Vanaf welke leeftijd empathie kind
zaterdag 6 februari 2021 om 18:04
Hoi allemaal,
Ik heb zelf gelukkig geen kinderen Mijn nicht heeft een dochter van ruim 5 jaar. Ze heeft geen empathie zal een voorbeeld geven.
Haar moeder heeft last van zenuwpijn ( aangezichtspijn), ze lag op de bank zichbaar in extreem veel pijn, met tranen in de ogen. Ik probeerde het kind mee naar buiten te nemen zodat haar moeder kon uitrusten tot haar medicatie ging werken.
Kind wou dat moeder meeging, ze ging zeuren, aan de hand trekken van de moeder om haar mee te krijgen en uiteindelijk heel hard huilen en boos zijn. Ze zei tegen de moeder dat ze stom was, gilde dat de moeder nooit lief was, nooit iets deed met haar, terwijl ze zichzelf dramatisch op de grond liet vallen. Haar moeder had zelfs tranen in de ogen van de pijn maar het kind ging door met schreeuwen, huilen en boos zijn. ( dacht toen echt thank god dat ik geen kinderen heb)
Moet een kind van ruim 5 jaar dan niet juist bezorgd zijn om de moeder. Haar een kus of knuffel geven, of iig normaal doen ipv zich te misdragen?
Haar moeder zegt dat ze vaker zo is. Ook als andere kindjes verdrietig zijn of soortgelijke situaties, het doet haar niks.
Is er iets mis met dit kind of kan dit normaal zijn en dat ze met het ouder worden nog empathie ontwikkeld?
Ik heb zelf gelukkig geen kinderen Mijn nicht heeft een dochter van ruim 5 jaar. Ze heeft geen empathie zal een voorbeeld geven.
Haar moeder heeft last van zenuwpijn ( aangezichtspijn), ze lag op de bank zichbaar in extreem veel pijn, met tranen in de ogen. Ik probeerde het kind mee naar buiten te nemen zodat haar moeder kon uitrusten tot haar medicatie ging werken.
Kind wou dat moeder meeging, ze ging zeuren, aan de hand trekken van de moeder om haar mee te krijgen en uiteindelijk heel hard huilen en boos zijn. Ze zei tegen de moeder dat ze stom was, gilde dat de moeder nooit lief was, nooit iets deed met haar, terwijl ze zichzelf dramatisch op de grond liet vallen. Haar moeder had zelfs tranen in de ogen van de pijn maar het kind ging door met schreeuwen, huilen en boos zijn. ( dacht toen echt thank god dat ik geen kinderen heb)
Moet een kind van ruim 5 jaar dan niet juist bezorgd zijn om de moeder. Haar een kus of knuffel geven, of iig normaal doen ipv zich te misdragen?
Haar moeder zegt dat ze vaker zo is. Ook als andere kindjes verdrietig zijn of soortgelijke situaties, het doet haar niks.
Is er iets mis met dit kind of kan dit normaal zijn en dat ze met het ouder worden nog empathie ontwikkeld?
nwdesie wijzigde dit bericht op 06-02-2021 18:05
Reden: Fout
Reden: Fout
0.08% gewijzigd
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
zaterdag 6 februari 2021 om 18:45
Dit, dochter is 7 en ik begin echt een omslag te merken.
Die van bijna 5 kan heel lief en empatisch zijn hoor, maar kan ook net zo goed krijsend ter aarde storten. Het is maar net welke dag het is.
zaterdag 6 februari 2021 om 18:47
Dit, en bovendien: hoezo ‘’moet” een kind van 5 een volwassene troosten? Hoezo mag ze van jou niet boos, gefrustreerd, bang of wat dan ook zijn?Thalas schreef: ↑06-02-2021 18:34Dat het meisje mee moet met iemand met beperkt invoelend vermogen zal niet helpen, maar ik denk dat het gevoel van fundamentele onveiligheid vooral voortkomt uit het veelvuldig zien van haar primaire verzorger in een dergelijk kwetsbare toestand. Voor jonge kinderen ìs de ouder veiligheid. Als de ouder die veiligheid vaak niet meer kan bieden of kan zijn door een chronische ziekte is dat fundamenteel onveilig. Die gevoelens zijn voor een jong kind niet te bevatten, dus natuurlijk probeert kind uit alle macht om haar moeder mee te krijgen, om veilig te zijn. Heel verdrietig.

zaterdag 6 februari 2021 om 18:48
Ik heb twee kinderen en mijn jongste (ook 5) zou ook zo reageren. Mijn oudste is het empatisch kind naar jouw visie. Altijd al geweest, van dreumes af aan.
Maar mijn jongste is een onbezorgd kind. Speelt fijn, kan mij loslaten en blij zijn me weer te zien.
Mijn oudste is angstig, bezorgd en heeft moeite met me los te laten. Ik heb over mijn oudste meer zorgen dan over mijn jongste. Die is nog lekker het middelpunt van haar eigen leventje, veel gezonder dan een kind dat de zorgen van de wereld op haar schouders draagt.
Met 5 volwassen gedrag verwachten is totaal niet realistisch.
Maar mijn jongste is een onbezorgd kind. Speelt fijn, kan mij loslaten en blij zijn me weer te zien.
Mijn oudste is angstig, bezorgd en heeft moeite met me los te laten. Ik heb over mijn oudste meer zorgen dan over mijn jongste. Die is nog lekker het middelpunt van haar eigen leventje, veel gezonder dan een kind dat de zorgen van de wereld op haar schouders draagt.
Met 5 volwassen gedrag verwachten is totaal niet realistisch.

zaterdag 6 februari 2021 om 19:11
Welnee. De kans is veel groter dat het doodnormaal kleutergedrag zijn. Die van ons vertoont hetzelfde gedrag als 'ie geen filmpje mag of mee op pad moet terwijl ze net moe is ofzo. Of als er onverwacht een klein zusje van een vriendinnetje mee komt met een speeldate.
Ik zou er niet van alles ernstigs aanhangen alleen omdat in dit geval in de aanleiding een zieke moeder is verweven.
Een kind dat echt onveilig gehecht is of zich 'funadmenteel' onveilig voelt (wat bedoel je daar precies mee, leg eens uit?), die vertoont juist vaak a-typisch gedrag. Dit gedrag is heel typisch. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

zaterdag 6 februari 2021 om 19:14
pejeka schreef: ↑06-02-2021 18:41Dit dus. Als moeder het vaker af laat weten (en begrijp me goed, daar kan een goede reden voor zijn in verband met gezondheidsklachten), voelt een kleuter zich afgewezen. Een kind van 5 begrijpt echt nog niet hoe dat allemaal precies in elkaar zit. Dat kind wil alleen maar aandacht van mamma, en zit niet te wachten op een "tante" die haar bij mamma weg wil halen. En dus reageert het kind tegendraads en dwars.
Gut, de kinderloze anti-kinderbrigade heeft wat verzonnen hoor, niet gehinderd door enige kennis of ervaring. Het is wachten tot RedBulletje nog even haar pedagogische kennis komt delen.

zaterdag 6 februari 2021 om 19:18
Ik zou me ernstig zorgen maken als een 5-jarige heel empathisch is naar moeder, gaat troosten en gedwee meegaat met tante om moeder te ontlasten. Dat klopt niet.

zaterdag 6 februari 2021 om 19:29
Volgens mij heeft Pjk pleegkinderen gehad dus die weet echt wel iets over hechting etc , corrigeer me als ik verkeerd zit Pejeka.
zaterdag 6 februari 2021 om 19:30
Hier kun je de ontwikkeling van empathie bij kinderen lezen. Tot een jaar of 6 moeten ze vaak een directe aanleiding hebben gezien on te begrijpen wat een ander voelt. Dat is bij pijn zonder duidelijke aanleiding dus lastig te begrijpen.
https://www.opvoedadvies.nl/inlevingsvermogen.htm
zaterdag 6 februari 2021 om 19:39
Wat een achterlijke reactie. Pejeka schrijft niets anders dan de rest hier. En zij mogen dat wel schrijven omdat ze kinderen hebben en PJK niet omdat je veronderstelt dat PJK die kinderen niet heeft? Ook zonder kinderen kun je - heel gek - best over kennis beschikken. Het is echt niet zo dat de capaciteiten van het brein toenemen bij elk geworpen kind ofzo.

zaterdag 6 februari 2021 om 19:51
Ach wat sneu hoe zo een vijfjarige wordt besproken. Misschien was ze juist een beetje bang en dan gaat je tante even bedenken of je al empathie moet hebben of niet.
Ik zou het fijn vinden als ik ontlast zou worden, word ik dat niet dan hoeven mijn kinderen ook (nog) geen empathie te tonen, slechts een beetje rekening houden met...
Je bedoelt het vast goed, maar probeer een beetje empathie te tonen voor een meisje van 5 wat het allemaal nog niet zo goed begrijpt.
Ik zou het fijn vinden als ik ontlast zou worden, word ik dat niet dan hoeven mijn kinderen ook (nog) geen empathie te tonen, slechts een beetje rekening houden met...
Je bedoelt het vast goed, maar probeer een beetje empathie te tonen voor een meisje van 5 wat het allemaal nog niet zo goed begrijpt.

zaterdag 6 februari 2021 om 20:00
Mijn zoon van 5,5 heeft zeker al empathie maar als ik alleen met pijn lig zal hij 100% zeker niet weg gaan. Die blijft bij mij en zal voor mij zorgen.
Ik weet dit omdat als ik moe uit mijn werk komt hij zegt. Mama heb je een drukke dag gehad ik zie namelijk dat je moe bent. Wil je lekker in bad dan kan je uitrusten.
Of als ik niet lekker ben mama kom lekker bij mij zitten en gaat dan knuffelen enz.
Maar weggaan en mij alleen achter laten als ik huil zal hij echt niet doen.
Ik weet dit omdat als ik moe uit mijn werk komt hij zegt. Mama heb je een drukke dag gehad ik zie namelijk dat je moe bent. Wil je lekker in bad dan kan je uitrusten.
Of als ik niet lekker ben mama kom lekker bij mij zitten en gaat dan knuffelen enz.
Maar weggaan en mij alleen achter laten als ik huil zal hij echt niet doen.

zaterdag 6 februari 2021 om 20:07
zaterdag 6 februari 2021 om 20:13
En dan is het voor de ontwikkeling ook nog van belang dat het kind het aangeleerd wordt. Dus dat er in dit geval uitgelegd wordt dat mama pijn heeft en even wil slapen (ofzo) en dat tante even met kind iets anders (leuks) gaat doen.Nummer*Zoveel schreef: ↑06-02-2021 19:30Hier kun je de ontwikkeling van empathie bij kinderen lezen. Tot een jaar of 6 moeten ze vaak een directe aanleiding hebben gezien on te begrijpen wat een ander voelt. Dat is bij pijn zonder duidelijke aanleiding dus lastig te begrijpen.
Empathie is niet iets dat ineens 'poef' verschijnt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 7 februari 2021 om 07:39
Hè bah, wat een nare reactie. Alsof je een kind nodig hebt om mensenkennis te hebben. Af en toe is juist het advies van een kinderloze heel waardevol, die kijken vaak buiten het geroeste patroon waar ouders vaak in vast zijn komen te zitten.

zondag 7 februari 2021 om 07:39
Hè bah, wat een nare reactie. Alsof je een kind nodig hebt om mensenkennis te hebben. Af en toe is juist het advies van een kinderloze heel waardevol, die kijken vaak buiten het geroeste patroon waar ouders vaak in vast zijn komen te zitten.

zondag 7 februari 2021 om 07:40
Ja, te zien bij TO.Solomio schreef: ↑06-02-2021 20:13En dan is het voor de ontwikkeling ook nog van belang dat het kind het aangeleerd wordt. Dus dat er in dit geval uitgelegd wordt dat mama pijn heeft en even wil slapen (ofzo) en dat tante even met kind iets anders (leuks) gaat doen.
Empathie is niet iets dat ineens 'poef' verschijnt.
zondag 7 februari 2021 om 07:59
En jij hebt wel kinderen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 7 februari 2021 om 09:50
Hoeft an sich niet, maar als je verwacht dat een 5-jarige dezelfde zorg en compassie heeft met een moeder die hoofdpijn heeft als een volwassene, draai je de rollen om en maak je van het kind (zeer jonge kind) de verzorger van de ouder en dat is niet OK op zo'n jonge leeftijd. Die rol komt hopelijk pas als het kind allang volwassen is en de ouder dusdanig bejaard en hulpbehoevend dat er zorg nodig is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zondag 7 februari 2021 om 10:03
Ja eens. TO klinkt als iemand die nog niet veel met kinderen te maken heeft gehad in haar leven.pejeka schreef: ↑07-02-2021 09:50Hoeft an sich niet, maar als je verwacht dat een 5-jarige dezelfde zorg en compassie heeft met een moeder die hoofdpijn heeft als een volwassene, draai je de rollen om en maak je van het kind (zeer jonge kind) de verzorger van de ouder en dat is niet OK op zo'n jonge leeftijd. Die rol komt hopelijk pas als het kind allang volwassen is en de ouder dusdanig bejaard en hulpbehoevend dat er zorg nodig is.
Dit kind gedraagt zich als een normaal, gezond kind. Gelukkig maar.