Speen afwennen? Hoe?
vrijdag 15 mei 2009 om 14:50
Hallo allemaal,
Ik wil graag het speengebruik bij mijn zoon van 2 afwennen.
Nu weet ik niet goed hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Hij heeft de speen momenteel alleen in bed, en dat wil zeggen, tijdens zijn middagslaap (die overigens vrij lang duurt, zo'n 3 a 4 uur), en tijdens het slapen 's nachts.
Ik probeerde het vanmiddag, toen hij naar bed ging. Hij had zijn speen nog niet gezien, en ik heb hem in bed gezet. Toen ik beneden was, was het enige dat ik door de babyfoon hoorde: een hoop gebrabbel en 'peentjuh.... peeeeeeeeeeeentjuh! Mamaaaaaaaaaaaaaa peentje pakkuh.... !!!'
Ik heb het even volgehouden, maar na een hele tijd gebrabbel en gevraag om zijn speentje, heb ik toegegeven en ben hem zijn speentje gaan brengen... Toen was hij direct stil..
Er zijn hier vast een hele hoop ervaringsdeskundigen. Hoe hebben jullie het aangepakt? Any tips?
Alvast dank!
Ik wil graag het speengebruik bij mijn zoon van 2 afwennen.
Nu weet ik niet goed hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Hij heeft de speen momenteel alleen in bed, en dat wil zeggen, tijdens zijn middagslaap (die overigens vrij lang duurt, zo'n 3 a 4 uur), en tijdens het slapen 's nachts.
Ik probeerde het vanmiddag, toen hij naar bed ging. Hij had zijn speen nog niet gezien, en ik heb hem in bed gezet. Toen ik beneden was, was het enige dat ik door de babyfoon hoorde: een hoop gebrabbel en 'peentjuh.... peeeeeeeeeeeentjuh! Mamaaaaaaaaaaaaaa peentje pakkuh.... !!!'
Ik heb het even volgehouden, maar na een hele tijd gebrabbel en gevraag om zijn speentje, heb ik toegegeven en ben hem zijn speentje gaan brengen... Toen was hij direct stil..
Er zijn hier vast een hele hoop ervaringsdeskundigen. Hoe hebben jullie het aangepakt? Any tips?
Alvast dank!
vrijdag 15 mei 2009 om 14:59
Waarom wil je het afwennen?
Mijn tweejarige heeft ook haar speen nog steeds voor het in slaap komen, verder gooit ze hem zelf meteen in de gootsteen zodra ze uit bed is. Ook Jongste heeft 'm alleen in bed.
Als ze eenmaal slapen en 'm verliezen dan worden ze daar niet wakker van. Dus voorlopig mogen ze hem lekker houden.
Mijn tweejarige heeft ook haar speen nog steeds voor het in slaap komen, verder gooit ze hem zelf meteen in de gootsteen zodra ze uit bed is. Ook Jongste heeft 'm alleen in bed.
Als ze eenmaal slapen en 'm verliezen dan worden ze daar niet wakker van. Dus voorlopig mogen ze hem lekker houden.
vrijdag 15 mei 2009 om 14:59
Hier twee keer cold turkey. Is even twee dagen Heel Vervelend, maar daarna nooit meer gezeur gehad. Hadden bij beiden wel even iets bedacht, ik geloof bij de oudste dat ze er te oud voor was en toen heeft ze ze zelf weggegooid en bij de jongste waren we al een paar dagen op één speen overgestapt, de rest was zogenaamd kwijt, en toen was die ene speen "ineens" kapot.
Het is echt even doorbijten en ik vond het niet leuk maar het was zooo fijn om daarna nooit maar naar dat kreng op zoek te moeten. Bij de jongste ging je het trouwens ook aan haar boventanden zien dus dat was een extra motivatie.
Sterkte!
Het is echt even doorbijten en ik vond het niet leuk maar het was zooo fijn om daarna nooit maar naar dat kreng op zoek te moeten. Bij de jongste ging je het trouwens ook aan haar boventanden zien dus dat was een extra motivatie.
Sterkte!
vrijdag 15 mei 2009 om 15:06
Hier waren we de enige speen die zoon had kwijt, ècht kwijt. Hij heeft zelf meegezocht, maar we konden hem niet vinden (hij was toen bijna 2 jaar) Die middag heeft hij heerlijk zonder speen geslapen. Die avond weer gezocht, maar geen speen gevonden en weer sliep hij heerlijk zonder speen. De dag daarna vonden we hem terug en hebben we de speen niet teruggegeven. We hebben het er niet meer over gehad en zoon heeft er niet meer naar gevraagd. We hadden nooit verwacht dat we zo makkelijk van die speen af zouden komen!
Hij accepteerde het volledig, waarschijnlijk omdat we met z'n allen uitgebreid naar dat ding gezocht hebben.
Succes!
Hij accepteerde het volledig, waarschijnlijk omdat we met z'n allen uitgebreid naar dat ding gezocht hebben.
Succes!
vrijdag 15 mei 2009 om 15:06
Ik heb het bij de eerste cold turkey afgeleerd, maar die was toen net een jaar. Bij de tweede heb ik iets te lang gewacht en toen leverde dat teveel drama's op. Toen zij bijna 2 was wilde ze in een groot bed slapen, en toen heb ik gezegd dat het speentje in het babybed hoorde. En ze was er toen van de ene op de andere dag vanaf zonder drama; blijkbaar vond ze dat logisch ofzo.
Ik was ook altijd blij dat ze van de speen afwaren, want ergens vind ik spenen toch wel vies. En ik vind het ook niet zo'n prettig idee dat ze wellicht toch wat siliconen binnenkrijgen, zeker aangezien ik die spenen nooit op tijd vervang. Ik vind trouwens ook echt dat kinderen van 2 te groot zijn voor een speen; spenen zijn voor baby's met zuigbehoefte. Ik vind het geen gezicht bij grotere kinderen.
Ik was ook altijd blij dat ze van de speen afwaren, want ergens vind ik spenen toch wel vies. En ik vind het ook niet zo'n prettig idee dat ze wellicht toch wat siliconen binnenkrijgen, zeker aangezien ik die spenen nooit op tijd vervang. Ik vind trouwens ook echt dat kinderen van 2 te groot zijn voor een speen; spenen zijn voor baby's met zuigbehoefte. Ik vind het geen gezicht bij grotere kinderen.
vrijdag 15 mei 2009 om 15:10
quote:vivalina schreef op 15 mei 2009 @ 15:04:
Waarom afwennen? Omdat ik het niet meer 'nodig' vind. Omdat het op den duur slecht kan zijn voor de tanden. Omdat het op den duur slecht kan zijn voor spraakontwikkeling.
Alleen als ie er de hele dag mee zou lopen.
Hier heeft oudste tot zijn vierde jaar een speen gehad.(edit: alleen 's nachts) Op een gegeven moment vond ie zichzelf toch echt te groot en heeft ie hem zelf weggegooid. Nooit meer naar getaald.
Andere zoon wilde liever een duim ipv een speen. Heel jammer want die kun je niet weggooien
Waarom afwennen? Omdat ik het niet meer 'nodig' vind. Omdat het op den duur slecht kan zijn voor de tanden. Omdat het op den duur slecht kan zijn voor spraakontwikkeling.
Alleen als ie er de hele dag mee zou lopen.
Hier heeft oudste tot zijn vierde jaar een speen gehad.(edit: alleen 's nachts) Op een gegeven moment vond ie zichzelf toch echt te groot en heeft ie hem zelf weggegooid. Nooit meer naar getaald.
Andere zoon wilde liever een duim ipv een speen. Heel jammer want die kun je niet weggooien
vrijdag 15 mei 2009 om 15:14
vrijdag 15 mei 2009 om 15:22
Ben erg blij met dit topic! Onze zoon (21 maanden) krijgt ook alleen zijn speen voor het slapen 's middags en 's avonds (en evt. voor lange afstanden in de auto als het slaaptijd is). Het is dus eigenlijk alleen om in slaap te komen.
Echter hij wordt 's nachts wel eens wakker en heeft dan natuurlijk z'n speen al uitgespuugd en dan is het drama omdat dat ding onvindbaar is!! Meestal ligt hij erop of is ie uit bed gevallen met als gevolg dat papa of mama de speen weer terug kan gaan geven.....
Nu krijgt hij een broertje/zusje en gaat hij verhuizen naar zolder en ik heb dus echt GEEN zin om dan 's nachts naar zolder te moeten! Met de komst van nr. 2 hebben we de eerste tijd al genoeg nachtelijke taferelen gok ik zo, dus ik kom hier vaak naar goeie tips neuzen!!!!
Echter hij wordt 's nachts wel eens wakker en heeft dan natuurlijk z'n speen al uitgespuugd en dan is het drama omdat dat ding onvindbaar is!! Meestal ligt hij erop of is ie uit bed gevallen met als gevolg dat papa of mama de speen weer terug kan gaan geven.....
Nu krijgt hij een broertje/zusje en gaat hij verhuizen naar zolder en ik heb dus echt GEEN zin om dan 's nachts naar zolder te moeten! Met de komst van nr. 2 hebben we de eerste tijd al genoeg nachtelijke taferelen gok ik zo, dus ik kom hier vaak naar goeie tips neuzen!!!!
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin...
vrijdag 15 mei 2009 om 15:25
quote:vivalina schreef op 15 mei 2009 @ 15:04:
Maar 't is toch alleen maar voor het in slaap komen? En ze praten toch niet als ze slapen? Of heeft hij 'm overdag dan ook, nee toch?
Ik zie gewoon het punt niet zo, het grootste gedeelte van de nacht ligt ie ergens werkeloos in bed, bij ons thuis worden ze er niet wakker als ie er eenmaal uitvalt en overdag talen ze er niet naar.
Als je er van af wil, prima natuurlijk, maar choose your battles, en dit zou er niet een zijn die ik zou kiezen.
Maar 't is toch alleen maar voor het in slaap komen? En ze praten toch niet als ze slapen? Of heeft hij 'm overdag dan ook, nee toch?
Ik zie gewoon het punt niet zo, het grootste gedeelte van de nacht ligt ie ergens werkeloos in bed, bij ons thuis worden ze er niet wakker als ie er eenmaal uitvalt en overdag talen ze er niet naar.
Als je er van af wil, prima natuurlijk, maar choose your battles, en dit zou er niet een zijn die ik zou kiezen.
vrijdag 15 mei 2009 om 15:30
quote:Ainne schreef op 15 mei 2009 @ 15:25:
[...]
Maar 't is toch alleen maar voor het in slaap komen? En ze praten toch niet als ze slapen? Of hebben ze ze overdag dan ook, nee toch?
Als je er van af wil, prima natuurlijk, maar choose your battles, en dit zou er niet een zijn die ik zou kiezen. HIj heeft overdag zijn speen niet nee, maar dat zou hij maar al te graag willen. Hij praat inderdaad niet als hij slaapt, maar hij praat wel als hij wakker is en al/nog in bed is. Soms wordt hij dus 's nachts wel wakker als hij zijn speen mist, en dat wil ik ook niet meer. Ik vind hem gewoon groot genoeg om zonder te kunnen.
[...]
Maar 't is toch alleen maar voor het in slaap komen? En ze praten toch niet als ze slapen? Of hebben ze ze overdag dan ook, nee toch?
Als je er van af wil, prima natuurlijk, maar choose your battles, en dit zou er niet een zijn die ik zou kiezen. HIj heeft overdag zijn speen niet nee, maar dat zou hij maar al te graag willen. Hij praat inderdaad niet als hij slaapt, maar hij praat wel als hij wakker is en al/nog in bed is. Soms wordt hij dus 's nachts wel wakker als hij zijn speen mist, en dat wil ik ook niet meer. Ik vind hem gewoon groot genoeg om zonder te kunnen.
vrijdag 15 mei 2009 om 15:54
Hier is de speen op vakantie gegaan naar, jawel, Okkiepokkienesie.
Speen heeft nog wel een kaartje gestuurd met de mededeling dat hij het zoooo fijn had dat speen heeft besloten daar te blijven.
Onze kleine man heeft er nog 1x naar gevraagd en toen zeiden we, maar die is toch in Okkiepokkienesie? toen zei hij, Oh ja... en heeft het er bij gelaten.
Als je het hem nu vraagt kan hij het verhaal nog precies navertellen (hij is nu ruim 4)
Speen heeft nog wel een kaartje gestuurd met de mededeling dat hij het zoooo fijn had dat speen heeft besloten daar te blijven.
Onze kleine man heeft er nog 1x naar gevraagd en toen zeiden we, maar die is toch in Okkiepokkienesie? toen zei hij, Oh ja... en heeft het er bij gelaten.
Als je het hem nu vraagt kan hij het verhaal nog precies navertellen (hij is nu ruim 4)
vrijdag 15 mei 2009 om 15:56
Zielig!
Laat em lekker met zn speen slapen...
Mijn zoon van 4 koop ik soms ook om met zijn speen, voor een middagtukkie. Is toch hartstikke lekker, en gezond ook: goed slapen. (das zo'n 2x per maand)
(Snachts gebruikt ie em niet meer, op een leeftijd dat het uit te leggen viel hebben we em gewoon omgeruild voor een leuk cadeau, en er was niets aan de hand)
Mn zoon van 2,5 mag em voorlopig lekker houden. Slapen is zó belangrijk, en ik ben niet van plan om mn eigen rust erdoor te verkloten, eigenlijk....
Laat em lekker met zn speen slapen...
Mijn zoon van 4 koop ik soms ook om met zijn speen, voor een middagtukkie. Is toch hartstikke lekker, en gezond ook: goed slapen. (das zo'n 2x per maand)
(Snachts gebruikt ie em niet meer, op een leeftijd dat het uit te leggen viel hebben we em gewoon omgeruild voor een leuk cadeau, en er was niets aan de hand)
Mn zoon van 2,5 mag em voorlopig lekker houden. Slapen is zó belangrijk, en ik ben niet van plan om mn eigen rust erdoor te verkloten, eigenlijk....
zaterdag 16 mei 2009 om 18:53
Mijn oudste dochter had eigenlijk alleen een speen met slapen, tot haar zus werd geboren toen ze 2 jaar en 3 maanden was. Toen wilde ze opeens dag en nacht een speen, hield hem ook in haar mond als ze iets zei. Toen ze 2 1/2 was, vonden we het wel genoeg en heb ik wat anti-nagelbijt op de speen gesmeerd. Toen ze om haar speen vroeg, heb ik verschillende keren gezegd dat haar speen heel erg vies zou smaken, maar evengoed wilde ze heel graag haar speen. Dat was direct de laatste keer en we hebben hem samen weggegooid. Achteraf vond ik het wel erg cru, maar ja. Haar zus wilde geen speen en ook geen duim, maar mijn zoon weer wel. Die maakte bijna wekelijks een speen kwijt en op een dag wilde hij zelf geen speen meer, hij was toen ongeveer 1 1/2.
zaterdag 16 mei 2009 om 19:16
zaterdag 16 mei 2009 om 19:46
Bij mijn oudste de speen aan de olifanten 'gegeven' toen hij drie jaar werd. Bij mijn jongste de speen op de kinderboerderij gegeven aan een konijntje. Ze mocht zelf kiezen en ik heb verteld dat de baby konijntjes nu erg lekker slapen dankzij haar speen!
Is bij allebei heel snel goed gegaan. 1 nachtje jammeren en voila!
succes ermee!
Is bij allebei heel snel goed gegaan. 1 nachtje jammeren en voila!
succes ermee!
zaterdag 16 mei 2009 om 20:05
Ik heb samen met mijn dochter de speen ingepakt (toen ze 2 was) en hem cadeau gegeven aan een baby. We hebben haar verteld dat ze al groot is en dat speentjes voor baby's zijn. Daar was ze het zo mee eens dat ze ook het speentje van een vriendinnetje "ingepakt" had om die weg te geven aan een andere baby, want vriendinnetje was al net zo groot als zij...
zaterdag 16 mei 2009 om 20:11
Mijn jongste was ook bijna 2,5 toen een vriendin van mij een baby kreeg. We hebben toen gezegd dat het speentje naar het nieuwe babietje ging omdat de jongste nu al zo'n grote meid was dat ze het zonder kon.....
Ze vond het een goed plan en heeft speen zelfs nog uitgezwaaid toen die (zogenaamd) op weg ging naar de nieuwe baby. Ging direct goed, niet één keer meer naar de speen gevraagd!
Geen speen is inderdaad beter voor de tanden en voor de spraak. Soms zie je kinderen van 3 bijna 4 nog met een speen over straat lopen......
Ze vond het een goed plan en heeft speen zelfs nog uitgezwaaid toen die (zogenaamd) op weg ging naar de nieuwe baby. Ging direct goed, niet één keer meer naar de speen gevraagd!
Geen speen is inderdaad beter voor de tanden en voor de spraak. Soms zie je kinderen van 3 bijna 4 nog met een speen over straat lopen......
zondag 17 mei 2009 om 12:40
Ook hier een man van 21 maanden die van de speen af moet komen. Wij laten hem er nu alleen mee inslapen en halen hem 's nachts uit zijn mond (maar meestal heeft ie hem dan al uitgespuugd) en dat gaat vooralsnog goed, maar dan de volgende stap............... ga vol interesse meelezen en hou je op de hoogte van de vorderingen hier...................