November 2007

18-03-2009 20:34 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn verjaagd uit ons oude vertrouwde topic, dus dan maar een vers topic.

Veel schrijf- en leesplezier!

Een korte samenvatting van ons topic: Twee apen uit mei 2000 en november 2002, twee oktober baby's, heel veel november baby's en een december 2007 baby. Verder nog een februari en maart 2009 baby, twee juli 2009 baby's, één augustus 2009 baby, één in maart 2010 en één in april 2010 uitgerekend en dat was het voorlopig wel.

Hoera! Welkom zusje van Alissa!!!
Haa Chica weer terug. Klinkt hemels je vakantie.. jaloers ben ik!!! Shit van je werk tussendoor wel.

Klauterende kinderen in de TrippTrapp, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren hier. Vaantje klom al wel de bank al heel vroeg op en af, maar verder is het niet zo'n acrobaatje. Springen dus ook niet. Grappige theorie van dat indalen.

Wel dansen, zoo schattig - zodra ze in de buurt van een muziekbron of speaker komt gaat ze staan dansen. Thuis, in een winkel, of zelfs op straat als er een auto met harde muziek voorbij rijdt. Soort deinen op de muziek, en dan om de zoveel tijd een pirouette kan nog niet echt een duidelijke voorkeur opmaken. In ieder geval moet er wel een duidelijke beat in zitten.

Slimme Q-tie, haha. Kan ze de teletubbies al uitelkaar houden? Lala en Po zijn hier al geidentificeerd. Die andere twee nog even oefenen.

Avondfles hebben wij ook nog. 180/6 peutermelk. Papje geven we altijd met de lepel 's ochtends (gemaakt met 150/5 peutermelk). En dan nog na de lunch voor het slaapje 150/5 peutermelk. Das nog best veel melk volgens mij. Maargoed.

Tanden poetsen, de 8 tanden van vaantje worden hier nog niet heel goed gepoetst. Ze wil namelijk het liefst zuigen op de tandenborstel omdat ze de nijntje tandpasta zo lekker vindt. Ze wil dan ook een nieuwe lading op de borstel hebben maar dat mag niet. Maargoed zo goed en kwaad als het gaat probeer ik dan iets schoon te krijgen. Ben te bang om te forceren zodat ze er straks helemaal een hekel aan heeft. Op de site van Ivoren Kruis staan nog wel wat goede tandenpoets-tips.

Moet er niet aan denken dat Vaantje straks gaatjes heeft oid. Wat zou ik me dan schamen..

Eten; gisteren hebben we gepocheerde kabeljauw met nieuwe aardappeltjes en broccoli en courgette gegeven.

Aardappeltjes pakt ze zelf en de vis heb ik een beetje met de groente geprakt en geeft ik dan met een lepeltje. OOk eet ze dan nog en toetje er achteraan. Meestal yoghurt (helft gewone / helft met een smaakje).

Potje geven we meestal als we ergens op bezoek zijn (en er is geen eten voor Vaantje beschikbaar) of echt maar heel weinig tijd hebben. Sommige potjes zijn best ok. Die pasta met spinazie van olvarit is wel lekker en die provencaalse groenten ook ok. Het smerigste potje ooit was een potje met vis.. bleegh dat stonk gewoon naar ouwe vis. Dat kreeg ik er ook (logischerwijs) niet in bij Vaantje.
Chica, welkom terug! Je vakantie klinkt heerlijk! Goed dat je zo min mogelijk achter de computer heb gezeten. Logisch dat je Anniek zo hebt gemist hoor. Ik denk (van een afstandje) niet dat je je zorgen hoeft te maken om haar, er zit toch duidelijke vooruitgang in haar ontwikkeling? En ze is ook zoveel ziek geweest de afgelopen tijd, ik denk dat ze mega sprongen gaat maken nu ze weer helemaal beter is!

Q, haha, begint dat nu al, het uitspelen der ouders.

Vana, dat potje met vis van olvarit heb ik er hier begrijperlijkerwijs ook niet ingekregen, wat smerig zeg! Hier eet Tessje in 80% van de gevallen mee, maar als het zo uitkomt krijgt ze gewoon een potje. Dat doe ik dan wel eerst in een bordje, want mevrouw wil alles zelf eten.

Ik heb onverwachts toch zo'n leuk weekend gehad!!!! Mijn vriendinnen hadden samen met vriend een surpriseparty voor me georganiseerd. Zomaar, omdat ze vonden dat het wel weer eens tijd was om mij te zien. vriend heeft supergoed meegewerkt en de afgelopen week een innige mail en sms relatie met mijn beste vriendin gehad . Het was de bedoeling dat ik hier 's middags weg zou zijn en dan terug zou komen als mijn vriendinnen er waren. Dat liep alleen in de soep omdat Tessje nog lag te slapen. Dus heeft vriend me op zolder aan de praat gehouden en ondertussen beneden van alles geregeld en vriendinnen binnengelaten enzo. Ik had echt he-le-maal niks in de gaten. Uiteindelijk ging de bel heel hard, dus ik ren naar beneden om open te doen. Liggen er ineens allemaal spullen (bos bloemen, jassen, eten etc) op tafel. Kijk ik de kamer in, springen er 7 vriendinnen tevoorschijn al 'surprise' roepend. Ik had echt even tijd nodig om het te verwerken, ik snapte er helemaal niks van hoe dit kon. Uiteindelijk heeft vriend Tessje meegenomen en heb ik een geweldig leuke middag en avond ( en uitslaapochtend ) gehad met superlekker eten en drinken. Drie vriendinnen zijn blijven slapen en iedereen is net pas weg. Wat een geweldige verassing en zo ontzettend lief!!! Zo vaak zie ik mijn vriendinnen niet, ze hebben ook een heel ander leven zonder kinderen en als ze dan zoiets organiseren... Ik kreeg er echt een brok van in mijn keel. Echt geweldig! En vriend heeft het zo goed geregeld allemaal zonder dat ik ook maar iets in de gaten had! Hier kan ik echt weer tijdje mee vooruit!
Tess; wat een superleuke verrassing! Ontzettend lief dat je vriendinnen en vriend dit hebben geregeld, echt gaaf. Op zo'n spontane manier geniet je er dubbel van, wat heerlijk.

Eten; Suzy eet soms hele periodes met de pot mee, soms wat meer potjes. Ligt er meestal vooral aan hoe laat wij eten/hoe laat vriend thuis is. Maar uiteraard eerst op een bordje, want zelluf eten natuurlijk. Ik haal hier en daar potjes als het ergens in de aanbieding is, van verschillende merken, dus variatie genoeg. En ze lust eigenlijk bijna alles. Nou ben ik zelf geen vis liefhebber, dus die potjes blijven ook meestal in de winkel staan .

Dansen; zo schattig! We waren laatst bij sprookjeswonderland en daar hebben ze zo'n berenorkest. Alsof ze in trance was, lekker bewegen. Zo schattig. Vooral de manier waarop ook, beetje door de knietjes zakken, kontje draaien, armpjes bewegen. Heerlijk om te zien.

Suzy ligt al bijna 3,5 uur te slapen en is nog niet wakker! Ik ben er zelf ook maar even achteraan gedoken, dus lekker even bijgeslapen. Vriend moest vandaag ook nog werken en het is toch rotweer, dus heerlijk!! Vannacht was het weer spoken geblazen, dus kon het wel even gebruiken.
Hé Chica, welkom terug! Balen van je werk, anders was het helemaal een super week geweest! Lief dat je vriend het cadeau van het kdv mee had genomen.

Ibbel, balen van je afwijzing. Zeker om die reden. Fijn dat je hebt genoten van de sauna. Lekker dat je dit nu samen met je vriendin kan doen. Hoe is het afgelopen met jullie sport-activiteit?

Haha, die Alissa. Misschien een kinderslot op dit soort onderwerpen?

Tess, wat een super schattige actie van Tessje. Ook zie ik mijn Binkie nog niet doen. Ben al heel blij dat hij nu mama zegt.

En wat lief van je vriend en vriendinnen. Fijn dt je er ook een uitslaapochtend bij kreeg,

Suzaa, beterschap voor Suzy. Wat betreft het slapen van haar. Zou dat gene doen wat goed voelt bij jullie. Zolang je niet achter een aanpak staat zal het niet zo snel een kans van slagen hebben. Hopelijk lost het zich vanzelf op en voor snel...

O, geniet je een beetje van je 2 dagen zonder klussers?

Leuk gezicht is het, als kleintjes in het water kunnen lopen.

Haha, slimme Q-tie! Begint ze al vroeg mee.

Vana, tanden poetsen gaat hier net zoals bij jou. De tandpaste is erg lekker, maar echt tandenpoetsen is zeker niet favoriet.

Leuk dat vaantje zo van dansen houdt. Vind ik altijd zo'n lief gezicht.

Avondfles geven wij ook niet meer. Ging bij ons heel gemakkelijk. Meneer wilde hem zelf niet meer.

Wij nog balen, omdat we dachten dat hij dan 's nachts nog vaker zou komen. Maar dat was gelukkig niet zo.

Avondeten is hier nog steeds een drama. Hij krijgt nu 3 keer in de week pasta en daar doet hij het op. Soms (das eens in de tig weken) dan heb ik geluk dat hij aardappelen met groenten eet. En dat dan wel helemaal gepureerd. Ik probeer het elke dag, maar hij houdt stijf zijn lippen op elkaar of spuurgd het uit. We hebben alles al geprobeerd. Groeten los, groeten gepureerd, tomatenketchup, appelmoes, potjes, weet ik veel wat nog meer. Ben benieuwd wat ze hierover bij het CB zeggen. Want hoe houdt ik het eten gezellig als meneer het zelf niet gezellig houdt?

Ach hij ziet er goed uit, dus hij zal niets tekort komen.

Gisteren was er kermis in het dorp hiernaast. Tijdens het rondje fietsen kwamen we daar toevallig achter. Even een rondje over de kermis en daar stond ook een mini-luchtkussen. In eerste instantie vond Binkie de glijbaan van het kussen erg leuk. Eenmaal binnen liep hij er heel grappig overeen. Maar springen deed hij toch nog niet. Stonden wij daar als 2 idoten het voor te doen. Hij vond dat wel erg grappig, maar zelf doen ho maar.
Haha Novem, ik zie jullie al staan springen, leuk.

Sporten, zo snel gaat het nou ook weer niet. Morgen moet ik bellen voor een afspraak en dan worden we gekoppeld aan een trainer. Spannend hoor, want de laatste keer dat ik heb gesport is wel heel lang geleden, of je moet het kletszwemmen met Chica ook als sporten meerekenen

Chica, klinkt als een leuke vakantie. Goed gedaan. Op naar de laatste loodjes.

Lala, hoe was het etentje?

Tess, dus je vriend heeft zijn wangedrag van vorige week weer helemaal goedgemaakt?
Poe hé wat veel geschreven! Even vlug wat ik heb onthouden dan... Heb net even een paar dagen op Terschelling gezeten met man en kind. Boel regen toen we daar waren. Bah, helemaal niet op het strand geweest en Leon ook niet kunnen laten spelen op het enorme grasveld met zandbak en glijbaan bij ons voor... Oja, van musea houdt hij niet: hij hing echt ondersteboven in mijn armen na een half uurtje wrakkenmuseaum (wat ik wel heel leuk vond!). Jammer.

Q. Na een jaar zijn mijn borsten weer toonbaar, wel van een 75 D naar 80 E gegaan en ook bij mij is de vorm veranderd, maar niet zo slap meer als vlak na de BV.

Avondfles al niet meer sinds Leon 1 jaar is. Ging probleemloos.

Vana, da's echt een boel melkproducten die Vaantje krijgt, als je het toetje meetelt!

Springen ook hier nog niet hoor!

Tess, wat een superlieve actie van vriend en vriendinnen!

Ibbeltje, jammer van die baan. Duim voor de volgende.

Manlief moet a.s. maandag toch nog op een tweede gesprek bij de marine! Duim dus ook maar weer voor ons.

Chica, fijn dat je zo hebt genoten in Turkije! Probeer het relaxte gevoel een beetje vast te houden.

Suzaa, ik had het al op het AK gezet: maar nogmaals gefeliciteerd met je neefjes!

Novem, Binkie is dus nog niet zo van de kermis... Volgend jaar weer proberen!
Haha, Novem, toevallig was ik vorige week met een vriendin en haar zoontje bij Ballorig en hebben wij ons ook uitgeleefd op een springkussen. Wij hadden de grootste lol en de kindjes vonden het ook wel leuk haha. Vervelend dat Binkie nog steeds zo slecht eet 's avonds. Dat is echt frustrerend. Helaas geen tips voor je...

Ibbel, vriend kan even niet meer stuk inderdaad haha. Super dat je gaat sporten!

Lizzie, fijn dat man op tweede gesprek mag! Balen dat het weekendje weg een beetje in het water is gevallen.
Tess: Wat een lieve vriendinnen en vriend heb je zeg. Dat is echt een verassing zon party. Heeft vriend het dan een beetje goed gemaakt van alle laatste keren?

Ibbel: Tuurlijk is kletszwemmen wel sporten. Anders is het voor mij helemaal lang geleden haha.

Lizzie: sjee balen van die regen zeg. Das echt niet leuk. Heb je je nog wel een beetje vermaakt dan?

Novem: Heb je al groentensoep geprobeerd? Ik lees dat je nl de groenten in verschillende gerechten kunt verstoppen ofzo. Hier geen eetproblemen, ze eet nog alles

Ik vind het nog steeds een wonder dus ik meld het toch maar even dat Anniek geslapen heeft tot 0630 toen fles en toen doorgeslapen tot 0800!!!!! Wij lagen beide wakker in bed te wachten op haar hahaha is nog nooit gebeurd.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ibbeltje, het was ook maar een geintje hoor. Boeddhistisch? Nou, zo zen vind ik haar in het dagelijks leven niet. maar ik snap ergens ook wel wat je bedoelt.

Chica, welkom terug!! Wat heerlijk dat je vakantie zo goed was. En dat Anniek wat langzaam is? Ik heb afgelopen week van het cb op mijn kop gehad voor Nelis omdat hij met 3 maanden zijn hoofd nog niet hoog genoeg optilde. Tjongejonge, daar begint het weer...... Ik ben Neeltje nu aan het leren om tot 10 te tellen (ze komt al tot 5, het schiet op ), zodat we nog iets hebben om mee te pronken volgende maand. Maar ja, over Neeltje zullen ze dus ook wel moeilijk doen. kom op zeg, dan maar wat later hoor. Gemiddeld lopen kindjes met 18 maanden, dan moeten er toch ook zijn die pas veel later lopen?

Wel vervelend trouwens, dat bij jullie de kwaaltjes al zo vroeg opspelen. Bij mij was het ook wel zo, maar ik dacht dat het bij de leeftijd hoorde. Jullie zijn nog jonge blommen

Ik ga vanmiddag verder lezen, ik hoor een meisje babbelen. Tijd voor een boterham!
Zo, meisje is met papa zwemmen en ventje ligt nog te slapen, dus weer even forumtijd.

Hihi die Qtie, beetje papa en mama tegen elkaar uitspelen

Tandenpoetsen: vanaf dat ze 1 tand had (10 maanden of zo) heb ik ingevoerd dat zij met mij of papa mee tandenpoetst. Ze zit op de grond en ik of papa poets eerst. Dan mag ze zelf nog aanklooien en natuurlijk de tandpasta eruit zuigen. Gaat prima! Zelfs in haar buienperiodes wil ze nog steeds wel tandenpoetsen. En wat ik verbazend vind: ze heeft helemaal geen last van doorkomende tanden/kiezen. De afgelopen weken heeft ze 4 kiezen gekregen, maar ik mocht gewoon poetsen.

Tess, wat een heerlijke verrassing!! Geniet nog maar lekker na, je hebt het verdiend!!

Zelluf eten: gelukkig is het voor Neeltje nog steeds genoeg om mee te zwaaien met een lepeltje. Ze is wat zelluf doen van het luie soort. Ze kan haar eigen sokken aantrekken en haar eigen broek, maar alleen als het is om te spelen. Een beetje nuttig doen, nee toch zeker

Novem, ik zie het voor me op dat springkussen! Dat soort dingen gebeuren hier ook met regelmaat. Maar je zult zien, een volgende keer doet hij het wel!

Chica, gefeliciteerd met de slapende Anniek!!!!

Ik zit vandaag bij mijn ouders. Vanmorgen wel stressochtend, want we moesten eerst naar de tandarts. Die vond het nodig om wat bij te vijlen links en rechts. Ik heb dus een half uur binnen gezeten met manlief gelukkig bij de kinderen. Maar ja, toen weer even de herrie in en snel de kleintjes in de auto. Vooral Nelis is helemaal van het padje. Ik ben benieuwd als hij morgen voor het eerst naar het kdv gaat, of hij dan nog onrustiger wordt. Ons meisje is gelukkig al heel erg gewend bij opa en oma. We kwamen aan en ik kon haar meteen in bed leggen. Dat kan zelfs thuis niet altijd! Ze vindt het wel raar dat opa en oma er niet zijn. "opa weg, oma weg" komt toch wel iedere 5 minuten even terug

Weten jullie trouwens of kinderen van 1,5 al toe zijn aan kleuren? gisteren en vandaag is Neeltje echt bezig met dingen van dezelfde kleur. Ook wil ze dan dat ik de kleuren benoem en ze herhaalt ze dan. Maar ik kan me herinneren dat dat bij Sesamstraat zit. Dan zijn die kinderen toch veel ouder? Misschien bedoelt Neeltje wat anders??
Chica, dat klinkt als een heerlijk ontspannen vakantie. en dat had je wel verdiend na alles!! fijn dat het zo lekker was!! (die X#%$&* van je werk niet meegerekend, wat ontzettend zonde dat je dat toch even mee moest pikken op je vakantie)

Had je nou vandaag gesprek met de advocaat? Succes!!

En gefeliciteerd met het doorslapen van Anniek!! Jeuj!!

En O heeft gelijk, lekker laten zeiken. Elk kind op zijn of haar eigen tempo hoor.

Ibbel, inderdaad een stomme reden om je af te wijzen. Bah, wat een sukkels (maar goed ook dat je er niet werkt dus eigenlijk ) En sauna klinkt heerlijk, ik bedenk me ineens dat ik ook weer wil!! Zal gauw mijn vriendinnetje eens bellen, die is net jarig geweest, ik denk dat ik haar maar trakteer!

Q, dat meisje van jou heeft heel goed door dat ze zich beter kan richten op het zwakkere geslacht, papa dus!!

Tess, wat een ontzettende leuke verrassing van Vriend en vriendinnen!! Echt heel lief, daarmee maakt hij weer het een en ander goed denk ik zo. Wat een ontzettend leuk idee van ze ook!

Lizzie: heerlijk, Terschelling!! Wel balen van het weer, maar zelfs met vreselijke regen vind ik het daar super. Wij gaan waarschijnlijk pas in augustus/september weer

En toch naar de marine, wat goed!! Ik duim!!

Dansen: ook hier, check!! Bintje begint de ochtend al met (na haar papfles) uit ons bed klimmen en de wekkerradio van papa aan te zetten op de radiostand en dan lekker met een soort kontje-geschud rond het bed te scharrelen, af en toe mee-neuriend met de muziek

Even zien, wat verder: avondfles hebben wij al heeeeeel lang niet meer. Heel soms, als ze niet kan slapen krijgt ze een flesje melk. 's Ochtends wel een papfles, in het grote bed. Vind ik veel te gezellig dus die houden we erin. Bovendien is ze als ze net wakker is pas aanspreekbaar na die fles, tot die tijd is er geen land mee te bezeilen, en dit is de snelste manier om haar enigszins in haar hummetje te krijgen. Puur eigenbelang dus!!

Eten: ik kook nog steeds voor Bintje: elke 2 weken maak ik 2 soorten eten, verdeel het in porties (meestal een stuk of 10) en doe dat in de vriezer. In de praktijk wisselt het: soms eet ze met ons mee (maar meestal eten wij te laat voor haar, maar in het weekend eten we speciaal voor haar vroeger), soms eet ze een restje van ons van de dag ervoor en soms halen we dus een bakje uit de vriezer. Werkt prima. Ze heeft een voorkeur voor pasta en rijst, en is niet heel wild van gekookte aardappels (maar dat ben ik ook niet) al eet ze het wel. Eigenlijk eet ze alles wel, zonder al teveel problemen. Potjes hebben we nooit gehad dus daar kan ik weinig over zeggen.

Borsten: zijn hier sinds de zwangerschap van een gemiddeld B'tje naar een kleine C gegaan. Ze zijn wel wat slapper, maar niet meer zo slap als net na de borstvoeding. Ik vind het wel rottig dat ik bij BH's steeds zo moet zoeken. Sommige merken hebben een wat ruimere Bcup die me best past, en sommige merken hebben dan weer een C die te klein valt, ingewikkeld.

Hier een fijn weekendje gehad. Bintje heeft schaterend in haar regenlaarsjes door de plassen gelopen met ons, ik heb een heerlijk avondje bij vrienden gegeten en zondag hebben we heerlijk thuis zitten cocoonen met z'n drietjes, stokbroodje, kaasje echt heel lekker.

Afgelopen vrijdag ivm de uitvaart van mijn oom bij mijn familie geweest (Lijnes, ik was dus in de buurt!!) en weer even de dochter van mijn nicht bewonderd (wat een plaatje, met van die dikke knijpwangetjes, grote blauwe kijkers en een stralende lach). Zit ik zo met haar op schoot, bedenk ik dat ze best groot is. Dus ik vroeg welke maat ze nu heeft. 80!!! Oftewel dezelfde maat als Bintje. Die 10 maanden ouder is. Nu is nicht-dochter wel een flinke dame, en Bintje in vergelijking een stukje kleiner en tengerder, maar toch.
Binti, dat is toch juist heel handig! Kan Bintje binnenkort de kleertjes lenen van haar kleine nichtje .

Foei, ik was aan het werk.
Hier een jonge blom van 37. Gesprek was weer drama, probeer het op de AK te zetten maar ben weer door al mijn energie reserves heen. Echt veel last van harde buiken nu, veel en veel te druk gemaakt. Stom gedoe.
Nou het hele verhaal over mijn werk staat op de AK hoor. pfff wat een verhaal. Als je het wilt lezen moet je even de tijd nemen hoor hahahaha. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik ga zo lezen,

kwam alleen even zeggen dat ik door ben naar de tweede ronde! Volgende week woensdag tweede gesprek met de directeur erbij. Spannend.

Q, je hebt een leuk huis! Exota kon ik niet vinden, dus geen geld uitgegeven vandaag. Ik vond het wel even lekker om weer eens in een drukke stad te lopen.
Ibbel, wat goed die tweede ronde! Ik duim voor je!

Binti, wat een reusje je nichtje!

Orgineel, tuurlijk kan je al best kleuren met Neeltje: wasco gaat trouwens makkelijker dan potlood. Hier ook al een paar keer geprobeerd, maar Leon zien nog niet echt de lol er van in.

Dat toververfboekje wat ik voorbij had horen komen bij anderen heb ik ook gekocht: hardstikke leuk. Met een natte kwast over de afbeeldingen gegaan en de kleur komt naar boven.

O, ik hoop dat je snel van je badkamer kunt genieten en de bijbehorende rust!

Arme Leon heeft deze week een fiets over zich heen omgetrokken: allemaal blauwe plekken op zijn koppie. Erg zielig (hoop wel dat hij ervan heeft geleerd en het nooooooiiiiitt meer zal doen, maar dat zal wel ijdele hoop zijn).

Ben trouwens voor het eerst in 5 maanden ongesteld. Die nuvaring die ik nu als anticonceptie gebruik bevalt prima!

Moet nu maar eens onder de douche (net een deur geschuurd en geverfd) en dan naar bed. Morgen 6:15...
Ibbel, dat was gezellig vanmiddag! En ik kan me wel voorstellen dat dat goed voelde, om weer even in de grote stad rond te lopen. Waar je nu zit, dat is toch anders natuurlijk.

Gefeliciteerd met de tweede ronde! Hopelijk komt hier iets moois uit!

O, volgens mij loopt Neeltje met dat soort verstandelijke ontwikkelingen voor op onze kinderen. Dus ja, het zou zomaar kunnen dat ze inderdaad toe is aan kleuren.

Kleur je wel eens met haar? Hier doen we aan vingerverven en kleuren met (uitwasbare) viltstift en soms met waskrijt. Qtie heeft dan echt voorkeur voor bepaalde kleuren. Dan is ze heel geconcentreerd met rood bezig, wil ze daarna per se de groen of de blauw of juist de geel... en dat moet dan ook echt díe kleur zijn. Benoemen doet ze niet, maar op haar manier is ze er dus wel mee bezig dat de ene kleur de andere niet is.

Chica, ik zou me nog geen zorgen maken hoor, om Anniek. Bij Qtie hanteer(de) ik als uitgangspunt dat de ontwikkelingen allemaal in een logische volgorde elkaar op moesten volgen. Als dat het geval was, dan was ik er tevreden mee. En dat was het geval. Aan tempo heb ik minder boodschap. En wat al gezegd werd: Anniek is natuurlijk wel veel ziek geweest. Ik merk aan Qtie dat het dan toch wat meer stagneert, maar daarna kan er net zo hard weer een sprongetje komen. Of dan ontwikkelt ze even wat minder, maar dan groeit ze weer heel hard.

Verder qua lopen: Anniek is natuurlijk wel een kontschuiver, die lopen nu eenmaal gewoon wat later. Het komt heus wel hoor. Voor haar achttiende kan zij het ook gewoon.

Dansen: is hier geen vaste prik, maar ze vindt het wel heel leuk om te doen... en het is nóg leuker als mama het doet.

Overigens schudt Qtie niet met haar kontje, maar doet ze de armbeweging die je met hardlopen ook doet en dan draait ze een beetje met haar bovenlijf. 't Is een beetje moeilijk te beschrijven, maar het ziet er reuzeschattig uit.

Avondfles: geven wij nog steeds. Qtie drinkt verder alleen tussen de middag melk, dus op deze manier komt ze net aan haar 300 ml. Qtie heeft nooit grotere flessen gedronken dan 150 ml, zowel moedermelk als nu met de 5 schepjes nutramigen. Ze drinkt de melk trouwens nog steeds uit haar fles. Ander drinken drinkt ze uit haar tuitbeker (gemakzucht ) en drinken uit zo'n spaflesje met drinkdop vindt ze helemaal het einde, dus daar krijgt ze haar water uit.

Eten: kook ik steeds vaker zelf. Het hangt een beetje van mijn energie-niveau af, maar als het sappelen is, dan warm ik net zo lief een potje op. Ze eet nu wel steeds vaker met de pot mee, meestal dat van de vorige dag, al probeert Qlief wat eerder thuis te komen, zodat we samen kunnen eten. Dat bevalt wel goed trouwens, want eerder aten wij dan pas als Qtie op bed lag en dat was wel erg laat.

Ze lepelt het trouwens volledig zelfstandig naar binnen. Soms pikt ze er nog tussen duim en wijsvinger wat lekkere stukjes tussenuit (zoals vandaag: de blokjes tomaat uit de tomatensoep ), maar we stimuleren haar intussen wel om het toch maar met lepel en vork te doen.

Kledingmaat: Qtie loopt op het moment in drie kledingmaten tegelijk... ze draagt maat 80 broeken, maat 86 en 92 truitjes (vanwege de bolle buik ) en zelfs nog een aantal 74/80 rompers. Ik vind het nog wel meevallen dus hoe klein Bintje is, Binti. Sowieso: ze draagt nu rompers die ze vorig jaar zomer ook droeg. Dat is dus zo'n 10 maanden geleden.

Fijn trouwens om te lezen dat er nog hoop is voor mijn borsten...

Ik had vandaag trouwens weer eens een hysterische driftbui te pakken. Madam heeft een half uur totaal overstuur op de grond liggen krijsen, d'r was echt geen land mee te bezeilen. Als ik dacht iets te doen of als ik iets zei, ging ze alleen nog maar harder krijsen, ik was echt bang dat ze erin bleef!

Hebben jullie daar met jullie kinderen ervaring mee? En zo ja, hoe lossen jullie dat op dan? Ik heb haar maar laten liggen, na vruchteloze pogingen om er iets aan te doen dus, maar dat voelde wel heel naar natuurlijk.

En om met iets positiefs af te sluiten: ons terras is dit weekend verhoogd, zodat we nu vanuit de keuken (die is bij ons boven) recht naar buiten kunnen lopen. Echt heel erg fijn! We hebben vandaag meteen buiten gegeten (hoewel het eigenlijk íets te fris was...). Qtie is er ook helemaal gelukkig mee. Die wil de hele tijd naar buiten.
Ibbel; jippie, de tweede ronde! Ben benieuwd.

Driftbuien negeren wij, ook als ze lang duren. Ze moet dat (volgens ons) toch zelf op leren lossen. Wat hier gisteren hielp toen ik ook dacht dat ze erin zou blijven was dat ik heel vrolijk met haar babypop ben gaan spelen, haar negerend en 'dikke lol' had met mijn spel en vooral veel herrie maken. Ze keek eerst heel raar naar me, maar na een paar minuten kwam ze al aangekropen en ging mee zitten spelen en was die hele driftbui verdwenen als sneeuw voor de zon. Wat ik overigens niet aanraad is een ander kindje je kind laten troosten. Afgelopen zondag waren we op visite bij mijn schoonouders en daar was ook haar 3 maanden jongere neefje. Alissa kreeg een driftbui, dus wij laten haar gewoon in haar sop gaarkoken gaat de moeder van dat neefje samen met neefje naar haar toe en zegt ga Alissa maar aaien en gaat er boven hangen. Tja, gevolg was een dikke kras in het gezicht van het jongetje, want Alissa zag kans om haar frustratie op hem te botvieren. Jammer maar helaas, ik snap ook niet hoe ze op het idee kwam om haar kind daar op af te sturen. We zijn voor de vorm even boos geworden op Alissa want krabben mag niet, maar waren eigenlijk totaal niet boos. Een kind wat boos is moet je gewoon met rust laten vind ik.

Q; je nare gevoel is herkenbaar, ik voel me vaak ook schuldig als ik haar in haar sop laat gaarkoken, maar ik doe het toch.

Etentje zaterdag was lekker en gezellig en tegelijkertijd ook vreemd en lastig. Ik zat niet naast de nieuwe vriend van mijn moeder, maar voelde me toch steeds ongemakkelijk. Ook een beetje omdat mijn moeder steeds zat te jagen dat we wel echt op tijd moesten zijn of zelfs vroeg voordat hij daar (bij het restaurant) voor de deur zou staan (en ik ga dan natuurlijk treuzelen, want ik vond dat hij best even kon wachten). Heel lastig vond ik toen we weggingen en mijn moeder met ons mee moest, gaat hij haar staan kussen...bah...dat wil ik dus echt niet zien. Pluspunt is dat hij nog steeds aardig is en geen minpunten gescoord heeft .

Zo en dit was eventjes mijn laatste stukje, want wij gaan morgen op vakantie t/m maandag. Dus vandaag verder druk inpakken en dan even lekker geen huishouden, maar alleen leuke dingen doen. Heerlijk! Een heerlijk luxe appartement, met infrarood sauna (waar ik helaas niet in mag) en vaatwasser en heerlijke lounchebedden op de veranda....mmm heb er zin in.
Lala, dat doe ik ook wel inderdaad, iets gaan doen waar ze normaal ook interesse in heeft. Of ik laat haar liggen en vraag na een tijdje of het klaar is en of ze iets wil doen wat ze normaal leuk vindt. Normaal stopt het dan ook wel, maar gister was ze gewoon helemaal niet meer bereikbaar.

En dit is nu al de tweede keer dat ze zo'n doorslaande drift heeft. Ik had de vorige keer al bij de huisarts aangekaart toen ik er voor iets anders zat en die vroeg of ze ook een bepaald soort ademstokking had. Dat wist ik niet meer, dus ik heb het maar gelaten toen. Maar ja, nu had ze dat dus inderdaad en ben ik dus wel benieuwd wat de huisarts daarover wilde zeggen...

Een kind troosten dat boos is lijkt me ook niet zo'n handige actie inderdaad. Boos is iets anders dan verdrietig. Het lijkt me toch dat je dat verschil als volwassene wel kunt onderscheiden. ("Nee, mama is niet boos, maar wel teléurgesteld verdríetig." )

Fijn dat de vriend van je moeder nog geen minpunten heeft gescoord. (Maar dat zoenen, daar zou ik me ook aan storen ja. Überhaupt al, maar als de gezoende in kwestie mijn moeder is al helemáál!)

Qtie heeft vandaag een extra crechedagje (ipv vrijdag, dan zijn we aan het kamperen), dus lekker even rust voor mij om te studeren. Dat zou er met al het klussen, huishouden en opruimen van de laatste dagen bijna bij inschieten.

Lala, fijne vakantie!
Lala fijne vakantie! veel plezier met loungen.

Weet je ik vind het ook nog altijd ranzig om mijn moeder te zien kussen met m'n stiefvader. Denk dat dat altijd zal blijven. Zolang hij geen minpunten scoort is het toch positief? Toen mijn ouders gingen scheiden en mijn moeder al heel snel een nieuwe vlam had vroeg ze aan ons (mijn broer en mij) of wij dat goed vonden. Ik heb altijd gezegd dat dat onbelangrijk was. Ik hoef per slot van rekening niet met die nieuwe man samen te leven, zolang mijn moeder gelukkig is ben ik dat ook! (ik weet niet waarom ik dit op schrijf maar misschien heb je er iets aan).

Driftbuien heb ik hier ook wel vaker voorbij zien komen. Bij Raf nog niet, die is wat dat betreft redelijk rustig maar vooral Madelief kan nogal eens driftig worden en dat dan ook langer dan een uur volhouden. Zij had dat ook al als heel klein meisje. Wat ik altijd deed en nog steeds doe is haar laten maar haar wel naar een andere ruimte dirigeren, eerst de gang zodat ik haar in de gaten kon houden en nu gaat ze naar boven. Ik zeg altijd dat ze best boos mag zijn maar dat ik het geen fijn gezicht vind en dat ik er met haar over wil praten als ze weer rustig is. Tuurlijk voelt het niet fijn als je kind boven of waar dan ook hysterisch doet maar dit is de enige manier waarop ik haar kan bereiken. Meestal komt ze na een poosje vanzelf naar me toe. Helemaal rood en opgezwollen van het huilen maar wel weer rustig en voor rede vatbaar. En mocht het voor jullie een troost zijn, Madelief is verder een heel lief en zonnig meisje dat bijna nooit boos is of ruzie maakt. Waarschijnlijk zit het 'm daar ook, ze moet toch haar frustraties kwijt.

O, bedoel je met kleuren, tekenen of het benoemen van kleuren? Ik denk nl dat als Neeltje de telwoordjes tot en met 5 al kent dat ze zeker toe is aan het benoemen van de kleuren. Tekenen met een potlood hangt natuurlijk af van haar motoriek maar ook daarvan zou ik zeggen gewoon proberen. Madelief was ook zo'n vlotte met dit soort dingen. Ik heb haar altijd gestimuleerd door te kleien met elke dag een andere kleur of een kleurplaat waarin 1 kleur zou moeten overheersen. Van dat soort dingen.

Chica, ik zou me ook niet druk maken over de ontwikkeling van Anniek. Ik ben het helemaal met Q's gedachtengang eens dat zolang ze het in een beetje een logische volgorde doet het vanzelf wel komt. En ziek zijn kan inderdaad heel erg drukken op de ontwikkeling van een kindje. Probeer je er niet te druk over te maken, jouw meisje heeft ook nogal wat te verstouwen gehad de afgelopen maanden.

Novem, is een goeie tip misschien wel ja die groentesoep. Ik zei je al dat ik met Tijn ook een tijdlang heb gesukkeld met eten, die at ook echt niks maar soep ging er soms wel in en stiekem kan je daar een heleboel in stoppen. Volgens mij kan je aan Binkie wel zien dat ie gewoon genoeg heeft aan dat wat ie wel eet. Tegen mij zeiden ze altijd dat zolang een kind gewoon in de lengte blijft groeien het verder nog niet problematisch is. Tijn eet nu werkelijk als een bootwerker, is met zijn bijna 9 jaar best lang met 1m50 maar blijft aan de lichte kant met 32 kg.
Nou net terug van het CB en ze is inderdaad weer goedgekeurd al moeten we over 2 maanden weer.

Ze was nu 10,1 kilo en 77 cm. Qua gewicht een grote sprong (van alle pap haha) maar qua lengte nog niet (maar ze heeft altijd op de onderste lijn gezeten). Dat komt dan wel. Verder was de ontwikkeling ook allemaal goed. Ze kon zowaar dingen met blokjes die voor 18 maanden pas gelden. Nou heb ik ook iets om trots op te zijn haha. Toch blij dat ze even "gekeurd" is. Ook verbaal ligt ze netjes op schema met haar paar woordjes papa, paard, poes, woef, klaar, bah.

Maakte me ook niet echt zorgen maar als ik soms jullie verhalen lees (moet ik me ook niet aantrekken) dan denk ik sjeee dat kan ze echt nog allemaal niet, terwijl ze hier op het forum toch een van de oudste is.

Nou ja over 2 maanden willen ze haar nog even zien ivm het staan en lopen en superschattigekontschuiven.
O, over het tellen heengelezen. Ja, die twee dingen ontwikkelen zich tegelijkertijd, heb ik begrepen. Van mijn ouders ken ik het verhaal dat ze te enthousiast met mijn zus aan het oefenen waren met kleuren en tellen en dat mijn zus dat heel goed kon. Ze snapte alleen het onderscheid tussen nummers en kleuren niet zo goed. Die telde dus één twee rood vier blauw...

Lijnes, dóet Madelief dan hysterisch of ís ze dan hysterisch? Want het eerste, dat hebben we hier regelmatig bij de hand, dat pak ik inderdaad zo aan (maar dan met "wil jij even op de grond liggen?", want ze doet het ook in de speeltuin e.d. en dan is het nog best een eind lopen naar de gang, zeg maar ). Maar het gaat me nu echt om het tweede, dus dat ze echt in een soort van trance zit en ook helemaal niet meer lijkt te registreren wat er om haar heen gebeurt. Waarin je d'r dus wel onder de koude douche wil zetten of in haar gezicht wil slaan om d'r uit de hysterie te krijgen. Net zoals je bij iemand zou doen die in totale paniek schiet bij een levensbedreigende situatie en die daar niet meer uitkomt, zeg maar. Ik werd er gister echt een beetje bang van, zo van straks blíjft ze erin.

Qtie is trouwens wel vaker boos. Ze kan niet zo goed omgaan met teleurstellingen. Maar goed, als er geen teleurstellingen zijn, dan is ze zo vrolijk als wat. Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in huize Q.

Sowieso... we hebben tijdens de zwangerschap vanuit onze tenen gehoopt op pit in het karakter (wat ik haar in mijn buik ook wel al toedichtte, op basis van hoe ze reageerde op dingen) en daar ook wel bij verzucht dat áls ze inderdaad die pit had, het nog lastig opvoeden werd. Maar liever een kind met pit dat al het moeilijke overleefd heeft dan een kind dat passiever is en de klappen níet aankon. Al is dat op het moment dat het gebeurt natuurlijk niet hetgeen waar ik aan denk ( ), het helpt me achteraf wel de boel relativeren.
Chica, fijn dat ze weer goedgekeurd is!

Was dit de 18 maanden controle dan? Ik pak even het groeiboekje erbij hoor... Qtie heeft ook een 18 maanden controle gehad en woog toen 10,5 kilo en was ook 77 cm. Zij liep dan wel (toen nog niet echt stevig, maar toch...), maar deed nog niets spannends met de blokken en haar vocabulaire was net zo groot als dat van Anniek. Dat was nog vóór de grote sprong voorwaarts.

Prematuren halen in de eerste twee jaar de achterstand in, dus er wordt nu niet meer gecorrigeerd met haar geboorteleeftijd en haar "uitgerekende leeftijd". Anniek en Qtie gaan dus aardig gelijk op, als ik het zo lees. Op dat lopen na dus, maar goed, dat hoort bij het kontenschuiven dat ze daar laat mee is.

Ik heb dat trouwens ook wel eens hoor. Als ik de verhalen lees over de puzzels en het tellen van Neeltje en over het slimme klimmen van Tessje of dat Rafje alles van begin af aan al uit de beker drinkt, terwijl dat bij Qtie onbegonnen werk bleek... Al die eigenschappen samen vormen natuurlijk al snel een wonderdreumes die al heel ver is.

Ik moet voor mezelf soms ook wel relativeren dat de een wat sneller in dit is, de ander wat sneller in dat en de volgende wat sneller over-all. Nu heeft Qtie dan net weer een sprong vooruit gemaakt, dus ik kan er weer even tegenaan. Maar zo vlak voor een sprong voorwaarts kriebelt het bij mij ook wel hoor, van waarom kan míjn kind dat nou niet. Ook omdat ik bij Qtie dan al een tijdje geen progressie gezien heb. Ik bedoel... die van mij ís de oudste. En ik mag niet meer tellen met dat ze eigenlijk twee maanden jonger is, dus dat excuus telt ook al niet meer. Nou ja, lang verhaal kort: wel wat herkenning dus.
Q Madelief is dan ook hysterisch. Ze komt er zelf dan ook niet uit (behalve dan zoals ik het hierboven beschreef) Het hysterisch doen, kan ze ook, t'is wat dat betreft echt een griet. Ik heb allerlei andere manieren ook geprobeerd. boos worden, rustig praten haar knuffelen en ook een keer een koud washandje in d'r nek, maar dat alles helpt echt niet dus heb ik besloten om haar maar gewoon te laten, ze heeft het dan kennelijk toch nodig om stoom af te blazen. Dat ademstokken heb ik 1 keertje bij d'r gezien, toen was ze anderhalf of zo daarna nooit meer.
moet trouwens even snel posten tussendoor. raf is me weer aan het beklimmen en wil dat ik met hem de tuin in ga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven