen (wat enorm belangrijk is voor een kind van 16) vind ik echt heel vreemd.
Een verslaafd kind voorkom je echt niet door verbieden, daar ligt toch veel meer aan ten grondslag.

Het mooiste is wanneer je samen een thuiskom tijd kunt afspreken, waar jullie je allebei in kunnen vinden. Het zou voor mij belangrijker zijn hoe hij thuiskomt (samen, niet dronken of knetter stoned) dan hoe laat.

Blowen en drinken zou ik ook niet blij mee zijn en dit ook zeggen. Dat je dat liever niet hebt en waarom. Verbieden is zinloos imo, want hij doet het toch als hij het zelf wil. Maar je kunt wel je afkeur laten blijken. Niet verbieden is niet hetzelfde als alles maar toelaten. Maar ook hierin maakt hij uiteindelijk zelf zijn eigen keuzes.

Dat hij dan met 18 helemaal los zal gaan is ook onzin. Dat verschilt zo per kind. Toen ik ging studeren en vrij jong uit huis ging, deed ik al die dingen juist veel minder. Je weet het gewoon niet en het is echt te simpel om te zeggen als dit, dan dat....
herfst100 schreef:
27-12-2020 07:45
Ik vind het vrij naïf om te denken dat je een kind van 16 van alles kunt verbieden. Ik had vroeger met 16 ook regels (vrij redelijke achteraf gezien), maar ik deed alles alsnog. Stiekem. Het ligt mss ook aan het kind, maar ik liet me echt niets verbieden. En als ik straf kreeg sloop ik alsnog uit huis.

Ik denk dat je het beste in gesprek kunt blijven. Praat met je kind en stel je open en kwetsbaar op. Praat over de gevaren van alcohol en drugs en laat merken waar jouw zorgen liggen. Zo help je je kind om zelf de juiste keuzes te maken. Verbieden om ergens heen te gaan waar alle vrienden samen komen (wat enorm belangrijk is voor een kind van 16) vind ik echt heel vreemd.
Een verslaafd kind voorkom je echt niet door verbieden, daar ligt toch veel meer aan ten grondslag.

Het mooiste is wanneer je samen een thuiskom tijd kunt afspreken, waar jullie je allebei in kunnen vinden. Het zou voor mij belangrijker zijn hoe hij thuiskomt (samen, niet dronken of knetter stoned) dan hoe laat.

Blowen en drinken zou ik ook niet blij mee zijn en dit ook zeggen. Dat je dat liever niet hebt en waarom. Verbieden is zinloos imo, want hij doet het toch als hij het zelf wil. Maar je kunt wel je afkeur laten blijken. Niet verbieden is niet hetzelfde als alles maar toelaten. Maar ook hierin maakt hij uiteindelijk zelf zijn eigen keuzes.

Dat hij dan met 18 helemaal los zal gaan is ook onzin. Dat verschilt zo per kind. Toen ik ging studeren en vrij jong uit huis ging, deed ik al die dingen juist veel minder. Je weet het gewoon niet en het is echt te simpel om te zeggen als dit, dan dat....
Uiteraard hebben we met hem gesproken en aangeven dat we niet blij zijn dat hij af en toe blowt of drinkt. Gevaren, risico's en onze zorgen met hem besproken. Maar wat je zegt, het verbieden is zinloos omdat ik het niet kan controleren (hij is nooit laveloos, aangeschoten of onder invloed thuis gekomen) en hij het dan wellicht gewoon toch doet.
Wij vinden het erg fijn dat hij hier open en eerlijk over is geweest, als hij namelijk niets had verteld had ik het echt niet geweten (omdat hij dus niet drinken, aangeschoten of stoned thuis komt) en had ik gedacht dat hij al die tijd heeft zitten gamen.

Inmiddels goede afspraken met hem kunnen maken over het tijdstip van thuiskomen en het aanlaten van zijn app, zodat ik kan zien waar hij is en ik bericht krijg zodra hij daar weggaat. Hier werd ook de tip gegeven om licht te laten branden op overloop boven die hij uit doet zodra hij thuis is. Ook afgesproken dat hij daar blijft slapen als hij onder invloed is, ik wil niet dat hij dan over straat gaat maar dat wel laat weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven