Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Momo schreef:
21-04-2021 11:19
@Tuingravin, haha ja het is echt een enorme woekerplant! Ik heb hier een gele versie staan, stond er al toen we dit huis kochten, weer terug in de volle grond gedaan en het begint steeds meer door de bak te lopen... Gelukkig zijn ze erg lekker. Ik heb ook Japanse wijnbes staan, ook een aanrader! Daar kan je net als met de frambozen uitgebloeide takken meteen tot de grond wegsnoeien, scheelt enorm. Wat een goed idee van die aardbeien in wasmanden trouwens, nooit zo over nagedacht. Had het hier al opgegeven met de aardbeien omdat de slakken/vogels ze continue opeten. Misschien maar even over nadenken voor volgend jaar. Is er een bepaald ras wat het goed doet in zo'n opstelling, of kan je elke soort pakken?

@Alecta, prachtige tuin!!! Ik had vorig jaar twee keer een hoornaar in mijn schuur zitten, dacht wat is dat gebrom. Natuurlijk was ik alleen thuis :'( Maar deur open en met een bezem voorzichtig richting de deur begeleid. Brr. Wat voor fruitbomen ga je planten?
Er komen 2 pruimenbomen en een kers bij. Jongste zoon miste de kersenboom uit ons oude huis te erg. Maar toen ging ik even snel boodschappen doen en nu heb ik ook nog een appel-en een perenboom bij de Aldi gekocht. En nog wat Oostenrijkse geraniums en 2 trays petunia's. En nog twee boodschappentassen met eten. En ik was op fiets ;-D.

Note to self: geen fruitbomen kopen als je op de fiets bent.

Nu mag ik even geen geld aan de tuin meer uitgeven. Ik heb nog een waardebon van 50 euro voor het tuincentrum (oh, wat erg :) ). Daar ga ik van het najaar vaste planten van kopen. Ik mag van mijzelf alleen nog maar inheemse planten kopen en die zijn best lastig te vinden soms bij Intratuin en consorten.

Groentuintje, mooie foto's. Wat gaat het hard in jouw tuin. Bij Tuingravin was de sering ook al zover. Ik loop altijd wat achter. Mijn moeder woont tegen de Randstad aan en als bij haar de narcissen al lang en breed uitgebloeid zijn, staan ze hier nog in knop.

Projecten voor volgend jaar in de tuin: vervangen pergola kiwi (kiwi groeit te hard 's zomers en ik ben te lui om een ladder te pakken en bij te snoeien) en een (kleine) vijver.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
21-04-2021 11:22
Aaaah! Nu weet ik het ook weer @Momo :hihi: . Je naam van nu doet mij denken aan die obsessie van mijn oudste ( enge plaatjes googelen met Momo erin :proud:
Haha! Mijn nick is nu gebaseerd op de lemur uit Avatar: The Last Airbender. Dat was ver voor de horror Momo. ;-D En jij hebt ook al zulke mooie foto's, altijd fijn om alles te zien openen.

@Alecta, Leuke combo. En zo herkenbaar op de fiets whaha. Ik bestel tegenwoordig maar online, dan hoef ik veel minder te sjouwen. Leuk dat je voor inheemse planten wilt gaan, ik kijk altijd op de site van Vivara wat inheems is en bestel dan ergens anders de planten (hun manier van verpakken/bezorging van planten is nogal waardeloos, al meerdere keren beschimmelde planten gekregen die vervolgens het loodje leggen.)

Nou ik heb mijn nieuwe vijver gefikst, ik hoop dat het gaat aanslaan. Kon merken dat de planten niet blij waren met een dag extra in de koeling (had speciaal transport geselecteerd) en een mossel drijft nu nog rond ipv meteen naar de bodem te zakken. @(
Tip voor inheemse planten:
https://www.deheliant.nl/

Onderdeel van https://www.cruydthoeck.nl/, maar op de hoofdwebsite verkopen ze voornamelijk inheemse zaden. Daar heb ik 'Nectar onder het maaimes' besteld en in het gras gezaaid :)

Van de site:
Kwekerij De Heliant heeft een missie:
Meer wilde planten in tuinen en parken voor meer bijen & vlinders. Op natuurvriendelijke wijze kweken wij inheemse wilde planten voor de
toepassing in natuurrijke tuinen, parken en voor het ecologisch groenbeheer in dorpen en steden.

Uiteraard werken wij samen met de natuur. Dus geen kunstmest en geen chemische bestrijdingsmiddelen. Wij zijn niet biologisch gecertificeerd, maar zo werken wij zeker wel. Met natuurlijke compost, verbetering van het bodemleven en ruimte voor vogels, vlinders en wilde bijen!
Ik :heart: Avatar the last Airbender. Ik hoop dat netflix de live-action goed gaat uitvoeren, want de film was een fiasco.

Hier staan eindelijk de eerste tulpen in bloei. In de borders lopen de voorjaarsbollen nog steeds wat achter, al lijkt de Narcis (Thalia) nu bijna open te gaan
En dat terwijl de vaste planten net wat voor lijken te lopen :)

De miniperenboom staat in bloei met welgeteld 3 bloempies, de kers staat vol in de knop. De appel en perzik zijn groen maar nog geen bloesems te zien. en volgens mij is de pruim dood want daar lijkt niks te gebeuren Vorig jaar als setje gekocht voor vijftien euro ofzo, ben toch best onder te indruk ervan :)

Rotdag gisteren, rotdag vandaag, dus ik dwaal een beetje door de tuin om daar rust te vinden.

O ja, en ik heb kikkerbeetknopen voor in de vijver binnen gekregen, en de waterranonkel staat ook in bloei :)
GLF :hug:

Mooie foto's Alecta en GT!
Alecta, wat is jouw Pieris al ver met zijn rode uitlopers. Begint hier nu pas net een klein beetje te komen.
GT, jouw roos ook al zo goed uitgelopen. Dat wordt weer genieten als die straks volop in bloei staat.

Momo, ik heb juist hele goede ervaringen met de planten en de verpakking van Vivara :O
Heel bijzonder hoe dat zo kan verschillen zeg.

Mijn nieuwe gazonnetje ligt er prima bij, nog geen tijd gehad om foto's te maken en moet zo ook weer weg.
Later dus :)
I'm sorry, I was thinking about cats again.
@momo, :mrgreen: nou snap ik je keuze voor je naam ;)

@Alecta, ja het is een warme kleine besloten tuin :biggrin:

@CC bedankt voor je compliment :)
Voor iedereen een groene tuin
@GLF, ja ik hoop het ook. Welke film bedoel je? Er bestaat geen film in Ba Sing Se. :rofl: Ik heb hetzelfde met rotdagen momenteel en kan ook veel rust vinden in de tuin. Hopelijk gaat het snel beter. :there:

CC, wat gek! Misschien omdat ze veel langer onderweg zijn hierheen? :rolling:

Had nog bij een (voor mij) nieuwe plantenzaak besteld, ze hadden hele mooie variaties van planten die ik graag wilde. Benieuwd wanneer die komen. Ohja en er moet nog een wilde inheemse bloemenmix komen. Misschien dat ik nog wat guerilla gardening ga doen in de buurt.

Heeft een van jullie trouwens ervaring met een druppelslang systeem? Ik zit te denken om er twee aan te leggen in de voortuin, ik zit met kleigrond en een flinke sloper naar beneden waardoor het water snel wegspoelt als ik met de hand water geef. Ben al genoeg planten kwijt geraakt op die manier en ben het zat haha.
momo wijzigde dit bericht op 21-04-2021 16:15
Reden: Nog meer te ouwehoeren
33.49% gewijzigd
Calamitycat schreef:
21-04-2021 13:50
GLF :hug:

Mooie foto's Alecta en GT!
Alecta, wat is jouw Pieris al ver met zijn rode uitlopers. Begint hier nu pas net een klein beetje te komen.
GT, jouw roos ook al zo goed uitgelopen. Dat wordt weer genieten als die straks volop in bloei staat.

Momo, ik heb juist hele goede ervaringen met de planten en de verpakking van Vivara :O
Heel bijzonder hoe dat zo kan verschillen zeg.

Mijn nieuwe gazonnetje ligt er prima bij, nog geen tijd gehad om foto's te maken en moet zo ook weer weg.
Later dus :)
Pieris is hier altijd heel vroeg (is alweer bijna over de bloei heen). En dat terwijl hij op het Noorden staat.

Bij Vivara heb ik geen ervaring, Heliant heb ik weleens bij besteld.
Morgen ga ik mijn fruitbomen ophalen (deze keer niet op de fiets :) ). Ik weet wat ik dit weekeinde te doen heb.

Greenladyfern, ik hoop dat je dag toch nog een beetje fijn eindigt.

Calamitycat, wat goed dat je weer zoveel uren werkt. Voel je je ook beter?

Mevrouwjack, hoe is het met jou?
Gewoon even een mooi plaatje.
Afbeelding
Akebia :love:
Er is een pakket naar je onderweg Duet, hopelijk krijg je die morgen binnen en zijn alle stekjes nog in goede staat.
Duet, mooie foto

Mono, nu ben ik nieuwsgierig bij welke "nieuwe" winkel jij plantjes besteld hebt.

Man heeft achter tussen schuur en huis een hek gemaakt, zodat onze hond eindelijk naar buiten kan.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Dank je wel Alecta :) Ik heb (in ieder geval volgens de arbeidsdeskundige :sarcastic: ) wel lang gedaan hoor over de opbouw. Het heeft bijna een jaar geduurd maar nu zit ik dan weer eindelijk bijna op mijn volledige 32 uur (op 4 uur na). Gelukkig nog wel vanuit huis, dat scheelt me een hoop reistijd. Het gaat wel beter al ben ik bij vlagen dan ook nog snel vermoeid. Geen idee of dat blijvend is, dat hoop ik niet. Want dan wordt het in de toekomst wel een zware dobber vrees ik met mijn werkuren en reistijd.
Duet, prachtige plant!

mama-inge, ik heb bij https://www.kwaliteitsplanten.nl/ besteld. https://www.tuinplantenwinkel.nl/ is tot nog toe wel favoriet hoor, alles van hun slaat altijd goed aan (bij mij dan haha) en ze hebben eigen bezorgservice dus je zit niet met half verlepte planten die de postbodes hebben rondgegooid. :D
Hier komt morgen tuinplantenwinkel met een ENORME lading planten :cheer2:
En bedankt Momo. Nu zit ik weer webshops te bekijken. En ik mag van mijzelf niets meer bestellen en mijn tuin is ook vol en ik moet dit weekeinde 5 fruitbomen platen @( .
Calamitycat schreef:
21-04-2021 18:47
Hier komt morgen tuinplantenwinkel met een ENORME lading planten :cheer2:
Goed bezig :cheer2:

Ik heb voorlopig genoeg planten gekocht, al kan er altijd wel eentje bij :clown: mocht ik nog leuke planten tegenkomen :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Sorry dames :flag: :D Iemand moet toch het goede werk doen van meer & meer groen?!

Als jullie nog mijn vreselijk hoge conifeer herinneren...Hij bestaat nog steeds en ik heb er nog iets meer vreselijks ondergezet namelijk vuurdoorn. Die plant doet het zo goed hier en het duurt me te lang voordat de conifeer weer een beetje dicht is gegroeid na alle zooi die ik heb weggehaald. Die had ik ook bij tuinplantenwinkel vandaan. Geloof iets van 35 in een keer ofzo? Anyway, die zijn allemaal aangeslagen behalve 2 die de katten eruit hebben gesjeesd. Was even bang dat ze de winter niet waren doorgekomen maar ik zie steeds meer groen omhoog piepen.

Ik kijk vooral enorm uit naar de brunnera die ik bij Kwaliteitsplanten heb besteld. Ze hebben zulke mooie variaties daar. :flirting:
Voortaan mag in de OP van dit topic wel een waarschuwing staan. LET OP: Dit topic kan koopziekte, tijd- en ruimtegebrek veroorzaken.
Ik vind hier dingen van.
:rofl: Het is zo waar. In de herfst/winter heb ik weer een kamerplanten gekte, en nu de tuin weer begint gaat alle aandacht daarheen. Maar goed dat ik vooral cactussen binnen heb staan.
En:
Dit topic is minder geschikt voor mensen met een latente kippen/katten/knijnenwens.
Ik vind hier dingen van.
:hihi:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit allemaal :$

En bij Vivara nog rode beemdkroon, klokjesbloem, gaura, duifkruid, roze zonnehoed, witte zonnehoed, bergamot, muurbloem, blauwbaard, lampepoetser en andoorn :whistle: :facepalm:
Sabeltandcavia schreef:
21-04-2021 19:16
En:
Dit topic is minder geschikt voor mensen met een latente kippen/katten/knijnenwens.
Nou ja, gelukkig dat ik die konijnen dan al rond heb huppelen ;-D.
Sabeltandcavia schreef:
21-04-2021 19:15
Voortaan mag in de OP van dit topic wel een waarschuwing staan. LET OP: Dit topic kan koopziekte, tijd- en ruimtegebrek veroorzaken.
:HA:

*Scrolt door tuin webshops*
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven