Gezondheid alle pijlers

PMS :thunder:

22-01-2009 00:44 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tis weer zover... PMS dagen weer aangebroken. Zoals steeds de laatste tijd is het hoogtepunt net een paar dagen voor mijn menstruatie. De fysieke symptomen (pijnlijke borsten, opgeblazen gevoel etc) vind ik niet zo erg, maar die emotionele buien... word er gek van.

Ik slaap slecht (wakker liggen, koud hebben afgewisseld met enorm zweten), eet slecht (te knorrig om goed voor mezelf te zorgen), wil het liefst alle afspraken afzeggen om als een propje in de hoek van mijn bank te kruipen. En verdenk bovendien iedereen ervan dat ze me eigenlijk maar stom vinden. Of ik vind hen stom. Reageer niet op mails, neem telefoon liefst niet op... etc... ik WEET dat het straks weer over is, en dat ik dan weer dolgelukkig door het huis spring... (maar wel met een enorm schuldgevoel omdat ik dan al zoveel dagen niks van me heb laten horen, of alsmaar in de 'klaagmodus' zat).

Hebben jullie dit ook? Of andere symptomen?

En doen jullie er iets aan? Of laten jullie het op z'n beloop omdat je weet dat het toch wel weer weg gaat (en terugkomt en weg gaat en terug komt en weg gaat...)

Sorry voor deze klaagOP , maar ja, die pms he
ha Mozzarella, wat een heerlijk herkenbaar verhaal... Ik heb precies hetzelfde en wat een ramp. Probeer Evening Primrose Oil capsules te krijgen, dat heeft mij enorm geholpen!

Succes, XX
He Daaromniet, denk ook zeker dat onverwerkte gevoelens meespelen. Maar heb toch al de nodige dingen verwerkt onder begeleiding en verwacht niet dat er nog meer is, weet dit eigenlijk wel zeker. Verder zit ik lekker in mijn vel, alleen qua carrière zit ik nog niet waar ik wil zitten. Heb niet het idee dat dat erg veel invloed heeft ofzo. Rook niet, drink weinig alcohol en drink geen koffie, wel groene thee en verder kruidenthee. Dus ook weinig cafeïne. Wel chocola en daar zit ook een stof in geloof theobromine die eenzelfde effect heeft...Verder geen vlees, weinig zuivel (waarvan vooral soja). Zelf merk ik dat suiker het niet beter maakt...zoveel mogelijk laten staan dus.

Geloof wel dat gevoelens in de PMS tijd versterkt worden, zowel positief als negatief, je wordt gewoon wat gevoeliger. Laatst las ik dat het lichaam energie opbouwt om de menstruatie te kunnen uitvoeren, hierom ga je in de PMS tijd ook meer eten en lijk je meer vast te houden (vocht, eerder verstopping etc.). Dit merk je ook in je emoties, je wordt krachtiger en temperamentvoller. Althans dit klopt ook echt wel met mijn beleving, vond het wel mooi omschreven tis ook een natuurlijk verschijnsel. PMS bij pilgebruikers tel ik hier niet bij mee (weet niet of dat überhaupt voorkomt). Ik word vaak agressiever en kan me aan alles en iedereen irriteren, moet dan ook echt mijn energie kwijt, kan echt heel geïrriteerd worden als ik de hele dag op een stoel moet zitten bv. Hardlopen helpt dan ook echt wel even om te ontladen. Op zich is het niet verschrikkelijk, maar je hoort wel echte horrorverhalen van vrouwen die niet meer hunzelf zijn en zelfs zelfmoordneigingen krijgen e.d. Zo erg heb ik het gelukkig niet en red me nu met teunisbloemolie en indien nodig monnikspeper. Slik chlorella voor de vitamines e.d.

Schijnt dat pilgebruik bepaalde vitamine-/ mineralenvoorraden uitput zoals B6 en Magnesium, die stoffen zijn nodig om de hormonen af te breken. Hierdoor kunnen vrouwen na het stoppen met de pil meer last krijgen van PMS dan voordat ze aan de pil begonnen (ook soms na zwangerschap). Voor mijn pilgebruik had ik er ook geen last van. O ja Lizzl, dat dromen herken ik! Ik ga in die tijd altijd raar en veel dromen! Net of je emoties ook worden opgeruimd ofzo. PMS schijnt erger te worden met de jaren zei mijn tante...nou zal leuk worden!

Sarah, slik jij B-vitamines? Zo ja merk je dat PMS minder wordt? Ik ga nog eens op internet kijken of er nog andere dingen zijn die helpen. Mochten jullie nog iets weten wat jou of een bekende in je omgeving goed heeft geholpen laat het horen!
DJeez wat een bericht heb ik getypt...
..Hier nog zo'n pms-lijder; vreetbuien, 'smiddags om 4 uur al willen slapen (terwijl je nog op je werk zit), opeens een dag heel veel willen zuipen,- en dat meestal ook doen, overal over twijfelen, het ene moment is het Ja!, een minuut later weer overtuigend Nee!, om niks in huilen uitbarsten, moordneigingen hebben, niks echt leuk vinden, en ook pijnlijke borsten, vocht vasthouden, 2 dagen altijd links koppijn tot aan je schouder toe, licht en geluid slecht kunnen verdragen, kortom een hel! Je weet dat het over gaat, maar ja, dat is later en niet nu. Soms ook klote om je werk nog goed te blijven doen, of om je sociaal op te stellen (vaak he-le-maal geen zin in! Lekker om dit even te plaatsen en ik lees graag mee over ervaringen en eventuele tips..
Wát herkenbaar allemaal zeg! Jeetje. Precies zoals ik het ook altijd beleef. En idd, naarmate je ouder wordt lijkt het te verergeren. En altijd 1 week voor mijn menstruatie, verander ik als een blad aan de boom. Hoe gaan jullie partners hiermee om? Want die hebben het dan ook te verduren denk ik.

Wel fijn om eens van anderen te lezen hoe die het beleven. Ligt het toch niet helemaal aan mij..hihi ' is gerustgesteld '
Haha, ja wel fijn dat het herkenbaar is he, dat scheelt weer.

Mijn partner gaat er gelukkig goed mee om, ben ook niet een heel erg monster dan maar toch merkt hij het soms wel aan me.

Dan noemt hij me weleens 'hormoontje' whaha. Of hij ziet dat ik me zwaar zit te irriteren en dan pakt hij me even vast en zegt hij 'wat is er allemaal', kom maar even'. Erg lief en dat is wel een goede aanpak voor mij! Ik denk dat als je het aan je partner uitlegt dat iets daardoor komt hij er ook meer begrip voor heeft.
Het is zooo grappig. Ik ben er dus pas een paar weken achter dat ik dit ook heb. Nooit over nagedacht, ik dacht dat alle vrouwen dat hadden.

De lichamelijke problemen herken ik zeker. Pijnlijke borsten, opgeblazen gevoel. De buien tja, het gaat wel. Ik ben wel prikkelbaar, snel geïrriteerd, somber (soms echt neerslachtig). Maar ik zit niet dagenlang te huilen ofzo, dus waarschijnlijk heb ik de milde vorm (elk nadeel, etc. haha).

Ik ben wel blij dat ik er - beter laat dan nooit - achter ben gekomen. Kan ik er iets aan proberen te doen. Ik ga maar eens langs de natuurdrogist. Ik las in een ander topic iets over capsules met teunisbloem die me wel wat lijken.
oh ja, het lijkt idd wel erger te worden. Misschien dat ik er daarom ook achter kom.
Ik heb het ook. Word letterlijk hondsberoerd (fysiek) en jank alles bij elkaar. Zoek ook ruzie met iedereen (zelfs vreemden op straat ) Met de maand wordt het erger. Het duurde op het laatst anderhalve week. Ik heb nu besloten helemaal niet meer ongesteld te worden (ik slik mijn pil gewoon door) en dat helpt. Aanzienlijk.

Ik ben weer een gezellig mens voor mezelf en mijn gezin en mijn fysieke klachten zijn veel en veel minder. Hopen dat dit zo blijft.
Mijn partner bleef in die anderhalve week een beetje uit de vuurlinie. Low profile, ontweek me een beetje en scharrelde een beetje omzichtig om me heen. Met een fikse waarschuwing als ik te ver ging.

Mijn zoon van 6 vroeg een keertje fluisterend aan hem toen hij een onterecht standje kreeg; 'wat heeft zij nou weer?'

Hij antwoordde wijselijk niet dat ik ongesteld was want dan had hij er ook van langs gekregen.
Sinds de pil heb ik geen last meer van overmatige PMS-toestanden. Echt de uitvinding van de vorige eeuw. Niemand hoeft anno nu nog met zo'n flippende hormoonspiegel te dealen door gewoon zo'n simpel pilletje dat alles keurig in balans weet te houden.

Of hebben jullie het nog steeds ondanks de pil?
Wat heerlijk herkenbaar allemaal.

Helaas heb ik er ook last van, en lijkt de laatste jaren erger te worden. Gewoon een paar dagen best van slag, niks gaat zoals je wilt, 's ochtends helemaal klam wakker worden, slecht inslapen, kan janken om alles. Gisteren ook enorme ruzie met vriend, en ja, achteraf gezien was ik ook wel erg aan het doorzeuren over iets maar vond ik opdat moment niet (als ik eenmaal m'n stekels op heb..) Nou ja, nu alles min of meer weer uitgepraat, maar besef me ook nu pas weer van o ja, het is weer zo ver.

Zie er nu ook verrot uit (jankogen) en voel me bagger, alles wat ik op m'n gezicht smeer om er enigzins beter uit te zien werkt averechts En moet zo naar m'n werk!

O ja, heb wel pil geslikt maar al tijd niet omdat ik daar veel lichamelijke klachten van kreeg, enorme koppijn vooral, en heb aantal verschillende geprobeerd.
Ik had het ook ondanks de pil nog hoor. Zonder pil veel erger maar met ook niet te doen.
Ik heb jáááárenlang de pil geslikt, maar ik had er geen zin meer in, de hele tijd die hormonen. Zo denk ik er eigenlijk nog over. Dus ik moet iets anders gaan zoeken.
Die teunisbloem waar jij het over hebt, daar schijnen de meningen verdeeld over te zijn. Ben heel erg benieuwd hoe die bevalt...
quote:Sensy12 schreef op 24 januari 2009 @ 20:24:

http://www.youtube.com/watch?v=F14FLQi4h7U

Als je hier niet vrolijk van wordt...

Hahaha ja hoor ik wel!

Ik heb ook vreselijke last van PMS, stemmingswisselingen, pijnlijke borsten,rug buik en benen...ga zo maar door

Gek word je er van.

Nu zit ik midden in mijn pilstrip dus heb nu nergens last van maar ik onthou hem voor als het weer zo ver is hahaha!
quote:whopper schreef op 15 mei 2009 @ 12:45:

Die teunisbloem waar jij het over hebt, daar schijnen de meningen verdeeld over te zijn. Ben heel erg benieuwd hoe die bevalt...Blijkbaar was er een PMS epidemie uitgebroken , want mijn natuurwinkeltje had net het laatste doosje capsules verkocht... Ik kan het dus pas volgende week kopen. Wordt vervolgd.
quote:GeorgieBrown schreef op 15 mei 2009 @ 12:43:

Ik heb jáááárenlang de pil geslikt, maar ik had er geen zin meer in, de hele tijd die hormonen. Zo denk ik er eigenlijk nog over. Dus ik moet iets anders gaan zoeken.Ik vind mijn eigen hormonen anders veel slechter voor mijn gezondheid dan die van 't pilletje
Ik slik nu een tijdje Ijzercomplex van Orthica, is ijzer met B-vitamines en dat bevalt wel goed moet ik zeggen. Had afgelopen maand wel het idee dat het minder was. Maar die agressie herken ik wel haha. Tja, ik denk ook dat het beter is om er positief tegenaan te kijken omdat het anders psychisch zwaarder wordt.

Quinty, ben benieuwd wat je huisarts zegt, laat je het weten?

De pil is misschien wel een oplossing maar bedenk je wel dat als je eenmaal weer stopt het juist erger kan worden/ zijn.
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2009 @ 15:27:

[...]

Ik vind mijn eigen hormonen anders veel slechter voor mijn gezondheid dan die van 't pilletje

Misschien zijn je eigen hormonen mn slechter voor de gezondheid van je omgeving

Ik heb van ongeveer mijn 15e tot mijn 31 de (diane) pil geslikt en ik was het zat. Ik slikte 'm in eerste instantie voor mijn huid, en later (mooi meegenomen, haha) als anticonceptie. Maar ik was gewoon heel benieuwd hoe ik me zou voelen zonder die pil.

Over het algemeen ging het heel goed, maar het lijkt er dus op dat die PMS klachten toenemen. Ik heb meer last van de lichamelijke dan van de mentale klachten trouwens. Hoewel, ik ben ook wel humeurig e.d. zoals ik eerder omschreef, maar niet zoals sommige anderen hier.

Ik hoop dus dat ik dat kan oplossen met die capsules.
Ben ook jaren geleden gestopt met het slikken van de pil omdat ik die hormonen niet meer wilde. Dus puur op natuurlijke hormonen verander ik maandelijks in een heks op de bezem om het zo te zeggen.

Fijn als je partner er begrip voor heeft en je enigszins een beetje ontziet. Wat je doet het tenslotte niet express. Het gebeurt jammer genoeg gewoon écht zomaar allemaal. Onbegrijpelijk dat dit zo`n impact heeft.

Ga ook es voor die capsules, heb al eens vitamine B geslikt, maar kan nou niet zeggen dat ze mij en mijn omgeving geholpen hebben. Dus nog maar even pionieren wat bij mij het beste werk.
Heb de capsules inmiddels in huis. Efamol heet het (maar het is dus vnl. teunisbloem). Houd jullie op de hoogte.

(heb nu wel enorme hoofdpijn, want het zit er weer aan te komen...)
Even een update (voor het geval dat iemand geïnteresseerd is).

De capsules moet je elke dag slikken. Dat is een nadeel. Had nl. ook geen zin om elke dag de pil te slikken, dus 't is wat dat betreft een beetje van de regen in de drup. Maar goed, het zijn geen hormonen. En als je ze een dag vergeet hoef je je natuurlijk ook niet de rest van de maand zorgen te maken. Ik doe dus mijn best, maar ik ben deze eerste maand nog niet zo consequent geweest.

Het lijkt tot nu toe wel iets te doen. Minder last van gespannen gevoel in mijn borsten. Èn minder last van sombere buien, wat eigenlijk het belangrijkste is.

Maar nu ben ik ongesteld en ik heb wel erg last van buikpijn, dus daar heeft het dan niet tegen geholpen.

Ik ga het experiment zeker doorzetten, want tot nu toe is het veelbelovend. Naast het elke dag slikken is het ook best een dure grap. 1 potje is genoeg voor 1 maand en kost ¤17,50. Maar als het werkt is het het natuurlijk waard.
Ik heb de capsules met teunisbloemolie van Kruidvat en die doen precies hetzelfde bij mij.En zijn veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper. Probeer het eens.
quote:Sylphide75 schreef op 18 juli 2009 @ 09:06:

Ik heb de capsules met teunisbloemolie van Kruidvat en die doen precies hetzelfde bij mij.En zijn veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper. Probeer het eens.Het is niet alleen teunisbloem in die van mij. Ik heb deze: EFAMOL PMP

Zal eens kijken bij het Kruidvat. Maar ik ben nu wel tevreden, dus ik blijf nog even bij deze, ondanks de kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven