Vertellen over gift? [Lege OP]

19-01-2021 09:17 92 berichten
Opgelost
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 10:21
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
98.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
19-01-2021 09:20
ja uiteraard maar we zouden beide vinden dat dit extra is en niet voor de vaste lasten maar ik zou dan ook wel weer iets leuks ermee doen wat ook leuk voor ons beide is.
Eens!
En ook blij voor mij zijn als ik er een mooie camera voor koop, naar de kapper of nieuwe laarzen.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik denk ik niet leuk vinden. Ik deel makkelijk, dus als ik geld zou krijgen van mijn ouders (volstrekt hypothetisch) zou ik daar best een bank voor willen kopen. Als mijn partner vervolgens ook een onverwacht extraatje krijgt en dat niet vertelt of angstvallig voor zichzelf zou houden, zou ik dat echt wel gierig vinden. Een beetje dubbel, aan de ene kant denk ik ‘veel plezier ermee’, maar het is wel een teken aan de wand.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, wat een relatie zeg als je zo met elkaar omgaat.


Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:25
Het is ook omdat ik me best schuldig voel om het zelf te houden; een aantal jaar geleden hebben we van zijn ouders een groot bedrag gekregen en dat hebben we vrijwel helemaal gebruikt voor de verhuizing toentertijd... En het voelt het een beetje egoistisch dat ik dit nu wel zelf wil houden en dat vindt hij misschien ook.

Ja, logisch dat jij je dan schuldig voelt dat je het zelf wil houden, dat ís dan toch ook egoïstisch?!
lisbeth schreef:
19-01-2021 09:20
ja uiteraard maar we zouden beide vinden dat dit extra is en niet voor de vaste lasten maar ik zou dan ook wel weer iets leuks ermee doen wat ook leuk voor ons beide is.

Dit.
Mijn ouders schenken expliciet aan mijn partner en mij samen.

Een gift aan mij is een gift aan mij en een extraatje. Uiteraard vertel ik dat mijn partner, maar het is dan mijn geld. Hij gaat mij vervolgens niet vertellen wat ik daarmee moet doen.

Gezamenlijke uitgaven worden naar draagkracht gefinancierd en extraatjes tellen niet mee maar kunnen wel vrijwillig ingelegd worden natuurlijk. Het gebeurt ook weleens dat de teruggaaf IB gebruikt wordt voor iets, maar dat is een gezamenlijke beslissing dan.

Als je hierover twijfelt, zou ik je relatie eens onder de loep nemen.
En als je relatie goed is zou je deze vraag niet eens stellen TO.....
KamilleT schreef:
19-01-2021 09:31
Dat zou ik denk ik niet leuk vinden. Ik deel makkelijk, dus als ik geld zou krijgen van mijn ouders (volstrekt hypothetisch) zou ik daar best een bank voor willen kopen. Als mijn partner vervolgens ook een onverwacht extraatje krijgt en dat niet vertelt of angstvallig voor zichzelf zou houden, zou ik dat echt wel gierig vinden. Een beetje dubbel, aan de ene kant denk ik ‘veel plezier ermee’, maar het is wel een teken aan de wand.
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Hoe is jullie relatie verder?
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Dan zou ik de berekening van de gezamenlijke bijdrages eens opnieuw onder de loep nemen, want dan gaat daar iets mis.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort dingen overleggen we gewoon, en dan kiezen we samen er voor wat we er van doen.

Het hoeft niet eens voor ons samen te zijn hoor, hebben ook wel eens gehad dat we van een bepaalde teruggaaf allemaal kleding voor mij hebben gekocht :-)

Gewoon in overleg dus, en het elkaar gunnen.

Als mijn man paar 1000 zou krijgen en dit angstvallig vast gaat houden / niet met mij overleggen dan zou ik denken dat er iets mis is...
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Maar dat is een heel ander issue. Hebben jullie wel iets geregeld voor als het uit gaat? Of verdien je minder dan 500 ofzo per maand?
Beth1985 schreef:
19-01-2021 09:35
Dan zou ik de berekening van de gezamenlijke bijdrages eens opnieuw onder de loep nemen, want dan gaat daar iets mis.
Ik betaal daarnaast ook maandelijks voor mijn studie, dat heeft hij niet meer. Het voelt een beetje oneerlijk om daarover te beginnen want het is mijn eigen schuld dat ik nu nog bezig ben met mijn studie (studievertraging)
Maar goed hij gaat naar Ibiza op vakantie en jij naar Texel ?
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:36
Ik betaal daarnaast ook maandelijks voor mijn studie, dat heeft hij niet meer. Het voelt een beetje oneerlijk om daarover te beginnen want het is mijn eigen schuld dat ik nu nog bezig ben met mijn studie (studievertraging)
Dat heeft er niets mee te maken. Als jullie bijdragen naar draagkracht en beide ook moeten kunnen sparen, is jullie berekening dus niet correct. Het is niet relevant of jij nog bezig bent met je studie of niet.

Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je allebei een bepaald percentage van je inkomen bijdraagt en een bepaald percentage kunt sparen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
19-01-2021 09:20
Als jij een gift krijgt van je ouders en je bent bang dat je partner zegt dat je het in de huishoudpot moet storten, dan heb je geen leuke relatie, lijkt me zo.
Dit!

Man en ik krijgen allebei een geldbedrag vanuit mijn kant maar bespreken wat we daarmee doen. Maar eerder kreeg ik meer en was dat ook prima
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je de vragen over je relatie vakkundig omzeilt. Is dit tekenend voor je antwoord of heb je gewoon geen zin om hierover na te denken?
...
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.

Als partners naar rato inleggen en er is een groot verschil in inkomen tussen beide, ontstaat voor de minstverdienende een situatie van verborgen armoede. Deze verborgen armoede wordt groter als er kinderen komen en de minst verdienende het grootste deel van de zorg op zich neemt, waardoor haar verdienpotentieel nog kleiner wordt en het verschil tussen beide partners nog groter. Je staat nu aan het begin van dat leven in verborgen armoede. Je zou kijken of jullie hier iets in kunnen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Dan heb je daar dus iets niet goed geregeld. Het is logisch dat hij, bij naar rato verdeling van de vaste lasten, ook meer overhoudt, maar jij zou ook moeten kunnen sparen. Wanneer kun je (weer) meer gaan werken? Wordt dan de ongelijkheid opgeheven?
Alle reacties Link kopieren
1000 is toch niet zoveel, dat kun je ook op een spaarrekening zetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Thalas schreef:
19-01-2021 09:40
Als partners naar rato inleggen en er is een groot verschil in inkomen tussen beide, ontstaat voor de minstverdienende een situatie van verborgen armoede. Deze verborgen armoede wordt groter als er kinderen komen en de minst verdienende het grootste deel van de zorg op zich neemt, waardoor haar verdienpotentieel nog kleiner wordt en het verschil tussen beide partners nog groter. Je staat nu aan het begin van dat leven in verborgen armoede. Je zou kijken of jullie hier iets in kunnen veranderen.
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. We hebben nog geen kinderen, en dat wil ik ook niet voor ik afgestudeerd ben. Dan wil ik eerst meer werken. Als er kinderen zijn, hebben we afgesproken dat we beiden 32 uur werken. Aangezien hij een master wo heeft en ik dan hbo, zal hij vast meer verdienen maar dan verdien ik in elk geval ook wat meer en zullen de verschillen minder groot zijn.
KamilleT schreef:
19-01-2021 09:41
Dan heb je daar dus iets niet goed geregeld. Het is logisch dat hij, bij naar rato verdeling van de vaste lasten, ook meer overhoudt, maar jij zou ook moeten kunnen sparen. Wanneer kun je (weer) meer gaan werken? Wordt dan de ongelijkheid opgeheven?
Ik ben nu, tijdens mijn studie ook, opzoek naar meer werk zodat ik in elk geval wat meer verdien. Fulltime werken wil ik nog niet, omdat ik dan echt te weinig tijd overhoud voor de studie. Dan zal hij nog steeds meer verdienen maar dan houd ik zelf ook wat meer over.
viva-amber schreef:
19-01-2021 09:41
1000 is toch niet zoveel, dat kun je ook op een spaarrekening zetten.
Dat is ook zeker waar; 1000 euro is zo op als je op jezelf/samen woont.
Sta je nog ingeschreven voor een huurwoning? Zo niet snel doen dan.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:34
Maar doordat hij gewoon meer verdient, is zijn bankrekening ook gewoon een stuk meer gespekt dan die van mij. Zelfs met dit extra geld heb ik nog niet op mijn (spaar)rekening staan wat hij heeft. Hij kan maandelijks sparen, ik kan bijna niet sparen omdat ik gewoonweg weinig verdien.
Maar dat hij meer verdient is dan toch ook zijn eigen verdienste? Dat jij minder verdient en niet bijna niet kunt sparen ook. Aan de andere kant, als je alleen zou zijn, dan zou je misschien niet rondkomen, dus je hebt al best een voordeel als je samen bent.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-01-2021 09:25
Het is ook omdat ik me best schuldig voel om het zelf te houden; een aantal jaar geleden hebben we van zijn ouders een groot bedrag gekregen en dat hebben we vrijwel helemaal gebruikt voor de verhuizing toentertijd... En het voelt het een beetje egoistisch dat ik dit nu wel zelf wil houden en dat vindt hij misschien ook.
Dus als het jou uitkomt deel je graag mee maar als jij een bedrag krijgt dan is het alleen aan jou om te beslissen wat er mee gebeurt.

Nou, dit klinkt niet als een goede relatie die als basis vertrouwen, openheid en vriendschap heeft. Van jouw kant dan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven