Stoppen met WhatsApp

12-04-2021 20:33 109 berichten
Naar aanleiding van een ander topic bij Digi ging ik er weer eens over nadenken: de privacy issues van het bedrijf Facebook. Regelmatig in het nieuws.

Zijn er hier mensen die er weleens aan gedacht hebben te stoppen met WhatsApp of andere Facebook diensten? Wat zijn jullie ervaringen? Overgestapt naar iets anders of gewoon gestopt? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
12-04-2021 21:01
Waarom?

Ik begrijp echt niet wat de moeite is een simpele app te installeren om een collega op de hoogte te houden.

Als iedereen signal zou gebruiken en jij niet, dan zou je het toch ook onprettig vinden niet op de hoogte te worden gebracht?

Wat maakt Whatsapp voor jou een volwaardigere chatapp dan iets anders.
Dat kan dan toch ook andersom? Ik begrijp niet dat die collega niet gewoon whatsapp kan installeren om op de hoogte gehouden te worden. Hij hoeft het dan verder toch niet te gebruiken? Waarom moet de meerderheid zich aanpassen aan 1 persoon?
buffie wijzigde dit bericht op 12-04-2021 21:14
0.32% gewijzigd
Klaar mee
Felidaes schreef:
12-04-2021 21:07
Hmm, bijzonder.

Ik begrijp daar helemaal niets van.

Deze persoon heeft een (goede) reden om dit te verwijderen, maar dan nog.
Een beetje een kinderachtige manier van jullie is het wel.

Jullie gaan gewoon met de hakken in het zand omdat hij diegene is die iets besloot?
Dus iemand wordt buitengesloten omdat hij wat meer rekening met zijn privacy houd?

Ik vind het maar speciaal, maar goed ieder zijn ding.
Inderdaad. En wat is de moeite om hem gewoon even een sms te sturen met data?
Zanahoria schreef:
12-04-2021 21:11
Nee, dan zou ik dus signal installeren. Al jouw argumenten slaan precies op degene die weigert WA te gebruiken. Diegene doet moeilijk, niet alle anderen die niet een andere app speciaal voor hem/haar willen gaan gebruiken.
Moeilijk?

er is een goede reden voor dat hij whatsapp heeft verwijderd.

En hoe speciaal is het in hemelsnaam om een andere app te gebruiken voor de groepsberichten.

Mijn hemel. Het is geen 1993 meer waar je internet met een zwengel een kwartier moet aandraaien hoor.

Binnen 2 minuten is het gefixed.

Mijn hemel, een beetje collegialiteit.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 12-04-2021 21:15
2.58% gewijzigd
Buffie schreef:
12-04-2021 21:12
Dat kan dan toch ook andersom? Ik begrijp niet dat die collega moet gewoon whatsapp kan installeren om op de hoogte gehouden te worden. Hij hoeft het dan verder toch niet te gebruiken? Waarom moet de meerderheid zich aanpassen aan 1 persoon?
Lees je eens in over Facebook en whatsapp en zet dat tegenover de veiligheid en privacy van Signal
Buffie schreef:
Dat kan dan toch ook andersom? Ik begrijp niet dat die collega moet gewoon whatsapp kan installeren om op de hoogte gehouden te worden. Hij hoeft het dan verder toch niet te gebruiken? Waarom moet de meerderheid zich aanpassen aan 1 persoon?
Hij had WA en is ermee gestopt, terwijl veel van de communicatie via WA liep. En das niet handig.
Hogwarts schreef:
12-04-2021 21:14
Inderdaad. En wat is de moeite om hem gewoon even een sms te sturen met data?
Dat gebeurt geregeld,maar wordt ook aan vergeten
lilalinda schreef:
12-04-2021 21:03
Ik zou me aanpassen aan de groep en signal gaan gebruiken
Hij koos ervoor WA te verwijderen
Hoewel ik FB en WA heb, snap ik ook wel de aversie en als iemand, principieel, Mark Z niet rijker en machtiger wil maken , dan kan ik dit wel waarderen. Het uitsluiten van iemand die niet gedwongen wil worden om zijn privacy maar overal te grabbel te gooien, dat lijkt me toch niet zo moeilijk om te ondersteunen, het is gewoon een app downloaden.
Ik heb geen whatsapp meer, omdat ik geen zin heb in familiegedoe, het voeren van discussies over de app, het zien van 1000 foto's van kinderen van mijn vriendinnen en familie, groepapps berichten (vooral de klassenapp) met onzin reacties van smileys etc. etc.
Ik zou me geen leven zonder WhatsApp meer kunnen voorstellen. Dan moet je opeens mensen gaan bellen? En je kunt niet meer gezellig foto's met elkaar delen.

Wel ben ik principieel tegen groepsapps. Enige groep waar ik aangemeld ben is de buurt controle app en daarvan staat 't geluid uit. De beheerder spreekt mensen ook gelijk aan als ze die app misbruiken voor een verloren kat e.d.
redbulletje schreef:
12-04-2021 21:20
Ik zou me geen leven zonder WhatsApp meer kunnen voorstellen. Dan moet je opeens mensen gaan bellen? En je kunt niet meer gezellig foto's met elkaar delen.
Het bellen doe ik ook niet, maar ik hou niet van koetjes en kalfjes gesprekken, dus vind t wel lekker rustig zo.
Hogwarts schreef:
12-04-2021 21:24
Het bellen doe ik ook niet, maar ik hou niet van koetjes en kalfjes gesprekken, dus vind t wel lekker rustig zo.
Die koetjes en kalfjes wil ik net bespreken als ik iemand live zie.

Als alles over de app zou gaan is afspreken met iemand om iets te doen en bij te praten volkomen zinloos.

Mijn sms'en en telefoons beperken zich dan ook grotendeels tot het maken van afspraken.
Afspraak om uur X op plaats Y. En wie brengt de wijn mee?
wissewis wijzigde dit bericht op 12-04-2021 21:30
16.88% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
12-04-2021 21:00
Ik ben nooit begonnen met Whatsapp :-).
Hoef ik er ook niet mee te stoppen.

(Ik ben die laatste mens op aarde zonder smartphone.)

Wie mij wil spreken belt, smst of mailt maar gewoon.
En anders is 't kennelijk niet belangrijk genoeg om mij te melden.

Facebook heb ik wel.
Jij en ik samen dan :couple:
maar ik zal er nu wel aan moeten geloven want mijn huidige mobieltje wordt niet ondersteund door G3 :(
en op die manier wordt het je dan alsnog door de strot gedouwd.
Ik gebruik het steeds minder, maar het is nog te algemeen om met WhatsApp te stoppen.

Binnen het bedrijf gebruiken we discord, ik gebruik Telegram veel en met Azië natuurlijk WeChat.

Over een paar jaar zal WhatsApp wel klaar zijn. Facebook kan immers alles impopulair maken. ;)
Buffie schreef:
Dat kan dan toch ook andersom? Ik begrijp niet dat die collega niet gewoon whatsapp kan installeren om op de hoogte gehouden te worden. Hij hoeft het dan verder toch niet te gebruiken? Waarom moet de meerderheid zich aanpassen aan 1 persoon?
Hoe gek ik op whatsapp ben, dit snap ik dan weer wel.
Wanneer je whatsapp installeert ziet iedereen die je nummer heeft dat je het hebt en zal proberen via die manier te communiceren. Dan kan je nog zo hard roepen dat je het niet gebruikt, binnen komen die appjes toch. Dus als iemand het niet wil gebruiken snap ik dat wel.

Tenzij het met die andere apps natuurlijk net zo werkt, dan slaat mijn reden nergens op....
Alleen dat niet iedereen die andereapps gebruikt, dus je er minder van zal merken.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Voor een bedrijf kan ze toch een werktelefoon vragen zodat het nummer niet haar privenummer is?
De enigen die mij tot nu toe via Telegram hebben geappt zijn mijn broer en een vriendin. Beiden hebben ook Whatsapp.

Via Signal heeft nog niemand mij geappt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik vraag me dan weer af of je berichtconversaties die je via signal of telegram houdt ook 'appen' noemt...
Nooit FB gehad, nooit gemist ook. Wel WA. Daar twijfel ik al een poos over om te verwijderen. Een aantal jaar geleden al willen doen en Telegram gedownload, maar gezien er maar 2 anderen het ook hadden, bleef ik toch maar bij WA.
Wissewis schreef:
12-04-2021 21:00
Ik ben nooit begonnen met Whatsapp :-).
Hoef ik er ook niet mee te stoppen.

(Ik ben die laatste mens op aarde zonder smartphone.)

Wie mij wil spreken belt, smst of mailt maar gewoon.
En anders is 't kennelijk niet belangrijk genoeg om mij te melden.

Facebook heb ik wel.

Tja,
Collega app, klassenapp, familieapp, vriendenapp. Sportclubapp,.. en die zouden mij dan apart moeten gaan mailen, sms'en of bellen. Gaat niet gebeuren dus geen Whatsapp zou ik echt een enorme handicap vinden. Op zowel praktisch als sociaal gebied.
Facebook heb ik niet, nooit gehad ook.
De meeste werkgevers die ik ken geven hun personeel een smartphone. Zeker in deze thuiswerk tijd is dat gewoon een must. En Whatsapp is dan vaak standaard.

De enige mensen die ik ken die geen Whatsapp hebben zijn op leeftijd of hebben weinig tot geen sociaal leven.

Immers in deze tijd zitten mensen niet meer te wachten op telefonische gesprekken. En de app is er ook voor snel overleg tussen verschillende mensen over een bepaalde activiteit en datum/tijd. Nu komt de persoon als mosterd na de maaltijd.

In de praktijk valt iemand die geen Whatsapp heeft maar wel een sociaal leven wil buiten de boot. Mensen hebben geen zin om continu 1 persoon apart op de hoogte te moeten stellen.
De meeste werkgevers die ik ken communiceren helemaal niet via Whatsapp, maar via Teams, Discord, etc
Inderdaad Evelien2010, de appgroep van mijn werk bijvoorbeeld, fungeert als het ware als mededelingbord. Kunnen ook kleinigheden zijn: 'let op! Het teamoverleg van morgen begint een uur later!"
Heel irritant als één persoon daar dan appart van op de hoogte moet worden gebracht.
Daarbij vind ik in deze tijd van minimaal contact de app ook wel gezellig hoor! Je blijft toch makkelijker in beeld bij elkaar.
baukelien schreef:
12-04-2021 23:38
De meeste werkgevers die ik ken communiceren helemaal niet via Whatsapp, maar via Teams, Discord, etc
Hier gaan alle (officiële) werktoestanden dan weer gewoon via de werkmail.

Wat mensen daarnaast onderling bedisselen kan me niet schelen.

Ik heb geen enkele ambitie om een toestel van 200 euro aan te kopen + elke maand mij arm te betalen aan een abo enkel en alleen omdat anderen persé willen dat ik ga appen. Kost me toch écht te veel geld voor wat nutteloze chitchat.

(Ik heb een dumphone Nokia die me 5 jaar geleden 50 euro kostte.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
juliet64 schreef:
12-04-2021 20:59
Ik vind Facebook en WhatsApp 2 onvergelijkbare grootheden.
Facebook zou ik prima zonder kunnen, maar via WhatsApp heb ik met zo'n beetje iedereen die ik ken voortdurend contact, voor het maken van afspraken, delen van foto's en flauwe grappen etc.
SMS vind ik echt niet meer van deze tijd.
TO, je zou eens naar Signal kunnen kijken. Dat gebruik ik, ivm veiligheidsoverwegingen, verplicht voor mijn werk en voldoet op zich ook prima.
Signal is ook prima inderdaad :-)
Felidaes schreef:
12-04-2021 20:57
Er zijn natuurlijk genoeg veilige alternatieven zoals Signal of Telegram.

Ik denk dat ik wat meer solidair zou zijn en een groepsapp op een van bovenstaande diensten zou maken.

Een app is zo gedownload, kleine moeite lijkt mij.

Ik ben overigens gestopt met Facebook.
Op mijn werk is er ook een collega die whatsapp weigert te gebruiken. Wij hebben nu dus een groepsapp op Signal en niemand die daar een probleem van maakte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven