Uit elkaar; vraag over co-ouderschap

17-02-2021 15:55 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben besloten uit elkaar te gaan. Het is ontzettend verdrietig en pijnlijk. We zijn gelukkig goed in gesprek en ik ga ervanuit dat we samen dit in de toekomst ook goed kunnen gaan doen.
Onze kinderen zijn 10 en 12. Ik ben me aan t oriënteren op hoe het co-ouderschap vorm te geven en dan met name de verdeling in dagen, wisselmomenten enz. We willen voor de kinderen met een plan hierover komen, mogelijk dat in de loop van de tijd dingen veranderen of dat ze zelf dingen anders willen, dan zullen we dit bespreken.
Ik ben op zoek naar jullie ervaringen hierin.

Ik lees veel van week om week, mn bij oudere kinderen. Dit heeft als voordeel dat er elke week maar 1 wisselmoment is, nadeel is dat de kinderen de andere ouder zo lang niet zien.
Een andere optie zou zijn doordeweeks de helft van de week bij de ene en de andere helft van de week bij de andere ouder en dan de weekenden wisselen . Dit zou betekenen dat ze soms na 5 en soms al na 2 of 3 dagen wisselen en meer wisselmomenten in een week hebben.

Hebben jullie ervaring hiermee? Wat bevalt goed en minder goed en zie ik nog goede opties over het hoofd?
Buffie schreef:
18-02-2021 08:43
Kan het me helemaal voorstellen, lijkt mij ook niets dat birdnesting, niet als kind en ook niet als expartners. Hooguit gedurende de baby-peutertijd. Daarna wen je prima aan twee huizen en kan je dat zelfs als iets positiefs zien. (Twee eigen kamers!)
Als je die hebt. Ik ken mensen die bij een ouder op een matras in de badkamer/gang sliepen of kamer moesten delen met veel jongere halfbroer/zus
Due-scimmie schreef:
18-02-2021 09:29
Als je die hebt. Ik ken mensen die bij een ouder op een matras in de badkamer/gang sliepen of kamer moesten delen met veel jongere halfbroer/zus
Ik ben dan ook tegen samenwonen als je al kinderen (van een ander) hebt. Uitzonderingen daargelaten.

De situatie die jij noemt is sowieso niet fijn! Maar zou ook een gekke situatie worden bij birdnesting. Geen idee hoe dat dan zou gaan.
Klaar mee
Als antwoordt op de vraag van TO, zou de wisseldag in ieder geval niet in het weekend doen. Wel zo prettig voor zowel kind als beide ouders om een vol weekend bij of juist zonder te zijn.
Klaar mee
-Nienke- schreef:
17-02-2021 17:39
Wij hebben met drie pubers (16, 14 en 12) de 5-5-2-2-regeling: maandag t/m woensdag bij ons, woensdagavond t/m vrijdag bij ex, weekenden om en om. Er wordt dus gewisseld op woensdagavond en afwisselend op maandag- of vrijdagavond. Zo doen we het al bijna 10 jaar inmiddels.

Voordeel is dat de kinderen vaste dagen met vaste activiteiten hebben bij de ene of andere ouder (en die spullen ook niet op en neer hoeven): krantenwijkje bij de een, tennisles bij de ander. Voorheen was het voordeel dat de opvang hier heel goed op af te stemmen was (want: vaste dagen wel/niet).

Nadeel is dat er soms inderdaad al na twee dagen gewisseld wordt en dat best onrustig is.

We hebben het recentelijk nog met de kinderen overlegd en zij willen het écht graag zo houden, ook die van 16. In de praktijk gebeurt het heel af en toe dat er van afgeweken wordt (bijvoorbeeld vanwege een activiteit in de buurt van de ene of andere ouder), maar dat is maar zelden.
Ik ben bezig met scheiden en wij willen het in overleg met kinderen 16&13) ook zo gaan doen,
Ma di wo bij mij woe avond komt papa ze halen, alle schoolboeken/spullen gaan in krat mee naar papa zodat ze alle boeken op de plek hebben waar ze zijn, do en vr bij papa, op za gaan we alle 4 naar voetbal, na voetbal ene weekend bij mij, andere week bij papa.
Kleding hebben ze bij beide , laptop en tel mee van A naar B.
We hebben hun gevraagd wat ze zelf wilden, en ze vonden dit oké.
We gaan 5 min fietsen van elkaar wonen
boekenlegger0 schreef:
17-02-2021 17:56
Het is erg fijn dat de kinderen elke doordeweekse dag bij dezelfde ouder zijn. Zeker kinderen op de leeftijd van jouw kinderen krijgen hun eigen sociale leven en dan weten hun vrienden dat ze op donderdag altijd bij papa zijn en op maandag altijd bij mama.
Zoon van 16 zei al als ik ma moet trainen, fiets ik met x die woont kort bij mama, op do fiets ik met X x die woont kort bij papa
Bijbaan ligt precies in midden .
Ook hier week op week af. Wisseldag op vrijdag, zodat ze in het weekend rustig de tijd hebben om weer even te ‘wennen’ aan de andere omgeving. Ze zijn hier overigens nog wel wat jonger.

We wonen dicht bij elkaar zodat de kinderen, naargelang behoefte, ook eens kunnen zwaaien / knuffelen met de andere ouder.

Tot op heden heb ik geen problemen ervaren. Ik ben wel eens bang geweest dat wanneer ze een boze bui hebben/hadden naar de andere ouder zouden vluchten, dit is nog niet gebeurd.
We zijn nu drie jaar verder.
Buffie schreef:
18-02-2021 10:13
Als antwoordt op de vraag van TO, zou de wisseldag in ieder geval niet in het weekend doen. Wel zo prettig voor zowel kind als beide ouders om een vol weekend bij of juist zonder te zijn.
Bij ons beviel het wisselen op een schooldag juist niet. Uit school huiswerk maken eten trainen tas in pakken naar papa,dat was echt too much.
Nu wisselen we op zondag avond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven