Levensbestendig wonen
zaterdag 27 februari 2021 om 12:45
Met het risico op enige herkenbaarheid, zou ik graag wat reacties en tips willen.
Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.
Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.
Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.
De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.
Hoe denken jullie er over?
Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.
Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.
Tips! Graag
Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.
Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.
Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.
De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.
Hoe denken jullie er over?
Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.
Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.
Tips! Graag
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:16
viva-amber schreef: ↑27-02-2021 14:11Ja, wil alleen het effect van binnen komen in de badkamer voorkomen![]()
Maar mischien kan met met een muurtje (of 2), dan kan ik in de hal ook mijn kleding kast doen. De aansluiting/leidingen van het toilet zitten daar, dus er is water.
In die hal de deur naar “jouw” woongedeelte iets opschuiven richting de buitenwand. Dan kun je een gang creëren waar nu die kasten staan. En dan tegen slaapkamer/toilet de nieuwe badkamer plaatsen.
Ik zou dan ook overwegen het toilet daar naartoe te verplaatsen zodat je meer ruimte overhoudt in de slaapkamer.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 27-02-2021 14:19
0.94% gewijzigd
zaterdag 27 februari 2021 om 14:19
Dat gaan we zeker doen, familielid is architect en heeft ook mijn huidige woning verbouwd.Led-lampje schreef: ↑27-02-2021 14:17Neem eens een architect mee als jullie overwegen te gaan kijken
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:23
Ik zou er heel goed over nadenken. Financieel weet ik het allemaal niet. Maar besef je dat mantelzorger zijn ontzettend zwaar is. Vooral bij dementie, onrust in de nacht etc dat vangt thuiszorg niet op. En zo zijn er zoveel dingen die de thuiszorg niet op kan vangen. Ook zal altijd gekeken wat jouw bijdrage kan zijn. Als het 1 pand is denk ik niet dat je voor huishoudelijke thuiszorg in aanmerking zal komen. Dat geeft echt wel extra werk als bijvoorbeeld een van jou ouders incontinent wordt dan heeft de badkamer wel wat vaker een schoonmaakbeurt nodig. Dit is gewoon maar even een voorbeeld. Ik denk dat het soms mooier lijkt dan wanneer je er daadwerkelijk inzit. 5 jaar in de thuiszorg gewerkt nu in verpleeghuis. ik heb 26 jaar ervaring, echt onderschat het niet.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:24
Nee, maar van de VVE mag je het aanzicht niet veranderen. Je mag wel verbouwen binnen, voor zo ver je de constructie van het pand in stand houdt. Ik vermoed dat dit app al eens verbouwd is.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:24
En als je datzelfde doet in “jouw” hal, dan kun je nog wat meer ruimte bij de slaapkamer trekken.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:25
Bogense, dan je wel. Wel iets om te overwogen, omdat ik zelf wel fit ben maar niet alle dagen 100%. Zoals ik al zei heb ik zelf een visus beperking en soms neurologische problemen, dus ik moet er zeker niet te licht over denken.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:28
Oh ja?Led-lampje schreef: ↑27-02-2021 14:27Ik zie wel wat meer opties tot zulke woningen bij je in de buurt.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:28
Een oud voormalig winkelpand.
zaterdag 27 februari 2021 om 14:33
zaterdag 27 februari 2021 om 14:45
Als jou ouders mede-eigenaar zijn, en ze zouden naar verzorgingstehuis moeten, dan moeten ze de kosten daarvan uit hun huis halen.
Ze kunnen beter, jou en je broer nu alvast schenken, zodat jij het kunt kopen, en je ouders jou huur gaan betalen, als ze dan in een tehuis komen, is het risico veel kleiner dat jij niet kunt blijven wonen.
Laat je door een notaris goed adviseren! Met name richting toekomst.
Ze kunnen beter, jou en je broer nu alvast schenken, zodat jij het kunt kopen, en je ouders jou huur gaan betalen, als ze dan in een tehuis komen, is het risico veel kleiner dat jij niet kunt blijven wonen.
Laat je door een notaris goed adviseren! Met name richting toekomst.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
zaterdag 27 februari 2021 om 15:27
De meeste mensen hier kennen zo te lezen de situatie en het pand - in tegenstelling tot mij, maar in je posts meen ik te lezen dat, hoewel je enthousiast bent, je qua woning er overal op achteruit gaat. Daarentegen loop je veel meer financieel risico.
Bij een familielid zag ik ook dat de goede band die ze eerst hadden veranderde in een hulpverlenersband (zij woonden wel volledig in 1 huis, familielid deed lange tijd de meeste verzorging). Dat lijkt me ook nog een risico. De oma was trouwens ook erg eenzaam geworden, omdat ze niet meer weg durfde te verhuizen/dat niet oke voelde.
Ik zou denk ik liever je huis aanhouden en je ouders vlakbij je proberen te krijgen.
Bij een familielid zag ik ook dat de goede band die ze eerst hadden veranderde in een hulpverlenersband (zij woonden wel volledig in 1 huis, familielid deed lange tijd de meeste verzorging). Dat lijkt me ook nog een risico. De oma was trouwens ook erg eenzaam geworden, omdat ze niet meer weg durfde te verhuizen/dat niet oke voelde.
Ik zou denk ik liever je huis aanhouden en je ouders vlakbij je proberen te krijgen.
zaterdag 27 februari 2021 om 15:36
Wat sneu om te lezen. MBT eenzaamheid, pre-corona waren er in het pand elke dag activiteiten. We hebben een gezamelijke ruimte waar elke dag iets werd georganiseerd, een biljart, bar en zit ruimte voor 50 p, bibliotheek inpandig, grote gezamelijke tuin, jeu de beule, wandelgroepjes, en een buurthuis dat veel doet voor ouderen in de buurt. Ik heb buren die elke dag op een clubje zaten (pre corona), alles van koffie/thee, yoga tot spelletjes- en filmavonden. Ik ging ongeveer 1 per maand een borrel drinken. Ik heb vroeger wel achter de bar gestaan op vrijdagavond, maar het einde van de week is niet zo mijn moment, daar ben ik achter, dus ik doe even niets als vrijwilliger en alles staat stil.
Wat niet weg neemt dat alles financieel en mentaal over de kop kan gaan wanneer het mis gaat.
Wat niet weg neemt dat alles financieel en mentaal over de kop kan gaan wanneer het mis gaat.
zaterdag 27 februari 2021 om 15:48
Naar het pand zelf wilde ik om die reden inderdaad iet vragen. Maar ik vind het wel leuk om dergelijke zaken mee te denken.
Voor mijzelf zou het heel belangrijk zijn dat het twee aparte huizen/huishoudens zouden zijn - of gemaakt kunnen worden als de situatie daarom vraagt (nu of in de toekomst).
Zaken zoals adres/huisnummer/prijs wil ik niet weten, maar naar een plattegrond kijken zou ik wel leuk vinden in het kader van meedenken.
De moeder van een kennis van mij is in de jaren '90 verhuisd naar een kangoeroe woning. Zij is daar al inmiddels al weer weg maar dat waren flats die speciaal gebouwd waren op inwoning (Ierlandlaan, Zoetermeer).
De 'inwoner' (of kantoor aan huis) heeft dan 2 grote kamers, een douche en een pantry.
Intussen hebben geloof ik vele bewoners dat extra deel bij de rest getrokken, maar het idee c.q. die bouw was toen nog redelijk zeldzaam.
zaterdag 27 februari 2021 om 17:02
Mooi huis met veel mogelijkheden!
Bij eg aar het linker woongedeelte zou ik zeker een badkamer maken, door 'een hap uit de middelste hal' of i.p.v. waar de kasten nu op de tekening staan: in de hoek een douche met daarvoor een wastafel.
Alleen is het doortrekken van de waterleiding daar lastiger.
De mogelijkheden van het pand zijn talrijk, daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Ik zou er zó in willen wonen (en voor mij zou dan het linker gedeelte als werk/kantoor gaan dienen).
In jouw situatie zou ik denk ik, om allerlei redenen zoals hier al genoemd, waarschijnlijk toch eerst kijken naar (nu al) het pand splitsen.
Maar goed, dan wordt het tegelijk ook een hele ander situatie; jouw ouders zijn/waren misschien helemaal niet van plan een huis te gaan kopen?
Bij eg aar het linker woongedeelte zou ik zeker een badkamer maken, door 'een hap uit de middelste hal' of i.p.v. waar de kasten nu op de tekening staan: in de hoek een douche met daarvoor een wastafel.
Alleen is het doortrekken van de waterleiding daar lastiger.
De mogelijkheden van het pand zijn talrijk, daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Ik zou er zó in willen wonen (en voor mij zou dan het linker gedeelte als werk/kantoor gaan dienen).
In jouw situatie zou ik denk ik, om allerlei redenen zoals hier al genoemd, waarschijnlijk toch eerst kijken naar (nu al) het pand splitsen.
Maar goed, dan wordt het tegelijk ook een hele ander situatie; jouw ouders zijn/waren misschien helemaal niet van plan een huis te gaan kopen?
zaterdag 27 februari 2021 om 17:18
Ja, ze willen wel kopen. Budget is bescheiden. We hebben meerdere dingen bekeken maar de markt is heel competitief en er worden weinig gelijkvloerse woningen met een lift aangeboden. Ze wonen in sociale huur, ons ouderlijk huis, een eensgezinswoning met 3 verdiepingen. Het wordt op termijn te groot en is nu al lastig bij te houden. Er staat alleen nog 50 jaar aan spullen alles van de eerste single van Sir Cliff Richard tot de laatste i-pod en alles wat daar tussen zit is ook bewaard
Mijn 40 jaar oude barbies bijvoorbeeld.
zaterdag 27 februari 2021 om 17:21
Leuk foto's.
Mijn eerste gedachte is tweede hal omvormen naar badkamer, slaapkamer twee wordt bureau en de grote woonkamer splitsen in woonkamer en slaapkamer. Doorgangen afsluiten en je hebt twee leuke appartementen.
Wanneer schenk je die koffie?
Enfin, zie wel dat het pas sinds gisteren te koop staat. Hoe impulsief is jouw gedachte?
Mijn eerste gedachte is tweede hal omvormen naar badkamer, slaapkamer twee wordt bureau en de grote woonkamer splitsen in woonkamer en slaapkamer. Doorgangen afsluiten en je hebt twee leuke appartementen.
Wanneer schenk je die koffie?
Enfin, zie wel dat het pas sinds gisteren te koop staat. Hoe impulsief is jouw gedachte?
anoniem_64a73836ab974 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 17:28
0.15% gewijzigd