Tips gezocht tegen motten
vrijdag 19 maart 2021 om 11:50
Afgelopen jaar zaten er ineens heel veel gaatjes in m’n kleding. Of veel, ik ontdekte toch wel een stuk of 5 shirts met één of meerdere gaatjes. Ik denk dat het motten zijn geweest (betreft met name zomerkleding). We hebben sinds 2 jaar horren boven (alleen nog niet overal).
Nu heb ik van die grenen hangertjes van de Hema, die zouden helpen op een natuurlijke manier. Overal ook zeepjes inde laden, zou ook moeten helpen (net als geen kleding in de kast dat je al keertje hebt aangehad). Mottenballen heb ik gekocht maar die typische geur vind ik niet echt lekker. Maar ja, gaatjes in m’n favoriete kleding dus ook niet.
Iemand de gouden tip? Als dat de mottenballen zijn, so be it, maar dacht gehoord te hebben dat die uit de handel gaan. Dat zal niet voor niets zijn.
Ben benieuwd!
Nu heb ik van die grenen hangertjes van de Hema, die zouden helpen op een natuurlijke manier. Overal ook zeepjes inde laden, zou ook moeten helpen (net als geen kleding in de kast dat je al keertje hebt aangehad). Mottenballen heb ik gekocht maar die typische geur vind ik niet echt lekker. Maar ja, gaatjes in m’n favoriete kleding dus ook niet.
Iemand de gouden tip? Als dat de mottenballen zijn, so be it, maar dacht gehoord te hebben dat die uit de handel gaan. Dat zal niet voor niets zijn.
Ben benieuwd!
vrijdag 19 maart 2021 om 11:57
Volgens mij moet je cederhout hebben ipv grenen.
Zie ook:
https://www.beestjes-weg.nl/c-2467141/v ... an-motten/
Zie ook:
https://www.beestjes-weg.nl/c-2467141/v ... an-motten/
vrijdag 19 maart 2021 om 12:17
vrijdag 19 maart 2021 om 12:32
vrijdag 19 maart 2021 om 12:38
Vind die ouderwetse kamfer mottenballen juist heerlijk ruiken .niet natuurlijk als je de kleding aan hebt .
Ik heb n muffe dichte kelderkast daar zouden ze heerlijk voor zijn .zijn echte geurvreters .ik heb altijd spul tegen motten in de kast .woon in n oud huis.denk dat je daar ook meer van dat soort problemen hebt.
Ik ventileer goed.hang geen gedragen kleding in de kast .en heel veel en vaak de anti mot in de kast verversen ,lavendel zakjes zegt men helpen ook .
Bij Aly expres zijn de ouderwetse nog te koop.
Ik heb n muffe dichte kelderkast daar zouden ze heerlijk voor zijn .zijn echte geurvreters .ik heb altijd spul tegen motten in de kast .woon in n oud huis.denk dat je daar ook meer van dat soort problemen hebt.
Ik ventileer goed.hang geen gedragen kleding in de kast .en heel veel en vaak de anti mot in de kast verversen ,lavendel zakjes zegt men helpen ook .
Bij Aly expres zijn de ouderwetse nog te koop.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
vrijdag 19 maart 2021 om 12:49
Oh jij was me voor.stippensokken schreef: ↑19-03-2021 12:17Grenen doet weinig, cederhout kan wel helpen.
Verder inderdaad zeepjes tussen je kleding, of lavendel.
En hang je kleding schoon weg.
Mocht dat allemaal niet helpen, dan kun je kwetsbare kleding waar motten gek op zijn (zijde en wol) het beste in afgesloten plastic boxen of zakken bewaren.
Bewaar alles in een zak van vitrage waar ze niet doorheen kunnen
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 19 maart 2021 om 16:09
Zitten de gaatjes niet toevallig allemaal zo rond je buik/middel aan de voorzijde van je bovenkleding? Want dan zou het ook kunnen komen door bijv het schuren langs een granieten aanrechtblad.
Als het echt motten zijn, dan is lavendel volgens mij de beste remedie. Van die ouderwetse geurzakjes met gedroogde lavendel erin blijven heel lang ruiken.
Als het echt motten zijn, dan is lavendel volgens mij de beste remedie. Van die ouderwetse geurzakjes met gedroogde lavendel erin blijven heel lang ruiken.
vrijdag 19 maart 2021 om 20:09
vrijdag 19 maart 2021 om 20:40
Nou heb ik gegoogled en heb vorig jaar één keer een raar wormpje gevonden die erg leek op de tapijtkeverlarve. Het was in elk geval geen mottenlarve (zo vies allemaal
Er zitten dus gaatjes in o.a katoenen kleding, dat is dan wel gek toch?
vrijdag 19 maart 2021 om 21:14
Gaatjes in katoenen kleding (waar geen dierlijke vezels bij in zitten), kunnen onmogelijk van motten zijn. Die eten echt geen katoen.HappyGoLucky schreef: ↑19-03-2021 20:40Nou heb ik gegoogled en heb vorig jaar één keer een raar wormpje gevonden die erg leek op de tapijtkeverlarve. Het was in elk geval geen mottenlarve (zo vies allemaal)
Er zitten dus gaatjes in o.a katoenen kleding, dat is dan wel gek toch?
zaterdag 20 maart 2021 om 15:13
Ik heb ook al een aantal jaren motten, kom er maar niet van af. Heb van alles geprobeerd, van die houten hangertjes, mottenballen, plakstrips en meer. Op die plakstrips zag je ze op een gegeven moment geplakt zitten, dat gaf een gevoel van voldoening, maar die verkopen ze nu niet meer. Het zijn er intussen steeds meer geworden, ze zitten door mijn hele huis, kom er maar niet van af. Dat motten bestrijdingsspul is ook niet goedkoop en ik weet ondertussen ook niet meer wat er tegen helpt, dus hoop ook op de gouden tip hier.
zaterdag 20 maart 2021 om 19:30
Van het merk Roxasect zijn die in elk geval gewoon te koop. Online zeker. Google eens op 'mottenval', er zijn wel meer merken.Gisselle schreef: ↑20-03-2021 15:13Op die plakstrips zag je ze op een gegeven moment geplakt zitten, dat gaf een gevoel van voldoening, maar die verkopen ze nu niet meer. Het zijn er intussen steeds meer geworden, ze zitten door mijn hele huis, kom er maar niet van af. Dat motten bestrijdingsspul is ook niet goedkoop en ik weet ondertussen ook niet meer wat er tegen helpt, dus hoop ook op de gouden tip hier.