Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
MrsNiceGuy schreef:
09-03-2021 23:33
Ik vind diegene met een partner het meest fout. Als je niet gelukkig bent in je relatie, verbreek je ze en ga je daarna op zoek naar een nieuwe liefde. Het is zo simpel, maar de meest waanzinnige redenen worden bedacht om maar bij een k u t partner te blijven. Waarom in godsnaam?

Maar tegenwoordig hebben veel mensen pas het lef een relatie te verbreken als de vervanging al klaar staat. Waarschijnlijk vaak om financiële redenen en dat vind ik laf. Eens, je laat jezelf zo te kijk zetten. Zorg dat je financieel onafhankelijk bent, dan kun je eisen stellen aan je partner en aan je relatie. Je hoeft vreemd gaan niet te accepteren.

En het gekke is dat de bedrogene meestal kwader is op de minnaar/minnares dan op de eigen bedriegende partner. Dat begrijp ik helemaal niet. Die 3de partij bedriegt jou niet, dat doet je partner.tenzij de derde partij weet van de status van de vreemdganger
loisnvt schreef:
10-03-2021 12:20
PiperAlpha, ook ik ben benieuwd wat je met al deze antwoorden hoopt te bereiken. Ik heb ook gereageerd in je vorige topic, jammer dat je daar niet meer meeschrijft gezien je best wel goeie tips kreeg vwb je vermoedelijke vader.

Heb je inmiddels een brief geschreven en gevraagd om een DNA test, zodat je echt zeker weet of deze man wel je vader is? Lijkt mij een stuk productiever ipv in het verleden blijven hangen en jezelf dit soort vragen te gaan stellen.
Ik heb een van mijn halfzussen een bericht gestuurd, ik hoop dat ze het leest.
Intie schreef:
09-03-2021 23:34
Degene die vreemdgaat is in beginsel de enige schuldige. Hij/zij is namelijk degene die de partner bedriegt.

Voor mij persoonlijk gaat het tegen mijn normen en waarden in om het met een man aan te leggen waarvan ik weet dat hij een partner heeft. Ik zou dat niet kunnen. Buiten het feit dat ik geen interesse zou hebben in een vent die zo zwak en zielig is om zijn partner te bedriegen.
Zeg dat, dat je daar nog nat van kunt worden. Van een zak hooi zonder ruggengraat. Brrrrr.
thanx schreef:
10-03-2021 12:10
Mee eens!
Oewel ook ik vind dat de vreemdganger de meeste schuld draagt, wil ik niet de bijdrage van de partner weg stoppen.
Je hebt mensen die vreemd gaan omdat hun relatie klote is. Verwaarlozing enz. Ja, dan hadden ze moeten praten. Maar je hebt ook mensen die vreemd gaan voor de kick.
Dat vind ik fouter.

Maar waarom we er met zijn allen zo diepgeworteld op tegen zijn? Geen idee.
Is dat biologisch? Of is het erin gestampt?
Je gooit een paar dingen op een hoop die wezenlijk verschillend zijn:
1. Vreemdgaan voor de kick: de extra spanning van het stiekeme.
2. Vreemdgaan uit angst: iemand probeert zijn issues te ontwijken door een ander erbij te halen.
3. Polygamie / open relatie: ook andere mensen, maar niemand wordt belazerd.

Het meeste valt onder de tweede denk ik, maar vaak worden er dan argumenten uit de derde bij gehaald (tja, de mens is biologisch ook niet monogaam, dusseh). Da's een drogreden: als jij polygaam wil zijn hoef je helemaal niet te belazeren.
RikM schreef:
09-03-2021 23:48
Je brengt het als een feit, niet als een mening.

Ik vind wel wat van mensen die iemand versieren waarvan ze weten dat die al in een relatie zit of zelfs een gezin heeft. Dan zit er iets niet goed met je normen en waarden.
:worship:
PiperAlpha87 schreef:
10-03-2021 12:44
Ik heb een van mijn halfzussen een bericht gestuurd, ik hoop dat ze het leest.

Zonder dat je weet of deze man ook daadwerkelijk jouw vader is? Ik hoop voor jou dat zij zal reageren, al kan ik me ook voorstellen dat ze jouw verhaal pas gelooft als het bewezen is dat haar vader ook jouw vader is. De kans is nl zeker ook aanwezig, gezien je andere topic, dat hij dat niet is en dan leg je wel een enorme bom in dat gezin.

Ik hoop vooral dat alles voor jou ooit helder gaat worden, kan me nl heel goed voorstellen dat je wilt weten wie je vader is.
Bellinis schreef:
10-03-2021 06:17
:HA: with great hotness comes great responsibility.

Is ‘schuldig’ wel de juiste term? Is vreemdgaan strafbaar?

Voordat ik zelf ervaringsdeskundige werd, had ik ook heel duidelijk mijn zegje klaar over vreemdgaan. Maar vreemdgaan is vaak niet het probleem (tenzij je met een seksverslaafde maniak in een relatie zit), maar een symptoom. Je relatie is vaak al ziek, en daar heb je vaak beiden een aandeel in gehad. vind dat zo’n naaistreek om de bedrogene ook nog een trap na te geven. Sommige mensen zijn gewoon slecht en gaan vreemd. Niet omdat er iets mis is in de relatie, maar gewoon omdat er altijd wel een natte k u t in de buurt is die het geen probleem vindt dat de lul een relatie heeft.

Dat sukkelt dan maar door (mede door slechte communicatie van beide kanten), totdat een van de twee een bepaalde aandacht en warmte bij iemand anders vindt. Dus dan kwaad met de vinger wijzen, jezelf tot slachtoffer bestempelen en de ander tot dader, is een hele natuurlijke reactie maar in het grote geheel der dingen niet effectief (wat niet wil zeggen dat ik het niet geprobeerd heb hoor, toen ik eenmaal de bedrogen vrouw was :p).

Ik vind het wel kwalijk worden als je een misstap niet kan zien als de wake up call die het eigenlijk is en je willens en wetens jarenlang doorgaat met je partner besodemieteren.
hamerhaai schreef:
10-03-2021 08:07
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar keuze.

Problemen in een relatie moet je niet oplossen buiten de relatie.

"Vreemd gaan" ligt vaak veel complexer. Wanneer je thuis alleen maar commentaar krijgt, je dingen nooit goed doet, en weinig aandacht krijgt dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om niet gevoelig te zijn voor iemand die jou zo leuk, lief, geil, interessant etc vindt. Een mens wil nu eenmaal graag gewaardeerd worden. Als je thuis alleen maar commentaar krijgt, wordt het tijd dat je eens naar je partner luistert! En anders ga je weg. Je hoeft niet als een jankerd bij een ander te klagen over je relatie in de hoop dat die daarin trapt en diegene per ongeluk op die enorme lul valt.

In een ideale situatie is de communicatie tussen partners heel goed en geef je elkaar voldoende aandacht, en luister je naar elkaar en geef je elkaar waar iemand behoefte aan heeft. Op een bepaald moment valt partner uit de top 3 van de prioriteiten; kinderen, werk, zieke ouder, huishouden, financiele zorgen ect komen dan bovenaan de lijst te staan.
loisnvt schreef:
10-03-2021 12:23
Ik denk het laatste, net zoals monogamie niet biologisch is.

Toch zijn er zat dieren wel monogaam, denk aan zwanen. Denk ook dat het de norm is omdat niemand graag een andere relatie heeft dan zijn partner en daar is toch sprake van als je vreemdgaat. Bij vreemdgaan hebben de partners, in plaats van samen, hun eigen relatie. Natuurlijk is het er ook jarenlang met de paplepel ingegoten, Er is alleen ook een tegenbeweging geweest in de jaren 70 en 80 waarbij een open relatie in sommige kringen de norm was, vaak ook met weerstand van één van de partners. Dat is alleen iets wat niet voor iedereen werkt.

Toch is mijn mening wel genuanceerder geworden met de jaren. Ik denk ook dat mensen soms ook onnodig moeilijk doen over dingen of er soms juist te makkelijk over denken. Ik vind dat je het niet kan maken om geen seks te hebben als de partner daar wel behoefte aan heeft omdat je een ander dan iets ontzegd. Laatst ook een topic over een vrouw van wie de man orale seks weigert en het gewoon negeert. Denk niet dat ik dat zelf zou pikken. Denk alleen ook dat je met kinderen, een huis en verder geen problemen dan ook niet daar om gaat scheiden. Wat doe je dan? Eigenlijk vind ik dat die partner moet veranderen of moet toestaan dat zij een minnaar neemt. Dat is dan weer een stap te ver voor zo'n man. Moet je dat dan iemand kwalijk nemen als ze verder kijkt?

Denk alleen dat het lang niet altijd genuanceerd ligt en dat veel dingen gewoon beginnen met flirten en teveel tijd aan iemand besteden. Dan ga je elkaar leuk vinden en dan komt van het één het ander. In dat soort gevallen denk ik dat je gewoon beter op tijd gas terug kunt nemen omdat je een ander kwetst. Ik vind iemand die iemand die diegene jaren kent inruilt voor mij ook niet aantrekkelijk. Stap je van de ene relatie in de andere omdat die ander beter bij je past. Right!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je niet monogaam kunt of wilt zijn dan moet je niet in een monogame relatie gaan. Ik heb niks tegen open relaties. Als beide partijen seks buiten hun relatie willen prima.
Het gaat fout als 1 partij in een relatie beslist dat die niet meer monogaam kan zijn om wat voor reden dan ook en dat de partner niet vertelt.
hamerhaai schreef:
10-03-2021 09:01
Dat klinkt ideaal. Maar hoe vaak hoor je niet " ik heb het geprobeerd om met mijn partner te praten, maar er wordt niet geluisterd, ik heb aangegeven dat ik niet gelukkig ben, ik geef aan dat er iets moet veranderen, etc". Je moet wel samen aan een relatie werken
Dan nog is het een keuze hoe daar mee om te gaan: als een jankende vent ( niet aantrekkelijk) of je beëindigt de relatie. Kun je beide op zoek naar een leuke partner.
Poloppie schreef:
10-03-2021 09:24
Wat dan met een iemand die bedriegt met een prostituée?
Is de prostituée dan mee schuldig - stel dat ze weet dat er een partner thuis zit? Of hebben die mensen sowieso geen morele code?
Duh, ze werkt als DVP.
Lucieanders schreef:
10-03-2021 13:17
Soms, ja. Maar meestal gaan mensen vreemd omdat er iets gemist wordt in de relatie. Geen goede oplossing inderdaad, maar wél ontstaan vanuit een probleem waar twee mensen aandeel in hebben. Dat wil jij alleen heel erg niet horen.
VANTA schreef:
10-03-2021 09:26
Zo simpel ligt het allemaal niet hè.
Maar hoezo dan niet? Niemand wordt warm van een zeurend typetje die alleen maar over thuis klaagt. Daar wordt je toch per direct zo droog als de Sahara van. Boehoe mijn partner begrijpt mij niet of ..... :cry:
RikM schreef:
09-03-2021 23:48
Je brengt het als een feit, niet als een mening.

Ik vind wel wat van mensen die iemand versieren waarvan ze weten dat die al in een relatie zit of zelfs een gezin heeft. Dan zit er iets niet goed met je normen en waarden.
Ja, dit. Willens en wetens voor iemand gaan die al een partner (en soms ook kinderen) heeft, en je dan ook nog verbergen achter "ja maar ik ben die partner geen verantwoording schuldig". Zo kun je alles wel recht praten wat krom is.
Metallover schreef:
10-03-2021 10:05
Dit kan dus niet, want je neemt elke stap bewust, hoe snel ze ook gaan.
Het begint al bij verleiden, geile gesprekken etc.
Juist, je valt niet zo maar op een andere lul....
In_Tenebris schreef:
10-03-2021 13:23

Toch is mijn mening wel genuanceerder geworden met de jaren.

Ben het ook eens met de rest van je post hoor, maar pik bovenstaande zin er even uit. Ook mijn mening is in de loop der jaren veranderd en buiten het feit dat vreemdgaan niet oké is, weet ik inmiddels ook dat het niet zo zwart/wit is. Door de voorbeelden die jij ook noemt en het is ook gewoon geen feit dat er geen liefde meer is voor een partner als de ander vreemdgaat. En nee, dat spreekt het allemaal nog steeds niet goed, maar begrijpen doe ik het in sommige gevallen wel. Trouwens ook dat partners na bedrog besluiten wél samen te blijven, voor sommigen levert weggaan nóg minder op dan blijven en dat is ieders eigen keuze en afweging en ook prima.
Lucieanders schreef:
10-03-2021 13:30
Maar hoezo dan niet? Niemand wordt warm van een zeurend typetje die alleen maar over thuis klaagt. Daar wordt je toch per direct zo droog als de Sahara van. Boehoe mijn partner begrijpt mij niet of ..... :cry:
Of het geeft je een goed gevoel over jezelf, want jij bent blijkbaar niet zo'n zeurend typetje.
Zoveel woorden om een partijtje seks met een ander... het wordt ook wel veel groter gemaakt dan het is hoor. Ik kan zo honderd andere dingen noemen die ik erger vind dan een partner die ooit een keer vreemdgaat. Maar goed, ik heb best veel relaties gehad en zo'n beetje alles meegemaakt dus denk dat mij iets vrijer van geest maakt dan iemand die 1 of 2 relaties heeft gehad.
Babette2017 schreef:
10-03-2021 13:37
Zoveel woorden om een partijtje seks met een ander... het wordt ook wel veel groter gemaakt dan het is hoor. Ik kan zo honderd andere dingen noemen die ik erger vind dan een partner die ooit een keer vreemdgaat. Maar goed, ik heb best veel relaties gehad en zo'n beetje alles meegemaakt dus denk dat mij iets vrijer van geest maakt dan iemand die 1 of 2 relaties heeft gehad.

Vreemdgaan is niet per se alleen een potje seks. Je partner kan er ook een hele relatie en plannen naast hebben voor een lange tijd. Dan kan hij ergens niet komen omdat hij moet werken en dan lis hij ondertussen gezellig met die ander bezig en ga jij alleen ergens heen met je kinderen.

Je moet het ook weer niet kleiner maken dan het soms is natuurlijk.
Babette2017 schreef:
10-03-2021 13:37
Ik denk dat dát los staat van het aantal relaties dat je hebt gehad. Het is namelijk niet zo dat iedereen die voorbij relatie 4-5 is, in eens veel soepeler is mbt tot veel zaken dan iemand in relatie 1. Net zo goed dat ouder niet automatisch betekent dat iemand genuanceerder leeft/denkt.

Vreemdgaan is in mijn optiek altijd fout. Want je doet iets dat de andere partner niet oké vindt, anders heet het geen vreemd gaan.
Natuurlijk kan ik soms wel begrijpen hoe iets zover heeft kunnen komen, maar het blijft gewoon wel een keuze om je partner te bedriegen. Zoiets gebeurt niet per ongeluk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
En voor de ene is seks belangrijker dan voor de ander. Voor mij is daar veel vertrouwen voor nodig. Ik zou geen one night stand kunnen hebben.
DS1971 schreef:
10-03-2021 10:42
Het is wel vreemdgaan, want hij is niet akkoord en weet weliswaar dat het gebeurt, maar het is niet zo dat zij daar open en eerlijk over is.

Tja, sommige mensen ‘willen het niet weten’. Hij steekt dus de kop in het zand.
Maar zeg niet dat hij er niet mee akkoord gaat want dat doet hij dus met een omweg wel. Anders was hij al weggeweest. Hij weet immers dat dit achter zijn rug om gebeurt.
Er gaat er maar één vreemd.
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-03-2021 13:53
Er gaat er maar één vreemd.
Er zijn minimaal drie mensen bij betrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven