Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:39
0.00% gewijzigd
In Amerika heet het Mardi Gras (vette dinsdag) dus dat heeft ook iets met vreetfestijn te maken.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:39
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MacTrees schreef:
24-01-2021 19:54
En beiden zijn niet 'eigenaar' van de indianentooi. De indianentooi wordt trouwens over de gehele wereld verkocht. Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat de natives hier zelf van vinden. Ik zou het ook interessant vinden om te weten of KOZP dat weet wat de natives hiervan vinden. En ja, er worden karikaturen neergezet en het wordt zeker niet altijd goedgekeurd.

Ik krijg hier heel sterk het gevoel dat KOPZ de confrontatie zoekt en de wijze hoe zij te werk gaan vraag ik me af of het daadwerkelijk gaat om mensen ergens van bewust te maken. Wanneer je dit onderwerp zo aan het hart gaat ga je niet op die manier te werk.
ik ben in ieder geval blij dat ze er nu over beginnen omdat carnaval niet doorgaat. Er zijn dus geen optochten om te verstoren en tegen te demonstreren en misschien dat daardoor wel een gewone discussie op gang komt.

Er was zelfs een Nederlandse zangeres die met indianentooi een lied zong op het Eurovisiesongfestival. Omdat ze van indianen hield.

Dat gevoel heb ik al langer.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
24-01-2021 22:26
Er was zelfs een Nederlandse zangeres die met indianentooi een lied zong op het Eurovisiesongfestival. Omdat ze van indianen hield.

Dat gevoel heb ik al langer.
Zij kreeg daar kritiek op van indianen, vanwege cultural appropriation. En zegt nu zelf dat ze ‘m niet meer zou opzetten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
24-01-2021 12:29
Ik vind een groot verschil zitten tussen 'het niet eens worden' of 'je mag je een tijd niet in een groot stuk openbare ruimte begeven, als het jou niet zint dat ik perse gekleurde schmink op mijn bek moet smeren. En dat ga ik nu juist extra doen want jij bepaalt niet wat ik met mijn kop doe'.
Die houding vind ik bijzonder kinderachtig en hypocriet.
Want het gaat niet om een privé feestje maar om feesten die plaatsvinden in de openbare ruimte en die betaald worden door gemeenschapsgeld.
Een aantal groepen, waaronder kozp, vestigt hier de aandacht op.
Als een kozp lid een paar duizend euro krijgt voor een heel andere baan staat het halve forum te huilen, maar aan de andere kant moet ik het maar normaal vinden dat ik meebetaal aan feesten waar dit wordt getolereerd. In de openbare ruimte.
Alles wordt echt op een bizarre manier omgedraaid in dit soort gesprekken.
En als je daar wat van vindt moet je nog worden 'opgevoed' ook.
Alleen de woordkeuze al.
Ik stop dan ook met deze discussie, dat soort mensen mogen op hun bek smeren wat ze willen wat mij betreft.

en dan ook niet piepen dat je de pers haalt met je racistische rotzooi, en je baan kunt verliezen als je voor een internationaal bedrijf bijv werkt en het wordt door de verkeerde opgepikt en verspreid.
Nou nou zeg, heb ik jou ergens persoonlijk aangevallen? Dat doe jij nu wel. Over respect gesproken.

Ik zeg nergens dat ik expres onrespectvol verkleed ga.
En bovendien vind ik je taalgebruik erg ongepast.
Ik heb geen bek en zou het fijn vinden als je normale taal gebruikt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
25-01-2021 07:45
Nou nou zeg, heb ik jou ergens persoonlijk aangevallen? Dat doe jij nu wel. Over respect gesproken.

Ik zeg nergens dat ik expres onrespectvol verkleed ga.
En bovendien vind ik je taalgebruik erg ongepast.
Ik heb geen bek en zou het fijn vinden als je normale taal gebruikt.
Ik ga ervan uit dat jij niet 1 van die mensen bent die zo nodig racistisch verkleed wil gaan, zo ja voel je vooral wel aangesproken. Ik ben ondertussen wel zover: jij schijt aan mij, dan is mijn respect ook weg.
Maar dit was dus niet perse naar jou bedoeld omdat ik uit jouw tekst niet opmaak of jij je zo nodig zo wil schminken of uitdossen.
Het is meer voor de mensen die zich bewust zijn van de kritiek en dat dan alsnog doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij alleen af waar het gaat ophouden?
Geen indiaan meer, ok.
Mag ik wel nog als cowboy/girl?
Niet als donkere beroemdheid.
Mag ik wel als een andere beroemdheid? Of voelen mensen zich dan aangevallen als ik b.v. als een roodharige ga?
En dat voorbeeld waarin iemand zegt dat ze in hollandse klederdracht op de foto gaan, moeten we dat ook afschaffen? Moet ik mij dan geïntimideerd voelen? Want hier in het zuiden liepen we zo niet rond.

Mag ik voortaan alleen nog als b.v. tandarts? Of komen de tandartsen dan in opstand?

Weet je, pre internet trok zich hier niemand wat van aan, maar nu moet iedereen wat vinden van iets waar ze niet eens van wisten.
Weet je dat er in shanghai een kompleet holland village bestaat?
Waar wij in klederdracht enz. Worden uitgebeeld?

Oja, als kozp serieus genomen wil worden, kom dan eens met een fatsoendelijke naam.
Geen zp meer en kick out is ook niet echt netjes.
Bovendien moet je niet eisen dat eeuwenlange gebruiken in 1 jaar worden afgeschaft.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
MacTrees schreef:
24-01-2021 20:13
Ontken ik dit dan? Wat ik mij afvraag of zij dus aanstoot nemen aan carnavalvierders en of hier niet al gewoon vanuit gegaan wordt,
Want? Je kent de stamboom van ieder kozp lid?
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
25-01-2021 08:07
Oja, als kozp serieus genomen wil worden, kom dan eens met een fatsoendelijke naam.
Geen zp meer en kick out is ook niet echt netjes.
Bovendien moet je niet eisen dat eeuwenlange gebruiken in 1 jaar worden afgeschaft.
Dus je vindt dat het misschien wel zou moeten veranderen, maar over een langere tijd? En als kozp het netjes en respectvol vraagt, en niet ‘kick out’ zegt?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 08:12
Dus je vindt dat het misschien wel zou moeten veranderen, maar over een langere tijd? En als kozp het netjes en respectvol vraagt, en niet ‘kick out’ zegt?
Ik denk dat jullie standpunt wel duidelijk is, maar dat opdringerige, betweterige en dreigende, dat verplichten en eisen,
Dat werkt averechts. Zo is dat nou eenmaal met meerdere zaken.
Bovendien vind ik niet dat je met 2 maten moet meten.
Er zijn mensen die hier (sorry) nog niet zo lang wonen en die komen dan opeens eisen dat jij je gebruiken, die al 1000den jaren terug gaan, gaat veranderen. Zo werkt dat toch niet?
Zo werkt dat toch ook niet in de landen waar de minderheidsgroeperingen vandaan komen?
Dit zijn processen van jaren. En ergens gaan staan, met spandoeken en ruzie zoeken lijkt mij niet de manier om verandering teweeg te brengen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft ‘jullie’ maar ik spreek niet namens kozp hoor.

Ik snap wel wat je bedoelt, de toon van het debat is niet constructief. Ann allebei de kanten, als je het mij vraagt. Het zou beter zijn om naar elkaar te luisteren en allebei te tonen dat je elkaar tegemoet wil komen. Die toenadering zie ik niet, aan beide zijden niet.

Ik weet ook niet of jouw vragen over of je wel als iemand met rood haar verkleed mag gaan, serieuze vragen zijn of alleen de bedoeling hebben om aan te geven dat je de wens om bepaalde outfits niet meer te kiezen, belachelijk maakt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
23-01-2021 13:03
Heb je die reportage over het Aalster carnaval bekeken die ik een paar pagina's terug gepost heb?
Ik heb het ook bekeken en moet wel zeggen dat het loze argumenten waren. Vond het erg standaard en nietszeggend. Het ging te ver, dat konden zij zich van te voren ook wel bedenken.
En dan de reacties die eronder staan, heeft natuurlijk niets met die groep te maken, schrok daar wel van. Daar spatte het antisemitisme vanaf.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 04:13
Zij kreeg daar kritiek op van indianen, vanwege cultural appropriation. En zegt nu zelf dat ze ‘m niet meer zou opzetten.

Dat heet heel chique 'cultural approprition'? Mogen Volendammers dat ook roepen als een buitenlander (Brit, Frans, Duitser etc. ) voor de foto Volendamse kledij draagt? Of is dan de tent te klein? En als een Limburgse voetbalclub met een Limburgse naam, dit zou zeggen als een Chinees mee wil voetballen? Wat dan?
LOEP ME MAAR aub.
makreel schreef:
25-01-2021 04:13
Zij kreeg daar kritiek op van indianen, vanwege cultural appropriation. En zegt nu zelf dat ze ‘m niet meer zou opzetten.
Als we alle volkeren door en voor westerlingen gemaakte kleding gaan ontzeggen wegens cultural appropriation zullen er velen naakt rond lopen.
Het zijn volgens mij vaak de mensen die niet meer in hun eigen cultuur wonen die zich over alles beledigd voelen of door de lokale wokes een belediging laten aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
25-01-2021 07:45
Nou nou zeg, heb ik jou ergens persoonlijk aangevallen? Dat doe jij nu wel. Over respect gesproken.

Ik zeg nergens dat ik expres onrespectvol verkleed ga.
En bovendien vind ik je taalgebruik erg ongepast.
Ik heb geen bek en zou het fijn vinden als je normale taal gebruikt.

Ik ben het helemaal met je eens
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
25-01-2021 08:42
Dat heet heel chique 'cultural approprition'? Mogen Volendammers dat ook roepen als een buitenlander (Brit, Frans, Duitser etc. ) voor de foto Volendamse kledij draagt? Of is dan de tent te klein? En als een Limburgse voetbalclub met een Limburgse naam, dit zou zeggen als een Chinees mee wil voetballen? Wat dan?
Appropriation, ja. Niet zo chique hoor, gewoon Engels. Ik denk dat er nog geen goede vertaling voor is.

Vind je het echt helemaal vergelijkbaar: Volendammer klederdracht en een indianentooi? Volgens mij is hier in dit topic al aangegeven dat de gevoeligheid zit omdat indianen, dus native americans (om weer even chique te doen) stelselmatig zijn onderdrukt en gediscrimineerd. Maakt dat voor jou geen verschil?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
25-01-2021 08:06
Ik ga ervan uit dat jij niet 1 van die mensen bent die zo nodig racistisch verkleed wil gaan, zo ja voel je vooral wel aangesproken. Ik ben ondertussen wel zover: jij schijt aan mij, dan is mijn respect ook weg.
Maar dit was dus niet perse naar jou bedoeld omdat ik uit jouw tekst niet opmaak of jij je zo nodig zo wil schminken of uitdossen.
Het is meer voor de mensen die zich bewust zijn van de kritiek en dat dan alsnog doen.

Laat je niet zo ophitsen tegen de westerse wereld. Thanx was helemaal niet onrespectvol tegen jou. Nergens lees ik over 'schijt aan' hebben. Alleen in jouw post.

Ik durf te wedden dat je helemaal geen last had van een sintintocht afgelopen jaar. Ik durf zelfs een wedje te wagen dat je ook geen last kan hebben van een carnavalsoptocht.

Waar komt jouw agressie vandaan?
LOEP ME MAAR aub.
makreel schreef:
25-01-2021 08:47
Appropriation, ja. Niet zo chique hoor, gewoon Engels. Ik denk dat er nog geen goede vertaling voor is.

Vind je het echt helemaal vergelijkbaar: Volendammer klederdracht en een indianentooi? Volgens mij is hier in dit topic al aangegeven dat de gevoeligheid zit omdat indianen, dus native americans (om weer even chique te doen) stelselmatig zijn onderdrukt en gediscrimineerd. Maakt dat voor jou geen verschil?
Wat moeten pakweg Belgen dan zeggen? Eeuwenlang overheerst door andere volkeren, onderdrukking, discriminatie etc. En zo heeft elk volk wel iets.
Get over it.

Iemand had hier de mond vol over gelijkwaardigheid, wel als je binnen onze samenleving extra rechten en bescherming opeist, dan geeft je aan dat je juist niet gelijkwaardig bent. Voor kinderen en zwakkeren hebben we extra maatregelen, niet voor een volwassene die een ander zijn gelijke zou moeten zijn.
Moirmel schreef:
25-01-2021 08:56
Wat moeten pakweg Belgen dan zeggen? Eeuwenlang overheerst door andere volkeren, onderdrukking, discriminatie etc. En zo heeft elk volk wel iets.
Get over it.

Iemand had hier de mond vol over gelijkwaardigheid, wel als je binnen onze samenleving extra rechten en bescherming opeist, dan geeft je aan dat je juist niet gelijkwaardig bent. Voor kinderen en zwakkeren hebben we extra maatregelen, niet voor een volwassene die een ander zijn gelijke zou moeten zijn.
Spot on!
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-01-2021 08:47
Appropriation, ja. Niet zo chique hoor, gewoon Engels. Ik denk dat er nog geen goede vertaling voor is.

Vind je het echt helemaal vergelijkbaar: Volendammer klederdracht en een indianentooi? Volgens mij is hier in dit topic al aangegeven dat de gevoeligheid zit omdat indianen, dus native americans (om weer even chique te doen) stelselmatig zijn onderdrukt en gediscrimineerd. Maakt dat voor jou geen verschil?

Dit is cultural Nederland. Niet 'gewoon' Engels. Straks komen de Engellanders klagen over cultural appropriation als je zulke dure Engelse woorden in Nederland gebruikt.

Ik ben gek op indianen, ondanks dat zij het waren die in de Duitse tv serie Lederstrumpf flinke slachtingen veroorzaakten. Scalptels sneden ze af en hingen als trofee te hangen. In de serie Winnetou was ik altijd voor Winnetou en nooit voor de 'bleekhuiden'. Maar de bleekhuiden in die Winnetou-films werden ook als zeer nare kerels neer gezet. Anders viel bleekgezicht Old Shatterhand niet voldoende in goeiigheid op.



ps:
https://www.kijkmagazine.nl/mens/deden- ... scalperen/
Deden de indianen echt aan scalperen?
..............

Trofee

Een dergelijke trofee diende natuurlijk als een bewijs van moed. Daarnaast had het scalperen een symbolische functie: het zou je controle geven over de ziel van het slachtoffer, ook als dat in leven bleef (wat regelmatig voorkwam).

In de jaren zeventig van de vorige eeuw dook de theorie op dat dit barbaarse gebruik niet inheems was, maar dat de indianen het hadden overgenomen van de Europeanen. De Amerikaanse historicus James Axtell heeft uitvoerig aangetoond dat dit een fabeltje is. Hij wijst op de enorme verscheidenheid aan rituelen en tradities rond het scalperen. Die kunnen de indianen nooit binnen een betrekkelijk korte tijd van de Europeanen hebben ‘geleerd’. Ook kennen veel indiaanse talen specifieke uitdrukkingen die met het scalperen te maken hebben. Een van die talen heeft bijvoorbeeld aparte woorden voor een scalp die al genomen is en eentje die nog genomen moet worden. Verder is er onomstotelijk archeologisch bewijsmateriaal: in massagraven die van ver voor de komst van de ‘bleekgezichten’ dateren, zijn schedels aangetroffen die sporen van scalperen vertonen.
missie_m wijzigde dit bericht op 25-01-2021 13:01
Reden: ps toegevoegd
42.94% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Verkleed als lucifer. (Naakt, een rode kop krijg je dan vanzelf wel.)

Volstrekt ongeschikt, gezien de temperatuur in februari. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
25-01-2021 09:46
Dit is cultural Nederland. Niet 'gewoon' Engels. Straks komen de Engellanders klagen over cultural appropriation als je zulke dure Engelse woorden in Nederland gebruikt.

Ik ben gek op indianen, ondanks dat zij het waren die in de Duitse tv serie Lederstrumpf flinke slachtingen veroorzaakten. Scaptels sneden ze af en hingen als trofee te hangen. In de serie Winnetou was ik altijd voor Winnetou en nooit voor de 'bleekhuiden'.
Maar het gaat toch niet alleen om jou?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Of volendamse kleding nog kan? Wat mij betreft wel. Zolang ze er zelf geen last van hebben.
Ooit al een nagedacht hoe onderdrukt de mijnwerkers werden in zuid limburg? Hoe verwaarloosd en uitgebuit? Zeer korte levensverwachting en lange diensten voor een hongerloontje. Ja, misschien moeilijk voor te stellen, maar hier was echte armoede. Of ik daar last van heb gehad? Ja, ik heb mijn opa's en aantal ooms jong verloren, door de stoflongen.
Generaties mensen zijn hier zo opgegroeid.
En wat deed de overheid? Nog meer uitbuiten. Er moesten meer kolen, en er kwam minder geld.
En toen waten de kolen niet meer nodig en zakte limburg helemaal af in de armoede. Geen haan die er heen kraait.

Toch verkleden mensen zich met vasteloavend als koempel. Ik vind dat mooi. Ik vind het een eerbetoon aan de mijnwerker.

Wat ik hiermee wil zeggen? Dat je er niet automatisch vanuit moet gaan dat "hollandse klederdracht" wel kan, want die werden niet onderdrukt.
Bovendien werd er hier echt geen volendamse kleding gedragen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
25-01-2021 10:22
Of volendamse kleding nog kan? Wat mij betreft wel. Zolang ze er zelf geen last van hebben.
Ooit al een nagedacht hoe onderdrukt de mijnwerkers werden in zuid limburg? Hoe verwaarloosd en uitgebuit? Zeer korte levensverwachting en lange diensten voor een hongerloontje. Ja, misschien moeilijk voor te stellen, maar hier was echte armoede. Of ik daar last van heb gehad? Ja, ik heb mijn opa's en aantal ooms jong verloren, door de stoflongen.
Generaties mensen zijn hier zo opgegroeid.
En wat deed de overheid? Nog meer uitbuiten. Er moesten meer kolen, en er kwam minder geld.
En toen waten de kolen niet meer nodig en zakte limburg helemaal af in de armoede. Geen haan die er heen kraait.

Toch verkleden mensen zich met vasteloavend als koempel. Ik vind dat mooi. Ik vind het een eerbetoon aan de mijnwerker.

Wat ik hiermee wil zeggen? Dat je er niet automatisch vanuit moet gaan dat "hollandse klederdracht" wel kan, want die werden niet onderdrukt.
Bovendien werd er hier echt geen volendamse kleding gedragen.
Mooi beeld, mensen die zich verkleden als koempel als eerbetoon.
Ook als dat een outfit is met een gevoelige geschiedenis.

Stel je voor dat Volendammers aangeven dat ze het niet leuk vinden dat mensen verkleed gaan in hun klederdracht met carnaval. Zou je dan heroverwegen als je van plan was als Frau Antje naar het carnaval te gaan?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven