Het algemene evaluatietopic

26-08-2020 16:12 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

om al onze andere topics wat overzichtelijker te houden en wat makkelijker voor onszelf openen we dit algemene evaluatie topic. Deze zal open gaan als we iets te evalueren hebben en als die periode voorbij is zetten we hem weer tijdelijk op slot tot er weer iets te evalueren valt.

We vinden dat het weer eens tijd wordt voor wat evaluatie dus openen we dit topic weer. De vraag die we nu voor jullie hebben, is wat vinden jullie waar op gemodereerd moet worden? Wat is in jullie ogen belangrijk? We lezen het weer graag!


Wij vonden het weer tijd om met jullie in overleg te gaan. Het gaat om het volgende: we krijgen geregeld stafjes vanuit bepaalde topics over off-topic. Voorbeelden: klimaatdiscussie in reistopics, discussie vlees-vega in zowel topics die over vleesgerechten gaan als topics waar het over veganisme en vegetarisme gaat, de hoeveelheid kinderen in zwangertopics al dan niet gekoppeld aan milieu, abortusdiscussies in topics over ongewenste zwangerschap.
Wat is jullie mening hierover en in hoeverre vinden jullie dat we hier wel of niet op moeten modereren?


Met vriendelijke groet,

De moderators.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-01-2023 14:57
52.30% gewijzigd
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Dat vind ik ook, dat niet alleen de forummers zorgen voor de negatieve sfeer.
Ik merk dat er voor mij de lol er wel behoorlijk af is.
Ik snap ook dat modereren met te weinig uren en naast je andere baan bijna niet te doen is.
Ik denk dat het forummen een stuk gezelliger zou zijn en dat de mods het ook een stuk rustiger zouden krijgen als zichtbaar zou zijn wie de stafferds zijn.
Ik weet zeker dat de mods doodgegooid worden met stafjes van langetenen forummers die in elk topic waar ze in reageren massaal aan het staffen gaan bij elk afwijkende mening.
Als dat een stukje minder word kunnen de moderators veel beter modereren omdat er meer tijd is om naar context te kijken.

Wat ik ook jammer vind is dat bepaalde forummers continu bannen krijgen voor racisme (wat bij wet verboden is), ipv een perma. Waarom is dat?
Maar zonder staffers gaan ze het nooit redden, althans, zonder meldingen.
Ze hebben domweg geen tijd om het zonder te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
17-04-2021 12:50
Maar zonder staffers gaan ze het nooit redden, althans, zonder meldingen.
Ze hebben domweg geen tijd om het zonder te doen.
Maar als het zichtbaar is wie staft, vis je wel de ‘lange tenen forummers’ eruit. En stel je de rest van het forum in staat om daar op te reageren, zo’n stafje. Dan doet het forum het voorwerk voor je. Denk ik heel optimistisch.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Merys schreef:
17-04-2021 12:50
Maar zonder staffers gaan ze het nooit redden, althans, zonder meldingen.
Ze hebben domweg geen tijd om het zonder te doen.
Ik zeg niet dat ze het zonder moeten doen. Staffen moet natuurlijk altijd mogelijk zijn. Mijn punt is dat er forummers zijn die heel snel overgaan tot staffen waardoor de mods het druk blijven krijgen. Als het zichtbaar is wie wat staft, zullen die langetenen forummers twee keer nadenken voordat ze allerlei onzin gaan staffen.
Als een post gestaft is en beoordeeld als zijnde niet ingrijpen-waardig, dan wordt het stafje er af gehaald. Dezelfde of een volgende gevoelige forummer gaat dan gewoon weer staffen. Eigenlijk zou het stafje er niet afgehaald moeten worden. Als een post eenmaal gestaft is moet het gewoon niet nog eens stafbaar zijn, ook niet na beoordeling. Anders blijven er steeds mods naar dezelfde post kijken.
LilyOfTheVally schreef:
17-04-2021 12:54
Ik zeg niet dat ze het zonder moeten doen. Staffen moet natuurlijk altijd mogelijk zijn. Mijn punt is dat er forummers zijn die heel snel overgaan tot staffen waardoor de mods het druk blijven krijgen. Als het zichtbaar is wie wat staft, zullen die langetenen forummers twee keer nadenken voordat ze allerlei onzin gaan staffen.

Het is ook een beetje selffulfilling. Iemand staft voor medisch advies, wordt 'beloond' met het verwijderen van het topic, en de volgende keer zal die forummer iets dergelijks weer staffen. Waarbij de grens steeds meer opschuift. Als je niet mag zeggen dat je morfine moet nemen tegen pijn, mag je vast ook niet zeggen dat je paracetamol moet nemen of dat de TO naar de huisarts moet. Bam, ook een staf op de paracetamol of het huisartsadvies. Onterecht. Terwijl een staf op de morfine mogelijk wel terecht is.


Wat me bij die medische adviezen vooral ergert is dat het hele topic verdwijnt. Terwijl het gaat om een enkele reactie. Zoals die vraag mbt pijnstilling bij menstruatie dochter. Verwijder die reacties die Aleve aanraden met als reden 'medisch advies' en laat de reacties mbt kruiken en 'vraag het in de apotheek/drogist' staan. TO vroeg expliciet niet om Aleve-adviezen, waarom wordt de TO dan gestraft met het verwijderen van het topic?
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er forummers zijn die anderen obsessief gaan volgen in verschillende topics, op zoek naar ‘banwaardige’ posts om te staffen. Omdat ze bepaalde forummers niet mogen en graag een ban willen aannaaien uit wraak of gewoon obsessie.
Dit soort mensen moeten ontmaskerd worden. Wellicht niet voor het hele forum, maar op zijn minst voor degene die gestaft is.
LilyOfTheVally schreef:
17-04-2021 13:24
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er forummers zijn die anderen obsessief gaan volgen in verschillende topics, op zoek naar ‘banwaardige’ posts om te staffen. Omdat ze bepaalde forummers niet mogen en graag een ban willen aannaaien uit wraak of gewoon obsessie.



Dat klopt. Iemand had eens na anonimisering een andere nick genomen. Een paar weken later werd duidelijk wie ze voorheen was, en binnen een week had ze meerdere bannen te pakken (toen nog volgens het oplopende bansysteem) terwijl ze voordat haar vorige nick bekend was weken zonder enig probleem op exact dezelfde manier postte.
Gelukkig zie ik dat nu minder gebeuren. Maar het is nog niet verdwenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LilyOfTheVally schreef:
17-04-2021 13:24
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er forummers zijn die anderen obsessief gaan volgen in verschillende topics, op zoek naar ‘banwaardige’ posts om te staffen. Omdat ze bepaalde forummers niet mogen en graag een ban willen aannaaien uit wraak of gewoon obsessie.
Dit soort mensen moeten ontmaskerd worden. Wellicht niet voor het hele forum, maar op zijn minst voor degene die gestaft is.
Absoluut waar.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marana schreef:
17-04-2021 13:17
Als een post gestaft is en beoordeeld als zijnde niet ingrijpen-waardig, dan wordt het stafje er af gehaald. Dezelfde of een volgende gevoelige forummer gaat dan gewoon weer staffen. Eigenlijk zou het stafje er niet afgehaald moeten worden. Als een post eenmaal gestaft is moet het gewoon niet nog eens stafbaar zijn, ook niet na beoordeling. Anders blijven er steeds mods naar dezelfde post kijken.
Ik snap wat je bedoelt, maar als stafjes altijd blijven staan, is het voor ons niet meer overzichtelijk welke wel en welke niet behandeld zijn. En we kunnen dat op dit moment ook niet zichtbaar maken voor onszelf.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marana schreef:
17-04-2021 13:27
Dat klopt. Iemand had eens na anonimisering een andere nick genomen. Een paar weken later werd duidelijk wie ze voorheen was, en binnen een week had ze meerdere bannen te pakken (toen nog volgens het oplopende bansysteem) terwijl ze voordat haar vorige nick bekend was weken zonder enig probleem op exact dezelfde manier postte.
Gelukkig zie ik dat nu minder gebeuren. Maar het is nog niet verdwenen.
Heb je een voorbeeld bij wie het nu nog zou gebeuren?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
LilyOfTheVally schreef:
17-04-2021 13:24
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat er forummers zijn die anderen obsessief gaan volgen in verschillende topics, op zoek naar ‘banwaardige’ posts om te staffen. Omdat ze bepaalde forummers niet mogen en graag een ban willen aannaaien uit wraak of gewoon obsessie.
Dit soort mensen moeten ontmaskerd worden. Wellicht niet voor het hele forum, maar op zijn minst voor degene die gestaft is.
Die zijn er, maar dat wil niet zeggen dat ieder stafje gehonoreerd wordt. Soms hebben ze een punt, maar ook heel vaak niet en dan wordt er ook niks mee gedaan.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:13
Die zijn er, maar dat wil niet zeggen dat ieder stafje gehonoreerd wordt. Soms hebben ze een punt, maar ook heel vaak niet en dan wordt er ook niks mee gedaan.
Het is wel leuk om te zien dat als je een trol meld dat er niets mee word gedaan maar als andere ( vast van oude forummers?) het melden dat er meteen actie wordt ondernomen.
Ondanks dat het om dezelfde trol gaat.
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:13
Die zijn er, maar dat wil niet zeggen dat ieder stafje gehonoreerd wordt. Soms hebben ze een punt, maar ook heel vaak niet en dan wordt er ook niks mee gedaan.
Goed om te horen.. Maar je moet als mod alsnog tijd stoppen in alle stafjes van die langetenen forummers die gewoon obsessed zijn en dat weten ze ook van zichzelf maar niet geschoten is altijd mis denken ze. Als ze weten dat dit niet meer anoniem kan, zullen ze minder snel geneigd zijn om te staffen en hebben jullie meer tijd om beter te modereren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is het handig om even uit te leggen hoe wij modereren.
We hebben een aantal topics waar we standaard meelezen, ieder van ons heeft er een paar. Daarnaast als er bijvoorbeeld een topic geopend wordt waarbij we al verwachten dat er stafjes uit zullen gaan komen, proberen we ook die topics gelijk mee te lezen. Dat gaat veelal om topics op Actueel, maar bijvoorbeeld ook topics waarvan we uit het verleden al weten dat ze voor ophef zullen gaan zorgen.
Bij stafjes lezen we ook altijd even terug waar een discussie begonnen is, om te kijken of degene die gestaft wordt wel de schuldige is of dat iemand uit de bocht vliegt door wat er eerder gepost is. Dat wil niet zeggen dat diegene dan gewoon maar van alles mag roepen, maar we houden dan wel rekening met de context.

Deze manier van werken kost gewoon heel veel tijd en daardoor zullen er genoeg dingen zijn die we niet zien en die niet aangepakt worden. We zijn echt op zoek naar een manier om dat op te lossen en we hopen dat met de komst van onze nieuwe juuns dat al wat beter zal lukken.

Wat betreft de notoire staffers, ik denk dat we dat meestal wel door hebben en dat we daar ook rekening mee houden. Die stafjes worden nog kritischer bekeken en vaak overleggen we daar ook over. Het is alleen natuurlijk niet zo dat degene die door dezelfde gestaft wordt altijd onschuldig is.

Als laatste op dit moment, de meeste bannen worden in overleg gedaan. En als dat niet is gebeurd en we zijn het niet eens met elkaar naderhand, gaan we alsnog in overleg. Je wil niet weten hoeveel tekst er in onze appgroep staat. :P
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Led-lampje schreef:
17-04-2021 14:16
Het is wel leuk om te zien dat als je een trol meld dat er niets mee word gedaan maar als andere ( vast van oude forummers?) het melden dat er meteen actie wordt ondernomen.
Ondanks dat het om dezelfde trol gaat.
We gaan niet vaak gelijk op de eerste trollmelding af en dan maakt het niet uit wie die melding doet. Soms is het heel duidelijk en grijpen we gelijk in, maar lang niet altijd. Dat iets een opmerkelijk verhaal is, wil niet zeggen dat het dan ook niet waar is.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Complimenten voor jullie werk hoor. Het is een groot forum en jullie hebben beperkte tijd en mogelijkheden.

Uit je beschrijving begrijp ik dat jullie veel tijd kwijt zijn aan het zorgvuldig beoordelen van de meldingen van een klein groepje veelstaffers. Er is dan nog veel tijd te winnen voor jullie, lijkt me. bijvoorbeeld door de staffunctie uit te schakelen bij misbruik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een stafban :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:58
Dat iets een opmerkelijk verhaal is, wil niet zeggen dat het dan ook niet waar is.
Het is weer duidelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-04-2021 15:18
Een stafban :-D
Die hebben we wel eens uitgedeeld :proud:
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 15:28
Die hebben we wel eens uitgedeeld :proud:
Ja maar dat kunnen jullie vaker doen: bij tien banaannaaistafjes een stafban voor een jaar. Scheelt ook weer in het aantal te beoordelen stafjes en als iets ècht over de schreef gaat zal het door meerdere mensen gestaft worden i.p.v. het idee ‘heel af en toe hebben ze een punt’. Een kapotte klok geeft ook minstens één moment van de dag de juiste tijd aan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-04-2021 15:38
Ja maar dat kunnen jullie vaker doen: bij tien banaannaaistafjes een stafban voor een jaar. Scheelt ook weer in het aantal te beoordelen stafjes en als iets ècht over de schreef gaat zal het door meerdere mensen gestaft worden i.p.v. het idee ‘heel af en toe hebben ze een punt’. Een kapotte klok geeft ook minstens één moment van de dag de juiste tijd aan.
Het zou op zich fijn zijn als een posting vaker dan 1 x gestaft zou kunnen worden.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 15:43
Het zou op zich fijn zijn als een posting vaker dan 1 x gestaft zou kunnen worden.
Ja, dat jullie automatisch een top tien van gestafte berichten krijgen. Zou denk ik wel schelen met het werk (geen idee hoeveel stafjes er gemiddeld op een dag behandeld moeten worden maar ik denk heel veel)
Nee heb je, ja kun je krijgen
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 15:43
Het zou op zich fijn zijn als een posting vaker dan 1 x gestaft zou kunnen worden.
Dat kon vroeger wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven