Werk & Studie alle pijlers

Op gesprek komen & onzeker

04-02-2021 17:58 29 berichten
Iets wat ik nooit had verwacht dat zou gebeuren: ik mag op gesprek komen bij mijn droombaan. Ik heb de laatste tijd super vaak gesolliciteerd bij deze organisatie (verschillende, maar toch vergelijkbare functies) en werd steeds afgewezen. Snap het ook, ben nog aan het afstuderen (deeltijd) dus heb mijn diploma nog niet! Vorige week had ik mijn afgelopen afwijzing tot ik diezelfde dag weer een nieuwe functies zag staan, die volledig bij mij past. Ik besloot gewoon doodleuk weer te reageren maar met een andere motivatiebrief. Ditmaal ook sterker dan de vorige brieven. En tot mijn verbazing ben ik vandaag gebeld dat ik volgende week op online sollicitatiegesprek mag komen. YES!

Dat geeft zo'n enorme boost van zelfvertrouwen, dat er nog potentie is dat ik hier kan komen werken binnenkort. Maar ik word er ook gelijk onzeker van: er zijn echt vast en zeker kandidaten die wél hun diploma hebben en/of wat meer ervaring hebben dan ik. Dus gelijk zie ik het ook weer somber in en verwacht ik ook wel weer een afwijzing eigenlijk, hoe zuur ook. Dit wil ik dus even van me af schrijven. Herkennen jullie dit? Hoe hebben jullie het toen aangepakt? Heeft er iemand tips? Het gesprek is ook met 4 mensen van het bedrijf en dat vind ik eerlijk gezegd ook best intimiderend, ik ben ook bang dat ik ga dichtslaan. Wat natuurlijk niet mag gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Nou je brief is aangeslagen! Gewoon goed voorbereid het gesprek in gaan en niet onzeker door de meerdere afwijzingen.
Zagen ze niets in je was je niet uitgenodigd toch?
Hey! Tuurlijk hebben veel andere kandidaten al het juiste diploma!

Maar gelukkig is dat niet erg en dat blijkt uit het feit dat ze je uit hebben genodigd!
Goedzo! Ronde 1 in the pocket!

Gesprek, 4 personen.ja dat is veel en dat is niet overal. Maar het lijkt alsof je bewijzen zoekt die bevestigen dat je het niet waard bent. Maar dat ben je wel want je bent al uitgenodigd!

Laat ze zien wat je allemaal wél waard bent! Denk er goed over na en verkoop jezelf ermee. Er is potentie aanwezig.

Je verkoopt jezelf niet met wat je (nog) niet bent.
Dat wat er nog niet is, komt allemaal nog wel. Zij krijgen daar vertrouwen in als jij dat ook hebt. Verkoop jezelf dus met het vertrouwen in de mogelijkheden in/van jezelf.

En als het niet zo mag zijn..... dan heb je wel informatie over wat je de volgende keer beter aan mag prijzen of meer ‘in het midden laat’. Handig toch! Want je bent nog niet afgestudeerd . Allemaal winst maar retespannend!

Zet hem op! En veel succes
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Kop omhoog, schouders naar achteren en geloof in jezelf!
Goed bezig muurbloempje! De aanhouder wint en je enthousiasme over de baan is heel positief. Dat diploma komt er toch nog, is gewoon een kwestie van tijd. Ik hoop dat je wordt aangenomen, zet m op!
Eigenlijk maakt het niet uit hoeveel anderen er zijn. Ze nodigen je niet voor niets uit. Geloof in je eigen kracht, diploma of niet. Succes!
Gefeliciteerd met het gesprek! Een tip waar je misschien wat aan hebt: Benadruk dat jouw intentie is om voor de lange termijn bij dat bedrijf te werken. Het is namelijk heel irritant als je iemand aanneemt en die gaat na een jaar weer weg ivm een beter aanbod ofzo. Als je ze kunt overtuigen van je motivatie en dat je waarschijnlijk lang blijft, is dat een meerwaarde. En na zoveel sollicitaties zal je vast wel weten waarom je er wil werken toch?
Veel succes en stel ook vooral zelf vragen! Bedenk er van tevoren vast een paar.
Geen tip, meer wel van harte succes gewenst!
Ik heb ook een succesvolle online sollicitatie procedure doorstaan. Dus hier wat concrete tips. Voor wat voor functie is het? Wellicht kunnen we dan concreter antwoorden. Bereid je goed voor je goed voor, lees je goed in over het bedrijf en de functie. Zorg dat je antwoord weet op de volgende vragen:
- vertel wat over jezelf (niet relevante dingen laat je achterwege)
- Waarom lijkt deze functie je leuk/solliciteer je? En niet antwoorden het lijkt me leuk. Maar concreet, het sluit goed aan bij zus en zo. Ik wil me graag ontwikkelen op het gebied van. Ik zie veel mogelijkheden op het gebied van zus en zo. Zus en zo zijn kwaliteiten die ik heb en daarom zie mijzelf terug in deze functie want dan moet je ook.. Zon soort antwoord.
- Wat zijn je vaardigheden/kwaliteiten die je met je mee brengt? Schrijf er 3-5 op.
- Noem een mindere kwaliteit/zwak of verbeterpunt? Eentje die positief uitpakt, bijv. ik ben erg precies en vindt het fijn om dingen zelf te doen. Af en toe mag ik ook wel eens wat uit handen geven, want anderen mensen doen het natuurlijk ook goed. Zon antwoord.
- Hoe zouden vriendinnen/vrienden je beschrijven en hoe komen je kwaliteiten daar naar voren? Ik had deze vraag ook nog nooit gehad, dus ik gaf als antw. dat ik veel initiatief neem en ondernemend ben. Dit blijkt uit als er uitjes, babyschowers etc georganiseerd moeten worden. (dit sloot weer aan op kwaliteiten voor functie)
- Wat trekt je aan in dit bedrijf? (weet dus waar ze voor staan/kernwaarden)
- Wat voeg jij toe aan een team?
- Heb je nog vragen? Stel altijd min 1 of 2 vragen. 1 die je al had en 1 terugkomend uit gesprek, zoals je vertelde eerder dat zus en zo + vraag. Ook dingen als hoe ziet team eruit, hoe ziet een werkdag eruit, wat voor persoon zijn jullie naar op zoek kan je aan denken.
- Waar zie je jezelf over 5 of 10 jaar?
- Ik had een elevator pitch voorbereid, voor het geval ze je vragen jezelf te pitchen in 1 min ofzo.
- verder kreeg ik veel hypothetische vragen in 2e gesprek, hoe zou je zus aanpakken en zo. Wat zou je doen als een externe partner dit doet etc etc.

Zorg dat je internetverbinding goed is, je ergens zit met een neutrale achtergrond en fatsoenlijk licht. Belangrijke punten had ik op papiertjes geschreven en hingen achter laptop aan het wasrek :rofl: , voor als ik even een black-out zou krijgen ofzo. Ik had nagels gelakt, leuke blouse, goed makeupje, zelfs een geurtje alsof ik echt naar een sollicitatie ging. Laat vooral zien dat je owned en gepast zelfverzekerd bent. You can do this!
Wow, wat een verhaal, maar wilde je vooral even concreet helpen.
Top!!!
Ze hebben je niet voor niks uitgenodigd.

Natuurlijk is het spannend. Gewoon echt goed voorbereiden. Verdiep je goed in het bedrijf, zodat je ook goede inhoudelijke vragen kunt stellen (het komt heel positief over als je je goed hebt voorbereid).

Denk ook na over je antwoorden op vragen die vaak gesteld worden, zoals:
- je motivatie: waarom deze functie/dit bedrijf
- je meest en minst sterke eigenschappen
- bepaalde vaardigheden die nodig zijn voor deze functie: heb je deze en waar blijkt dit uit.

Heel veel succes!!
Probeer jezelf te zijn, ondanks de intimiderende setting.
Wat leuk, gefeliciteerd met je gesprek in elk geval! Toevallig ben ik afgelopen week door dezelfde rollercoaster gegaan. Deeltijd student, goede brief (aldus het bedrijf), deze week drie mensen tegenover mij gehad in een sollicitatiegesprek. Heel onzeker ook, of het wel wat zou worden gezien ik ook nog studeer en weinig ervaring heb. Maar ik ben aangenomen!

Wat ik bij mij vooral merkte is dat mijn enthousiasme denk ik heel erg heeft bijgedragen. Die zat zowel in de toon van mijn brief, de korte telefoongesprekjes en de sollicitatie zelf en heb ik elke keer ook aardig weten te benadrukken. Gezien dat het ook jouw droomjob is zou ik daar ook voor gaan. Je hebt dan misschien niet de beste 'papieren' om binnen te komen, maar een werknemer die er veel zin in heeft en kan benoemen wat hij/zij wel allemaal in zijn/haar mars heeft werkt volgens mij allemaal heen aanstekelijk.

Veel succes! Kern van mijn verhaal: heb vertrouwen, ze nodigen je niet voor niks uit. Je bent nu al zo ver dat er vast en zeker mogelijkheden zijn!
Fake it till you make it! Fake dat je zelfverzekerd bent, ga rechtop zitten met een lach op je gezicht, en bedenk je dat het niet erg is om soms even na te denken over je antwoorden.

Ik neem altijd een notitieblok mee, staat altijd goed. Ik schrijf daar ook de vragen die ik heb op, en kijk dan op mijn blok wat ik heb opgeschreven (ik schrijf daar stiekem ook de 5 goede competenties over mezelf op, mocht ik een black-out hebben).

En dan nog iets: ik ben aangenomen terwijl ik mijn diploma nog niet had, ze hadden twee sollicitanten uitgenodigd, mij en iemand met 17 jaar ervaring. Maar vanwege mijn ambities hebben ze mij gekozen (en ook omdat ik goedkoper was denk ik maargoed).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Wat goed gefeliciteerd!

Mijn tips zouden zijn:
- Bedenk goed welke kanten van jezelf je goed naar voren wilt laten komen en welke minder goed
- Bedenk 10 vragen die jij nog hebt naar aanleiding van de vacature (dat zorgt ervoor dat je je goed voorbereid op alle vragen die ze jou gaan stellen, maar je toekomstige werkgever is een mens, en mensen praten graag zelf, geef ze die kans)
- Bedenk 20 vragen die ze je gaan stellen en zorg dat je daar een antwoord op hebt EN oefen dat antwoord hardop. Zorg dat je voor elk antwoord een paar bulletpoints opschrijft van wat je graag wilt beantwoorden en zorg dat je daar een soepel verhaal bij kunt ophangen.
Miss-Pippilotta schreef:
04-02-2021 19:42
Top!!!
Ze hebben je niet voor niks uitgenodigd.

Natuurlijk is het spannend. Gewoon echt goed voorbereiden. Verdiep je goed in het bedrijf, zodat je ook goede inhoudelijke vragen kunt stellen (het komt heel positief over als je je goed hebt voorbereid).

Denk ook na over je antwoorden op vragen die vaak gesteld worden, zoals:
- je motivatie: waarom deze functie/dit bedrijf
- je meest en minst sterke eigenschappen
- bepaalde vaardigheden die nodig zijn voor deze functie: heb je deze en waar blijkt dit uit.

Heel veel succes!!
Probeer jezelf te zijn, ondanks de intimiderende setting.
Het beste helpt nog als je voorbeelden kan geven. In het geval van positief: iets waaruit blijkt dat jij die kwaliteit hebt (simpele, alledaagse voorbeelden maken zelfs al een verschil!) en in het geval van een verbeterpunt aangeven hoe je daaraan werkt of je er bewust van probeert te zijn. Als je dat van tevoren bedenkt en opschrijft, maakt dat een goede indruk!
Kaaaaaaaatje schreef:
04-02-2021 20:37
Wat goed gefeliciteerd!

Mijn tips zouden zijn:
- Bedenk goed welke kanten van jezelf je goed naar voren wilt laten komen en welke minder goed
- Bedenk 10 vragen die jij nog hebt naar aanleiding van de vacature (dat zorgt ervoor dat je je goed voorbereid op alle vragen die ze jou gaan stellen, maar je toekomstige werkgever is een mens, en mensen praten graag zelf, geef ze die kans)
- Bedenk 20 vragen die ze je gaan stellen en zorg dat je daar een antwoord op hebt EN oefen dat antwoord hardop. Zorg dat je voor elk antwoord een paar bulletpoints opschrijft van wat je graag wilt beantwoorden en zorg dat je daar een soepel verhaal bij kunt ophangen. https://www.nationalevacaturebank.nl/ca ... atievragen staat ook gewoon online ;)
20 is wel heel veel! maar het helpt wel om voor jezelf ook goed na te denken waarom je dit graag wel. Ik heb laatst een aantal digitale sollicitatiegesprekken gevoerd en het helpt ook om gewoon te bedenken dat je vooral ook lekker jezelf moet zijn. Ik ben aangenomen op een plek waar ik eigenlijk begon met een hele flauwe grap bij het eerste gesprek, maar dat is gewoon hoe ik ben (ik pas dan ook niet op een hele formele werkplek). Misschien helpt dat je ook relativeren!

Natuurlijk hopen we vooral met z'n allen dat je het wordt en dat je daar een hele mooie carriere tegemoet gaat :) En het spreekt juist voor je dat ze je ondanks je nog-net-niet-gehaalde diploma uitgenodigd wordt; kennelijk is er iets zo interessant aan jou wat je niet inhaalt met extra jaren werkervaring ;) Zie dat als een compliment!
Ohh wat een super fijne en lieve reacties! :) Dat geeft me echt veel moed. Ik ga jullie reacties helemaal doornemen en alle punten opschrijven. Zo kan ik zorgen dat ik me in elk geval heel goed heb voorbereid. En heb dan toch hoop dat ik heus aangenomen kan worden. Het gaat overigens om een functie als verslaggever. Bedankt iedereen! :)
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 05-02-2021 10:08
Reden: toevoeging
8.33% gewijzigd
Het gesprek heb ik vanmiddag. Ik ben me aan het voorbereiden en loop tegen het volgende aan: wat zeggen jullie altijd als ze vragen naar een salarisindicatie? Geven jullie een concreet bedrag? Ik ben hierover aan het nadenken voor als ik deze vraag krijg. Op internet staat echter dat het nadelig kan zijn om een bedrag te benoemen en dat je beter iets kunt zeggen in de trant van “ik wil hier graag met u over praten, nadat we het erover eens zijn dat ik de ideale kandidaat ben."
Muurbloempje115 schreef:
05-02-2021 09:51
Ohh wat een super fijne en lieve reacties! :) Dat geeft me echt veel moed. Ik ga jullie reacties helemaal doornemen en alle punten opschrijven. Zo kan ik zorgen dat ik me in elk geval heel goed heb voorbereid. En heb dan toch hoop dat ik heus aangenomen kan worden. Het gaat overigens om een functie als verslaggever. Bedankt iedereen! :)
TO: Met een goede voorbereiding (je kreeg al veel tips) ben je een stuk relaxter. Hou daarbij ook nog voor ogen dat je - wat het resultaat ook is - na het gesprek sollicitatie ervaring op zak hebt. Dus je wint - want leert - hoe dan ook!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Muurbloempje115 schreef:
10-02-2021 11:54
Het gesprek heb ik vanmiddag. Ik ben me aan het voorbereiden en loop tegen het volgende aan: wat zeggen jullie altijd als ze vragen naar een salarisindicatie? Geven jullie een concreet bedrag? Ik ben hierover aan het nadenken voor als ik deze vraag krijg. Op internet staat echter dat het nadelig kan zijn om een bedrag te benoemen en dat je beter iets kunt zeggen in de trant van “ik wil hier graag met u over praten, nadat we het erover eens zijn dat ik de ideale kandidaat ben."
Dit komt in een eerste gesprek vaak niet aan de orde. Maar als de vraag komt dan zou ik het gooien op 'ik kan me zeker vinden in een markconform voorstel'. (Die kreeg ik ooit van een sollicitant en ik moest een beetje giechelen maar vond de vraag goed gepareerd want daarmee was ik aan zet).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Kijk ook even hoe je op beeld overkomt. Staat je laptop hoog genoeg. Kijken ze niet in je neusgaten.

Succes!
Everything you see I owe to spaghetti!
Oudblond schreef:
10-02-2021 12:26
Dit komt in een eerste gesprek vaak niet aan de orde. Maar als de vraag komt dan zou ik het gooien op 'ik kan me zeker vinden in een markconform voorstel'. (Die kreeg ik ooit van een sollicitant en ik moest een beetje giechelen maar vond de vraag goed gepareerd want daarmee was ik aan zet).
Haha dat vind ik wel een mooie. Ik zou zelf kijken naar wat marktconform is en dan hoog inzetten, maar erbij zeggen dat ik opensta voor onderhandeling.

TO hoe ging het?
Gefeliciteerd en veel succes! Ik heb afgelopen donderdag een 2e gesprek gehad en vrijdag een mooi aanbod gekregen. Ik begrijp hoe spannend het kan zijn.

Misschien mosterd na de maaltijd, je hebt je gesprek al vast gehad, maar wellicht heeft iemand anders iets aan deze tip:
Verdiep je niet alleen in het bedrijf, maar google ook even de mensen met wie je het gesprek zult hebben (mits je de namen weet natuurlijk). Op deze manier weet je al hoe ze eruit zien, wellicht zie je op LinkedIn of ze erg formeel overkomen e.d.
Bedankt voor alle tips, ik heb ze allemaal meegenomen! Ze vonden mij wat te onervaren voor de functie, maar willen mij een kans geven om als freelancer aan de slag te gaan. Op die manier kan ik mezelf bewijzen en evt alsnog als verslaggever in dienst komen.

Ik kreeg een paar vragen mbt de functie waar ik me totaal niet op had voorbereid, dus voelde me ook wel echt dom. Heb twee dagen aan voorbereiding gehad en juist daar niet op voorbereid. Nou goed, zoals al is gezegd, het is niet weggegooid want heb er ook weer van geleerd :)
Welke vragen waren dat?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven