Het algemene evaluatietopic

26-08-2020 16:12 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

om al onze andere topics wat overzichtelijker te houden en wat makkelijker voor onszelf openen we dit algemene evaluatie topic. Deze zal open gaan als we iets te evalueren hebben en als die periode voorbij is zetten we hem weer tijdelijk op slot tot er weer iets te evalueren valt.

We vinden dat het weer eens tijd wordt voor wat evaluatie dus openen we dit topic weer. De vraag die we nu voor jullie hebben, is wat vinden jullie waar op gemodereerd moet worden? Wat is in jullie ogen belangrijk? We lezen het weer graag!


Wij vonden het weer tijd om met jullie in overleg te gaan. Het gaat om het volgende: we krijgen geregeld stafjes vanuit bepaalde topics over off-topic. Voorbeelden: klimaatdiscussie in reistopics, discussie vlees-vega in zowel topics die over vleesgerechten gaan als topics waar het over veganisme en vegetarisme gaat, de hoeveelheid kinderen in zwangertopics al dan niet gekoppeld aan milieu, abortusdiscussies in topics over ongewenste zwangerschap.
Wat is jullie mening hierover en in hoeverre vinden jullie dat we hier wel of niet op moeten modereren?


Met vriendelijke groet,

De moderators.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-01-2023 14:57
52.30% gewijzigd
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Led-lampje schreef:
17-04-2021 15:46
Dat kon vroeger wel.
Klopt, dat is er uit gehaald.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-04-2021 15:38
Ja maar dat kunnen jullie vaker doen: bij tien banaannaaistafjes een stafban voor een jaar. Scheelt ook weer in het aantal te beoordelen stafjes en als iets ècht over de schreef gaat zal het door meerdere mensen gestaft worden i.p.v. het idee ‘heel af en toe hebben ze een punt’. Een kapotte klok geeft ook minstens één moment van de dag de juiste tijd aan.
Ja lekker dan ben ik continu de lul
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-04-2021 15:45
Ja, dat jullie automatisch een top tien van gestafte berichten krijgen. Zou denk ik wel schelen met het werk (geen idee hoeveel stafjes er gemiddeld op een dag behandeld moeten worden maar ik denk heel veel)
Dat wisselt echt enorm. Het is heel erg afhankelijk van de actieve topics. Een topic over bijvoorbeeld BLM geeft veel stafjes, maar op rustige dagen zullen het er een stuk of 20, 25 zijn, maar als een topic ontploft, kan dat ook oplopen tot 70,80 of nog meer.
De meeste tijd gaat echt in het meelezen zitten. Dat is ook een reden waarom een topic soms op slot gaat of (tijdelijk) achter gezet wordt.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:09
Ik snap wat je bedoelt, maar als stafjes altijd blijven staan, is het voor ons niet meer overzichtelijk welke wel en welke niet behandeld zijn. En we kunnen dat op dit moment ook niet zichtbaar maken voor onszelf.


Dat snap ik hoor, dat het technisch niet mogelijk is, maar het lijkt me voor jullie vervelend omdat je dus meerdere keren dezelfde post moet beoordelen. Ik hoop voor jullie dat jullie wel de mogelijkheid hebben om bij reeds beoordeelde post een opmerking te plaatsen voor andere mods, dat je het hebt beoordeeld als 'niet nodig om in te grijpen'.
Alle reacties Link kopieren Quote
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:55
Misschien is het handig om even uit te leggen hoe wij modereren.
We hebben een aantal topics waar we standaard meelezen, ieder van ons heeft er een paar. Daarnaast als er bijvoorbeeld een topic geopend wordt waarbij we al verwachten dat er stafjes uit zullen gaan komen, proberen we ook die topics gelijk mee te lezen. Dat gaat veelal om topics op Actueel, maar bijvoorbeeld ook topics waarvan we uit het verleden al weten dat ze voor ophef zullen gaan zorgen.
Bij stafjes lezen we ook altijd even terug waar een discussie begonnen is, om te kijken of degene die gestaft wordt wel de schuldige is of dat iemand uit de bocht vliegt door wat er eerder gepost is. Dat wil niet zeggen dat diegene dan gewoon maar van alles mag roepen, maar we houden dan wel rekening met de context.

Deze manier van werken kost gewoon heel veel tijd en daardoor zullen er genoeg dingen zijn die we niet zien en die niet aangepakt worden. We zijn echt op zoek naar een manier om dat op te lossen en we hopen dat met de komst van onze nieuwe juuns dat al wat beter zal lukken.

Wat betreft de notoire staffers, ik denk dat we dat meestal wel door hebben en dat we daar ook rekening mee houden. Die stafjes worden nog kritischer bekeken en vaak overleggen we daar ook over. Het is alleen natuurlijk niet zo dat degene die door dezelfde gestaft wordt altijd onschuldig is.

Als laatste op dit moment, de meeste bannen worden in overleg gedaan. En als dat niet is gebeurd en we zijn het niet eens met elkaar naderhand, gaan we alsnog in overleg. Je wil niet weten hoeveel tekst er in onze appgroep staat. :P
Hoi! Goed topic!

Ik wil gelijk hier even op reageren: ik heb aan den lijve ondervonden dat jullie tegenwoordig beter naar de context van een discussie kijken dan vroeger gedaan werd. Ik weet natuurlijk niet of dat komt omdat jullie gewoon totaal nieuwe mods zijn of dat jullie oude mods zijn die hun beleid drastisch hebben veranderd, maar ik ben er in ieder geval blij mee.
Am Yisrael Chai!
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:10
Heb je een voorbeeld bij wie het nu nog zou gebeuren?


Als ik het zie gebeuren zal ik het bij jullie melden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog een suggestie nav de ban van Yette en ook wel een aantal bans van mezelf in het verleden. Ik vind Yette, maar ook mezelf, mensen die echt wel voor rede vatbaar zijn en die in ieder geval in staat zijn tot zelf-correctie. Hoe vaak ik niet direct na het plaatsen mijn eigen posts direct weer wijzig omdat ik me dan realiseer dat ik juist olie op het vuur aan het gooien ben, dat is niet meer te tellen.

Des te jammerder heb ik het dan ook altijd gevonden dat ik niet gewoon een waarschuwing kreeg maar gewoon middenin een discussie ineens pats boem weg bleek te zijn.

Ik zie Yette net iets vergelijkbaars schrijven in het vraag het de mods topic en mijn suggestie is dan ook: waarom waarschuwen jullie niet wat vaker? Eerst waarschuwen en pas als de toon dan niet verandert alsnog een ban.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 15:55
Dat wisselt echt enorm. Het is heel erg afhankelijk van de actieve topics. Een topic over bijvoorbeeld BLM geeft veel stafjes, maar op rustige dagen zullen het er een stuk of 20, 25 zijn,

Wauw. Wat veel.
Ik kan natuurlijk niet zien wie er een waarschuwing krijgt , maar als er per dag 2 bannen ( zoiets ? ) worden uitgedeeld, mag ik er dan vanuit gaan dat de meeste stafjes onzin zijn ?


maar als een topic ontploft, kan dat ook oplopen tot 70,80 of nog meer.
De meeste tijd gaat echt in het meelezen zitten. Dat is ook een reden waarom een topic soms op slot gaat of (tijdelijk) achter gezet wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-04-2021 15:38
Ja maar dat kunnen jullie vaker doen: bij tien banaannaaistafjes een stafban voor een jaar. Scheelt ook weer in het aantal te beoordelen stafjes en als iets ècht over de schreef gaat zal het door meerdere mensen gestaft worden i.p.v. het idee ‘heel af en toe hebben ze een punt’. Een kapotte klok geeft ook minstens één moment van de dag de juiste tijd aan.
Hé, wie naait er nou bananen met stafjes eraan? Wtf?

Te lang later.... Oh wacht eens even.... Aha!
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 14:55
Misschien is het handig om even uit te leggen hoe wij modereren.
We hebben een aantal topics waar we standaard meelezen, ieder van ons heeft er een paar. Daarnaast als er bijvoorbeeld een topic geopend wordt waarbij we al verwachten dat er stafjes uit zullen gaan komen, proberen we ook die topics gelijk mee te lezen. Dat gaat veelal om topics op Actueel, maar bijvoorbeeld ook topics waarvan we uit het verleden al weten dat ze voor ophef zullen gaan zorgen.
Bij stafjes lezen we ook altijd even terug waar een discussie begonnen is, om te kijken of degene die gestaft wordt wel de schuldige is of dat iemand uit de bocht vliegt door wat er eerder gepost is. Dat wil niet zeggen dat diegene dan gewoon maar van alles mag roepen, maar we houden dan wel rekening met de context.

Deze manier van werken kost gewoon heel veel tijd en daardoor zullen er genoeg dingen zijn die we niet zien en die niet aangepakt worden. We zijn echt op zoek naar een manier om dat op te lossen en we hopen dat met de komst van onze nieuwe juuns dat al wat beter zal lukken.

Wat betreft de notoire staffers, ik denk dat we dat meestal wel door hebben en dat we daar ook rekening mee houden. Die stafjes worden nog kritischer bekeken en vaak overleggen we daar ook over. Het is alleen natuurlijk niet zo dat degene die door dezelfde gestaft wordt altijd onschuldig is.

Als laatste op dit moment, de meeste bannen worden in overleg gedaan. En als dat niet is gebeurd en we zijn het niet eens met elkaar naderhand, gaan we alsnog in overleg. Je wil niet weten hoeveel tekst er in onze appgroep staat. :P
Wat een fijne en duidelijke post, dank.
Een terugkerende ergernis lijkt het beantwoorden van mails/berichten. Het lijkt alsof sinds jaar en dag in vrijwel elke discussie met mods wordt gemeld dat mails/vragen niet beantwoord worden.

Of het feitelijk ook zo is kan ik natuurlijk niet overzien, maar zo komt het wel op mij over. En aangezien dit consequent terug blijft komen en ik van verschillende kanten opmerkingen zie in de trant van : mail je vragen aan bermudadriehoek@viva.nl, lijkt dit een structureel probleem wat in elk geval structureel negatief in beeld komt bij forummers.

Blijkbaar is de wil (die er ongetwijfeld is) om wel mails/vragen te beantwoorden veruit ontoereikend om dit om te draaien. Hoe komt dat? Wat gaat er mis? Waar gaat het mis? En wat zou je daar aan kunnen doen buiten 'goede wil' wat het blijkbaar op zichzelf niet voor elkaar krijgt? Moet je bijvoorbeeld te veel lezen (aan stafjes) en sneeuwt de mail daarom onder? Is het onderling niet duidelijk wie de mail beantwoordt? Zijn er te veel verschillende kanalen om met forummers te communiceren? Werkt de mail technisch enorm slecht?
Ik denk dat de onbeantwoorde mails, vooral zeur en zeik mails zijn over dingen die toch al duidelijk zijn maar waar forummers desondanks hun gal over willen spugen. Daarom zou ik nooit werk willen als klantenservice. Mensen kunnen eindeloos zeuren en in herhaling blijven vallen of in discussie gaan, hopend op een ander antwoord.
Ik zou die mails ook links laten liggen maar goed ik ben geen mod.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als nou iemand al tig bannen heeft gehad voor racisme trek dan in vredesnaam maar een permante topic/ pijler bankaart, hoe idioot ik die eigenlijk ook vind.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
ModeratorViva schreef:
17-04-2021 15:28
Die hebben we wel eens uitgedeeld :proud:
Niet vaak genoeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
16-04-2021 17:04


En ik blijf het hartgrondig fout vinden dat Meds een topicban op valse gronden kreeg. Zwangere kletsgroepjes mogen niet vol zitten en topics vol zielsverwanten mogen de discussie van buitenstaanders wel negeren, maar niet weren. Één keer was zoiets terecht, toen iemand op een rouwtopic bleef posten over aanstellers. Dat was kwetsend in plaats van offtopic. Meds had hele gesprekken en er werd veel op haar ingegaan en met haar gediscussieerd, maar aan mooi en gezellig verpakken deed ze niet. Ik weet dat we het hierover niet eens gaan worden, maar ik blijf het forumverpesten vinden. En ik snap dat Meds hierom vertrok.
Eens
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
LilyOfTheVally schreef:
18-04-2021 10:52
Ik denk dat de onbeantwoorde mails, vooral zeur en zeik mails zijn over dingen die toch al duidelijk zijn maar waar forummers desondanks hun gal over willen spugen.

Dat denk ik ook. Ik zou daar als mod een standaardantwoord voor klaar zetten: Dank voor je reactie, we gaan niet in op individuele gevallen, voor meer info verwijs ik je naar de huisregels, met vriendelijke groet etc.
Perlala_Gadeon schreef:
18-04-2021 11:15
Dat denk ik ook. Ik zou daar als mod een standaardantwoord voor klaar zetten: Dank voor je reactie, we gaan niet in op individuele gevallen, voor meer info verwijs ik je naar de huisregels, met vriendelijke groet etc.
Haha denk je dat ze daar genoegen mee nemen. In dit soort topics zie je ze ook veelvuldig voorkomen. Ze krijgen antwoord maar ze vragen hetzelfde op een andere manier geformuleerd en zo kun je eindeloos in discussie blijven.
Ook hele lappen tekst met allerlei analyses :nut:
LilyOfTheVally schreef:
18-04-2021 11:24
Haha denk je dat ze daar genoegen mee nemen. In dit soort topics zie je ze ook veelvuldig voorkomen. Ze krijgen antwoord maar ze vragen hetzelfde op een andere manier geformuleerd en zo kun je eindeloos in discussie blijven.
Ook hele lappen tekst met allerlei analyses :nut:

Dat is zo. Ik vind trouwens dat die mensen op zich wel een antwoord verdienen, maar als die mails de hoofdtaak (modereren) verdringen, moeten er keuzes worden gemaakt. Beetje zoals met de stafjes. Handig systeem op zich, maar als het wordt misbruikt door enkelen heb je er veel werk aan voor een enkeling, terwijl er op het forum ondertussen van alles gebeurt dat onopgemerkt blijft.
Perlala_Gadeon schreef:
18-04-2021 11:30
Dat is zo. Ik vind trouwens dat die mensen op zich wel een antwoord verdienen, maar als die mails de hoofdtaak (modereren) verdringen, moeten er keuzes worden gemaakt. Beetje zoals met de stafjes. Handig systeem op zich, maar als het wordt misbruikt door enkelen heb je er veel werk aan voor een enkeling, terwijl er op het forum ondertussen van alles gebeurt dat onopgemerkt blijft.
Klopt. Daarom vind ik de stelling dat er een “probleem” zou zijn met het beantwoorden van mails kort door de bocht.
Bij sommige forummers denk ik dat het geen vragen zijn maar meer een discussie die ze graag willen voeren en ik snap dat een moderator op gegeven moment ophoudt met antwoorden.
Of een mail van RB met de vraag wat er nou zo racistisch is aan haar posts enz. Nee, daar zou ik geen zin in hebben. Maar ben het met je eens dat die ook beantwoord moet worden. In ieder geval de eerste keer met de mededeling dat er geen reacties meer zullen volgen op soortgelijke mails. En dan nog kunnen er forummers zijn die zweren dat hun mails onbeantwoord blijven maar het context erachter ken je niet.
Kortom: het is lastig.
Dat is dan op basis van de aannames die jij persoonlijk doet over de inhoud van die mails. Je serveert ze op basis van jouw eigen normen en waarden bij voorbaat af. En ik vraag me af of jij zelf zo makkelijk afgeserveerd zou willen worden.

Ik denk dat vooral kutbedrijven met een slechte service het best fijn vinden dat er toch nog best wat mensen zijn die het prima vinden als ze geen reactie of een standaard-afserveer-reactie krijgen op hun klachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe het voorheen met de mailbox werkte weet ik natuurlijk niet en waarom mails niet beantwoord werden ook niet. Hoe het nu is kan ik wel beantwoorden.

We hebben een tijdje gedoe gehad met onze mailbox waardoor we door een storing er niet in konden, hierdoor zijn er natuurlijk een hoop mailtjes niet tijdig beantwoord. En omdat het allemaal zo lang duurde hebben we daarom ook een nieuwe mailbox geopend zodat er wel gemaild kon worden.

Wat af en toe gebeurt is dat er een mailtje dat nog niet (volledig) afgehandeld is in het archief terecht komt. Of dat er gedacht wordt dat collega hem afgehandeld heeft omdat het mailtje op gelezen staat. Gelukkig komt dat niet vaak meer voor. En kunnen we de mail dan alsnog beantwoorden als we hierop gewezen worden. En af en toe kunnen wij een mail niet (terug)vinden, wat daar de reden dan van is blijft gissen. Niet goed verzonden? Probleem in de server? In de spam beland en niet door ons gezien? Wie zal het zeggen.

Bewust negeren van mailtjes doen wij niet.

Het blijft toch mensenwerk en soms ontstaan er slordigheden of worden er fouten gemaakt. :)

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-04-2021 17:43
Reden: al beantwoord
99.72% gewijzigd
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Als je het relateert aan de storing dan heb je het over een wel heel recente situatie. Dat mails niet beantwoord worden is al jaren een terugkerend thema en je gaf aan dat de mods niet recent gewisseld zijn. Dan moet het je toch ook bekend zijn voor de storing?

Vrijwel elke vraag (over een forummergerelateerd situatie) aan een mod begint volgens mij sinds jaar en dag met : ik heb een mail gestuurd maar geen antwoord gekregen.

Maar eigenlijk zeg je; er is, behalve die technische storing, geen structureel probleem maar er zijn alleen begrijpelijke/menselijke incidenten. En daar hoef je dus ook niks structureels aan te doen/van te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Shifty- schreef:
18-04-2021 20:38
Als je het relateert aan de storing dan heb je het over een wel heel recente situatie. Dat mails niet beantwoord worden is al jaren een terugkerend thema en je gaf aan dat de mods niet recent gewisseld zijn. Dan moet het je toch ook bekend zijn voor de storing?

Vrijwel elke vraag (over een forummergerelateerd situatie) aan een mod begint volgens mij sinds jaar en dag met : ik heb een mail gestuurd maar geen antwoord gekregen.

Maar eigenlijk zeg je; er is, behalve die technische storing, geen structureel probleem maar er zijn alleen begrijpelijke/menselijke incidenten. En daar hoef je dus ook niks structureels aan te doen/van te vinden.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat er geen wissel is geweest, maar wij zijn er pas sinds afgelopen zomer en zijn daar dacht ik best duidelijk over geweest. Het is niet echt eerlijk om ons verantwoordelijk te gaan houden voor eventuele fouten van voorgangers. Ik vind het ook een rare stelling dat je aangeeft dat vrijwel alle reacties beginnen met 'ik heb gemaild maar', ik zie dat niet zo heel vaak gebeuren.

En zoals ik al zei, ik kan je dus alleen vertellen hoe het tegenwoordig gaat. Helaas hebben we een langdurig probleem met de mailbox gehad en die is voor mij zelfs pas afgelopen week opgelost, gelukkig hadden collega’s al eerder toegang. Dit speelde de afgelopen maanden. Daarvoor zijn er weleens wat miscommunicatie momenten geweest zoals denken dat collega het al afgehandeld heeft of dat er per ongeluk een mail verplaatst is, dat het in een spambox terecht komt (dat doet de mailbox zelf) . Daar hebben we het dan over en bespreken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

En in sommige gevallen is het ons niet duidelijk waar een mailtje gebleven is. Wij gooien namelijk niet zomaar een mail weg, dus ik denk dat er dan iets mis is gegaan met verzenden of het aan de server ligt.

Ik ga ervanuit dat het nu duidelijk voor je is.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn er pas vanaf de zomer?
:woa:

Dat was toch deel van het Grote Geheim, net zoals jullie aantal.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven