Gebroken kaak& 6 weken vloeibaar...help?

16-05-2009 09:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames/heren,

Sinds deze week zit ik thuis met een gebroken kaak (skateboard-ongeluk) en moet ik 6 weken vloeibaar eten. Vreselijk! Tot nu toe ben ik niet veel verder gekomen dan smoothies, soep, kwark/yoghurt/allerlei andere toetjes en fijngemalen stamppotten.

Ook gebruik ik modifast-achtige producten erbij zodat ik alle voedingsmiddelen binnenkrijg.

Heeft iemand nog lekkere recepten voor in de blender? Bepaalde combi's die ineens heel lekker blijken te zijn als je ze fijnmaalt? Ik moet nog ruim 5 weken en word er nu al behoorlijk zat van eigenlijk...:-(

Alle tips zijn welkom! En het hoeft zeker niet mager of vet-arm te zijn aangezien ik niet teveel mag afvallen (ik heb al niet al teveel reserves namelijk...)

Alvast bedankt!
Jeej Suy, wat balen voor je Ik leef met je mee.

Ik heb ook eens 4 weken op vloeibaar voedsel geleefd na een kaakoperatie. Mijn kiezen zaten op elkaar vast en ik kon alleen met een grote operatie spuit dingen tussen mijn tanden naar binnen spuiten

Omdat ik helemaal geen zoetekauw ben (in het ziekenhuis kreeg ik slimfast in aardbeien en caramelsmaak, brrr) heb ik 4 weken alleen maar soep gegeten. Ik had de SOEPBIJBEL gekocht en daar staat genoeg in om ook echt te kunnen variëren, van geroosterde paprikasoep, tot zoete aardappelsoep met schelvis. Dat boek is dus een aanrader (bol.com). Ik deed ook bijna overal aardappels en slagroom doorheen om een beetje op gewicht te blijven.

Voor 's ochtends maakte ik smoothies met vers fruit, van die volle griekse yoghurt en zemelen.

Die maaltijdvervangers kun je natuurlijk wel tussendoor nemen, als je het tenminste niet al te vies vindt. Dan krijg je ook weer wat extra calorieën binnen. Oh en je kunt je te buiten gaan aan chocomel, ijs en milkshakes want je valt sowieso af

Heb niet alles doorgelezen, dus waarschijnlijk een beetje mosterd dit verhaal, maar goed. Sterkte ermee iig!
quote:Suy schreef op 16 mei 2009 @ 09:58:

Oh, en Yumuna, dat maatje 36 krijg je zeker! Ik weet niet wat voor maat je nu hebt, maar het gaat als een trein. Ondanks al die cocolademousse en slagroomtoetjes, je kunt er bijna niet tegen eten en dat in combinatie met borstvoeding.....

Ik heb zelf maat 36 maar dat wel dankzij veel trainen (spieren maken breder). Ik merk nu na een week al dat mijn kleding losser gaat zitten. Ik mag ook niet sporten dus die spieren slinken ook.

Over 5 weken open ik hier dan ook weer een topic waarin ik vraag om tips voor een enorm vreetfestijn, haha! (ik zou werkelijk een moord doen voor patat met mayo of een big mac....)

alles wat niet kan of mag lijkt natuurlijk extra lekker nu

ik heb nu maat 38-40 maar tegen de tijd dat ik op de slachtbank mag gaan liggen voor mn onderkaakverlenging dan zal ik wel gewoon 38 weer hebben yammini snaait al mn calorieen
Appelmoes en rabarbermoes. Liefst vers, dan krijg je ook nog wat voedingstoffen binnen. Ik heb ook eens vier weken vloeibaar moeten eten. Mijn kaak was weliswaar niet gebroken (thank god), maar ik zat van voorhoofd tot kin in de pleisters en verband. Dat zag er ook echt niet meer uit na vier weken soep met een theelepeltje. Milkshakes en softijs at ik ook vaak voor de zoete trek.
http://members.lycos.nl/car35/hobbies1.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Omdat vloeibaar voedsel minder vezelrijk kan zijn dan gewoon voedsel en omdat de lichaamsbeweging direct na de operatie vaak minder dan normaal is, kan obstipatie optreden. Drink daarom voldoende vocht verdeeld over de dag. Gebruik regelmatig pap met voedingsvezels (Brinta, Bambix, griesmeel of havermout), drinkontbijt met voedingsvezels en veel groenten, aardappels en fruit. Gemalen pruimen met weekvocht, zwarte koffie of Roosvicee Laxo© kunnen de stoelgang stimuleren. Bij hardnekkige obstipatie kunnen medicamenteuze laxeermiddelen worden voorgeschreven. Overigens zal door het vloeibare dieet minder ontlasting dan normaal worden geproduceerd. Ook het tegenovergestelde, diarree, komt wel voor, wanneer gedurende langere tijd vloeibaar gegeten moet worden. Stoppende middelen zoals Roosvicee Stop© kunnen dan worden gebruikt.

Wanneer de kaken weer ‘los’ gemaakt zijn en het eten van vast voedsel weer mogelijk is, dient de overgang van vloeibaar naar vast voedsel geleidelijk te zijn. Verminder dan bijvoorbeeld in de loop van de eerste week de hoeveelheid vocht bij het eten stapje voor stapje om darmproblemen te voorkomen. U kunt dan weer gewoon brood en een normale warme maaltijd gebruiken. Indien u (veel) afgevallen bent, kunt u in het begin de voeding nog energierijk houden. Bijna altijd is in korte tijd genieten van een normale smakelijke maaltijd weer mogelijk.

Producten die u kunt gebruiken in een vloeibare voeding:

Pap: bij voorkeur gladde papsoorten, zoals Bambix, Brinta, griesmeel

Drinkontbijtproducten: voorbeelden van dun vloeibare drinkontbijtproducten zijn Fruitontbijt (Hero©), Goede Morgen (Mona©) en Wake-Up (Brinta©).

Melk en melkproducten: bij voorkeur de volle varianten: volle melk, volle chocolademelk, volle yoghurt, volle yoghurtdranken, volle vla, slagroomvla, roomijs en dergelijke.

Dranken: alle soorten; echter frisdrank light en (mineraal)water leveren geen energie.

Soepen: bij voorkeur gladde gebonden (crème)soepen; maaltijdsoepen kunnen gepureerd worden.

Vlees en vis: zorg dat het vlees of de vis goed gaar en zacht is en voeg voordat u gaat malen of pureren eerst een beetje jus, saus of bouillon toe; na het malen of pureren kan het vlees of de vis nog verder verdund worden.

Vleesvervangingen: zeer fijn gemalen gekookt ei of omelet met voldoende vocht, gladde (kaas)ragout of fijn gemalen tahoe, tivalli, quorn, zonodig verdund met room, melk of bouillon.

Groenten: alle groenten, mits gaar, zijn goed te malen.

Aardappelen: (kant-en-klare) aardappelpuree, fijn gemalen rijst, macaroni of spaghetti.

Fruit: zacht fruit, vruchtenmoes, vruchtensap, fruit uit blik, vruchtennectar, tweedrank

Verder: fijn gemalen kant-en-klaar maaltijden, zoals bijvoorbeeld stampotten.

Een voorbeeld van een vloeibaar energierijk dagmenu:

Ontbijt

portie pap, vla of drinkontbijt, eventueel met room en suiker

thee of koffie met suiker

’s Morgens

beker volle chocolademelk met room of een glas milkshake of vruchtendrank

1 pakje energieverrijkte drinkvoeding

Middagmaaltijd

kop soep, eventueel met room/ maaltijdsoep

portie pap of vla met room en suiker

beker volle melk of karnemelk, eventueel met room

’s Middags

glas vruchtensap

koffie of thee met suiker

Avondmaaltijd

vlees, groenten en aardappelen aangemaakt met boter of margarine en verdund met jus, bouillon, room, groentenat of melk en gemixt tot een vloeibare maaltijd

pap, volle yoghurt of volle vla

’s Avonds

vlaflip met room

Twee recepten voor drankjes

Lees voorMilkshake (voor 2 glazen)

Benodigdheden:

150 ml. volle melk of volle yoghurt

1 bolletje roomijs

25 ml. ongeklopte slagroom

smaakmaker: fruit, blikvruchten, vruchtenmoes, limonadesiroop, cacao, koffie-extract of pudding saus

Bereiden:

Meng alle ingrediënten door elkaar met behulp van een (staaf)mixer of mengbeker

Vruchtendrank (voor 2 glazen)

Benodigdheden:

3 dl. vruchtensap

1 dl. ongeklopte slagroom

suiker naar smaak

Bereiden:

Meng alle ingrediënten door elkaar met behulp van een mixer of mengbeker

Twee recepten met vloeibare voeding van John Fagel (ook smakelijk voor mensen zonder intermaxillaire fixatie)

Lees voorMaïs-mosselsoep (voor twee personen)

Benodigdheden:

1 blik maïs

1 theekopje kippenbouillon (125 ml)

½ kopje volle melk of ongeklopte slagroom of crème fraîche (60 ml)

12 mosselen

Bereiden:

Doe de maïs, de kippenbouillon en de melk in een pan en breng het aan de kook.

Laat vervolgens 5 min. zachtjes doorkoken.

Pureer het in een keukenmixer, zeef het en doe het mengsel terug in de pan.

Kook de mosselen met een beetje water en pureer deze in een mixer.

Serveren:

Bij het eten van dit gerecht samen met niet-patiënten kan een deel van de maïs ongepureerd aan de saus worden toegevoegd en kunnen de mosselen in de schelp blijven.

Broccoli soufflé met tomaten-basilicumsaus (voor 4 personen):

Benodigdheden:

1 ui (fijngesneden)

3 grote tomaten (gehalveerd, ontpit en ontveld)

2 eetlepels olijfolie

1 teen knoflook (fijngesneden)

zout, peper

½ pond verse broccoli

4 eieren

1/8 liter slagroom

10 basilicumblaadjes

Soufflé:

Kook de broccoli (zonder stronk) in water tot ze zacht is

Goed laten uitlekken en daarna met een keukenmixer of staafmixer pureren.

Voeg de eieren toe (twee tegelijk) en daarna langzaam de room.

Beboter vier soufflé-bakjes, vul deze met het soufflémengsel en bedek ze met bakpapier.

Plaats de bakjes in een braadslee met water.

Bak in een voorverwarmde oven op 1700C gedurende ongeveer 35 min.

Laat ze in het water in de braadslee staan

Saus:

Bak de ui met de knoflook in een ondiepe pan met olijfolie totdat deze zacht is (ca. 5 min.)

Voeg de tomaten toe en laat deze op een laag pitje ongeveer 10 min. sudderen

Voeg de basilicumblaadjes toe

Giet dit in een keukenmixer en mix tot een egale consistentie; zout en peper naar smaak toevoegen.

Serveren:

Schenk de tomaten/ basilicumsaus op een bord en plaats de soufflé in het midden

Peer met aardbeien-coulis (voor twee personen)

Benodigdheden:

½ stokje kaneel - 1 theekopje aardbeien

1 pijpje kaneel - ½ kopje water

1 kopje suiker - 2 eetlepels suiker

1 citroen

2 geschilde peren

Bereiden:

Kook in een pan met 6 koppen water de vanille, kaneel, suiker en een in vier stukken gesneden citroen totdat ze zacht zijn.

Voeg de geschilde peren toe en kook deze totdat ze zacht zijn.

Verwijder het klokhuis en pureer de peren.

Pureer de gewassen aardbeien met water en suiker gedurende ongeveer 3 min.

Zeef de coulis zonodig.
http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/90303033318185
De Unox zakken soep zijn heerlijk! En als je toch niet hoeft af te vallen gooi er dan 'n ruime scheut volle kookroom doorheen om 't nog veel lekkerder te maken.
heel erg bedankt voor jullie tips, ik kan hier echt wat mee!

heb zelf ook nog iets ontdekt: rundvleessalade met (veel!) extra mayo en geprakte gekookte eieren erdoorheen.

Normaal iets wat ik niet zo snel zou eten, maar nu....heerlijk!
Hai!

Wat vervelend, ruim 2 jaar geleden heb ik ook mijn kaak gebroken en wel op 4 plekken... Had verschillende plaatjes én mijn kaken werden op elkaar gezet. Ik verbaas me wat jij uberhaupt naar binnen werkt zeg! Maar ik leefde over het algemeen op nutridrink, krijg je gewoon vergoed van het ziekenfonds en zijn er in verschillende smaken te krijgen (aardbei, vanille (bah), chocola, banaan, caramel (bah), sinaasappel (weer bah)). Is 300 calorien per pakje/ flesje en ik moest er dan 6 op een dag. Daarbij had ik erge behoefte aan hartig natuurlijk dus slurpte een bouilonnetje naar binnen, dunne brinta verving uiteindelijk mijn ochtend nutri, kocht potjes babyvoeding en deed daar dan extra zout of jus doorheen etc.

Toen het staal eraf ging en de elastiekjes erop kon er weer wat meer, soep met kleine stukjes gehakt, gepureerde groente en brood erin gesopt, roerei met brie, brood zonderkorstjes met smeerbaar beleg etc. Maar de hoofdmaaltijden waren vooral de nutri omdat ik anders te veel zou afvallen. Uiteindelijk was ik er alsnog 8 kwijt, maar die zaten er ook zo weer aan toen ik flink ging inhalen
quote:Suy schreef op 18 mei 2009 @ 10:49:

heel erg bedankt voor jullie tips, ik kan hier echt wat mee!

heb zelf ook nog iets ontdekt: rundvleessalade met (veel!) extra mayo en geprakte gekookte eieren erdoorheen.

Normaal iets wat ik niet zo snel zou eten, maar nu....heerlijk!Je kan dus je kaken wel iets van elkaar krijgen dus? Of heb je heule grote kieren tussen je tanden?
Hoi Cherise1981,

Het is mijn kaakkopje dat ernaast ligt, en deze moet weer "goed gezet" worden door mijn spieren als het ware.

9 van de 10 keer gaat dit uit zichzelf goed en over 2 weken gaan ze dan ook kijken of het recht groeit. Zo niet dan moet er alsnog een plaatje in.

Mijn kiezen kan ik min of meer van elkaar afkrijgen alleen niet zo heel ver. Huzarensalade fijngemalen met extra mayo voor de smeuiigheid gaat er daarom prima in!

Wat jij hebt gehad is wel wat erger zo te horen....heftig! Pfff wat zul je gebaald hebben zeg alleen maar leven op die sapjes. Je gaat eten echt extra waarderen als je zoiets overkomt.

Vind het ook helemaal niet gezellig als ik naast mijn vriend mijn pureetjes naar binnen zit te werken:-(
Ja, bij mij stond het echt met staal helemaal strak op elkaar. Alles wat er naar binnen kon moest dus tussen de spleetjes van mijn tanden (zelfs een bouilonnetje verstopte de boel door die kleine groene snippertjes die erin zitten, die verstopte de kiertjes tussen mijn tanden ). De rest kreeg ik echt geen millimeter van elkaar. Voelde me toen vooral zielig toen ik toch maar naar de bbq van vrienden was gegaan en ik daar alleen wat saus naar binnen kon slurpen voor nog enigszins wat smaak.

Klinkt ook eng dat je kopje eraf ligt! Voelt ook wel eng zeker? Nou hopen dat het goed groeit, al geloof ik wel dat als je een plaatje krijgt, je meteen niet meer op elkaar hoeft. Ik moest op elkaar omdat aan beide kanten de scharnieren zeg maar waren gebroken, en daar kon geen plaatje op, dus dat moest ook "vanzelf" gaan. Maar inderdaad, helemaal mee eens: je gaat eten wel meer waarderen. Vooral alle verschillende smaken!
Is je gebit nog wel helemaal oke trouwens?
Zelf heb ik last van een Trismus, welke nu een opening heeft van 5mm maar mijn tanden komen niet boven elkaar uit, dus met een lepel iets naar binnen werken dat gaat niet.

geloof mij na een week ga je er emotioneel al aan kapot, heb na 2 dagen pas brinta kunnen halen dus ook pas 2 dagen later gegeten.

onderstaand kunnen door een normaal klein rietje.

eventueel grotere rietjes kun je verkrijgen via apotheek/thuiszorg winkel of even bij de snackbar vragen om milkshake rietjes

en dan wordt je wel creatief, op advies iets zoetigs toegevoegd.

halve liter melk,

1 eetlepel suiker,

2,5 lepel pure chocolade hagelslag

mag ook chocolade melk ipv melk. en dan geen hagelslag, echter zit daar minder suiker ed. in.

maximaal 5 eetlepels brinta

championsoep een blik.

1 blikje losse gesneden champions

1/4de kilo gehakt,

flink blok kaas, ongeveer 1/4de

vouw gehakt, gekruid en al om de kaas.

bak deze goed aan in de braadpan,

gooi hem in de soep, die tegen de kook voor 4 minuten,

even de staafmixer erdoor heen en smullen!

macaronie,

2 potten pasta saus

1 pakje gezeefde tomaten (500gram)

1 zakje macaronie (van 29cent)

1 zakje gesnipperde uien vers (van 1 euro)

1 pak HOH gehakt (halve kilo)

4 kopjes (klein) melk

Macaronie voor de partner, en persoon met een trismus /kaakklem

kook de macaronie, gewoon in een pan gooien ruim water, scheutje olie lepeltje zout.

even laten koken minuutje of twee dan moet het gaar zijn, test ff met vork of het zacht is.

doe de uitjes ff goed aanbraden in de braadpan,

zelfde met het gehakt, dat je mooie kleine korreltjes krijgt.

neem een steelpannetje doe daar 1 pot saus in, samen met het pakje gezeefde tomaten, en 4 kleine kopjes melk

doe het geheel goed fijn malen/ staafmixer of blender, dan de gehakt, uitjes en macaronie voor de HELFT erbij!

en weer door de blender, staafmixer of in elk geval fijn maken.

neem de pan van de gekookte macaronie waar de helft nog inzit.

gooi de saus, gehakt, uitjes erbij en klaar.

zo voor de partner en de persoon met een kaakklem.

en even heel eerlijk, ik was HEEL blij toen ik dit at, werdt er gewoon vrolijk van, de smaak is goed en ik had gewoon echt eten !

hoop dat ik andere mensen hier ook mee kon helpen, en ik hoop snel nog andere recepten te vinden of maken

haha bovenstaand is van mezelf.
Mijn zus at toen ze net geopereerd was, de hele dag van die Breaker yoghurt dingen uit een zakje.

Stressed is just desserts spelled backwards
Als je vloeibaar moet eten, kun je ook voor vloeibare voeding kiezen. Als je het voorgeschreven krijgt door chirurg / huisarts / diëtiste krijg je het grotendeels vergoed. Er zijn hele lekkere smaken die écht naar vanillemilkshake of chocomel smaken. Als je die een of twee per dag neemt bovenop je gewone geprakte eten, krijg je in ieder geval voldoende voedingsstoffen binnen. Je hebt ook speciale vezelverrijke voeding, dat is ook een aanrader als je niet je darmen op hol wilt brengen.
Bij de burgerking heb je dikke rietjes!!

Wou ik ff delen
mijn vriend vond die nutri drankjes gebonden echt niet weg te krijgen (zelf niet met ijs gepureerd tot milkshake) de 'heldere' varianten vond hij nog te doen.

De meeste ideën die ik zou hebben zijn hier al gepasseerd, ik heb wel hier nog een boekje liggen met groente en fruitsappen, vaak combi's die je net niet zelf bedenkt. Ik vind het geen punt wat receptjes hier te plaatsen, laat even weten of je daar behoefte aan hebt!

Ow en voor soepen kijk eens op AH.nl daar staan er ook aardig wat gebonden soepjes op als je eens een ander smaakje wil
ik at 6 weken lang na mijn kaakoperatie bloemkool met aardappels en kaassaus, ik kreeg verder niks weg.
Ik zit hier zelf een heerlijke risotto te eten (met doperwtjes en zalm). Lekker sterk op smaak en er zit natuurlijk wijn door en een flinke klont boter. Dus grote- mensen- eten en bovendien echt vullend.

Zou je zo de staafmixer op kunnen zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven