Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie: wanneer vragen of minder uur bespreekbaar is?

04-02-2021 21:55 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er kwam een mooie vacature voorbij. Alleen vragen ze 4 uur meer beschikbaarheid als ik eigenlijk wil. Wat nu? Bellen/mailen voordat ik solliciteer? Solliciteren en bij het eerste gesprek bespreekbaar maken? Bij het tweede gesprek? Of bij het arbeidsvoorwaardengesprek? Of misschien in de brief?

Natuurlijk weet ik niet of we ooit een gesprek komt maar ben aan het bedenken wat het beste moment is.
*Sally* schreef:
05-02-2021 10:24
Voor 4 uur minder zou ik dat dus niet doen, tenzij er om gevraagd wordt. Bij het verschil wat jij noemt zou ik denk ik zelfs bellen voordat ik een brief zou sturen. Nogal een verschil namelijk. Heeft ook niets met eerlijkheid te maken natuurlijk.
Eerlijk was misschien niet het goede woord, maar wees wel duidelijk in wat je als kandidaat zoekt en wat je kunt bieden. Ik zou persoonlijk niet tot het einde wachten, maar dat heeft ook te maken met dat ik houd van duidelijkheid. Als ik 32 uur wil werken in plaats van 36, wil ik graag snel weten of dat mogelijk is.
lilalinda schreef:
05-02-2021 07:37
Jullie kosten liggen veel lager
Precies. Totaal ander systeem van belasting op arbeid. Bij eenzelfde bruto bedrag ontvang je in NL netto een hoger salaris. Daar staat dan weer tegenover dat de alleen al de ziektekostenverzekering maandelijks in NL voor een burger zowat het jaarbedrag voor de BE burger is. En er zijn tig meer van dat soort verschillen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Bij mij is dit nooit een probleem geweest, altijd op ft vacatures gesolliciteerd en pt gaan werken. Ben ook niet anders gewend dan dat aan sollicitanten te vragen. Tussen 32-40 uur is veel mogelijk is mijn ervaring. Bij een ft vacature en dan 16 uur willen werken is wat anders. Gelukkig ben ik dus organisaties gewend waarbij ze naar de kwaliteiten kijken ipv ft beschikbaarheid of niet.
Mijn ervaring is ook dat het aantal uren in de vacature meer een indicatie is en dat daarna nog besproken wordt hoeveel uur het echt wordt.

Dus ik zou dat deel laten wachten tot het arbeidsvoorwaardengesprek.
MissPiglet schreef:
05-02-2021 10:59
Eerlijk was misschien niet het goede woord, maar wees wel duidelijk in wat je als kandidaat zoekt en wat je kunt bieden. Ik zou persoonlijk niet tot het einde wachten, maar dat heeft ook te maken met dat ik houd van duidelijkheid. Als ik 32 uur wil werken in plaats van 36, wil ik graag snel weten of dat mogelijk is.
Als je dat zo graag heel snel wil weten, bel je gewoon naar de contactpersoon die in de vacaturetekst staat, nog voor je solliciteert.
Oudblond schreef:
05-02-2021 11:06
Precies. Totaal ander systeem van belasting op arbeid. Bij eenzelfde bruto bedrag ontvang je in NL netto een hoger salaris. Daar staat dan weer tegenover dat de alleen al de ziektekostenverzekering maandelijks in NL voor een burger zowat het jaarbedrag voor de BE burger is. En er zijn tig meer van dat soort verschillen.
Is het niet zo dat bij ons RSZ afgaat van bruto en in Nederland niet?
Gewoon pas in je eerste gesprek vragen, is echt niets ongewoons!

Ik heb al heel wat keren gesolliciteerd op fulltime banen en werkelijk altijd minder dan 40 uur gewerkt, of 32 uur of 36 uur (in 4 dagen).
poezewoefje schreef:
05-02-2021 12:51
Is het niet zo dat bij ons RSZ afgaat van bruto en in Nederland niet?
Klopt en zo zijn er nog meer verschillen in ' waarover en hoeveel' belasting er geheven wordt. In NL lijk je meer te verdienen maar als puntje bij paaltje komt gaat ongeveer hetzelfde percentage van het brutoloon 'op' aan verplichtingen; of via de werkgever of later via de verplichte kosten (zorgverzekering, % belasting, gemeentelijke belasting e.d. van de werknemer. Als al die 'lasten' voldaan zijn, hou je in beide landen van het bruto ongeveer hetzelfde percentage over. En dan heb je nog de verschillen in wonen, boodschappen en nutsvoorzieningen. Internet en elektriciteit zijn in BE beduidend duurder. Boodschappen zijn in NL goedkoper waar wonen over het algemeen dan weer duurder is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Babette2017 schreef:
04-02-2021 23:44
Jij neemt jezelf echt veel te serieus.... Complexe agenda? :facepalm:
Dat ligt eraan waar je werkt, maar sommige agenda's zijn behoorlijk complex ja, zeker bij de hogere functies. Ik heb wel eens dat ik vanuit HR zo 15-30 minuten met meerdere secretaresses zit om enkele vrije momenten te vinden waar meerdere mensen bij kunnen aansluiten. Als daarna blijkt dat je dat moment geblokkeerd hebt voor iemand die niet aan de eisen voldoet is dat zuur ja, vooral als het letterlijk in de vacature staat.
Borstel schreef:
05-02-2021 15:32
Dat ligt eraan waar je werkt, maar sommige agenda's zijn behoorlijk complex ja, zeker bij de hogere functies. Ik heb wel eens dat ik vanuit HR zo 15-30 minuten met meerdere secretaresses zit om enkele vrije momenten te vinden waar meerdere mensen bij kunnen aansluiten. Als daarna blijkt dat je dat moment geblokkeerd hebt voor iemand die niet aan de eisen voldoet is dat zuur ja, vooral als het letterlijk in de vacature staat.
Ach wat verschrikkelijk toch.
*Sally* schreef:
05-02-2021 15:55
Ach wat verschrikkelijk toch.
Dan kun je sarcastisch reageren, maar het is toch gewoon irritant als je omgerekend 3,5 arbeidsuren kwijt bent terwijl iemand ook gewoon even kan bellen of mailen met de vraag of er ook sollicitanten in aanmerking komen die X aantal uur minder beschikbaar zijn? Zo ja, dan kun je alsnog gewoon op gesprek komen. Zo nee, dan is dat een harde eis en gaat het ook niet veranderen na het eerste gesprek.
Bij ons is tussen 32 en 40 u normaal. Ik denk dat het in die range niks uit maakt en bij ons gewoon de meest geschikte kandidaat kiezen. Functies staan bij ons altijd voor 36 u uit, maar andere opties zijn dus mogelijk.

En wanneer dit bespreken? Bij mij ooit tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek (ik werk nu 32 u). Maar dat was echt een heel informeel traject, want ik kende iedereen al en was gevraagd. Bij een interne switch werd me ergens toen ik al was aangenomen gevraagd hoeveel ik eigenlijk werk. Maw, het was bij ons niet een dealbreker. Ik zou in jouw geval inderdaad even bellen. En daarbij kan je ook jezelf afvragen of die 4 u voor jou een dealbreker zijn. Als je het echt heel graag wil?
Borstel schreef:
05-02-2021 16:06
Dan kun je sarcastisch reageren, maar het is toch gewoon irritant als je omgerekend 3,5 arbeidsuren kwijt bent terwijl iemand ook gewoon even kan bellen of mailen met de vraag of er ook sollicitanten in aanmerking komen die X aantal uur minder beschikbaar zijn? Zo ja, dan kun je alsnog gewoon op gesprek komen. Zo nee, dan is dat een harde eis en gaat het ook niet veranderen na het eerste gesprek.
Ja dat zeg ik toch. Het is verschrikkelijk. Zeker als je superbelangrijk bent.
De meningen zijn dus verdeeld. Ik ga het in mijn cv verwerken. Bedankt voor alle meningen.
duizel schreef:
05-02-2021 16:50
De meningen zijn dus verdeeld. Ik ga het in mijn cv verwerken. Bedankt voor alle meningen.
Zou ik niet doen. Heb je kans dat je ongezien al afgewezen wordt terwijl in een gesprek er altijd ruimte is voor onderhandeling. Daarbij ga ik er vanuit dat je solliciteert in de range 30-40 u p/w. Misschien als het gaat om 12 uur ipv 16 uur dat het een ander verhaal is, maar als het gaat om zo goed als fulltime hoef je dat echt niet te melden hoor.
Am Yisrael Chai!
Borstel schreef:
05-02-2021 16:06
Tja, geschikte kandidaten vinden is ook inefficiënt, en soms enorm irritant. Zou mij ook heel wat tijd besparen als iedereen die niet geschikt is, om welke reden dan ook, even een vette disclaimer op z’n CV zet. Maar zo werkt het natuurlijk niet, mensen interviewen die het niet worden is onderdeel van het proces. Vice versa heb ik ook wel eens bij sollicitaties gezeten als kandidaat waarvan ik na 5 min. al wist dat ik het zelf niks vond. Als je dat zo vervelend vind, dan kan je beter geen sollicitaties doen. Ik probeer tenminste een leuk gesprek te hebben, iets te leren, en wie weet wat het nog in de toekomst kan opleveren.
patchouli_ schreef:
05-02-2021 00:53
Hoe kom je toch tot dit soort postings. Het is zo ver buiten de realiteit.
Ik ben oprecht benieuwd naar jouw referentiekader.....
Hier is 1 persoon 1 job.

Geen heel team dat de boel maar opvangt als iemand persé 4 uur minder wil werken.

Ga je hier minder werken betekent dat gewoon dat je evenveel werk blijft doen in minder tijd.
(Mijn collega draait tegenwoordig 32u werk in 20u tijd omdat ze zo graag 50 % wou gaan werken.
En wordt er ook 20u voor betaald :-).)

Wil je bij je sollicitatie al minder uren werken dan er voorgesteld worden moet je met een stevig plan afkomen hoe je dat gaat aanpakken.
En hoe je denkt dat te kunnen.
Anders ... jammer de bammer gaat de job toch écht naar iemand die wél de gevraagde uren wil werken.

Er wordt namelijk niet zomaar iemand voor 100 of voor 80 % of voor de uren die ervoor staan gevraagd in de vacature.
Dat is gewoon de tijd die nodig is om de job gedaan te krijgen.
Of het aantal uren dat je voorganger doet / deed in de job als het een vervanging betreft.
Leg dan maar uit bij de sollicitatie waarom en hoe dat jij denkt het sneller (en goedkoper) te kunnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
05-02-2021 18:31
Hier is 1 persoon 1 job.

Geen heel team dat de boel maar opvangt als iemand persé 4 uur minder wil werken.

Ga je hier minder werken betekent dat gewoon dat je evenveel werk blijft doen in minder tijd.
(Mijn collega draait tegenwoordig 32u werk in 20u tijd omdat ze zo graag 50 % wou gaan werken.

Wil je bij je sollicitatie al minder uren werken dan er voorgesteld worden moet je met een stevig plan afkomen hoe je dat gaat aanpakken.
Anders ... jammer de bammer gaat de job toch écht naar iemand die wél de gevraagde uren wil werken.

Er wordt namelijk niet zomaar iemand voor 100 of voor 80 % of voor de uren die ervoor staan gevraagd in de vacature.
Of het aantal uren dat je voorganger doet / deed in de job als het een vervanging betreft.
Leg dan maar uit bij de sollicitatie waarom en hoe dat jij denkt het sneller (en goedkoper) te kunnen.
Wat fijn dat jij zo’n autistische werkgever en baaninvulling hebt, dat past dan in ieder geval goed.

Hier zijn functies in principe fulltime (40 uur), maar is het in mijn ervaring geen dealbreaker als je 32 of 36 uur wil werken. Gelukkig wordt er gekeken naar wat je levert en vindt men het belangrijk dat je aangeeft hoe jij je werk in wil richten. En soms wringt het wel eens, maar is dat ook bespreekbaar en wordt het aangepakt als er teveel gevraagd wordt.
duizel schreef:
05-02-2021 01:08
Ik ben wel blij om te lezen dat veel werkgevers niet te stug zijn hierin. Er was een tijd dat ik maar niet reageerde als er iets uit de vacature niet paste. Maar heb intussen al vaak gehoord dat er een ideaalplaatje gevraagd wordt maar dat er toch veel bespreekbaar is.
Natuurlijk zijn er dingen bespreekbaar. Maar als er iemand gezocht wordt voor 32 uur, betekent dat dat er voor 32 uur aan werk ligt te wachten om te worden gedaan. Kan jij wel vinden dat die werkgever jou ook moet aannemen als je 24 uur per week wilt werken, maar zoals al eerder opgemerkt: wie gaat dan het overblijvende werk oppakken? Lijkt me een hele reële vraag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wissewis schreef:
05-02-2021 18:31
Hier is 1 persoon 1 job.

Dit dus. Klopt helemaal.
pejeka schreef:
05-02-2021 19:01
Natuurlijk zijn er dingen bespreekbaar. Maar als er iemand gezocht wordt voor 32 uur, betekent dat dat er voor 32 uur aan werk ligt te wachten om te worden gedaan. Kan jij wel vinden dat die werkgever jou ook moet aannemen als je 24 uur per week wilt werken, maar zoals al eerder opgemerkt: wie gaat dan het overblijvende werk oppakken? Lijkt me een hele reële vraag.
Het gaat hier om vier uur verschil, niet om acht uur.
pejeka schreef:
05-02-2021 19:03
Dit dus. Klopt helemaal.
Vraag me echt af bij wat voor bedrijf dit is.
*Sally* schreef:
05-02-2021 20:23
Belgisch/Noors?
*Sally* schreef:
05-02-2021 20:23

In ieder geval geen bedrijf wat resultaatgericht werkt en flexibel is. Ik heb heel wat reorganisaties binnen dit soort stugge bedrijven gedaan en de ervaring is dat ik altijd poppetjes overhield tov het werk wat er lag. Als bedrijven alleen kijken naar de uren die gemaakt moeten worden ipv de hoeveelheid werk dat er ligt, tja, dan krijg je dit soort stugheid. Het is ook niet voor niks dat als er mensen uitmoeten in tijden van crisis opeens ook blijkt dat hetzelfde werk met veel minder mensen gedaan kan worden. Efficiënt werken is nog bij teveel werkgevers een onbekend fenomeen.

TO ik zou het echt pas tijdens je eerste gesprek kenbaar maken en niet in je CV of brief vermelden.
loisnvt schreef:
05-02-2021 21:04
In ieder geval geen bedrijf wat resultaatgericht werkt en flexibel is. Ik heb heel wat reorganisaties binnen dit soort stugge bedrijven gedaan en de ervaring is dat ik altijd poppetjes overhield tov het werk wat er lag. Als bedrijven alleen kijken naar de uren die gemaakt moeten worden ipv de hoeveelheid werk dat er ligt, tja, dan krijg je dit soort stugheid. Het is ook niet voor niks dat als er mensen uitmoeten in tijden van crisis opeens ook blijkt dat hetzelfde werk met veel minder mensen gedaan kan worden. Efficiënt werken is nog bij teveel werkgevers een onbekend fenomeen.

TO ik zou het echt pas tijdens je eerste gesprek kenbaar maken en niet in je CV of brief vermelden.
Zo lang werknemers elke dag minstens een uur verdoen met over het weekend praten met collega's, elke dag eindeloos bezig zijn met het klaarmaken van tussendoortjes en dat opeten, vooral héél véél belangstelling hebben voor hun privételefoon, enz. ligt het niet alleen aan de werkgever. Sterker nog, áls een werkgever dan op zijn strepen gaat staan en bepaalt dat privételefoons voortaan in de tas moeten blijven, er niet eindeloos geleuterd moet worden onder werktijd en er niet elke twee uur een kwartier hoeft op te gaan aan het klaarmaken en nuttigen van tussendoorhapjes, dan is het ook weer niet goed want te autoritair. Ik denk dan ook dat het probleem van verbeuzelde tijd tijdens werktijd ook voor een groot deel bij werknemers zelf ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven