Piano buren
zaterdag 26 december 2020 om 10:10
De buren hebben een piano gekocht en tegen de muur aan gezet dat aan ons huis grenst. Als er op de piano wordt gespeeld, dan horen wij elke toets die wordt geslagen. Soms wordt er geen liedje gespeeld, maar simpelweg op de toetsen geramd, ik denk gewoon voor de lol.
We hebben vaak aangegeven dat we bijna alle geluiden van de buren horen. Eerder zijn we al een paar keer het gesprek aangegaan over geluidoverlast van de speakers (na 22:00 nog keiharde muziek, zo hard dat bij ons thuis de glazen trillen). Over de piano hebben we ook eerder aangegeven dat het geluid door ons hele huis galmt.
Een paar weken terug speelden ze ineens om 1:15 uur in de nacht op de piano. Daar hebben we wat van gezegd, waarna ze stopten. Gisteravond werd er ineens om 0:00 uur op de piano gespeeld.
Ik word er wakker van en word er gespannen van. Daardoor lukt het mij niet goed om weer in slaap te vallen. Ik vind dit hele gebeuren erg vervelend, maar ligt daar aan mij?
Ik merk dat ik aan mezelf begin te twijfelen. Wat vinden jullie? Is dit aso of moet piano spelen in de nacht gewoon kunnen?
Aan de andere kant hebben ze geen buren, maar daar willen ze de piano niet neerzetten omdat de piano in hun ogen perfect past in dat lege plekje aan de muur.
We hebben vaak aangegeven dat we bijna alle geluiden van de buren horen. Eerder zijn we al een paar keer het gesprek aangegaan over geluidoverlast van de speakers (na 22:00 nog keiharde muziek, zo hard dat bij ons thuis de glazen trillen). Over de piano hebben we ook eerder aangegeven dat het geluid door ons hele huis galmt.
Een paar weken terug speelden ze ineens om 1:15 uur in de nacht op de piano. Daar hebben we wat van gezegd, waarna ze stopten. Gisteravond werd er ineens om 0:00 uur op de piano gespeeld.
Ik word er wakker van en word er gespannen van. Daardoor lukt het mij niet goed om weer in slaap te vallen. Ik vind dit hele gebeuren erg vervelend, maar ligt daar aan mij?
Ik merk dat ik aan mezelf begin te twijfelen. Wat vinden jullie? Is dit aso of moet piano spelen in de nacht gewoon kunnen?
Aan de andere kant hebben ze geen buren, maar daar willen ze de piano niet neerzetten omdat de piano in hun ogen perfect past in dat lege plekje aan de muur.
zaterdag 26 december 2020 om 11:24
Dat gaat alleen maar meer escaleren.
zaterdag 26 december 2020 om 11:34
Nee, je bent niet te gevoelig. De buren zijn asociaal. En als ze er midden in de nacht een ram op geven, zijn ze ook niet van plan te leren spelen blijkbaar.
Als je je het kan permitteren, verhuis dan.
Of hadden ze begrip voor jou toen je vroeg of het anders kan?
Ik heb ook een piano gehad in een rijtjeshuis en behalve de isolatie eronder en erachter, houd je rekening met de buren door middel van de tijd die je speelt. Altijd overdag als er niemand slaapt. En als silent piano mogelijk was geweest, had ik dat ook gedaan.
Ik heb ook een piano gehad in een rijtjeshuis en behalve de isolatie eronder en erachter, houd je rekening met de buren door middel van de tijd die je speelt. Altijd overdag als er niemand slaapt. En als silent piano mogelijk was geweest, had ik dat ook gedaan.
zaterdag 26 december 2020 om 11:36
Je buren zijn aso. Ik woonde in een gehorige flat toen ik klarinet- en pianoles had en polste regelmatig bij de buren of ze het nog eens waren met de afspraak om niet na 21u te spelen. In mijn huis nu heb ik afgesproken om niet te spelen tussen 7 en 8, omdat mijn buurmeisje dan gaat slapen. Het is niet meer dan normaal om hier goede afspraken met de buren over te maken, vind ik.
Ik heb een silent piano, dus kan met koptelefoon opspelen als het laat is. Die heeft niet iedereen, maar gewone piano's hebben vaak een studiepedaal: die kun je intrappen zodat de piano gedempt speelt. Dat scheelt ook al een hoop. Maar je buren klinken niet alsof ze dat willen overwegen.
Misschien kun je het afwachten: het is nu een leuk nieuw speeltje, misschien verdwijnt de interesse vanzelf en wordt het weer rustiger. Verder heb ik geen tips. Sterkte!
Ik heb een silent piano, dus kan met koptelefoon opspelen als het laat is. Die heeft niet iedereen, maar gewone piano's hebben vaak een studiepedaal: die kun je intrappen zodat de piano gedempt speelt. Dat scheelt ook al een hoop. Maar je buren klinken niet alsof ze dat willen overwegen.
Misschien kun je het afwachten: het is nu een leuk nieuw speeltje, misschien verdwijnt de interesse vanzelf en wordt het weer rustiger. Verder heb ik geen tips. Sterkte!
zaterdag 26 december 2020 om 11:39
Het ligt zeker niet aan jou! Wij hebben ook buren met een piano tegen onze gedeelde muur terwijl we een twee onder een kap hebben. Toen we de buurvrouw net leerde kennen vertelde ze dat ze zo'n geluidsoverlast hadden ervaren met de vorige twee bewoners van ons huis. Toen ik de piano hoorde, begreep ik wat de oorzaak van alle geluidhinder en geruzie was en ook dat er niet met deze mensen te praten viel.
Onze buurjongen heeft ook wel eens laat in de avond en vroeg in de ochtend gespeeld omdat zijn ouders dan niet thuis waren.
Die lage tonen gammele door ons hele huis, tv kijken, muziek luisteren, lezen of leren wordt daardoor bijna onmogelijk gemaakt. Helemaal tijdens thuisonderwijs of kinderen die een middagslaapje doen was het lastig, want het doet iets met je concentratie.
Onze buren hebben trouwens ook met een gitaar, elektrische gitaar en een draaitafel die in de zomer veel wordt gebruikt.
In jouw geval zal ik zeker eerst afspraken maken qua tijden. Dus spelen tussen 10.00 en 20.00 uur oid. En niet langer dan zoveel minuten achter elkaar zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Wanneer ze hier niet mee akkoord gaan contact opnemen met de wijkagent en bemiddelaar. Alles om ruzies te voorkomen.
Wij zijn zelf inmiddels opzoek naar een vrijstaand huis mede door de piano.
Onze buurjongen heeft ook wel eens laat in de avond en vroeg in de ochtend gespeeld omdat zijn ouders dan niet thuis waren.
Die lage tonen gammele door ons hele huis, tv kijken, muziek luisteren, lezen of leren wordt daardoor bijna onmogelijk gemaakt. Helemaal tijdens thuisonderwijs of kinderen die een middagslaapje doen was het lastig, want het doet iets met je concentratie.
Onze buren hebben trouwens ook met een gitaar, elektrische gitaar en een draaitafel die in de zomer veel wordt gebruikt.
In jouw geval zal ik zeker eerst afspraken maken qua tijden. Dus spelen tussen 10.00 en 20.00 uur oid. En niet langer dan zoveel minuten achter elkaar zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. Wanneer ze hier niet mee akkoord gaan contact opnemen met de wijkagent en bemiddelaar. Alles om ruzies te voorkomen.
zaterdag 26 december 2020 om 11:39
Nog wel een vraag: hebben ze bezoek of een feestje als ze zo laat spelen? Want daar kan ik me dan nog wel íets bij voorstellen. Beetje drank achter de kiezen en dan voor de gezelligheid even willen laten horen wat je al kan op piano? (Zou dat zelf nooit doen, maar dat klinkt wel als een uitzonderingssituatie die sommige mensen misschien wel normaal vinden...)
zaterdag 26 december 2020 om 11:47
Wat erg! Ik snap echt niet dat mensen dat hun buren aandoen. Ik hou zelf ook van rust, dus speel vaak uit eigen beweging al zachtjes of met mijn koptelefoon op. Beter een goeie buur dan luidruchtig op je piano kunnen beuken, toch!?OhDeer schreef: ↑26-12-2020 11:39Het ligt zeker niet aan jou! Wij hebben ook buren met een piano tegen onze gedeelde muur terwijl we een twee onder een kap hebben. Toen we de buurvrouw net leerde kennen vertelde ze dat ze zo'n geluidsoverlast hadden ervaren met de vorige twee bewoners van ons huis. Toen ik de piano hoorde, begreep ik wat de oorzaak van alle geluidhinder en geruzie was en ook dat er niet met deze mensen te praten viel.
zaterdag 26 december 2020 om 11:59
Hè? Dus ze hadden zelf zo’n geluidsoverlast ervaren met de vorige buiten, maar ze maken zelf net zoveel lawaai?OhDeer schreef: ↑26-12-2020 11:39Het ligt zeker niet aan jou! Wij hebben ook buren met een piano tegen onze gedeelde muur terwijl we een twee onder een kap hebben. Toen we de buurvrouw net leerde kennen vertelde ze dat ze zo'n geluidsoverlast hadden ervaren met de vorige twee bewoners van ons huis. Toen ik de piano hoorde, begreep ik wat de oorzaak van alle geluidhinder en geruzie was en ook dat er niet met deze mensen te praten viel. [...]
zaterdag 26 december 2020 om 12:07
In mijn stad worden lokalen aangeboden om muziek te oefenen.redbulletje schreef: ↑26-12-2020 11:40Eigenlijk zouden mensen die muziek maken verplicht moeten worden een kamer geluidsdicht te isoleren zodat ze geen geluidsoverlast kunnen veroorzaken.
Dat zouden ze in Nederland ook beter hebben. Hier in België wonen we dan niet eens zo dicht op elkaar als in Nederland!
zaterdag 26 december 2020 om 12:13
Klopt, bovendien kan het zomaar gebeuren dat ze denken: "Zij maken ook geluid, dus dat van mij kan prima."
zaterdag 26 december 2020 om 12:17
parbleumondieu schreef: ↑26-12-2020 11:34Nee, je bent niet te gevoelig. De buren zijn asociaal. En als ze er midden in de nacht een ram op geven, zijn ze ook niet van plan te leren spelen blijkbaar.
Er zijn veel gesprekken geweest, niet alleen over de piano, maar ook de speakers rond middernacht en het gesmijt met de tuindeur (onze gevel trilt dan mee) op tijdstippen waarop heel Nederland op 1 oor ligt.
De gesprekken die we hierover voeren gaan altijd normaal. Ze geven aan begrip te hebben: "oh wat vervelend voor jullie, we hebben het niet door, we zullen er op letten".
Maar vervolgens komt dat laatste niet tot uiting, want na een korte rustige tijd is het steeds weer raak.
zaterdag 26 december 2020 om 12:18
Er zijn ook digitale drums; had onze buurman (gelukkig!)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
zaterdag 26 december 2020 om 12:19
Hun gedrag gaat doorgaans gepaard met bezoek. Ze hebben vaak bezoek (soms 4 dagen achter elkaar), bezoek blijft lang en het bezoek is qua grootte niet in lijn met de overheidsvoorschriften. Met dat laatste bemoei ik me niet, maar ik heb er wel last vanLuistervink schreef: ↑26-12-2020 11:39Nog wel een vraag: hebben ze bezoek of een feestje als ze zo laat spelen? Want daar kan ik me dan nog wel íets bij voorstellen. Beetje drank achter de kiezen en dan voor de gezelligheid even willen laten horen wat je al kan op piano? (Zou dat zelf nooit doen, maar dat klinkt wel als een uitzonderingssituatie die sommige mensen misschien wel normaal vinden...)
zaterdag 26 december 2020 om 12:20
Gelukkig zijn onze huizen goed geïsoleerd. Manlief speelt elke dag op zijn keyboard. Maar zet het geluid wel zacht in de avond. Mijn oudste speelt viool. Maargoed nu zit mijn andere zoon sinds kort op drummen
. We hebben onze buren maar flessen wijn gegeven en alvast onze excuses aangeboden voor de overlast de komende jaren
. We hebben goed contact met ze en vragen ook wel regelmatig of ze er geen last van hebben.
Vervelend dat ze bij jou geen rekening houden. Geef het aan dat je het aso vindt dat ze zo laat nog spelen.
Vervelend dat ze bij jou geen rekening houden. Geef het aan dat je het aso vindt dat ze zo laat nog spelen.
boysmom3 wijzigde dit bericht op 26-12-2020 12:22
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.28% gewijzigd
zaterdag 26 december 2020 om 12:21
Oh dear, we zitten in een soortgelijk schuitje. Wat vervelend voor jeOhDeer schreef: ↑26-12-2020 11:39Het ligt zeker niet aan jou! Wij hebben ook buren met een piano tegen onze gedeelde muur terwijl we een twee onder een kap hebben. Toen we de buurvrouw net leerde kennen vertelde ze dat ze zo'n geluidsoverlast hadden ervaren met de vorige twee bewoners van ons huis. Toen ik de piano hoorde, begreep ik wat de oorzaak van alle geluidhinder en geruzie was en ook dat er niet met deze mensen te praten viel.
Is het jullie gelukt om afspraken te maken over de tijden?
zaterdag 26 december 2020 om 12:21
O wat rot voor je. Wij hadden vroeger een piano maar mochten daar van mijn ouders tussen 21:00 en 8:00 zeker niet op spelen. Voor de lol erop rammen was al helemaal uit den boze.
Een aantal jaren later kregen onze buren ook een piano... Maar die gingen gerust om 23:00 nog spelen (ja, anders kunnen buurman en ik nooit samen spelen!) en hun etterige kinderen ramden er lekker 's ochtends bij het opstaan om half 7 even op... super irritant!
Een aantal jaren later kregen onze buren ook een piano... Maar die gingen gerust om 23:00 nog spelen (ja, anders kunnen buurman en ik nooit samen spelen!) en hun etterige kinderen ramden er lekker 's ochtends bij het opstaan om half 7 even op... super irritant!
zaterdag 26 december 2020 om 12:28
Ja, dat is heel asociaal. Koop gewoon een elektrische piano als je ‘s nachts wilt pianospelen. Ik speel ‘s avonds laat ook weleens piano maar dan zet ik een koptelefoon op. Een van mijn kinderen speelt al jaren een instrument dat wel lawaai maakt en daar hebben we afspraken over met de buren. Bij nieuwe buren snijd ik het onderwerp ook meteen aan. Het moet niet andermans probleem worden natuurlijk.
zaterdag 26 december 2020 om 12:29
Ik speel ook piano en de buurvrouw klaagde laatst juist dat ze me nooit hoorde. Ik hou er ook niet van als mensen last van me hebben. Oefenen doe ik op een digitale met koptelefoon op. Pas als ik een stuk goed kan spelen dan speel ik het eens op de gewone piano maar nooit 's avonds laat of 's morgens vroeg.
zaterdag 26 december 2020 om 12:34
Ohh echt verschrikkelijk! Wij wonen ook in een gehorig rijtjeshuis (jaren 30) en onze buren hebben een paar jaar terug een cello aangeschaft. We hadden eerst nog de instelling van even doorbijten terwijl ze oefenen, misschien zelf een muziekje opzetten... maar al gauw bleek dat de buurman iedere dag na zijn werk een half uur oefende, en de buurvrouw op de dagen dat ze alleen thuis was (ca 2 dagen per week) van 9 tot 15 uur speelde, zo’n 6 uur aan een stuk! We werden er echt gek van, want het klonk echt afschuwelijk en het lijkt wel of je er steeds gevoeliger voor wordt natuurlijk. Toen heb ik toch de buurman er een keer over gesproken, hij vond het eerst wat overdreven “maar ik speel maar een half uur per dag”, maar bleek geen idee te hebben dat zijn vrouw zo obsessief veel speelde. En ook bleken ze een demper te hebben die ze nooit gebruikten. Toen afgesproken dat ze voortaan die demper zouden gebruiken en ook wat minder zouden spelen. Daarna was het wel iets beter te doen, hoewel we het nog steeds hoorden.
En eigenlijk vond ik het nog steeds wel asociaal om zó vaak te oefenen op een instrument in een gehorig huis.
Het helpt natuurlijk ook niet dat wij veel thuis zijn, man met pensioen en ik werk vanuit huis, maar toch.
Langzamerhand is het cello spelen gelukkig alleen maar minder geworden, ik hoop steeds stiekem dat ze de moed hebben opgegeven (want het klinkt nog steeds heel slecht) maar dan opeens horen we het weer, gelukkig niet te vaak meer en niet te lang. Dus yay, helemaal blij!
Alleen... heel jammer dat de buurvrouw sinds begin dit jaar weer een nieuwe obsessie heeft gevonden... klussen! Dus nu regelmatig boren, schuren, slepen met zware dingen... maar ook dat lijkt sinds een maand minder te worden...
Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen!
(Wij gaan misschien op zoek naar een ander huis
)
Kortom: onze buren zijn vriendelijk en er valt ook prima mee te praten (ze zijn demper gaan gebruiken en spelen minder, spelen ook nooit laat in de avond), maar toch lijkt er iets te zijn waardoor ze zich gewoon niet bewust zijn van alle herrie die ze maken, en dat verandert wrsch nooit. En ik wil ook niet iedere keer aan de deur staan als een zeurende buur.
En eigenlijk vond ik het nog steeds wel asociaal om zó vaak te oefenen op een instrument in een gehorig huis.
Langzamerhand is het cello spelen gelukkig alleen maar minder geworden, ik hoop steeds stiekem dat ze de moed hebben opgegeven (want het klinkt nog steeds heel slecht) maar dan opeens horen we het weer, gelukkig niet te vaak meer en niet te lang. Dus yay, helemaal blij!
Alleen... heel jammer dat de buurvrouw sinds begin dit jaar weer een nieuwe obsessie heeft gevonden... klussen! Dus nu regelmatig boren, schuren, slepen met zware dingen... maar ook dat lijkt sinds een maand minder te worden...
Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen!
(Wij gaan misschien op zoek naar een ander huis
Kortom: onze buren zijn vriendelijk en er valt ook prima mee te praten (ze zijn demper gaan gebruiken en spelen minder, spelen ook nooit laat in de avond), maar toch lijkt er iets te zijn waardoor ze zich gewoon niet bewust zijn van alle herrie die ze maken, en dat verandert wrsch nooit. En ik wil ook niet iedere keer aan de deur staan als een zeurende buur.
"Who would've thought it?"
zaterdag 26 december 2020 om 12:39
ibbeltje12 schreef: ↑26-12-2020 10:53Ik heb met mijn buren afgesproken dat ik niet na 19 uur speel en ik heb isolatiemateriaal tussen de piano en de muur. Misschien kan je zoiets met ze afspreken?
Dit ja. Rubberen 'pootjes' onder de piano en geluidsisolatie tussen de piano en de muur. Dat is niet zo duur.
En verder tot vervelends toe blijven aanbellen bij elke geluidsoverlast.
Maar eerlijk gezegd dat ik dat het onbegonnen werk is, want ze houden geen rekening met je en snappen er ook niks van.
zaterdag 26 december 2020 om 12:41
zaterdag 26 december 2020 om 12:49
Ik heb ooit in een oud huis met houten verdiepingsvloeren gewoond waar ik een professioneel harpist boven me had wonen. Een harp is echt knetterluid. Maar ondanks dat ik echt een zeiksnor ben als het gaat om buurgeluiden, van haar kon ik het heel goed hebben. We hadden bepaalde tijden afgesproken en daar hield zij zich aan. Verder had ik echt nooit last van haar dus dat scheelt ook.
Bij mij gaat het er meer om of iemand schijt aan mij heeft of rekening met mij houdt of ik er last van heb. Bij de buren hebben ze een gehandicapt kind wat moeilijk loopt. Als die de trap op en af loopt dan klinkt het als een horde bronstige bizons, zo luid. En toch stoort het me niet want ik weet dat ze er niets aan kan doen. Sterker nog, het is een soort vertrouwd geluid geworden.
Mijn vorige buren met hun elektrische gitaar vond ik wel heel erg irritant. Die gingen soms ook wel los na een avondje stappen - terwijl je ook gewoon met koptelefoon kunt spelen.
Bij mij gaat het er meer om of iemand schijt aan mij heeft of rekening met mij houdt of ik er last van heb. Bij de buren hebben ze een gehandicapt kind wat moeilijk loopt. Als die de trap op en af loopt dan klinkt het als een horde bronstige bizons, zo luid. En toch stoort het me niet want ik weet dat ze er niets aan kan doen. Sterker nog, het is een soort vertrouwd geluid geworden.
Mijn vorige buren met hun elektrische gitaar vond ik wel heel erg irritant. Die gingen soms ook wel los na een avondje stappen - terwijl je ook gewoon met koptelefoon kunt spelen.