Schoonouders

09-03-2021 22:44 75 berichten
Dag allemaal,

Ik zit in een lastige positie. Mijn schoonouders vinden mij niet aardig. Ze vinden dat ik veel fout doe in de relatie en als mijn vriend en ik ruzie hebben dat dit aan mij ligt. Ze krijgen dan bijvoorbeeld een deel mee en weten meestal niet wat er vooraf gebeurt of waar het over gaat, maar vinden het toch mijn schuld. Nou moet ik toegeven dat er dingen zijn die ik in de relatie anders wil doen. En mijn vriend andersom ook. We hebben dit uitgesproken naar elkaar en willen dit samen aanpakken. Zodat we minder ruzies hebben.
Nou snap ik niet wrm ze mij de schuld geven. Dit is al jaren zo dus ik loop op mijn tenen. Probeer de ideale schoondochter te zijn; oppassen, afwassen, schoonmaken etc
Er zijn regels in huis, anders dan ik thuis gewend ben. Bijv hoelaat opstaan en op welke dagen afspreken. Dit is prima verder. Ik geef ook aan dit te respecteren. En toch willen ze met me in gesprek gaan om me op fouten te wijzen. Hier kijk ik tegen op omdat het momenteel niet goed met me gaat. Ze zijn verbaal sterk en ik zit al in eej diepe put een tijdje. En ga elke keer huilend weg na zon gesprek. Mijn vriendje weet ook niet meer wat hij eraan kan doen en lijdt er ook onder. We willen uit huis maar dat is hard zoeken. Dus we zijn er mee bezig.
Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Huh je moet stofzuigen/ poetsen in een huis waar je niet woont??

Is het zo dat bij jouw vriend thuis een bepaalde cultuur heerst waar van vrouwen wordt verwacht dat zij de huishoudelijke taken oppakken? En waar het normaal is om dit ook te doen voor schoonfamilie? Een cultuur waarbij bemoeienis van familie (sociale controle) heel gewoon is?

In hoeverre ben jij oké met deze ‘regels’ die binnen die cultuur gelden?

Heb je bij je vriend aangegeven dat je deze regels en dit gedrag van je schoonouders lastig vindt? Hoe reageert hij daarop? Komt hij voor je op/ is hij het met je eens of vindt hij dit gedrag wel normaal?
Welk werk doe jij?
Wat voor werk doet je vriend?
Hoe lang kennen jullie mekaar?
Hoe oud zijn je schoonouders?
Wonen ze in een groot huis dat ze hulp nodig hebben bij stofzuigen enzovoort?
Gaan die mensen zelf nog werken?
Ben jij elke avond daar? Ook het ganse weekend?
Wat zeggen jouw ouders ervan dat je zoveel bij je vriend bent?

Sorry voor al mijn vragen. Als je daarop hebt geantwoord, dan doe ik opnieuw een inzending.
Ik las net je vorige berichten over het alcohol misbruik van je vriend. Als die problemen nog steeds gaande zijn, en de familie ook daarin een lastige rol speelt, wat heb je hierin dan te winnen?
Intie schreef:
09-03-2021 23:27

Is het zo dat bij jouw vriend thuis een bepaalde cultuur heerst waar van vrouwen wordt verwacht dat zij de huishoudelijke taken oppakken? En waar het normaal is om dit ook te doen voor schoonfamilie? Een cultuur waarbij bemoeienis van familie (sociale controle) heel gewoon is?

Heb je bij je vriend aangegeven dat je deze regels en dit gedrag van je schoonouders lastig vindt? Hoe reageert hij daarop? Komt hij voor je op/ is hij het met je eens of vindt hij dit gedrag wel normaal?
Ja dit is daar normaal heb ik begrepen. Blijkbaar had de opa ook zulke regels en was er ook sprake van bemoeienis. Nouja ik ga best ver om ze tevreden te houden maar de bemoeienis ben ik het niet mee eens en mijn eigen vader ook niet. Het zet veel druk op de relatie en met name op mij . Ik lijd hieronder en het voelt alsof ik ALLES verkeerd doe en wordt uitgekotst terwijl ik heel hard mijn best doe om het goed te doen. Mijn vriend snapt me wel en weer dat het moeilijk is. Maar wordt zelf ook in een hoekje geduwd. Ze weten de regels zo aan te passen dat hij ook voor ze moet buigen.
mammezel schreef:
09-03-2021 23:29
Welk werk doe jij? Ik ga switchen van baan dus ben momenteel aan het solliciteren
Wat voor werk doet je vriend? Mijn vriend werkt binnen het familiebedrijf. Ook lastig dus.
Hoe lang kennen jullie mekaar? Zijn 3,5 jaar samen
Hoe oud zijn je schoonouders? Geen idee precies , iets in de 50
Wonen ze in een groot huis dat ze hulp nodig hebben bij stofzuigen enzovoort? Ja, maar hebben een poetsvrouw
Gaan die mensen zelf nog werken? Ja ook
Ben jij elke avond daar? Ook het ganse weekend? Nee er zijn regels. Mag alleen de woensdagavond komen en de vrijdag en zaterdag slapen. Maar dit mag nu niet meer. Ze willen de regels aanpassen zodat ik minder kom. Wat dit precies zal zijn blijkt dus uit zon gesprek
Wat zeggen jouw ouders ervan dat je zoveel bij je vriend bent? Uh eigenlijk niks want ben vaak ook thuis. Maar pap denkt wel dat het beter is het contact zoveel mogelijk te beperken met zijn ouders

Sorry voor al mijn vragen. Als je daarop hebt geantwoord, dan doe ik opnieuw een inzending.
Waarom komt vriend trouwens niet vaker naar jou ipv jij elke keer naar ginder?

Of heeft ie een enkelband en mag ie nooit buiten?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
mammezel schreef:
09-03-2021 23:29
..
;-D
Wissewis schreef:
09-03-2021 23:36
Waarom komt vriend trouwens niet vaker naar jou ipv jij elke keer naar ginder?

Of heeft ie een enkelband en mag ie nooit buiten?
Dat gebeurt nu ook vaker. Maar in dat gesprek zullen ze dan wss zeggen dat ik hem beïnvloed en hem wss dwing om naar me te komen. Dit zei mijn vriend (een van de punten die ze willen bespreken) Heel irritant. Dit is niet zo. Als ik hem wil zien vraag ik gewoon netjes of dat kan. En als dat kan komt die gewoon langs
Positive13 schreef:
09-03-2021 23:39
Dat gebeurt nu ook vaker. Maar in dat gesprek zullen ze dan wss zeggen dat ik hem beïnvloed en hem wss dwing om naar me te komen. Dit zei mijn vriend (een van de punten die ze willen bespreken) Heel irritant. Dit is niet zo. Als ik hem wil zien vraag ik gewoon netjes of dat kan. En als dat kan komt die gewoon langs
Hoe meer ik lees, hoe meer ik zeg ‘wegblijven daar’!
Maar waarom moet jij bijdragen in het huishouden als ze zelfs een poetsvrouw hebben?
Je moet je ook niet laten doen he. Beleefd blijven maar eventueel zeggen dat poetsen niet door jou kan worden gedaan. Of zien ze dat als compensatie omdat je daar eet en slaapt?
Denken jullie er al aan om te gaan samenwonen?
Heeft hij nog broers of zussen en zijn die nog thuis of wonen die al apart?
Wat is het toch heerlijk om mondig door het leven te gaan. Stop jezelf te martelen en trek je scheur open. Die mensen willen helemaal niet met je in gesprek, ze willen je overrulen.

Hoe lang zie je deze relatie nog stand houden? Zou bijna zeggen dat het gedoemd is te mislukken. Met dank aan je geweldige schoonouders.
Minto schreef:
09-03-2021 23:08
Jullie staan allebei onder invloed van familie.
Zijn broers moedigen hem aan om (te) veel te drinken.
Dit is wel tussen de regels doorlezen voor gevorderden...
Pff 23... Toen mijn moeder zo oud was was ik 2. Hop het huis uit.
Schoonouders? Jullie zijn niet getrouwd he, het zijn dus de ouders van je vriend.

En over deze relatie zou ik nog maar eens heel goed nadenken.
Ben je gelukkig?
Als mensen me zo behandelden zou ik daar niet meer naartoe gaan.
Ik smap niet dat je zo bang bent. Jullie zijn volwassen, wat kunnen die mensen je maken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou op kamers gaan of een studio zoeken. Niet gaan samenwonen, wel een eigen plek waar je vriend altijd mag komen.
Heeft jou vriend ook een mening?
Leuk, al die opmerkingen dat TO maar op zichzelf moet gaan maar als ze geen huis kan vinden zit ze vast.
Je doet nu veel om hen tevreden te houden TO. Te veel. Als je hiermee doorgaat stopt het niet met schoonmaken en gesprekken waarin jij te horen krijgt wat jij fout doet. Dan gaan ze ook bepalen wanneer jullie kinderen krijgen, trouwen, lopen ze zo je huis binnen, geven zij je kinderen namen en voor je t weet hebben ze ineens iets gekocht waar je nog dankbaar voor moet zijn ook.
Je zegt dingen te doen omdat je vriend overal tussen staat. Daar kiest hij zelf voor. Een volwassen man die z'n vriendin laat schoonmaken in t huis van z'n ouders en toestaat dat zij regelmatig bagger over zich heen krijgt? Wat een slappe lul.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Intie schreef:
09-03-2021 23:27

Dit vermoeden heb ik ook.
To, zorg goed voor jezelf. Hoe het ook in elkaar zit, het is geen gezonde situatie.
viva-amber schreef:
10-03-2021 06:53
Ik smap niet dat je zo bang bent. Jullie zijn volwassen, wat kunnen die mensen je maken?
Ik ben gewoon echt bang.. ik voel me ook helemaal niet goed. De vorige keer vroeg zijn vader wat ik van de regels vond. Toen gaf ik netjes aan dat ik het voor 23jarigen wel een beetje veel vind. Maar me er wel gewoon aan zal houden. Toen werd die heel boos en begon te schreeuwen. Ze willen ook bepalen wanneer we wel/niet appen. Nouja daar zeggen we ja tegen, maar appen natuurlijk gewoon door. We willen er tegen in, alleen ik vind wel dat mijn vriend dit eigenlijk hoort te doen omdat deze ouders zo gemeen zijn tegen mij. En dat doet die dan ook. Alleen toch overrulen ze hem. Dus het heeft allemaal geen zin. Ik heb weleens aangegeven het contact met ze te willen verbreken. Maar mijn vriend vind dit niet oke.
Ik vind persoonlijk niet dat jullie een gezonde relatie hebben met de ouders van je vriend. Een steentje bijdragen in het huishouden, als in bijvoorbeeld koken op de woensdag en zaterdag (als je daar toch bent), vind ik niet heel gek. Dan kunnen je vriend en jij gewoon samen het eten verzorgen. Dat doen mijn vriend en ik ook vaak genoeg, zowel bij mij thuis als bij hem thuis. Nu werk ik thuis en ook weleens vanuit het huis van mijn vriend, dan komt het weleens voor dat ik het eten klaarmaak.

Ik denk dat het voor jullie tijd is, om op zoek te gaan naar jullie eigen plekje! Is dat een mogelijkheid?
Eerlijk gezegd.... dit klinkt misschien hard, maar ik zou het uitmaken. Dit is echt een hele rare situatie waar je heel ongelukkig van bent. Ook als je op jezelf gaat, zijn deze mensen niet uit je leven. En van je vriend hoef je blijkbaar niets te verwachten, dus ik zou verder zoeken naar een vriend met een wat minder dictatoriale familie.
Jeetje, wil je op deze manier bij je vriend blijven?
Mijn zusje van 15 heeft meer vrijheden in haar relatie dan jij.
Ben echt verbaasd dat je hierin meegaat; jij kunt gewoon zonder problemen contact verbreken met zijn ouders. Aan hem dan de keus om jouw kant op te komen of de relatie te verbreken. Dat laatste kan jij natuurlijk ook doen, het feit dat jouw vriend het oké vind dat zijn ouders zich zo naar jou opstellen vind ik niet veel goeds voorspellen voor de toekomst.
Het grootste probleem lijkt me dat die mensen blijkbaar geen normale scheiding voelen tot waar hun relatie met jou loopt.

Mijn eerste indruk: jij bent een (jong) volwassene die daar regelmatig op bezoek komt. Je bent niet hun kind. Het lijkt alsof ze dat onderscheid niet kunnen maken; ze proberen je te bedillen alsof je hun kind bent. Voor een eigen kind van die leeftijd zou het voor mij al losser mogen, maar dat ze niet snappen dat het kind van een ander gewoon niet onder hun gezag en regels valt, is apart. Hoezo willen ze "hun regels met je doornemen"?! Echt eng, maar als dit in hun hoofd voor normaal doorgaat, gaat niets wat jij aandraagt daar verandering zorgen.

Ik snap je situatie niet helemaal, maar klopt het dat jij daar zo vaak bent omdat jouw vriend nog thuis woont? En woon jij op jezelf of ook bij je ouders? Doordat je "schoonouders" gebruikt, verwachtte ik eerlijk gezegd dat je relatie wat meer omvat dan "we gaan al 1 jaar met elkaar maar hij woont nog thuis" ofzo: dan zou ik ze eerder "De ouders van mijn vriend" noemen.

Tweede indruk: als je vriend daar woont, is het wel moeilijk om afstand te houden. Als je daar 5 dagen per week zit en mee eet, dan snap ik dat ze vragen of je helpt opruimen: dan wordt je aanwezigheid wel te veel voor "bezoek". Zij moeten dan hun leefruimte heel veel voor jou inschikken, en ze hebben ook kosten aan je.

Dus het helpt als je verduidelijkt hoe het zit. Bij situatie 2 kan het nog steeds ongemakkelijk zijn: zij hebben dan niet automatisch gelijk met hun regels. Maar dan moet je ook echt iets aan de situatie doen, want die werkt zo niet.

Jij kan feitelijk alleen zelf meer afstand inbouwen door minder vaak te komen.
Dus daar moeten jij en je vriend dan een oplossing voor zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven