Bepalende buren

10-02-2021 20:32 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar of drie woont er in de stel in de straat dat 'we met z'n allen' zo langzamerhand spuugzat zijn. Ze zijn zeer op zichzelf en dat is natuurlijk prima.
Ze wensen niet deel te nemen aan buurtactiviteiten, gaan niet naar condoleances als er in de buurt iemand overlijdt en hangen een bel-hier-niet-aan-briefje op als de buurtkinderen met Sint Maarten rondgaan. Blijkbaar hebben ze allebei wisselende diensten en eigenlijk lijkt er steeds wel iemand te slapen. z

Nu storen zij zich werkelijk aan iedereen en alles. Spelende kinderen? Er wordt over de schutting geschreeuwd. Met visite in de tuin? Ramen worden meerdere keren theatraal geopend en keihard gesloten. Een blaffende hond? Ze sturen eerst nare berichten en nadat zo ongeveer iedereen deze mensen geblokkeerd heeft, staan als een idioot aan de deur om met allerlei dreigementen te komen. Het gaat al zo ver dat een van de buren eerder naar bed gaat en later opstaat in de hoop dat zijn hond dan niet blaft en de buren niet opnieuw als idioten voor de deur staan. Fietsende en lawaaiige schoolkinderen? Die worden streng aangesproken als (één van) deze mensen buiten is. Een grasmaaier met een motor? Je raadt het al: asociaal commentaar. Deze mensen willen in een mooi huis wonen, maar willen geen buren hebben en willen geen buren zijn.

Het heeft even geduurd voor we van elkaar wisten dat ze zich dus bij zo ongeveer een ieder hier in de buurt wel eens gemeld hebben omdat zij overlast ervaren. Wij moeten allemaal maar begrijpen dat zij overdag vaak slapen en dat zij stress ervaren van onze geluiden. Wij vinden dat ze beter op de hei hadden kunnen gaan wonen in plaats van in een levendige woonwijk waar muren en tuinen nou eenmaal aan elkaar grenzen.

Wat kunnen we hiermee? Natuurlijk moeten we dit loslaten, etc - maar we merken dat we ongemerkt toch allemaal veel te veel rekening met hen houden en dat zij de sfeer lijken te gaan bepalen. Het begint allemaal wat intimiderend te worden. We laten muziek uit, manen kinderen tot rust, snauwen honden af. Het is natuurlijk van de zotte, we hebben van elkaar namelijk allemaal geen last....

Het klinkt vast heel knullig, maar hoe leg je dit nou naast je neer? Hoe zet je dit soort mensen nou op een fatsoenlijke manier de spreekwoordelijke wacht aan? Of is dit nou echt zo'n gevalletje schouders ophalen, deur niet openen en er maar om proberen te lachen.... Suggesties?
Wijkagent laten bemiddelen?
Eerlijk?

Ik zou er mij op de duur geen fluit meer van kunnen aantrekken als de hele wijk hetzelfde ervaart.
En ook niet continu meer rekening houden.

Gaan ze maar klagen bij de wijkagent.

(Kinderen natuurlijk niet laten aanbellen als er een briefje hangt.
Maar wel gewoon laten spelen, de hond af en toe laten blaffen, het gras afrijden, ...)
wissewis wijzigde dit bericht op 10-02-2021 20:38
40.37% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou gewoon m’n leven blijven leven zoals ik dat altijd doe en ze het heen en weer laten krijgen. Dan moeten ze inderdaad in een hutje op de hei gaan wonen. Makkelijker gezegd dan gedaan misschien maar het kan toch niet zo zijn dat deze mensen alles bepalend zijn.
Van boven roepen en een emmer ijskoud water naar beneden kieperen. en dan oeps roepen, wist niet dat je voor de deur stond.

Heel effectief oud-amsterdams gebruik.
rozemarijn123 schreef:
10-02-2021 20:38
Van boven roepen en een emmer ijskoud water naar beneden kieperen. en dan oeps roepen, wist niet dat je voor de deur stond.

Dat is dan weer recept voor oorlog met dergelijke mensen.

Ik zou niet recht op een oorlog / pestgedrag willen gaan.
Maar wel gewoon leven in en rond je huis.

Zeker als zij de enigen zijn die klagen.
wissewis wijzigde dit bericht op 10-02-2021 20:39
5.97% gewijzigd
Is dit nu later?
rozemarijn123 schreef:
10-02-2021 20:38

Daar maak je vrienden mee :-D
Klinkt niet heel tof.
Ooit hadden wij een buurman, welke echt heel vervelend was. Ander probleem, maar bemoeide zich overal mee. Hele straat had issues met buurman en wij woonden er pal naast. Op den duur begon hij zich zelfs over de schutting heen te bemoeien met zaken die hem echt niet aangingen en wilde perse dat iedereen vaste parkeerplaatsen nam (vrij parkeren).

Ik heb destijds bemiddeld via de wijkagent. Met beste man zelf viel geen woord te reppen en hij dacht serieus de baas te zijn van de straat. Kon niet langer. Ik vluchtte na het werk ergens anders heen op den duur, voelde mij niet meer fijn in eigen woning.

Wijkagent heeft veel voor ons gedaan. Daarna nog jaar rustig kunnen wonen en hopelijk de rest van de buurt nog steeds.
anoniem_640edf0a2dd7a wijzigde dit bericht op 10-02-2021 20:43
16.85% gewijzigd
Het laatste. Negeren. Makkelijk gezegd maar meer kun en hoef je er niet mee, een beetje rekening houden is nooit verkeerd maar dit klinkt bezopen.

Hier ook een hele 'aparte' buurvrouw, niet zo erg maar wel zeer typisch, die van de meest idiote dingen last schijnt te hebben van de diverse buren. Ik heb belangrijker zaken om me over druk te maken. Dus ene oor in andere oor uit.
Ja het is allemaal heel makkelijk gezegd en geschreven maar ik zou toch een begin maken met zaken zoals:

- deur opentrekken als ze staan te gillen voor je deur, roepen ‘waarvan akte en nee dat ga ik niet stoppen fijne middag/avond nog’ en dicht kwakken
- vragen of ze werkelijk denken dat wat zij denken, vinden of voelen ook maar op enige manier interessant is voor jou
- bij ordinair geschreeuw radio iets harder
- zeggen dat ze de politie maar moeten bellen
lemoos2 schreef:
10-02-2021 20:41
Ja het is allemaal heel makkelijk gezegd en geschreven maar ik zou toch een begin maken met zaken zoals:

- deur opentrekken als ze staan te gillen voor je deur, roepen ‘waarvan akte en nee dat ga ik niet stoppen fijne middag/avond nog’ en dicht kwakken
- vragen of ze werkelijk denken dat wat zij denken, vinden of voelen ook maar op enige manier interessant is voor jou

Ja dat werkt vast heel goed.
Gatekeeper* schreef:
10-02-2021 20:35
Wijkagent laten bemiddelen?
Het zal een kwestie van tijd zijn eer zij de wijkagent bellen. Ze zijn zogezegd al notities en geluidsopnames aan het maken van diverse buren zodat ze maatregelen kunnen treffen. Dus dat komt er ongetwijfeld aan.

Krankzinnig.... Nu ik het mezelf zo zie typen denk ik écht 'wat??'...

Dingen opschrijven kan zo verhelderend zijn.

Misschien kunnen we de wijkagent alvast informeren. Maar zucht, en dan zeker met een buurtcoach in gesprek blablablabla.
lemoos2 schreef:
10-02-2021 20:41

Zoiets als dit. En verder gewoon je eigen ding doen en geen rekening met hun houden. Ofja wel mbt aanbellen als een briefje hangt natuurlijk
Inzamelingsactie voor oordopjes houden. En voor de rest negeren. Moeten ze maar ergens gaan wonen waar ze helemaal alleen op de wereld zijn.
Waar zijn toch al die huizen op de hei waar iedereen het altijd over heeft? Ik ken ze niet.
Je kan elkaar als buren sterken door jullie reacties op zulk geklaag af te stemmen. Gewoon met elkaar een beleefd riedeltje bedenken 'vervelend dat jullie er last van hebben, gewone leefgeluiden moeten er kunnen zijn, goedemiddag' die iedereen kan gebruiken. Heb je geluk dan komt de boodschap aan en druipen ze af nadat ze een paar keer de deksel op de neus hebben gekregen. Als ze blijven volharden kun je er op een gegeven moment nog iets aan toevoegen als 'wij hebben eigenlijk ook wel last van jullie controlerende klaaggedrag, en we gaan er niet meer in mee'. Als ze dan nog bezig blijven de wijkagent inschakelen voor buurtbemiddeling. In wezen zijn zij net zo goed overlastgevers, ze vallen jullie allemaal gewoon lastig
Ik zou trouwens ook af en toe een flyertje over isolatie-materiaal in hun brievenbus stoppen :-D.

Kunnen ze tegen de wijkagent gaan klagen dat ze ongeadresseerde reclame krijgen, terwijl er waarschijnlijk op hun brievenbus een nee-nee-sticker hangt.
Is dit nu later?
Hoe lang en op welke tijden blaft de hond ? Ik zou ook gek worden als een hond elke werkdag, of zodra zijn baasjes weg zijn , blaft.

Verder is het best fijn als je als buren ook een klein beetje rekening houdt met iemands nachtdiensten, al is dat niet verplicht natuurlijk. Je hoopt zelf ook dat iemand niet gaat zitten drummen in de vroege avond als je een baby hebt.
Van alle andere dingen ( visite en zo ) zou ik me niet zoveel aantrekken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat je rekening met je buren houdt is hartstikke goed natuurlijk, maar dan heb je het over zaken als de muziek niet te hard draaien, niet klussen om 8 uur op een zondagmorgen, niet ieder weekend een feestje geven. Je eigen leven stopzetten om het hunne te faciliteren gaat te veren dat ze dat van jullie vragen zegt meer over hen dan over jullie.

Niet in mee gaan en als ze er zo'n last van hebben gaan ze maar vrijstaand wonen
Op dit moment hebben jullie last van deze buren, want:
- ze bellen aan
- ze schreeuwen naar kinderen
- ze maken herrie met de ramen

Dus u kunt bij de wijkagent overlast melden.

U loopt wel het risico dat hij bemiddelen wil.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Koffieliefhebster schreef:
10-02-2021 20:43
Het zal een kwestie van tijd zijn eer zij de wijkagent bellen. Ze zijn zogezegd al notities en geluidsopnames aan het maken van diverse buren zodat ze maatregelen kunnen treffen. Dus dat komt er ongetwijfeld aan.

Krankzinnig.... Nu ik het mezelf zo zie typen denk ik écht 'wat??'...

Dingen opschrijven kan zo verhelderend zijn.

Misschien kunnen we de wijkagent alvast informeren. Maar zucht, en dan zeker met een buurtcoach in gesprek blablablabla.

Echt, laat ze lekker. Mijn ervaring is dat het meestal een hoop geschreeuw weinig wol is. Verder heb je niets te vrezen en als het zover komt blijf je kalm en doe je je zegje.

Het wordt snel genoeg duidelijk dat die gekke buren zelf hun grootste probleem zijn. Soms is het inderdaad goed als een buitenstaander ze daar op wijst, zeker als dat iemand is die ze er notabene zelf bij hebben gehaald.
RikM schreef:
10-02-2021 20:44
Waar zijn toch al die huizen op de hei waar iedereen het altijd over heeft? Ik ken ze niet.
Veel kans dat ze op de hei weer een klacht indienen tegen de boer die zijn koeien te luid laat loeien :-D.
Is dit nu later?
Pinda-Kaas schreef:
10-02-2021 20:45
Je kan elkaar als buren sterken door jullie reacties op zulk geklaag af te stemmen. Gewoon met elkaar een beleefd riedeltje bedenken 'vervelend dat jullie er last van hebben, gewone leefgeluiden moeten er kunnen zijn, goedemiddag' die iedereen kan gebruiken. Heb je geluk dan komt de boodschap aan en druipen ze af nadat ze een paar keer de deksel op de neus hebben gekregen. Als ze blijven volharden kun je er op een gegeven moment nog iets aan toevoegen als 'wij hebben eigenlijk ook wel last van jullie controlerende klaaggedrag, en we gaan er niet meer in mee'. Als ze dan nog bezig blijven de wijkagent inschakelen voor buurtbemiddeling. In wezen zijn zij net zo goed overlastgevers, ze vallen jullie allemaal gewoon lastig
Jouw laatste zin is zeker waar. En het riedeltje afstemmen, ga ik zeker eens opperen.
roosje1976 schreef:
10-02-2021 20:39
Daar maak je vrienden mee :-D
haha, ja, ik vind het altijd erg leuk om verhalen uit de oude doos te horen.

maar als je ooit in amsterdam bent, en je hoort iemand keihard roepen 'van boven' maak je dan maar snel uit de voeten ;)
docotrandus schreef:
10-02-2021 20:46
Op dit moment hebben jullie last van deze buren, want:
- ze bellen aan
- ze schreeuwen naar kinderen
- ze maken herrie met de ramen

Dus u kunt bij de wijkagent overlast melden.

U loopt wel het risico dat hij bemiddelen wil.
En ze sturen nare berichten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven