Aan tafel!

19-05-2009 16:54 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd voor intensieve hulpverlening in huize mamzelle en het eerste project is 'etenstijd'.

Bepalen dus wat er belangrijk is, bord leeg of gezelligheid, tafelmanieren, wat er allemaal verder ter tafel komt.

Ik zie de bui al hangen, mss moet ik mijn harde eis dat het bord leeg komt laten varen, ter bevordering van de gezelligheid na het avondeten. Heb daar moeite mee, ik kook niet voor piet snot, vind eten weggooien niet leuk, ben bang dat de kinderen te weinig gezonds binnenkrijgen..

Om me te orienteren zou ik graag weten hoe 'men' zich aan tafel gedraagt. Moeten de borden leeg? Hoe lang aan tafel? Hoeveel aandacht aan geknoei en gewiebel? Hoe combineer je gezellig gekeuvel aan tafel met het feitelijke eten en monden leeg terwijl je praat?

-toetjes zijn geen issue, die worden hier zelden geleverd-
Leuk om jullie verhalen te lezen (ben inmiddels bijgelezen). Ben wel een pietsje jaloers op degenen waar het zo goed gaat met kleine kinderen. Ik word er soms wat moedeloos van mbt oudste, maar goed, misschien zijn er wat achterliggende problemen (hij praat ook nog niet goed, wordt in juli 3). Ik maak me er wel wat zorgen om, maar morgen gaan we overleggen op het cb en eens kijken wat zij er van vinden.

@Mamzelle; succes, lijkt me erg moeilijk 3 kids in die leeftijd....
Hahahaha, Adsum! Dat zijn pubers. Die weten ondertussen dat ze hun eten niet mogen weggooien of uit mogen spugen enzo dat van die kip in het hok

Roze wolk, 45 min aan tafel, en dan brei ik er een eind aan. Soms heeft MK dan net aan haar bord leeg, n soms zijn er dan 3 borden ingegaan (zoals vanavond: mama's pasta bolognese rules!)

Ik hou van rustig eten, van tussendoor babbelen, naar elkaar luisteren, en ja, af en toe zit er ook een boze sessie tussen als Jom weer eens weigert door te eten na hij z'n vlees heeft opgegeten, maar ja, dat hoort erbij.

Elninjoo, wij eten nauwelijks toetjes, dus daarvoor hoeven ze hun bord niet leeg te eten. Ze moeten eten wat wij zeggen dat ze moeten eten omdat dat goed voor ze is, ze daarvan groeien, ze er sterk van worden, etc. Misschien scheelt het dat Jom een speciaal dieet heeft: koemelkallergie, maar geen melkvervangers. Hij heeft z'n voedingsstoffen hard nodig om aan z'n dagelijkse dosis eiwitten en calcium te komen.
quote:Sarah Scott schreef op 19 mei 2009 @ 20:33:

Leuk om jullie verhalen te lezen (ben inmiddels bijgelezen). Ben wel een pietsje jaloers op degenen waar het zo goed gaat met kleine kinderen. Ik word er soms wat moedeloos van mbt oudste, maar goed, misschien zijn er wat achterliggende problemen (hij praat ook nog niet goed, wordt in juli 3). Ik maak me er wel wat zorgen om, maar morgen gaan we overleggen op het cb en eens kijken wat zij er van vinden.

@Mamzelle; succes, lijkt me erg moeilijk 3 kids in die leeftijd....Sarah, vraag op het CB of ze z'n amandelen even willen checken: ik ken nu al 3 kindjes die van hopeloze klieren met eten (en piepstemmetjes) na amandelverwijderen veranderden in kindjes die enorm gingen eten en met een veel duidelijker stem om meer vroegen
Dank je Tila zal ik zeker doen! Ik kan daar ook wel het kokhalzen aan relateren....
quote:misschicken schreef op 19 mei 2009 @ 17:34:

Zoonlief heeft een poosje kuren gehad met eten. maar, als je niet kunt eten dan ben je ziek, en ga je dus naar bed....

Hij werd er creatief in. Ik kan me herinneren dat hij eens naar tafel liep, het deksel van de pan tilde, keek wat er in zat, deksel weer terug legde en sprak: "welterusten".

Wat kunnen kinderen heerlijk reageren

Ik ben zelf niet streng, maar heb wel een paar simpele regels

-er wordt nooit gezegd bij voorbaat dat iets vies is, alles moet geproefd worden.

-er wordt altijd minimaal een beetje gegeten, bord hoeft van mij niet leeg. ik weet niet hoeveel trek hij heeft. denk dat een kind echt wel gaat eten als het echt trek heeft.

-netjes aan tafel zitten

-altijd vragen of je van tafel mag.

-eten hier eigenlijk altijd yoghurt als toetje en dreig daar nooit mee

En ach ja mijn oudste is pas 3,5 jr dus dat hij niet altijd even rustig zit, neem ik hem niet kwalijk. Wij houden het zo ontspannen en gezellig.
quote:Hebbes schreef op 19 mei 2009 @ 19:31:

[...]

Lekker als je iets eet wat erg pittig is. Vreemde regel hoor Als je kleine kinderen hebt maak je het eten niet zo pittig. Ik tenminste niet. Nu zijn ze zo goed als volwassen en drinken wel bij het eten. Al vanaf dat ze een jaar of tien zijn trouwens. Maar de regel is nog steeds, alleen water. Het zijn gelukkig nooit moeilijke eters geweest.
Hoeveel mogen jullie kinderen eigenlijk eten om half vier? Ik ben altijd een beetje bang dat ze van de honger omkomen en deel best wel uit. Da's dan om vier uur gemakkelijk op, maar goed, bijvoorbeeld een zak chips met zijn drieen -of vieren- gaat op. En zo is het dus altijd een verpakking van iets met zijn vieren.

Daarnaast is fruit vogelvrij, met name oudste stelt dit erg op prijs.
Oudste is 2 jaar + 4 maanden, jongste is 10 maanden. Jongste eet als een bootwerker, het liefst eet hij zijn lepel ook nog op. De oudste is een ander verhaal: hij vindt eten gewoon niet interessant. Gelukkig eet hij wel goed brood en fruit. Maar met avondeten is hij zeer kieskeurig. Hij lust aardappels, vissticks, bloemkool, hutspot, gekookt ei, quiche en boerenkool. Pannenkoeken en poffertjes gaan er ook goed in. Maar andere dingen dan hierboven eet hij niet. Onze regel is ook dat hij in ieder geval 1 hapje moet proeven. Maar dat krijgen we niet voor elkaar. Hoe doen jullie dat? Ik kan toch moeilijk het eten er in proppen? Wel eens gedaan overigens maar dat werkt niet en ben ik ook geen voorstander van. Manlief is trouwens geneigd om als oudste helemaal niets heeft gegeten hem toch maar een schep appelmoes te geven. Ik heb zoiets van als hij honger krijgt, meldt hij zich wel. Maar hoeveel dagen houd je dat vol? Zeer handig topic trouwens, ik blijf meelezen!
Hier een zoon van 2 jaar en 8 maanden:

hij eet aardig, de ene keer meer dan de andere keer. We dwingen niet, hij eet wat hij wil, en hoeveel of weinig hij wil, maar als hij daarna nog honger heeft, heeft hij pech. Er komt niets anders op tafel en na het eten wordt er uberhaupt niet meer gesnoept bij ons.

Het toetje staat 'los van de maaltijd', dus dat krijgt hij altijd.

We hebben weinig regels, maar stimuleren hem wel om met peuterbestekje te eten. De laatste tijd interessert hem dat niet zo meer en moeten we hem er steeds aan herinneren. Veel met de handen dus. Toch, ik vind het belangrijker DAT hij eet dan HOE hij eet nu. Dat zal wel anders worden misschien als hij wat ouder wordt.

Een andere regel is dat hij blijft zitten tot iedereen klaar is (binnen redelijke grenzen hoor.., mijn moeder is een heel langzame eter (oh nee, dat zeg ik verkeerd: ze kletst zoveel) en als ze mee eet, mag hij wel iets eerder van tafel) Wel mooi, hij vraagt aan het eind zelf: 'mag ik eruit?' en na het handjes en gezichtje schoonmaken laat hij zich uit zijn stoel zakken.

Met monden leeg praten en recht zitten ben ik eerlijk gezegd nog niet zo bezig...
quote:Sarah Scott schreef op 19 mei 2009 @ 20:33:

@Mamzelle; succes, lijkt me erg moeilijk 3 kids in die leeftijd....

Hey Sarah,

Terror wordt in Juli ook 3. Praat slecht, is te klein en eet slecht Ligt vast aan de maand

Brood eet ie wel, en fruit ook. Maar warm eten niet. Gewoon echt niet. En we hebben alles al uit de kast gehaald. Nu zitten we sinds een maand of 5 in de negeer fase. Ik schep op. Negeer zijn NEEE geroep en we gaan zitten. Gisteren en vandaag ging er heel voorzichtig maar liefst 1 muizenhapje aardappel in , 1 flintjertje groente en een hap vleesch... pfff.

Volgens het cb komt het vanzelf. Hij groeit wel, maar langzaam, hij zit onder de lengte ( 86 cm was hij in maart ) zijn gewicht is wel goed, 13 kg. Dus hij krijgt voldoende binnen.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
7, 4 en bijna 11 maanden. Dochter van 7 luistert braaf en eet -bijna- alles. Zoon van 4 is een carnivoor en "moet" aantal happen groente eten. We nemen hiervoor meestal de leeftijd, dus met 2 echt maar 2 happen en nu hij 4 is dus ook gewoon 4 happen. Het is een beer van een vent(je), maar alleen boterhammen lijkt me toch niet helemaal goed. En ik vind het ook enorm ongezellig als hij niet ook gewoon mee eet. Zoon van 11 maanden eet alles en gilt zodra hij niets krijgt. Dat is ook hopeloos hoor, hij gilt nl. keihard . Heb dan ook geen seconde rust aan tafel, want moet eerst die kleine vuilnisbak tevreden stellen.

Sfeer gaat wel voor op strengheid. Overigens inderdaad ook rechtop zitten, twee handen boven tafel, geen ellebogen achter stoelleuning etcetera. Eigenlijk zijn we best streng . 's Middags mogen ze fruit eten en een koekje. Soms een bakje chips om 17.00, maar geen limonade meer, maar gewoon water.
Onze jongste is net 10 kilo en 74 cm, en dus nog geen jaar. Holy crap, wat kan dat een verschil zijn Borodini. Overigens zijn alledrie lang, deze laatste is in verhouding de kleinste, maar ook een lekkere speknek .
quote:Zwieber schreef op 19 mei 2009 @ 19:07:

Kind eet altijd goed. Hoeft niet zijn bord op te eten maar gelukkig maar! lijkt me nogal zwaar op de maag liggen zo'n bord!
@borodini: begrijp ik het goed dat je zoon al 5 maanden geen avondeten op heeft? Helemaal niks?

Ik ben bang dat wij niet zo'n lange adem hebben.
quote:Kuuk schreef op 19 mei 2009 @ 21:53:

@borodini: begrijp ik het goed dat je zoon al 5 maanden geen avondeten op heeft? Helemaal niks?

Ik ben bang dat wij niet zo'n lange adem hebben.

Hij heeft nog nooit avond eten op , soms per ongeluk 1 hapje, maar vanaf het moment dat hij avond eten ging mee eten na een maand of 7 bv weigert hij. Hij heeft een tijd nog wel warm eten koud gegeten, maar ook dat blieft hij niet meer. En waarom niet ? Dat is ons 1 groot raadsel.

Maar goed, zo heel langzaam aan begint hij dingetjes te proeven. Van de week heb ik hem voor het eerst om kunnen kopen door hem kroepoek te beloven als hij eerst een hapje nasi zou nemen

Het komt goed, ooit. En omdat hij wel brood, fruit, cornflake's e.d. eet maak ik me niet al te druk ( meer ) .
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:elninjoo schreef op 19 mei 2009 @ 21:45:

[...]

gelukkig maar! lijkt me nogal zwaar op de maag liggen zo'n bord! Gewoon van die papieren feestborden kopen, is ook beter voor het milieu en hij poept het vanzelf weer uit!
quote:borodini schreef op 19 mei 2009 @ 21:35:

[...]

Hey Sarah,

Terror wordt in Juli ook 3. Praat slecht, is te klein en eet slecht Ligt vast aan de maand

Brood eet ie wel, en fruit ook. Maar warm eten niet. Gewoon echt niet. En we hebben alles al uit de kast gehaald. Nu zitten we sinds een maand of 5 in de negeer fase. Ik schep op. Negeer zijn NEEE geroep en we gaan zitten. Gisteren en vandaag ging er heel voorzichtig maar liefst 1 muizenhapje aardappel in , 1 flintjertje groente en een hap vleesch... pfff.

Volgens het cb komt het vanzelf. Hij groeit wel, maar langzaam, hij zit onder de lengte ( 86 cm was hij in maart ) zijn gewicht is wel goed, 13 kg. Dus hij krijgt voldoende binnen.

Blegh, wat klinkt dat akelig bekend

Ik laat hem morgen ook maar ff wegen en meten, maar volgens mij zit dat wel goed, hij zit nu in maat 98/104 en weegt (gokje) zo'n 14/15 kilo. Hier is het idd echt ook het avondeten, of soms de fruithap ook wel, of het toetje, als er stukjes inzitten. Gelijk gaat ie kokhalzen, daarom vermoed ik dat er misschien iets anders aan de hand is. Ben wel benieuwd dus wat het CB morgen zegt...

Bedankt voor je berichtje, vind het fijn dat ik in elk geval niet de enige ben die geen-avondeten-etend-jongetje heeft
oh, leuk topic en leuk om te lezen ook!

Onze zoon is 2,5 tot zn tweede jaar was hij een flinke eter en at echt alles.

Nu is dat aardig minder, vooral warm eten is niet meer wat het was. Maar goed, hij hoeft niet zijn bord leeg te eten. Wel moet hij zn groente proeven, 1 hapje is voldoende. Meestal vind hij het dan toch wel lekker, soms ook niet . Maar dan heeft ie het in elk geval geproeft.

Helemaal niet eten betekend ook geen toetje. (das nog een nieuwe regel en meneer moet daar erg aan wennen, maar ja was eerder nooit nodig.)

Euhm wat nog meer, aan tafel zitten blijven tot iedereen klaar is met eten. Niet kliederen/smeren met eten, toch smeren/kliederen met eten, Dan word het bord weg gehaald en is zoon klaar met eten. (eten dat overblijft doe ik ook in de vriezer, altijd handig)

Na half vijf word er niet meer gesnoept.

Fruit vind zoon ook erg lekker, vooral appel is op het moment favoriet. En nee, die moet dan heel en niet in stukjes. Daar ben ik erg blij, ik dacht nog slim te zijn door een appelboor aan te schaffen..... Ligt nou voor de kat zn viool in de la, meneer wil ook geen gaten in zn appel... :-)
quote:mamzelle schreef op 19 mei 2009 @ 21:19:

Hoeveel mogen jullie kinderen eigenlijk eten om half vier? Ik ben altijd een beetje bang dat ze van de honger omkomen en deel best wel uit. Da's dan om vier uur gemakkelijk op, maar goed, bijvoorbeeld een zak chips met zijn drieen -of vieren- gaat op. En zo is het dus altijd een verpakking van iets met zijn vieren.

Daarnaast is fruit vogelvrij, met name oudste stelt dit erg op prijs.

Mamzelle, ik vind een zak chips best heel veel, ook met z'n 3-en of vieren. Als het een 200 grams zak is, zit je al snel aan 1000 calorien, dat gedeeld door 3 of 4... tel uit de calorien die er bij het avondeten niet meer ingaan. Is het een idee om ze eerst een boterham met iets te geven, en daarna fruit? Dan hebben ze er ook nog wat aan, qua vitaminen en mineralen enzo.

MK mag als ze uit school komt 1 (soms 2, vooruit) snoepje of koekje, en als ze dan nog honger heeft rijstewafels of beschuitjes met beleg, maar dat is dan ook een goede eter. Jom mag veel minder, ik heb liever dat ie honger heeft aan tafel.
quote:Hebbes schreef op 19 mei 2009 @ 19:31:

[...]

Lekker als je iets eet wat erg pittig is. Vreemde regel hoor Iets eten wat zo pittig is dat je bluswater nodig hebt? Niet bij ons.
.
.
quote:Sarah Scott schreef op 19 mei 2009 @ 22:18:

[...]

Hier is het idd echt ook het avondeten, of soms de fruithap ook wel, of het toetje, als er stukjes inzitten. Gelijk gaat ie kokhalzen, daarom vermoed ik dat er misschien iets anders aan de hand is. Ben wel benieuwd dus wat het CB morgen zegt...

Bedankt voor je berichtje, vind het fijn dat ik in elk geval niet de enige ben die geen-avondeten-etend-jongetje heeft

Chipita haat stukjes in haar yoghurt, vla, appelmoes etc. Ook kokken, en bah roepen.

En ze eet liever een hele spercieboon uit het vuistje, dan dat ik een prak voor haar maak. Dus dan gelijk aan de hele bonen en geen fruityoghurt, toch? Keus zat lijkt mij.
Wij schenken 'weinig aandacht' aan 't eten. Eten wat de pot schaft. De ene dag heeft de ene lol (andijvie stampot), volgende dag de andere (kippepoten en rijst).

Eet je niet? Prima! Eigen keuze, maar blijven zitten, waar je zit en niet zeuren (en anders gaan we over de kindertjes in Afrika vertellen)! Het keuze menu voor de rest van de dag bestaat dan uit appel, appel of toch liever een appel?

Maar die anderen mogen wel chips! Klopt! Die hebben een verantwoorde maaltijd achter de kiezen. Jij niet. Klaar!
Leuk om te lezen hoe iedereen het aan tafel aanpakt!

Voor de moeders van kleine niet-eters: er is hoop! Zoon 1 (nu 5) at tot z'n eerste echt alles. Vooral warm eten was favoriet, hij at bijna meer dan ik! Opeens besloot hij dat hij geen warm eten meer wilde, geen hap ging er meer in. Ik heb alles geprobeerd (dreigen, belonen, noem het maar op) maar niets hielp. Omdat ik bang was dat hij niet genoeg binnen kreeg, ging ik het vervangen door een boterham en fles pap. Ik weet het, heel slecht, maar ik was een tikje onzeker als 'nieuwe' moeder. Toen hij ruim 2 was, vond ik het welletjes, toen had hij dus al meer dan een jaar geen warm eten gegeten. We hebben de gang geprobeerd, dat hielp niet. Toen zijn we overgeschakeld op lekkere toetjes, daar was hij wel gevoelig voor. Twee hapjes nemen, dan kreeg hij een toetje. En langzaam, heel langzaam, ging hij weer 'gewoon' eten. Het is nog steeds geen warm eter, hij lust bijna niks, maar hij probeert wel alles heel dapper. Sommige dingen vindt hij nu zelfs lekker, bv spaghetti. Er is dus hoop!

Zoon 2 (3 jaar) is een ander verhaal. Het is een lekkere eter, maar warm eten eet hij ook niet echt veel. Het baart me wel zorgen (12 kilo bij 1m5 lang is niet veel) maar ik laat het gaan. Ik heb hem ook proberen te dwingen, maar dan kotst hij alles zo weer uit, dus dat doe ik niet meer. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Andere regels:

- eerst proeven, dan pas zeggen dat je het niet lust

- met bestek eten

- niet met volle mond praten/met open mond eten

- niet smakken (ben ik echt allergisch voor!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven