Wanneer echte eerste woordjes?

05-02-2021 10:37 50 berichten
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik mega ongeduldig ben 😂
Mijn broer sprak pas goed woorden en korte zinnetjes toen hij bijna 4 was. En ik was dan sneller, maar ook pas vlak na 1 jr.

Mijn meisje is nu ruim 9 maanden. Ze kwam rond 6 maanden ineens thuis van de opvang met mama/mamamama in haar repertoire. Ze zei het natuurlijk niet gericht aan mij. Maar ze jammerde het als ze verdrietig was. Een week of 2 gedaan, en toen een tijd weer niet.
Begin januari zei ze ineens mama. En ze keek me aan om te zien of er reactie kwam. Maar vervolgens ging ze de hele dag tegen alles mama zeggen en het betekende toch niet meer dan ander gebrabbel. Inmiddels weer vergeten.
Gisteren zei ze een paar keer papa. Maar niet tegen papa. Toch, als ik de laatste week zeg "papa komt zo thuis" dan kijkt ze me even aan en vervolgens naar de voordeur. Ik was best verbaast dat ze wat lijkt te snappen.

Verder zegt ze veel, maar allemaal gebrabbel. Heel soms hoor je een klank terug die ik net zelf maakte. Maar veel geluiden nadoen (doe eens bububu?) doet ze niet, ook niet als het geluiden zijn die ze vaker maakt.
Wel doe ik vaak haar geluidjes na. Ze zegt wel eens iets dat op hebben lijkt. Dat vind ik grappig, en dan zeg ik "ja, goedzo, wil je dat graag hebben?" En wijs bijvoorbeeld naar een speeltje naast haar waar ze dan tegen aan het kletsen was. Zoiets. Of gewoon lekker haar brabbelgeluidjes naapen.

Ik vroeg me af hoe het vanaf hier verder ontwikkelt, waar je op kan letten.
En wanneer je de echte woordjes kan verwachten die ook wat betekenen, blijven hangen en gebruikt worden. Bijvoorbeeld: poe en dan de poes ermee bedoelen.
Wanneer was dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 20 maanden sprak met 14 maanden al volzinnen van 3-4 woorden. Kan nu hele gesprekken voeren (en discussies).
Daarentegen heeft ze nog geen stap gezet. Geduld!
Dochter sprak haar eerste woordje met 18 maanden. Op haar 2 jaar sprak ze in volzinnen en voerde ze volledige gesprekken.
Mijn jongste zei vrijwel niets en toen hij twee was rolde er opeens volzinnen uit. Nog steeds is hij welbespraakt, inmiddels 9 jaar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dochter 9 maanden, maar stond met 13 maanden en eerste stapjes met 18 maanden. Zoon 17 maanden maar stond met 9 maanden en liep met 12 maanden. Ieder kind heeft z’n eigen talenten.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Oudste was extreem snel met alles, die zei haar eerste woord met 8 maanden en liep met 11, volzinnen ruim voor 2 jaar.

De tweeling is iets minder snel, maar meisje is best rap, eerste woordje met 9 maanden en ze loopt, nu 12 maanden, los. Broer is wat langzamer, eerste duidelijke woord was met 9 maanden, maar nu alweer een hele tijd niets, wel brabbelen maar een stuk minder dan zijn zus. Zingen kan hij wel, liefst de hele dag, al zit er geen melodie in, en dansen als hij de kans krijgt, bij elk muziekje. Lopen ook nog niet, wel staan.

Dus klinkt alsof je dochter mooi in haar ontwikkeling zit, hoor. Duurt vast niet lang meer :)
Hier sinds hij vijf maanden is (nu 6,5 mnd) mam-ma (maar alleen bij gemiep....) en dan hangt hij ook wel mijn richting op. Vlak daarna kwam papppppa, pppaapppppaaa (zonder gejammer.....) Nu is dat weer wat weggezakt (behalve bij emotionele "nood", dan is er weer mam-maa) en uh-ma zegt ie ook, als ie wél bij mij zit, en gaat jammeren, haha. En dan face-time ik m'n moeder maar :biggrin:
"Ha mam, zoon heeft klachten over mij, en wil dat even met jou bespreken"

Verder veel ffffffff, en ka-ka-ka hier nu. We lezen wel heel veel voor (veel dezelfde boekjes vooral) en zingen ook allebei graag en veel. Zoon gaat nu ook "meezingen", echt heel schattig! :flirting:
En hij zegt sinds vandaag (nou ja, soort van he) "goeiemorgen" terug als we elkaar zien als we net wakker zijn. Het líjkt er natuurlijk niet eens op, haha, maar het is heel schattig om een soort klankenreactie terug te krijgen op onze "goeiemorgen", wat we heel consequent iedere ochtend doen sinds hij geboren is.

Ik had wel oppaskindjes die met anderhalf hele zinnen spraken... Dat ziet er ook wel apart uit hoor; amper los kunnen lopen, maar wel hele gesprekken houden :facepalm: :biggrin:
Wanner het precies was, weet ik niet meer, maar voordat ze 14 maanden was, sprak dochter een woord die opeens heel veel duidelijk maakte. Als ze aan de borst lag, kon ze soms van die zeuren de geluidjes maken, dus ik vroeg een keer, wat is er? Dochter liet de tepel los en zei heel duidelijk "leeg!" Aha!
Met een maand of 16 "samengestelde" woorden, zag ze een boot, riep ze "boot". En ik wees haar op een nogal groot schip dat voorbij kwam, kijk eens wat een hele grote boot, dat werd een "hee boot" een hele grote boot. Dus vanaf dat moment waren er "boot" en "hee boot".

Zoon was minder voortvarend, maar kon met 'n jaar of twee zeggen waar hij mee bezig was "file maak", als hij een stel auto's in het raamkozijn achter elkaar zette.

Misschien had mijn dochter hiermee mij eerder erop kunnen attenderen dat mijn melkproductie onder de maat was:
https://www.babygebaren.nl/wat-is-babygebaren
Maar ik weet niet hoe goed dat werkt!
anoniem_65040f032be10 wijzigde dit bericht op 05-02-2021 13:37
Reden: Baby gebaren, zou dat wat zijn?
11.78% gewijzigd
ik heb er zo een die met 2.5 jaar binnen een week van enkel mama en papa en die naar volzinnen van 6 woorden is gegaan, ook nog eens met goede articulatie. Oftewel, geen peil op te trekken. Wel belangrijk of ze op je reageert als jij wat zegt en non-verbale communicatie oppikt. Daar was ze al vroeg en is ze nog steeds een ster in.
Dochter: 1e woord rond de 9 maanden. Met 15 maanden sprak ze meer dan 50 woorden. Eerste tweewoordzin rond de 16 maanden. Voor haar tweede verjaardag sprak ze 5+ woordzinnen. En met 2 jaar en 9 maanden kwamen de compleet samengestelde zinnen: mama kom je naast me zitten op de s(ch)ommel, dat vind ik wel zo gezellig (uitgesproken als gesellig).

Zoon: 1e echte woord rond de 14 maanden (k(l)aar). Met de 15 maanden controle sprak hij 5 woorden. Eerste tweewoordzin rond de 2 jaar. Hij is nu bijna 2.5 en zei onlangs zijn eerste zin met 5 woorden (papa mama waa(r) ben je? :love: Toen hij wakker was. Zoon is weer vlotter met andere dingen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-02-2021 13:28

Ik had wel oppaskindjes die met anderhalf hele zinnen spraken... Dat ziet er ook wel apart uit hoor; amper los kunnen lopen, maar wel hele gesprekken houden :facepalm: :biggrin:
Dit had ik met mijn dochter dus ook. Ze had als klein ukje regelmatig hele gesprekken met vreemde mensen die we onderweg tegenkwamen op weg naar de speeltuin of iets dergelijks. En dat leverde weleens vreemde, vertederende blikken op.

Bij mijn zoon ging het precies andersom. Hij werd vaak iets ouder geschat. Dus mensen probeerden weleens een gesprek aan te knopen met hem toen hij een dreumes was, maar toen kon hij nog niet zoveel (duidelijk) praten. En dat leverde ook weleens grappige situaties op als zoon wat terug aan het brabbelen was waar geen touw aan vast te knopen was.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Schattig deze verhalen. Oudste hier is verbaal behoorlijk sterk; met 11 maanden was het eerste woord (na mama en papa) "appetief", hij bedoelde alsjeblieft, als hij iets aan je gaf in zijn toen-lievelingsspel van 'alsjeblieft-dankjewel' iets steeds weer geven en nemen. Nu is hij bijna drie, kent heel veel liedjes, maakt echte zinnen zij het met foute werkwoordsvormen, kletst tegen zichzelf en maakt 'woordgrapjes', soort van. Zijn vocabulair blijft ons verbazen.

Jongste is nu 13 maanden en zegt baba tegen z'n vader én mij, iets wat op de eerste lettergreep van diens naam lijkt tegen broer, en 'woewoe' tegen de hond (blaffen, zeg maar). Oh, en hij weet dat varkentjes knorren, en probeert dat geluid na te doen bij een plaatje. Zelfde met een aap (oe-oe-aa) en een koe (oeoe), nu ik het me bedenk. Sowieso hebben dierengeluiden z'n interesse nu. Hij kan desalniettemin zorgen dat hij krijgt wat hij wil, door zeuren en wijzen.

Zolang het begrip maar in orde is mag je tot minstens anderhalf rustig afwachten, dacht ik altijd, TO!
tunamelt wijzigde dit bericht op 05-02-2021 19:17
0.05% gewijzigd
NYC schreef:
05-02-2021 11:36
Een van eerste woordjes die mijn oudste zei waren "lekker" en "jammer".
Hij zit nu in groep 4 en scoort wel véél beter op rekenen dan op taal. Dus wellicht een kwestie van aanleg.
Is jouw oudste Robert van Beckhoven? :-D

https://m.youtube.com/watch?v=A6fYpVxEn ... e=youtu.be

On-topic: ik heb 2 zeer vlotte praters in huis, maar ze zeiden allebei pas gericht een woordje toen ze rond de 13 maanden waren. Oudste is nu 3 en praat al meer dan een jaar in volzinnen en met werkwoordsvervoegingen, zingt alles mee en vindt zichzelf wel klaar voor de kleuterschool. Jongste is 16 maanden en begint nu lekker op gang te komen. Hij kent veel woordjes al praat hij minder duidelijk dan zijn zus op die leeftijd. Hij maakt sinds kort zinnen van 2-3 woorden. Maar ze zijn beiden enorm vlot in hun taalontwikkeling. Neefje wat qua leeftijd tussen ze in zit praatte nog bijna niet op zijn tweede verjaardag, en nu met 2,5 hartstikke goed. Dus het kan ook heel grillig verlopen.
Mijn ervaring is wel: de aanloop kan lang duren, maar als ze eenmaal gaan, gaat het hard.
adaline wijzigde dit bericht op 05-02-2021 15:09
Reden: Linkje toegevoegd
3.41% gewijzigd
Wat een heerlijke verhalen, superschattig!
Heb alles zitten lezen, en moest om sommige dingen echt lachen 😂

Als ik het zo lees, dan moet ik toch nog zeker een maand of 3 a 4 geduld hebben, en misschien wel langer als ze staan en lopen belangrijker vindt 🙃

Ik maak me er verder ook niet druk over, ben echt gewoon ongeduldig. Het lijkt me zo leuk als ze een beetje gaat praten. Ik vind al dat gebrabbel nu al geweldig. Soms ligt ze samen met de hond, koppies naar elkaar gedraaid en zij brabbelt wat, de hond luistert geduldig. Ben dan echt benieuwd wat ze allemaal aan het vertellen is haha!

Ze is wel een beetje een druk meisje. Niet heel pittig verder, maar altijd beweeglijk en bezig. Ze kijkt non stop rond, terwijl ze met 2 a 3 speeltjes tegelijk speelt, voeten en handen worden ingezet. Ze wurmt voortdurend als je haar op schoot hebt. Dat koppie en lijfje moeten gewoon bezig zijn.
Als je dan een boekje met haar leest, is ze vooral bezig met het proberen af te pakken, bladzijdes omslaan, andere dingen pakken, van schoot af wurmen... Ik lees wel vaak omdat ik het zelf leuk vindt, maar zij vindt er iets anders leuk aan dan de bedoeling is 😜
Rijmpjes en liedjes met gebaren vindt ze dan wel weer erg lachen. Ze doet nog niks na, maar dat komt vast snel als ik haar soms zie wapperen.
Mijn zoontje is verbaal heel sterk. Hij begon rond zijn eerste verjaardag en had een tijd lang iets van 10 woordjes. We maakten toen nog grapjes dat hij het rustig aan deed. Maar niets bleek minder waar :) Rond 17 maanden begon hij met woorden koppelen en binnen een paar weken ging dat naar volzinnen van 5-6 woorden inclusief werkwoorden. Dat was precies tijdens de lockdown vorig jaar dus de leidsters van de crèche vielen van hun stoel toen hij terugkwam en ineens volledig kon praten haha :proud:

Ondertussen is hij 2.5 en zegt dingen als “Kom mama, we gaan even samen verstoppen in de keuken. Dan moet papa ons zoeken” en “Oh de zon is achter de wolken, ik kan hem niet zien”.

Aan de andere kant van het spectrum is mijn neefje dan weer rustig qua praten. Die is ook 2.5 en zegt dingen als ‘auto toet’ en ‘bouwen bouwen’ als hij blokken ziet.

Allebei zijn ze motorisch vlot en liepen ze voor hun 1e verjaardag.

Het is allemaal zo persoonlijk en de variatie tussen kinderen is echt enorm :)
Zo leuk en schattig om allemaal te lezen! :flirting:

Ik bedacht me ineens dat mijn zoontje (6,5mnd dus) al sinds hij drie maanden oud is een soort woordje/geluidje zegt, en nu nog steeds dus, waarvan we echt hopen er óóit achter te komen wát hij nu zegt/bedoelt?! Het zit een beetje tussen gaje/gade/gale in. De g klinkt als een zachte k zeg maar (zoals gado gado) en hij zegt het echt con-ti-nu, haha. En echt dus ook al sinds hij zo piepklein is. Heel weird. Hij zegt het wel voornamelijk als hij net wakker is, of vlak voordat hij gaat slapen. En dan een paar keer achter elkaar.
O dat drukke herken ik van mijn kinderen. Ik had een film van het CB gehad over babies. Ik zat te kijken en ik denk, er is wat met die babies. Opeens drong het tot me door: ze zitten stil!
Dat was ik bepaald niet gewend.
Mijn dochter was echt een enorme kwebbel. Eerst wilde ik dat ze ging praten, daarna dat ze eens een keertje haar mond hield! ;-D
Met een jaar of 7 werd dat weer minder, kon ze zich ook vermaken zonder de hele tijd tegen me aan te kletsen.
En mag ze best wat vaker appen van me (ze is het huis al uit...)
Ook mijn zoon kon er wat van, trouwens. En ook hij is een stuk stiller dan als klein kind. Het kan dus nog alle kanten op.
Mollebol1 schreef:
05-02-2021 19:33
Wat een heerlijke verhalen, superschattig!
Heb alles zitten lezen, en moest om sommige dingen echt lachen 😂

Als ik het zo lees, dan moet ik toch nog zeker een maand of 3 a 4 geduld hebben, en misschien wel langer als ze staan en lopen belangrijker vindt 🙃

Ik maak me er verder ook niet druk over, ben echt gewoon ongeduldig. Het lijkt me zo leuk als ze een beetje gaat praten. Ik vind al dat gebrabbel nu al geweldig. Soms ligt ze samen met de hond, koppies naar elkaar gedraaid en zij brabbelt wat, de hond luistert geduldig. Ben dan echt benieuwd wat ze allemaal aan het vertellen is haha!

Ze is wel een beetje een druk meisje. Niet heel pittig verder, maar altijd beweeglijk en bezig. Ze kijkt non stop rond, terwijl ze met 2 a 3 speeltjes tegelijk speelt, voeten en handen worden ingezet. Ze wurmt voortdurend als je haar op schoot hebt. Dat koppie en lijfje moeten gewoon bezig zijn.
Als je dan een boekje met haar leest, is ze vooral bezig met het proberen af te pakken, bladzijdes omslaan, andere dingen pakken, van schoot af wurmen... Ik lees wel vaak omdat ik het zelf leuk vindt, maar zij vindt er iets anders leuk aan dan de bedoeling is 😜
Rijmpjes en liedjes met gebaren vindt ze dan wel weer erg lachen. Ze doet nog niks na, maar dat komt vast snel als ik haar soms zie wapperen.
Wat een heerlijk meisje is het zo te lezen! Een dametje met een eigen wil.
Onze beide kinderen waren naast het praten ook snel met lopen (12 en 13 maanden) dus het kan alle kanten nog op! Geniet ervan, ik vind de leren praten fase onwijs leuk, en makkelijk dat je je kind steeds beter gaat begrijpen
Volgens mij zeiden ze hier allebei wel een paar losse woordjes tot ze konden lopen. Oudste liep los met 14 maanden en jongste met 11 en vanaf dat ze los liepen werd de vocabulaire iedere dag wel uitgebreid met een paar woorden. Alsof ze eerst dat lopen onder de knie moesten krijgen en nu ze dan eenmaal die vrijheid hadden moesten ze zorgen dat ze duidelijker konden communiceren. Want het vingertje en 'Eeeeeeh! Hebben!!!!!' voldeed niet altijd.

Ik vind het een hele leuke periode, wanneer ze net leren praten. Ineens begrijpen ze van alles en dan komen er steeds nieuwe woordjes bij en soms duurt het ook wel even voor het kwartje bij jezelf valt, wat ze nu precies zeggen. Jongste (een echt poppenmeisje) riep echt al weken meerdere keren per dag "Baby tijd!!!" en dan was die baby nergens te vinden natuurlijk...het kwartje viel bij mij pas toen er een keer iets anders kwijt was :rofl: oh en ze roept al weken zo af en toe als een soort willekeurig antwoord als ik iets tegen haar zeg "Hoyaaa!:" man en ik vroegen zich al af waar dat nou vandaan kwam, tot ik hem gisteren aan iets herinnerde en hij zei "Oh ja" en dochter "Hoyaaa!" :P
Mijn jongste was een gefrustreerde baby dus zijn eerste woorden waren rond 10 maanden 'uit' en (w)'eg' Heel praktisch.
Daarna volgde snel mama, en toen was het hek van de dam en zei hij elke dag wel.iets nieuws.

Oudste begon rond een jaar, ook met iets als lamp, papa en daarna allerlei moeilijke woorden zoals televisie en diepvries, maar een simpel 'mama' daar moest ik nog maanden op wachten. :facepalm: Hij vertikte het gewoon.
Onze eerste zei papa en mama ongeveer met 2,5 jaar. Vervolgens leerde hij zo nu en dan een woord en met 3 jaar sprak hij in zinnen. Hij kon wel opdrachten uitvoeren voor zijn eerste verjaardag dus ik maakte me geen zorgen over begrip of gehoor.

Onze tweede sprak met 1,5 zijn eerste woordje (wij waren erg verbaasd na de eerste haha) en leerde daarna soms meerdere woorden per dag. Hij is nog geen 2 en spreekt nu in zinnetjes.

Het verschilt gewoon per kind, ik zou me er niet te druk over maken. Bij onze eerste heb ik zovaak gehoord dat het tijd werd dat hij iets zei, vanaf voor zijn eerste verjaardag al. Achteraf vind ik dat zo zonde, de meeste kinderen zeggen dan nog niets hoor.

Zelfde met lopen trouwens, deden ze beide met 1,5 jaar.
Zoontje is bijna 1 en brabbelt er los, maar geen woorden. Zal ooit wel komen. Ik was als kind erg traag met alles. Praten pas na mijn 3e jaar. Wel meteen volzinnen schijnbaar.
Hier 17 maanden en zegt alleen “eten en ja”. Meer nog niet... denk dat het in haar hoofd moet kloppen voor ze iets gaat zeggen. Als ik vraag of ze mama of papa wil zeggen, doet ze haar handen op haar oren en loopt ze al baby-taal-pratend weg.
En er komt een moment dat je wilde dat ze hun mond hielden.... :lightbulb: welkom bij de pubers
Onze dochter sprak haar eerste woordje met 9 maanden en dat vulde zich vrij snel aan. Deels niet te begrijpen met af en toe wat duidelijke woordjes :-)
We lazen haar ook veel voor en herhaalde de woordjes geregeld. Met 2 jaar waren het twee woord zinnetjes. En nu beginnen het meer zinnetjes te worden. Het is wel echt een kletskous en vind dit zo’n leuke fase ☺️
Met 15 maanden zei hij auto en uil... en twee weken later liep hij :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven