Zak- en kleedgeld

29-12-2020 10:08 175 berichten
Kind wil graag kleedgeld. Ze is bijna 15. Ze krijgt nu 20,- per maand zakgeld waar ze een beetje van ‘spaart’ voor grotere uitgaven. En ze krijgt het geld voor haar mobiele abbo elke maand bij haar zakgeld op zodat ze kan leren rekening houden met automatische incasso’s.

Nu dus kleedgeld. Hoeveel geven jullie? Haar voorstel was 80,- per maand, inclusief jas en schoenen. Dat komt denk ik overeen met wat ik zelf uitgeef voor haar nu.

En hoe doen jullie dat als ze iets groter worden? Dochter is hier overtuigd van ‘ik ga nooit een bijbaantje nemen, vet stom’ maar ik heg aangegeven dat ik haar zakgeld niet meer (veel) ga verhogen de komende jaren dus als ze meer wil moet ze gaan werken. (Uiteraard moet daar tijd voor zijn en cijfers en sport gaan wmb voor)

Hoe pakken jullie dat aan?
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
29-12-2020 14:33
Vraag voor de gescheiden ouders met 50/50 zo-ouderschap: hoe hebben jullie het zak- en kleedgeld geregeld?

Ik kan me voorstellen dat daar afspraken over zijn gemaakt met de andere ouder, maar wat is handig als deze afspraken er niet zijn en ook niet gaan komen?
In ons ouderschapsplan stond een bedrag voor kleding opgenomen. Daar dragen we allebei de helft in bij. Het enige wat veranderd is, is dat ik het eerst zelf op mijn rekening kreeg omdat ik het shoppen regelde en begeleidde. En nu gaat het geld rechtstreeks op rekening van dochter.
Maar dat is dus inderdaad in onderling overleg gegaan toen dochter 15 werd.

Als er helemaal geen afspraken kunnen gemaakt worden, wil dat zeggen dat dochter nu op beide adressen twee aparte sets met kleding heeft ? Dat heeft mijn puber dus niet ... ze bepaalt zelf wat ze waar legt en/of mee op en neer neemt. Haar kleding is haar kleding.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
29-12-2020 14:56
In ons ouderschapsplan stond een bedrag voor kleding opgenomen. Daar dragen we allebei de helft in bij. Het enige wat veranderd is, is dat ik het eerst zelf op mijn rekening kreeg omdat ik het shoppen regelde en begeleidde. En nu gaat het geld rechtstreeks op rekening van dochter.
Maar dat is dus inderdaad in onderling overleg gegaan toen dochter 15 werd.

Als er helemaal geen afspraken kunnen gemaakt worden, wil dat zeggen dat dochter nu op beide adressen twee aparte sets met kleding heeft ? Dat heeft mijn puber dus niet ... ze bepaalt zelf wat ze waar legt en/of mee op en neer neemt. Haar kleding is haar kleding.
Ja ze heeft inderdaad aparte sets, los van dat er natuurlijk weleens wat door elkaar loopt. Ze kan natuurlijk als ze later ouder is gewoon dat helemaal zelf bepalen, wat ze wel of niet heen en weer neemt. Maar als ze bij de andere ouder de kleding krijgt/samen koopt (en dan nog 10-15 zakgeld) en bij ons kleedgeld/zakgeld, dan vraag ik me af wat een redelijk is om te doen met zak en kleedgeld.
watdachtjehiervan schreef:
29-12-2020 13:43
Ooh, op die manier. Ik dacht dat je ging twijfelen omdat andere hier posten dat ze minder geven.
Heeft je dochter veel kleding? Dure kleding? Kan het makkelijk minder?
Wel veel, niet duur normaal gesproken. Er is wel eens een uitschieter met een dure trui ofzo, die ze heel graag wil. Maar doorgaans gewoon h&m, only, dat soort prijzen. Winterjas, sportschoenen en schoenen ziin vaak wel wat duurder
pipootje schreef:
29-12-2020 13:20
Maar wat je gewend bent natuurlijk. Ik vind het echt veel en zou het voor mezelf ook veel vinden. Dat is bijna 1000 euro per jaar!
Hangt af van je inkomen en je smaak denk ik. Voor de een is 1000,- per jaar ondenkbaar en voor de ander nog niet een kwart van wat ze uitgeven. Zolang het in verhouding is met je inkomen is er geen goed of fout denk ik
Lotus5528 schreef:
29-12-2020 11:07
Een 15 jarige kan toch prima werken? Ik bracht op mijn 12e al kranten rond en verdiende daar 300 euro per maand mee. 20 euro zakgeld lijkt me prima, wil ze meer, kan ze best werken.
Ik vind school, sport/hobby en mentale gezondheid belangrijker voor mijn kind dan werken.
Lotus5528 schreef:
29-12-2020 13:39
Elke maand 80 euro kleding voor een kind? Jas en schoenen koop je toch niet elke maand? Elke maand nieuwe truien, broeken, t-shirt? Tjemig. Ik snap wanneer het nieuwe seizoen aanbreekt dat je even hogere uitgave hebt aan nieuwe kleding voor dat seizoen waarvan de oude kleding niet meer passen. Maar elke maand ???
Ik koop niet elke maand kleding. Niet eens elke 2/3 maand denk ik. Dat is als ik het omreken naar per maand. In praktijk is dat grotendeels begin lente en begin herfst en soms iets tussendoor.

Maar voor een puber is het niet heel handig 2x per jaar kleedgeld te krijgen
Lotus5528 schreef:
29-12-2020 13:51
Oké, dat snap ik. Maar toch niet elke maand? En toch ook niet elk jaar een nieuwe zomer-, winter,- én tussendoor/regenjas. Dr martens kun je ook járen mee vooruit lijkt mij.
:rofl: zoonlief is in een jaar tijd van maat 38 naar maat 42 gegaan en van kindermaat 164 naar herenmaat m.

En ja kinderen hebben in de groei wel elk jaar een nieuwe jas nodig. Soms had ik mazzel en dan konden ze de oude nog aan voor ‘buiten/bos/kamp’.

Dr Martens koop ik echt niet voor een niet uitgegroeid kind. Een 14 jarige is echt volop in de groei. Die past die schoenen driekwart jaar. Bij dochter begint het wat te remmen, zoon blijft maar groeien en gaat nog wel 20 cm door. Zijn sportschoenen aan de ruime kant gekocht in september, nu te klein. Alle nieuwe broeken die hij in de zomer kreeg zijn nu hoog water.
Lotus5528 schreef:
29-12-2020 13:39
Elke maand 80 euro kleding voor een kind? Jas en schoenen koop je toch niet elke maand? Elke maand nieuwe truien, broeken, t-shirt? Tjemig. Ik snap wanneer het nieuwe seizoen aanbreekt dat je even hogere uitgave hebt aan nieuwe kleding voor dat seizoen waarvan de oude kleding niet meer passen. Maar elke maand ???
Het Nibud, en die vind ik altijd erg laag zitten overal mee, schat het op z'n 56,- per maand vanaf een jaar of 12.
29-12-2020 14:24
Dat denk ik ook. Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik had op mijn 13de een folderwijk en ik paste op. Sindsdien altijd bijbaantjes gehad tot ik ging werken.
Ik heb sinds mijn 13e nooit niet gewerkt. Maar ik had het ook veel minder druk. Minder lange dagen en minder huiswerk. En ik ben niet voor niets blijven zitten. Mijn tijd ging idd op aan bijbaantjes. Op mijn 16e 3 avonden in de week pas om 23:00 thuis voor werk, dat soort dingen. Heb ik veel van geleerd. Maar een 14 jarige aan het werk krijgen kan wit al nauwelijks. Een 15 jarige wel, maar dat zijn ze hier nog niet. Dochter past wel eens op, verdient dan een paar euro. Maar Corona gooit daar wat roet in. Folderwijk staan ze voor ingeschreven maar is dusdanig veel animo voor dat dat nog niet lukt .

Zoon zou er prima naast kunnen werken. Dochter niet. Verschilt toch ook per kind? Het ene moet je aanmoedigen wat te gaan doen en het andere eerder afremmen en leren rust te nemen.
Star3 schreef:
29-12-2020 15:46
Ik vind school, sport/hobby en mentale gezondheid belangrijker voor mijn kind dan werken.
Werken is juist prima voor je mentale gezondheid.
29-12-2020 14:24
Dat denk ik ook. Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik had op mijn 13de een folderwijk en ik paste op. Sindsdien altijd bijbaantjes gehad tot ik ging werken.
Hier net zo, maar mijn kinderen zijn mij niet.
pipootje schreef:
29-12-2020 15:58
O god ja, jij kent mijn kind beter dan ik :facepalm:
pipootje schreef:
29-12-2020 15:58
Voor sommige mensen wel maar voor anderen niet.

Ik snap de discussie ook niet zo eindelijk. Ze is 14... dan kun je nog niet eens vakkenvullen. Ja wettelijk wel maar de supermarkten leggen de grens hier bij 15.

Daarbij vind ik werken belangrijk, maar school en sport belangrijker voor een 15 jarige. Als ze nu zou gaan werken zou ze blijven zitten en dat lijkt me niet de bedoeling
Thordïs schreef:
29-12-2020 16:03
Voor sommige mensen wel maar voor anderen niet.

Ik snap de discussie ook niet zo eindelijk. Ze is 14... dan kun je nog niet eens vakkenvullen. Ja wettelijk wel maar de supermarkten leggen de grens hier bij 15.

Daarbij vind ik werken belangrijk, maar school en sport belangrijker voor een 15 jarige. Als ze nu zou gaan werken zou ze blijven zitten en dat lijkt me niet de bedoeling
Precies.
Dochter (13) krijgt €14,- zakgeld per maand en €75,- kleedgeld. Wij betalen haar schoenen, winterjas en mobiel abonnement. De rest betaalt ze zelf.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Thordïs schreef:
29-12-2020 12:26
Bij zoon ga ik hetzelfde doen als FV denk ik. Als ik die nu 60,- kleedgeld geef dan heeft hij aan het eind van het jaar geen nieuwe kleding en heel veel geld. :rofl:
Ja, dat dus :D.
Am Yisrael Chai!
Als ik dit zo lees dan komt ons kind er bekaaid vanaf. Ze is 12, krijgt 45 per maand inclusief zakgeld. Jassen krijgt ze altijd van opa en oma, sport kleding en telefoon van ons.

Ze komt overigens prima uit. Echt ergens heen kan niemand nu, ze koopt op school wel eens een broodje. Ze leert zo wel dat ze soms even moet sparen voor iets duurs of van een merk.

Heeft overigens van ons wel een enorme startset aan kleding gehad toen ze naar de middelbare ging.
En even over werken: mijn zoon is echt enorm opgebloeid vanaf het moment dat ie ook een bijbaantje in de supermarkt kreeg. Hij gaat er echt met plezier naartoe, heeft er heel veel leuke contacten opgedaan, komt altijd echt 'moe maar voldaan' thuis, is qua zelfvertrouwen enorm gegroeid en is ook een stuk volwassener geworden in 1 klap.

Zelf vond ik op zijn leeftijd werken in de supermarkt ook echt superleuk en ik heb nog steeds contact met de twee vriendinnen die ik in die supermarkt 100 jaar geleden en in een totaal andere stad maakte.

Wat mij betreft hoort een leuke bijbaan in het liefst de supermarkt of eventueel een andere winkel ook echt een beetje bij puber zijn. Ik neem vaak stagiairs aan, die dus meestal net wat jaartjes ouder zijn dan supermarkt-leeftijd, en ik moet zeggen dat ik het ook echt een beetje een afknapper vindt als die een CV zonder dergelijke werkervaring hebben. Die neem ik meestal ook niet aan want mijn ervaringen met jongvolwassenen die nooit zulke bijbaantjes hebben gehad zijn dat die meestal ook een beroerde werkhouding hebben.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-12-2020 16:19
En even over werken: mijn zoon is echt enorm opgebloeid vanaf het moment dat ie ook een bijbaantje in de supermarkt kreeg. Hij gaat er echt met plezier naartoe, heeft er heel veel leuke contacten opgedaan, komt altijd echt 'moe maar voldaan' thuis, is qua zelfvertrouwen enorm gegroeid en is ook een stuk volwassener geworden in 1 klap.

Zelf vond ik op zijn leeftijd werken in de supermarkt ook echt superleuk en ik heb nog steeds contact met de twee vriendinnen die ik in die supermarkt 100 jaar geleden en in een totaal andere stad maakte.

Wat mij betreft hoort een leuke bijbaan in het liefst de supermarkt of eventueel een andere winkel ook echt een beetje bij puber zijn. Ik neem vaak stagiairs aan, die dus meestal net wat jaartjes ouder zijn dan supermarkt-leeftijd, en ik moet zeggen dat ik het ook echt een beetje een afknapper vindt als die een CV zonder dergelijke werkervaring hebben. Die neem ik meestal ook niet aan want mijn ervaringen met jongvolwassenen die nooit zulke bijbaantjes hebben gehad zijn dat die meestal ook een beroerde werkhouding hebben.
O helemaal mee eens, als de puber het zelf wil. De jongste hier wil wel graag, de oudste niet. Ik ga haar niet dwingen een baantje te nemen.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 16:27
3.04% gewijzigd
Desayuno schreef:
29-12-2020 15:33
Ja ze heeft inderdaad aparte sets, los van dat er natuurlijk weleens wat door elkaar loopt. Ze kan natuurlijk als ze later ouder is gewoon dat helemaal zelf bepalen, wat ze wel of niet heen en weer neemt. Maar als ze bij de andere ouder de kleding krijgt/samen koopt (en dan nog 10-15 zakgeld) en bij ons kleedgeld/zakgeld, dan vraag ik me af wat een redelijk is om te doen met zak en kleedgeld.
Het lijkt mij handig om dit balletje toch eens op te gooien bij je ex - ik zou overleggen of jullie misschien elk de helft van een bepaald budget kleedgeld rechtstreeks kunnen overmaken op haar rekening. Want aan de ene kant nog alles "krijgen" en aan de andere kant zelf verantwoordelijk moeten zijn, lijkt me scheef ?

Als overleg echt out of the question is ... kijk gewoon in je huishoudboekje wat je tot nog toe altijd kwijt was aan kleding voor je dochter en deel dat gewoon door 12. Dat zal dan bijna net zoveel zijn als bij iedereen hier denk ik. Want mijn dochter kan in die zin "besparen" omdat ze maar 1x die bikini voor de zomer hoeft te kopen bijvoorbeeld. En jouw dochter moet er 1 bij papa en 1 bij mama kopen. Ze zal de dingen dan wel langer kunnen afdragen in jullie systeem, want de kleding wordt dan maar de helft van de tijd benut/gewassen dus zal langer kunnen meegaan (als ze er niet meer uit groeit).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Bijbaantje is hier ook een schot in de roos geweest - dochter heeft er leren plannen (agenda invullen en rooster bekijken) - is opeens ook een stuk zuiniger met het "zuurverdiende" geld en bovendien ook opeens een stuk opgeruimder en schoner in het huishouden. Ze heeft nu bovendien opeens te maken met een manager die een stuk rechtlijniger en strenger is dan mama thuis, dus ze vindt me opeens ook veel liever ;)

Maar zij heeft dan ook geen super tijdsintensieve sport erbij. In zo'n geval lijkt het me wel veel allemaal.
Jongens groeien vaak harder dan meisjes. Hun kleding is vaak duurder. En dan is het ook nog de bedoeling dat ze meisjes trakteren bij een date.
Houdt iemand daar eigenlijk rekening mee ?
Kijk je ook naar het bedrag wat je zelf voor die tijd aan hun kleding uitgaf ? Heeft de prijs van je eigen kleding invloed ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-12-2020 16:29
Jongens groeien vaak harder dan meisjes. Hun kleding is vaak duurder. En dan is het ook nog de bedoeling dat ze meisjes trakteren bij een date.
Houdt iemand daar eigenlijk rekening mee ?
Kijk je ook naar het bedrag wat je zelf voor die tijd aan hun kleding uitgaf ? Heeft de prijs van je eigen kleding invloed ?
Ik wel maar niet structureel. Meer dat als ie met een meisje afspreekt om samen naar de stad te gaan ( neeheee, het is geen date mam!) ik hem dan wat geld toestop voor hij weg gaat omdat het anders inderdaad wel lullig is om altijd te moeten trakteren.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
29-12-2020 16:39
Ik wel maar niet structureel. Meer dat als ie met een meisje afspreekt om samen naar de stad te gaan ( neeheee, het is geen date mam!) ik hem dan wat geld toestop voor hij weg gaat omdat het anders inderdaad wel lullig is om altijd te moeten trakteren.
Doe je goed !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Desayuno schreef:
29-12-2020 14:33
Vraag voor de gescheiden ouders met 50/50 zo-ouderschap: hoe hebben jullie het zak- en kleedgeld geregeld?

Ik kan me voorstellen dat daar afspraken over zijn gemaakt met de andere ouder, maar wat is handig als deze afspraken er niet zijn en ook niet gaan komen?
Ex en ik storten beiden onze bijdragen voor de kinderen op de gezamenlijke kinderrekening. Zakgeld wordt vanaf daar wekelijks overgeboekt naar de rekeningen van de kinderen, kleedgeld maandelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven