Schoonouders

09-03-2021 22:44 75 berichten
Dag allemaal,

Ik zit in een lastige positie. Mijn schoonouders vinden mij niet aardig. Ze vinden dat ik veel fout doe in de relatie en als mijn vriend en ik ruzie hebben dat dit aan mij ligt. Ze krijgen dan bijvoorbeeld een deel mee en weten meestal niet wat er vooraf gebeurt of waar het over gaat, maar vinden het toch mijn schuld. Nou moet ik toegeven dat er dingen zijn die ik in de relatie anders wil doen. En mijn vriend andersom ook. We hebben dit uitgesproken naar elkaar en willen dit samen aanpakken. Zodat we minder ruzies hebben.
Nou snap ik niet wrm ze mij de schuld geven. Dit is al jaren zo dus ik loop op mijn tenen. Probeer de ideale schoondochter te zijn; oppassen, afwassen, schoonmaken etc
Er zijn regels in huis, anders dan ik thuis gewend ben. Bijv hoelaat opstaan en op welke dagen afspreken. Dit is prima verder. Ik geef ook aan dit te respecteren. En toch willen ze met me in gesprek gaan om me op fouten te wijzen. Hier kijk ik tegen op omdat het momenteel niet goed met me gaat. Ze zijn verbaal sterk en ik zit al in eej diepe put een tijdje. En ga elke keer huilend weg na zon gesprek. Mijn vriendje weet ook niet meer wat hij eraan kan doen en lijdt er ook onder. We willen uit huis maar dat is hard zoeken. Dus we zijn er mee bezig.
Wat moet ik doen?
Ik zou hier geen voet meer over de drempel zetten. Je bent bang van ze, er wordt tegen je geschreeuwd, je moet helpen in het huishouden en krijgt daar alleen maar commentaar op en ze bepalen hoe en wanneer jij en je vriend contact mogen hebben en elkaar zien. Echt dikke doei.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
10-03-2021 08:46
Eerlijk gezegd.... dit klinkt misschien hard, maar ik zou het uitmaken. Dit is echt een hele rare situatie waar je heel ongelukkig van bent. Ook als je op jezelf gaat, zijn deze mensen niet uit je leven. En van je vriend hoef je blijkbaar niets te verwachten, dus ik zou verder zoeken naar een vriend met een wat minder dictatoriale familie.
Eens. Rare familie, zou ik geen zin in hebben.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 04-07-2021 13:15
99.67% gewijzigd
Positive13 schreef:
10-03-2021 08:30
Ik ben gewoon echt bang.. ik voel me ook helemaal niet goed. De vorige keer vroeg zijn vader wat ik van de regels vond. Toen gaf ik netjes aan dat ik het voor 23jarigen wel een beetje veel vind. Maar me er wel gewoon aan zal houden. Toen werd die heel boos en begon te schreeuwen. Ze willen ook bepalen wanneer we wel/niet appen. Nouja daar zeggen we ja tegen, maar appen natuurlijk gewoon door. We willen er tegen in, alleen ik vind wel dat mijn vriend dit eigenlijk hoort te doen omdat deze ouders zo gemeen zijn tegen mij. En dat doet die dan ook. Alleen toch overrulen ze hem. Dus het heeft allemaal geen zin. Ik heb weleens aangegeven het contact met ze te willen verbreken. Maar mijn vriend vind dit niet oke.
Dat je bang bent, dat snap ik wel. Er wordt tegen je geschreeuwd, niemand neemt het voor je op, er wordt van alles voor je bepaald en er wordt aan alle kanten druk op je uitgeoefend. Dat is geen veilige situatie. Uit een eerder bericht van je blijkt dat de familie, inclusief je vriend, problemen heeft met alcohol. Dit ga je niet veranderen als zij niet willen veranderen. Alle aanduidingen zijn dat zij dit allemaal prima vinden. Ja, je vriend ook. Hij zegt weliswaar in woorden van niet, maar zijn gedrag zegt van wel. Misschien dat je vriend dit ok vindt voor hemzelf, maar jij mag andere keuzes maken. Kies voor jezelf voordat je helemaal kapot gemaakt bent.
Discobar schreef:
10-03-2021 09:11
Ik zou hier geen voet meer over de drempel zetten. Je bent bang van ze, er wordt tegen je geschreeuwd, je moet helpen in het huishouden en krijgt daar alleen maar commentaar op en ze bepalen hoe en wanneer jij en je vriend contact mogen hebben en elkaar zien. Echt dikke doei.
Precies. Dit is echt niet normaal hoor.

Moet je vriend ook stofzuigen als hij bij jouw ouders is?
Zolang jouw vriend deel is van die familie maakt jullie relatie geen kans.
Jij kunt geen kant op als je met hem samen wil blijven en je wordt er niet gelukkig van. En de toekomst is nog erger, want dan ben je je ontsnappingsroute ook kwijt.
Het beste zou zijn om de relatie te stoppen. Niet omdat je vriend niet leuk is, maar omdat hij onderdeel is en blijft van een familie die jouw leven zuur maakt.
TO, ga daar maar niet meer naartoe. Als hun zoon daardoor minder thuis is is het hun eigen schuld met hun rare gedrag. Dat is niet jouw probleem. Ze behandelen jullie als kleine kinderen. Je gaat daar toch niet vrijwillig zitten als je zo rot wordt behandeld door die lui?

Jouw vriend is volwassen en moet ook leren voor zichzelf op te komen (en voor jou).

Die schoonouders die gaan niet veranderen, ik denk dat je het best met je vriend kunt gaan praten over hoe jullie dit gaan aanpakken. Als hij gewoon op deze voet verder wil zou ik bij hem weggaan als ik jou was. Het leven is leuker met leukere schoonouders.
Sorry waarom pik je dit?
Waarom zou je stofzuigen etc bij de ouders van je vriend?
Helpen met koken of tafel dekken of afruimen prima maar verder helemaal niets.

En anders zou ik er gewoon niet heen gaan en je vriend mag wel wat meer ballen kweken en ervoor zorgen dat ze jou niet zo behandelen, doen ze dat met al hun gasten? Zolang jij niet onder het zelfde dak woont, moet je helemaal niets.
Dit is echt niet normaal hoor, TO. Je bent volwassen en mag helemaal zelf bepalen om niet naar die gesprekken met ze te gaan. Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd.

Mijn schoonmoeder had er ook een handje van over mijn grenzen heen te gaan, dat heb ik heel snel afgekapt door te vertellen dat ik volwassen ben en mijn leven leef op mijn manier. Dat zal ze vast niet leuk hebben gevonden, maar dat is niet mijn probleem.
dolfje schreef:
10-03-2021 09:11
Eens. Rare familie, zou ik geen zin in hebben.
Nou, inderdaad.

To, hier ga je niet gelukkig van worden. Kies voor jezelf.
Positive13 schreef:
09-03-2021 23:32
Ja dit is daar normaal heb ik begrepen. Blijkbaar had de opa ook zulke regels en was er ook sprake van bemoeienis. Nouja ik ga best ver om ze tevreden te houden maar de bemoeienis ben ik het niet mee eens en mijn eigen vader ook niet. Het zet veel druk op de relatie en met name op mij . Ik lijd hieronder en het voelt alsof ik ALLES verkeerd doe en wordt uitgekotst terwijl ik heel hard mijn best doe om het goed te doen. Mijn vriend snapt me wel en weer dat het moeilijk is. Maar wordt zelf ook in een hoekje geduwd. Ze weten de regels zo aan te passen dat hij ook voor ze moet buigen.
Ik zou er helemaal niet meer naartoe gaan.
Dan spreek je af in het bos of bij jou thuis, of waar dan ook.

Ze weten dat jij steeds meer gaat rennen als ze naar doen, dus op het laatst zit jij straks de schoorsteen nog te vegen, terwijl ze boos naar je kijken.

Zeg dan ook tegen je vriend dat je niet hoeft te horen wat ze over je zeggen, want dat levert alleen maar stress op. Hou ze buiten je leven op elk punt dat mogelijk is.
Positive13 schreef:
10-03-2021 08:30
Ik ben gewoon echt bang.. ik voel me ook helemaal niet goed. De vorige keer vroeg zijn vader wat ik van de regels vond. Toen gaf ik netjes aan dat ik het voor 23jarigen wel een beetje veel vind. Maar me er wel gewoon aan zal houden. Toen werd die heel boos en begon te schreeuwen. Ze willen ook bepalen wanneer we wel/niet appen. Nouja daar zeggen we ja tegen, maar appen natuurlijk gewoon door. We willen er tegen in, alleen ik vind wel dat mijn vriend dit eigenlijk hoort te doen omdat deze ouders zo gemeen zijn tegen mij. En dat doet die dan ook. Alleen toch overrulen ze hem. Dus het heeft allemaal geen zin. Ik heb weleens aangegeven het contact met ze te willen verbreken. Maar mijn vriend vind dit niet oke.
Het gekst van dit alles vind ik nog dat jij naar dat huis blijft gaan.

Om eerlijk te zijn, denk ik dat je er beter van wordt om helemaal met hem en zijn rare familie te kappen en je op je carriere te focussen.
Dat jouw vriend niet wil dat jij het contact verbreekt, betekent dat hij dat ergens toch normaal genoeg vindt om jou niet te willen beschermen.

Om kort samengevat even te zeggen wat ik tegen je wil zeggen: Doe eens normaal zeg en hou op met dit rare gedoe.
Heb je dit topic al eens geopend? Ik heb dit al eerder zo gelezen.
Positive13 schreef:
09-03-2021 23:36
Mag alleen de woensdagavond komen en de vrijdag en zaterdag slapen.

Nou, 'alleen'... dat is gewoon echt veel. Logisch dat je dan ook meehelpt (vriend ook uiteraard).

Maar je vindt het daar niet leuk en zij zijn jullie geruzie ook zat, tijd om je conclusie te trekken: niet meer daar slapen. Ga lekker op kamers, word onafhankelijk.

En ga dan nog eens nadenken of je met deze afhankelijke jongen een relatie wil. Want réken er maar op dat dit gedoe altijd zal blijven spelen! Deze jongen durft niet tegen zijn vader in te gaan en zal dat ook later vast niet gaan doen. Want nu afhankelijk en straks ook nog, want werkt in het familiebedrijf. Wordt drama.
Dit klinkt niet gezond. Begrijp ook niet waarom je het pikt. Je hebt nog een heel leven voor je. Ze behandelen je als een sloofje, ze schreeuwen zelfs tegen je. Ik zou de relatie verbreken en nooit meer iets met deze familie te maken willen hebben. Dit gedrag van je schoonfamilie wordt alleen maar erger als je straks met hem bent getrouwd en kinderen krijgt. Maar dan is het je eigen schuld want je kiest er zelf voor om hier deel van uit te maken.
Als je bang voor iemand bent, GA WEG! Niemand heeft het recht om tegen je te schreeuwen. Ga weg! Dit is ongezond.
Je maakt allerlei dingen nu jouw probleem wat helemaal niet jouw problemen zijn. Het zijn de ouders van je vriend, geef hem eens een schop onder z'n kont dat die z'n ouders eens duidelijk gaat maken dat het jullie relatie is en zij daar geen ene reet mee te maken hebben. En dan gaan ze met jou in gesprek over je 'fouten'?? Wtf??? Wat denken die mensen wel niet helemaal wat ze zijn. Kom op zeg.

Je bent ook gewoon je eigen persoon hoor, je bent echt niet minder dan zij. Jij mag ook je mening hebben en zeggen wat je vind. Als je je daar niet prettig voelt, ga er gewoon niet meer heen. Probeer meer bij jou af te spreken of anders maar van huis (ook al kun je nu geen flikker doen maarja..). Dat je moet schoonmaken en weet ik veel wat slaat helemaal nergens op.

Jij zit nu allerlei oplossingen te vinden en je eigen grenzen over te gaan voor je vriend. Hij had allang tegen z'n ouders moeten zeggen dat ze normaal moeten doen, hij had jou niet eens in gesprek moeten laten gaan met hun over je zogenaamde fouten, hij had al moeten zeggen 'Joh pa en ma, ze is mijn vriendin en jullie hebben voor de rest geen reet te vertellen over ons.' Klinkt echt heel erg als een moeders/vaderskindje. Hoe zie je dat later als jullie samenwonen, misschien kinderen?? Bemoeienis bij de opvoeding, papa zegt ja en amen tegen alles van opa en oma. Nee fijn vooruitzicht met zo'n vent.
Als je je gedraagt als een gedienstige angstige volgzame dienstmeid, waarom verwacht je dan dat je behandeld wordt als een onafhankelijke vrouw met een eigen mening?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Een sulletje van een vriend die gehersenspoeld is door zijn familie. Meid maak dat je wegkomt.
Sulletje dat :hihi:
Zodra jij je onveilig voelt zegt dat eigenlijk alles. Je loopt op je tenen. Je past je aan. Je doet al van alles en zoveel alleen maar om ze tevreden te houden. Jij hebt geen relatie met die mensen? Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet gaat veranderen. En serieus je vriend moet wat ballen zoeken.

Ik zou echt nu voor jezelf kiezen en hieruit stappen want dit gaat het voor nu echt niet worden hoe hard dat ook klinkt. Je bent 23 en een relatie moet hoe dan ook leuk zijn, fijn maar ook veilig. Jij mag er ook zijn, jij mag jezelf zijn maar bovenal jij mag jij zijn. Niemand hoeft daar misbruik van te maken, niemand hoeft dingen voor je te bepalen. Echt alleen maar gif voor je eigen leven en lichaam. Dat wil je niet. Succes!
Als ik je posts zo lees kan ik dat best moeilijk rijmen met 23 jaar. Ik dacht eerst dat jullie een jaar of 17 a 18 zouden zijn. Dat bedoel ik niet verkeerd maar je klinkt nog zo weinig zelfstandig, emotioneel en sociaal. Los van dat je schoonouders niet zo ontzettend aardig en vrijdenkend klinken.
Misschien wel een mooi moment om je eigen plekje te vinden, hoeft niet gelijk een huis, kan ook een kamer zijn. Je eigen huishouden gaan voeren, je eigen regels maken in jouw huisje. Ik denk dat je wellicht daardoor ook wat weerbaarder kan worden.
Ik moet ineens denken aan een topic hier, waarbij de TO uiteindelijk op het erf bij schoonfamilie is gaan wonen en waarbij ze zich nog meer met haar leven bemoeien. Dit wordt niet hoe langer hoe beter. Hij gaat niet voor je opkomen.
zimi schreef:
14-03-2021 09:17
Ik moet ineens denken aan een topic hier, waarbij de TO uiteindelijk op het erf bij schoonfamilie is gaan wonen en waarbij ze zich nog meer met haar leven bemoeien. Dit wordt niet hoe langer hoe beter. Hij gaat niet voor je opkomen.

Precies. Dat werd alleen maar erger en dat is haar voorland. Zelf weten hoor, maar niet piepen achteraf.
Maak het uit. Jullie relatie is zo te lezen al niet al te best, als je regelmatig ruzie hebt, en van die familie kom je niet meer af, aangezien je vriend in het familiebedrijf werkt. Ik zou er hartelijk voor bedanken en kiezen voor geluk. Uitmaken dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven