Piano buren
zaterdag 26 december 2020 om 10:10
De buren hebben een piano gekocht en tegen de muur aan gezet dat aan ons huis grenst. Als er op de piano wordt gespeeld, dan horen wij elke toets die wordt geslagen. Soms wordt er geen liedje gespeeld, maar simpelweg op de toetsen geramd, ik denk gewoon voor de lol.
We hebben vaak aangegeven dat we bijna alle geluiden van de buren horen. Eerder zijn we al een paar keer het gesprek aangegaan over geluidoverlast van de speakers (na 22:00 nog keiharde muziek, zo hard dat bij ons thuis de glazen trillen). Over de piano hebben we ook eerder aangegeven dat het geluid door ons hele huis galmt.
Een paar weken terug speelden ze ineens om 1:15 uur in de nacht op de piano. Daar hebben we wat van gezegd, waarna ze stopten. Gisteravond werd er ineens om 0:00 uur op de piano gespeeld.
Ik word er wakker van en word er gespannen van. Daardoor lukt het mij niet goed om weer in slaap te vallen. Ik vind dit hele gebeuren erg vervelend, maar ligt daar aan mij?
Ik merk dat ik aan mezelf begin te twijfelen. Wat vinden jullie? Is dit aso of moet piano spelen in de nacht gewoon kunnen?
Aan de andere kant hebben ze geen buren, maar daar willen ze de piano niet neerzetten omdat de piano in hun ogen perfect past in dat lege plekje aan de muur.
We hebben vaak aangegeven dat we bijna alle geluiden van de buren horen. Eerder zijn we al een paar keer het gesprek aangegaan over geluidoverlast van de speakers (na 22:00 nog keiharde muziek, zo hard dat bij ons thuis de glazen trillen). Over de piano hebben we ook eerder aangegeven dat het geluid door ons hele huis galmt.
Een paar weken terug speelden ze ineens om 1:15 uur in de nacht op de piano. Daar hebben we wat van gezegd, waarna ze stopten. Gisteravond werd er ineens om 0:00 uur op de piano gespeeld.
Ik word er wakker van en word er gespannen van. Daardoor lukt het mij niet goed om weer in slaap te vallen. Ik vind dit hele gebeuren erg vervelend, maar ligt daar aan mij?
Ik merk dat ik aan mezelf begin te twijfelen. Wat vinden jullie? Is dit aso of moet piano spelen in de nacht gewoon kunnen?
Aan de andere kant hebben ze geen buren, maar daar willen ze de piano niet neerzetten omdat de piano in hun ogen perfect past in dat lege plekje aan de muur.
zondag 27 december 2020 om 16:15
Hopelijk zijn het tijdelijke uitspattingen. En dat laatste herken ik enorm. Je wilt niet wéér de zeikerd aan de deur zijn, hoe terecht het ook is. We zijn al zo vaak langsgeweest en hebben al zo vaak geappt. Op een gegeven moment moet het toch ook gewoon uit jezelf komen? Dat je zelf begrijpt dat om 1:00 uur piano spelen not done is?Sweetums schreef: ↑26-12-2020 12:34Ohh echt verschrikkelijk! Wij wonen ook in een gehorig rijtjeshuis (jaren 30) en onze buren hebben een paar jaar terug een cello aangeschaft. We hadden eerst nog de instelling van even doorbijten terwijl ze oefenen, misschien zelf een muziekje opzetten... maar al gauw bleek dat de buurman iedere dag na zijn werk een half uur oefende, en de buurvrouw op de dagen dat ze alleen thuis was (ca 2 dagen per week) van 9 tot 15 uur speelde, zo’n 6 uur aan een stuk! We werden er echt gek van, want het klonk echt afschuwelijk en het lijkt wel of je er steeds gevoeliger voor wordt natuurlijk. Toen heb ik toch de buurman er een keer over gesproken, hij vond het eerst wat overdreven “maar ik speel maar een half uur per dag”, maar bleek geen idee te hebben dat zijn vrouw zo obsessief veel speelde. En ook bleken ze een demper te hebben die ze nooit gebruikten. Toen afgesproken dat ze voortaan die demper zouden gebruiken en ook wat minder zouden spelen. Daarna was het wel iets beter te doen, hoewel we het nog steeds hoorden.
En eigenlijk vond ik het nog steeds wel asociaal om zó vaak te oefenen op een instrument in een gehorig huis.Het helpt natuurlijk ook niet dat wij veel thuis zijn, man met pensioen en ik werk vanuit huis, maar toch.
Langzamerhand is het cello spelen gelukkig alleen maar minder geworden, ik hoop steeds stiekem dat ze de moed hebben opgegeven (want het klinkt nog steeds heel slecht) maar dan opeens horen we het weer, gelukkig niet te vaak meer en niet te lang. Dus yay, helemaal blij!
Alleen... heel jammer dat de buurvrouw sinds begin dit jaar weer een nieuwe obsessie heeft gevonden... klussen! Dus nu regelmatig boren, schuren, slepen met zware dingen... maar ook dat lijkt sinds een maand minder te worden...
Ik ben benieuwd wat 2021 gaat brengen!![]()
(Wij gaan misschien op zoek naar een ander huis)
Kortom: onze buren zijn vriendelijk en er valt ook prima mee te praten (ze zijn demper gaan gebruiken en spelen minder, spelen ook nooit laat in de avond), maar toch lijkt er iets te zijn waardoor ze zich gewoon niet bewust zijn van alle herrie die ze maken, en dat verandert wrsch nooit. En ik wil ook niet iedere keer aan de deur staan als een zeurende buur.
zondag 27 december 2020 om 16:17
Ook herkenbaar inderdaad, niet de zeikende buur willen zijn die voor de zoveelste keer aan de deur komt klagen. Mijn buren zijn hoogopgeleide mensen, ik zou toch zeggen dat ze na een paar keer klagen wel snappen dat wij last van ze hebben. Maar helaas.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 27 december 2020 om 16:40
zondag 27 december 2020 om 16:40
Wat een ellende, ik heb 13 jaar geluidsoverlast gehad, de laatste 10 jaar van mijn bovenbuurman die allerlei instrumenten in huis haalde maar nergens echt goed op kon spelen.
Hij dacht ook dat hij dj was, ik werd gek van zijn slechte draaikunsten. Slecht mixen en had ook een sirene geluid.
Met hem viel ook niet te praten, ging ook midden in de nacht dj-en. Geloof mij heeft mij echt veel nachtrust gekost, het was zo erg dat mijn kind in slaap viel op school omdat hij er ook wakker van lag.
Ik woon nu sinds februari in een kleinere gemeente in een hoekhuis. Het is hier zo rustig en mensen houden rekening met elkaar.
Het is een heel gehorig huis en ik hoor mijn buren zelden. Ik zing zelf en ook thuis maar nooit na 20.00 en check regelmatig of ze last van mij hebben.
Ze horen mij wel maar vinden het niet storend.
Maar ik heb echt medelijden met TO, zijn vaak mensen die een instrument kopen als speeltje denkende dat ze zo kunnen spelen.
Echt aso gedrag.
Hij dacht ook dat hij dj was, ik werd gek van zijn slechte draaikunsten. Slecht mixen en had ook een sirene geluid.
Met hem viel ook niet te praten, ging ook midden in de nacht dj-en. Geloof mij heeft mij echt veel nachtrust gekost, het was zo erg dat mijn kind in slaap viel op school omdat hij er ook wakker van lag.
Ik woon nu sinds februari in een kleinere gemeente in een hoekhuis. Het is hier zo rustig en mensen houden rekening met elkaar.
Het is een heel gehorig huis en ik hoor mijn buren zelden. Ik zing zelf en ook thuis maar nooit na 20.00 en check regelmatig of ze last van mij hebben.
Ze horen mij wel maar vinden het niet storend.
Maar ik heb echt medelijden met TO, zijn vaak mensen die een instrument kopen als speeltje denkende dat ze zo kunnen spelen.
Echt aso gedrag.