Mode & Beauty alle pijlers

jurk inkorten

17-03-2021 13:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
heb een beeldig jurkje langs zien komen in een facebook filmpje en toch een afspraak gemaakt om te gaan passen. Was er al bang voor, ik ben zo'n 15 cm langer dan de verkoopster die de jurk showde, hoort net op de knie te vallen, dus voor mij echt te kort. Nu is er hetzelfde model in een lange versie, die lengte vind ik dan weer wat tuttig, het pittige zwierige is er dan of. Zou een dergelijke jurk gemakkelijk in te korten zijn tot knielengte? Zoek dan wel een kleermaker want zelf ben ik hier totaal niet handig mee.
En als het wel kan moet ik nog besluiten of ik zwart of donkerblauw wil.

Afbeelding

Afbeelding
Ziet eruit alsof t onderste stuk er apart aangezet is.
Dat loshalen, bovenste en onderste stuk (in verhouding) inkorten?
Hangt er van af. Wat je feitelijk wilt, is dat de bovenste strook wordt ingekort. Dus dan wordt de jurk uit elkaar gehaald waar de volgende strook begint, dan die strook inkorten en de onderste strook (al dan niet ook een beetje ingekort) er weer aan zetten.

In theorie kan een Turkse kleermaker dit prima.

Aandachtspunt is of het bovenste deel van de rok wijd uitloopt. Ik vind dat moeilijk om te zien als alles zo hangt.

Het kan zijn dat de bovenste rok recht is: boven flink aangerimpeld omdat dat stuk smaller is, onderaan niet gerimpeld en dus wijder, waar weer een gerimpelde strook aan gezet is die van onder weer wijd uitloopt. Als je hem plat zou leggen zonder dat hij aangerimpeld is, zou je een koker zien. Ik vind hem er een beetje lijzig uit zien: niet erg zwierig. Dat kan daardoor komen. Dat is wel gunstig voor de verbouwing: dan is de kokkerrok overal even wijd, en past een strook die aan de onderkant zat, precies als je er een stuk tussenuit knipt.

Als het bovenste deel van de rok echter wijd uitloopt (dus als je hem zonder rimpels plat legt, dat het van onder wijder is dan boven), dan wordt de omtrek kleiner naar mate je de bovenrok inkort. In dat geval moet je OF een stuk wegknippen van de onderste strook om hem minder wijd te maken, of de rimpeling anders verdelen met meer plooitjes. Dat is wat arbeidsintensiever en dus duurder. Ik zou zulke ingrepen alleen doen bij een dure jurk die goede kwaliteit heeft en lang meegaat. Anders staat de arbeid niet in verhouding tot de aanschafprijs en hoe lang je er plezier van hebt.
Totaal niet relevant maar ik vind het lange model prachtig 😍 ik hou echt van die kuitlengte of zelfs langer 😊
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
In theorie kan dat natuurlijk. Maar het is niet een kwestie van gewoon de onderste helft inkorten. Je moet van zowel de bovenste rok strook, als de onderste een evengroot deel afhalen. En het dan weer gerimpeld eraan zetten.
Ik zou er zelf geen zin in hebben om het te doen. Maar ik vind rimpelen geen leuk werk. Maar het kan wel lijkt mij.
Andere suggesties: de korte jurk, zou je met een extra strook kunnen verlengen 💡.

Omdat je niet precies dezelfde stof zal vinden, zou ik dat bv doen door een strook stof (met dezelfde dikte en stugheid, maar ev met een andere kleur of met een print) zowel toe te voegen aan de bovenste helft vd rok, en daarna aan de onderste helft, zodat je die stof ziet terugkomen en het samen een geheel wordt dat zo bedoeld lijkt.

Dan wil je de stof glad aanzetten: niet rimpelen maar gewoon allebei de delen verlengen.

Ik heb zelf een maxistrokenrok gemaakt waarbij ik onderaan de laatste strook 2 sierstrookjes heb gezet; eentje contrasterend en eentje die daar een beetje doorzichtig voor de helft overheen viel. Niet gerimpeld maar even wijd als de onderkant van de laatste strook van mijn strokenrok. Is een heel mooi detail geworden waardoor de hele rok er veel exclusiever uitziet. De strookjes waren gemaakt door lange stroken op mijn lockmachine af te werken met een rolzoom (was niet al te dikke stof). Dan heb je geen omgeslagen naad aan de onderkant.
Kan een kleermaker allemaal doen.
Zit in het korte model niet toevallig een brede zoom? Die zou je ook eruit kunnen halen en die langer maken. Maar 15 cm ga je niet halen.
helena2 schreef:
17-03-2021 14:26
In theorie kan dat natuurlijk. Maar het is niet een kwestie van gewoon de onderste helft inkorten. Je moet van zowel de bovenste rok strook, als de onderste een evengroot deel afhalen. En het dan weer gerimpeld eraan zetten.
Ik zou er zelf geen zin in hebben om het te doen. Maar ik vind rimpelen geen leuk werk. Maar het kan wel lijkt mij.
Niet even groot, want er zit een hele andere verhouding in dan bij de bovenste jurk.
Mocht het een kokkerrok zijn (zie mijn eerste uitleg), dan kan je de onderste strook met een stukje van de bovenste rok samen afknippen. Dan bovenrok afknippen waar je wil, en de bovenrok vastnaaien aan het smalle randje bovenrok dat je mee afgeknipt had met de onderste helft. Dat kan je wel ongeveer in de naad laten wegvallen; de rimpeling blijft dan intact.
blijmetmij schreef:
17-03-2021 14:33
Niet even groot, want er zit een hele andere verhouding in dan bij de bovenste jurk.
Mocht het een kokkerrok zijn (zie mijn eerste uitleg), dan kan je de onderste strook met een stukje van de bovenste rok samen afknippen. Dan bovenrok afknippen waar je wil, en de bovenrok vastnaaien aan het smalle randje bovenrok dat je mee afgeknipt had met de onderste helft. Dat kan je wel ongeveer in de naad laten wegvallen; de rimpeling blijft dan intact.
Je hebt gelijk. Wat kun jij goed uitleggen op papier.
er zit geen zoom in, hier zie je de jurk in bewegend beeld
https://www.be-one.nl/jane-lushka-jurk- ... 22475.html.
maar dan met riem gedragen waardoor het ook korter valt. Bij mij viel het zonder riem ongeveer zoveel boven de knie. Heb alleen het kortere model aangehad, volgens mij lopen de stroken daarvan wel wijder uit. Maar als ik naar het plaatje kijk lijkt de bovenste strook van het langere model inderdaad recht te lopen.

Blijmetmij, als ik jouw reactie goed begrijp kort je dan alleen de bovenste strook in, de onderste blijft intact.
van de achterkant gezien lijkt het lengteverschil ook in de bovenste strook te zitten
Sorry, geen tips maar ik vind de lange jurk juist mooi. Zeker in combinatie met de lange mouwen en hoog gesloten hals.
Ik zou m dus niet inkorten. En donkerblauw! :)
Misschien als het onderste deel makkelijk los te koppelen is van het middelste deel....

Dan zou ik het middelste deel (dus het bovenste deel van de rok) korter maken, en niet de onderste strook. Dan krijg je namelijk rare verhoudingen.
helena2 schreef:
17-03-2021 14:55
Je hebt gelijk. Wat kun jij goed uitleggen op papier.
Dankje :-)
xlong schreef:
17-03-2021 14:59
...
Blijmetmij, als ik jouw reactie goed begrijp kort je dan alleen de bovenste strook in, de onderste blijft intact.
van de achterkant gezien lijkt het lengteverschil ook in de bovenste strook te zitten
Ik kan de jurken niet goed vergelijken van de plaatjes, en in relatie met jouw lengte.

Je moet het echt met een meetlint uitmeten (liefst met hulp van iemand anders, want als je bukt om het lint bij je been te houden, zakt de hele boel natuurlijk naar beneden).

Ideaal gezien pas je de echte (korte)jurk en meet je met een meetlint vanaf de schoudernaad naar beneden tot de hoogte die je prettig lijkt (dus voorbij de echte onderkant.

Bij de lange jurk is de 2e strook zo te zien ook langer. Misschien is dat net de lengte die je erbij wilde. Maar de verhouding tussen de 2 delen moet ook leuk blijven.

Als je weet wat de totale lengte moet worden, kan je zien op welke hoogte de twee delen bij elkaar komen als je de onderste strook niet afknipt.
Je wil waarschijnlijk niet dat die naad in verhouding hoger komt te liggen dan bij de originele korte jurk: dan is de bovenste strook korter dan die dasronder.

Als het die kant op gaat, zou ik toch ook een stukje van de onderste strook halen. Het is gewoon een kwestie van gevoel wat er leuk uit ziet. Zo op het oog is de lengte van de boven en onderstrook nu ongeveer even lang (als je naar de bovenstrook kijkt vanaf de heup). Maar misschien staat het saai als je dat aanhoudt als hij langer wordt, en wil je dan dat de bovenste strook ietsje langer is dan die eronder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven