Gesprek- Hoe gaat de huizenmarkt zich ontwikkelen?

13-03-2021 17:00 472 berichten
:hello:
Mijn vriend gaat in zijn eentje een huis kopen, waar ik erbij kom wonen. Huizenmarkt is een dagelijks onderwerp hier. Los daarvan is wonen, huren en kopen iets wat mijn interesse heeft zodra ik afgestudeerd was en een baan kreeg. Het is een dankbaar onderwerp in alle sociale kringen. Het is vrij 'logisch' om op den duur een huis te kopen. Of groter te gaan wonen vanwege wensen, kinderen die er zijn/komen etc. Als je wat ouder bent ga je wellicht kleiner wonen. Er wordt veel samengewoond, veel relatiebreuken. Oftewel huis is een hot topic.

Iets wat al jarenlang speelt is het huizentekort (belangrijk thema met aankomende verkiezingen, maar bijna elke verkiezing wel), de dalende en stijgende huizenmarkt. Met name in de steden/randstad is het oververhit. Je kan soms niet eens meer een bezichtiging krijgen als je diezelfde dag nog belt. Huizen worden steeds duurder en duurder. Behalve met de laatste crisis van 2008 tot 2013. Relatief kort, 5 jaar. Als je bedenkt dat het daarna alleen duurder en duurder is geworden. In een artikel van Rtl nieuws van 2020 werd gezegd dat huizen gemiddeld 5-6% stegen met uitschieters van 10% per jaar.

Ik vraag mij af wat er gaat gebeuren de komende jaren huizenmarkt, de prijzen en de samenleving. Ik woon in een grote stad en hier ben je beperkt met wat je met 1 modaal salaris kopen. Niet zonder een gift van ouders, eigen geld. Een studio moet lukken, leuke, kleine (klus)woning of in minder aantrekkelijk deel van de stad. Samen met je partner (die ook een redelijk modaal salaris heeft) kopen geeft een betere kans.

Ik denk dat we niet meer in zo'n crisis terecht komen als in 2008. We hebben daarvan geleerd. Maar ja, wat is de verwachting voor de komende jaren? Als de huizen steeds duurder en duurder worden. Het is haast wel wat de gek ervoor geeft. In het filmpje (2018) staat dat een derde van de huizen boven de vraagprijs weg gaat. Ben benieuwd waar die tweederdere van die huizen staan. Aangezien de huizenmarkt steeds gekker wordt, is de inschatting van mij dat er nu nog meer huizen weg gaan boven de vraagprijs en de hoogte van de bedragen waarmee overboden wordt nóg hoger liggen. Een huis wat eerst 250.000 kostte, gaat over 5 jaar voor 319.000 weg (stijging van 5%). Starten komen nu al nauwelijks aan een huis. Op een gegeven moment kan het niet anders dat het stabiliseert of dat het weer instort?

Ik maak mij zorgen hoe de huizenmarkt zich nog gaat ontwikkelen. Ben benieuwd wat jullie gedachtes over zijn :)

https://www.nu.nl/geldzaken/6114216/nat ... elden.html

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... boelhouwer
Check het filmpje ook
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
24-04-2021 13:19
Kijk, dat is het mooie. Je vermoedt het. Dat is een gok. En daar handel je na. Daar is niks mee natuurlijk. Zo werkt het leven. Hetgeen waar ik dan vaak een probleem mee heb, is dat als mensen domme beslissingen nemen, het aan alles en iedereen ligt, behalve aan hen zelf. Dus als straks de boel in elkaar ploft en ze met een dikke schuld zitten, dan hadden ze dat natuurlijk nooit kunnen zien aankomen.

De discussie ging niet over het hebben van een huis of een baar goud, maar wat de huizenprijzen gaan doen. Ik woon in een sociale huurwoning en ik heb goud. Ik hoef geen woning te bezitten, ik wil geen schulden hebben, dat maakt me afhankelijk van de schuldgever, en daar houd ik niet van. En als ik Euro's aanhoud dan ben ik afhankelijk van de ECB of zij er voor kiezen, om de hoeveelheid te verwateren. daar heb ik dus ook geen zin in. Dus goud, want daar is niks aan te verwateren. Dat is mijn belangrijkste drijfveer.
Je huurt sociaal dus ben je afhankelijk van de overheid/gemeente die de prijs laag voor jou houdt. Dat is sowieso niet te vergelijke met een reguliere huur of koopwoning.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
24-04-2021 13:01
Dat zeg ik. Prijs. Omdat het aanbod kunstmatig verminderd wordt.

Als ik 10 postzegels van een euro en dan zijn de enige 10 op de wereld en er zijn 10 bieders die bereid zijn ieder 100.000 voor een postzegel te betalen dan kan ik of dat doen en een miljoen binnen te harken, maar ik kan er ook 9 verscheuren en dan kijken of een van die 10 bieders bereid is om meer dan een miljoen. Dat is een gok. Maar dat wil niet zeggen de waarde van die postzegel meer is geworden.
De waarde is gewoon wat mensen ergens voor willen betalen, vraag en aanbod. Een zeldzame gewilde postzegen van 30 cent is geen 30 cent waard. Netflix heeft een serie explained over diamanten, die zijn als product eigenlijk ook niet heel bijzonder en toch is de prijs hoog.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
23-04-2021 19:34
Edelmetalen zijn ook niets waard, anders dan de waarde die mensen eraan geven. Vraag en aanbod, net als bij de huizen in Nederland. En aangezien de schaarste op beide markten groot is, stijgen de prijzen op beide markten.

Maar bij huizen vind je dat nergens op slaan. Dat mag, in principe slaat het ook nergens op, maar jouw beleggingen in edelmetalen kunnen morgen ook waardeloos worden als er een enorme crisis uitbreekt en de vraag naar metalen instort.
Edelmetalen hebben wel degelijk waarde, net als een huis en dat is ultimo, de menselijke arbeid die erin gestopt is. Een geproduceerde ounce goud heeft dan een waarde en die stijgt daarna niet meer.

En hoe kom jij erbij dat ik vindt dat de stijging van de prijs van edelmetalen wel ergens op slaat? Lees je wel goed? Ik heb al eerder gezegd dat een prijs objectief is. De prijs van iets slaat dus altijd wel degelijk ergens op. Ook van een huis. Ik zeg alleen dat de prijs van iets gelijk stellen aan een waarde niet echt heel erg slim is. Daarom refereerde ik aan hardcore pawn. Je wordt vaak teleurgesteld.

Maar er is een ding wat een verschil maakt tussen een huis en goud. Beide kunnen niet stijgen in waarde, maar goud kan nooit dalen in waarde, en huis zal altijd dalen in waarde. Waarom niet? Omdat goud edel is, nog edeler dan zilver (dat wordt zwart) en het niet degradeert.

Goud wat na 300 jaar in scheepswrakken ziet er nog exact hetzelfde uit als toen het 300 jaar geleden op de bodem van de zee belandde. De elementen hebben daar geen enkele invloed op. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met een nieuwbouwhuis wat je 300 jaar laat staan zonder enig onderhoud.

Daarom is goud al 5000 jaar geld. Daarom ligt dat bij de centrale banken, zwaar beveiligd, in een kluis. Omdat het het enige in de wereld is dat voldoet aan alle voorwaarden van geld en dus echt waarde heeft en vnl! houdt.

En de centrale banken weten dat. Daarom zijn goud en zilver ook de meest gemanipuleerde asset ter wereld. Omdat de stijging ervan een directe bedreiging is van hun fiat monopolie. Erdogan wil niet voor niets dat de Turken hun goud verkopen voor Lira's die met 20% per jaar inflateert.

En het mooiste is. De prijs van edelmetalen wordt bepaald door de papieren prijs op de Comex. Die kunnen letterlijk miljoenen ounces aan papieren zilver en goud op de markt dumpen. Het houdt de prijs kunstmatig laag. Zo lang er geen levering geëist wordt, kan dat doorgaan.
Maar aangezien er voor iedere ounce fysiek goud al tussen de 100 en 200 ounce aan papier goud is gecreëerd, dan kun je je voorstellen wat er met de fysieke prijs gebeurt als ze het goud echt moeten gaan leveren. En met zilver ligt die verhouding nog veel hoger.

De wereld ligt vol met kansen, maar de meeste mensen zien ze nog als ze er overheen struikelen. In mijn beleving is dit de kans in a life time. Dus ik blijf kopen.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
24-04-2021 13:41
Ik begrijp je/dit wel.
Zo pakken wij het nu ook aan. We wonen goedkoop, is huur.
Sparen heel veel en wachten tot de huizen beraalbaar worden.
Ik hoop dat het nog een jaar of 4/5 zeker duurt.
Dan kunnen we voor een groot deel ons huis cash betalen.
Tot die tijd kijken we het aan en heb ik ook niet het gevoel geld weg te gooien met huur.
Ik zeg: slim! In een tijdperk van instant gratification, kan geduld heel veel opleveren. Zeker als je een visie hebt. En je hebt een dak boven je hoofd, dus qua dak boven je hoofd kost het niets.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
24-04-2021 13:49
Je huurt sociaal dus ben je afhankelijk van de overheid/gemeente die de prijs laag voor jou houdt. Dat is sowieso niet te vergelijke met een reguliere huur of koopwoning.
Waarom niet? Jij bent als particulier ook afhankelijk dat je huurbaas je huur laag houdt en je bent als wooneigenaar ook afhankelijk dat de ECB je rente laag houdt en de gemeentelijke overheid je woonlasten laag.

Ik heb ooit de keuze gemaakt dat waar ik woon voldoende voor me is en ik liever vrijheid heb, itt velen die hier wel zijn vertrokken, omdat ze een huis gekocht hadden. Ik wist toen al dat de huren nooit sneller zouden stijgen dan in de particuliere sector. Daar pluk ik de vruchten van.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
24-04-2021 13:51
De waarde is gewoon wat mensen ergens voor willen betalen, vraag en aanbod. Een zeldzame gewilde postzegen van 30 cent is geen 30 cent waard. Netflix heeft een serie explained over diamanten, die zijn als product eigenlijk ook niet heel bijzonder en toch is de prijs hoog.
Ja dat is allemaal prima, maar je gebruikt constant prijs en waarde door elkaar, alsof dat dezelfde begrippen zijn. Als dat zo was dan hadden we maar een begrip hoeven te hebben en was deze discussie er niet geweest.

Een postzegel van 30 cent, waar er een van in de wereld is, is nog geen dubbeltje waard. Dat is de kostprijs. Het drukken van een biljet van 100 dollar kost 10 dollarcent. Dat is de waarde van het biljet. Niet het getal wat er op gedrukt wordt.

Ik wil die postzegel van 30 cent kopen voor een miljoen, maar alleen als ik weet dat er een gek is die er 1,1 miljoen aan mij voor wil betalen, want ik weet dat het geen enkele waarde heeft. Als ik dat ding doorscheur dan gaat er voor 10 cent waarde verloren. De rest js alleen maar gebakken lucht, papier voor papier.
Ik denk dat het verstandig is na te denken over de toekomst en niet alleen op het bestcase scenario te hopen, andere uiterste vind ik om je leven bewust heel erg te beperken omdat je inzet op een uniek scenario dat zich ooit wellicht zal voltrekken. Doe vooral wat je fijn vindt, maar ik leef liever in het nu dan dat ik mijn keuzes volledig baseer op een ongewisse toekomst. Die blijft toch wel ongewis. Komt tijd, komt raad.
Alle reacties Link kopieren
Myra22 schreef:
24-04-2021 14:27
Ik denk dat het verstandig is na te denken over de toekomst en niet alleen op het bestcase scenario te hopen, andere uiterste vind ik om je leven bewust heel erg te beperken omdat je inzet op een uniek scenario dat zich ooit wellicht zal voltrekken. Doe vooral wat je fijn vindt, maar ik leef liever in het nu dan dat ik mijn keuzes volledig baseer op een ongewisse toekomst. Die blijft toch wel ongewis. Komt tijd, komt raad.
Ik ben iemand die vnl in het nu leeft. Mijn ervaring daarin is dat het voordeel ervan is dat je niet veel waarde hecht aan materiële zaken.
Dan houd ik veel geld over en die zet ik nu liever in iets om, waardoor ik het idee heb dat ik in de toekomst ook in het nu kan leven. Want als iets dat verstoort dan zijn het wel zorgen. En het is een kleine moeite om te doen.

Maar ik ga nu barbecueën en dan komt er een goed kwaliteit stuk vlees op te liggen, daar hecht ik dan wel veel waarde aan.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
24-04-2021 13:58
Ik zeg: slim! In een tijdperk van instant gratification, kan geduld heel veel opleveren. Zeker als je een visie hebt. En je hebt een dak boven je hoofd, dus qua dak boven je hoofd kost het niets.
maar als je zoveel goud bezit, ben je dan niet te rijk voor sociale huur?

of maakt dat totaal niet uit?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
24-04-2021 16:51
maar als je zoveel goud bezit, ben je dan niet te rijk voor sociale huur?

of maakt dat totaal niet uit?
Vermogen maakt niet uit voor sociale huur, alleen inkomen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-04-2021 16:52
Vermogen maakt niet uit voor sociale huur, alleen inkomen.
ah oke, bedankt.

klopt natuurlijk ergens ook niet.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
24-04-2021 16:55
ah oke, bedankt.

klopt natuurlijk ergens ook niet.
Is ook krom. Theoretisch gezien zou je je afbetaalde huis kunnen verkopen, stoppen met werken en dan je vermogen opeten in een gesubsidieerde woning.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-04-2021 16:57
Is ook krom. Theoretisch gezien zou je je afbetaalde huis kunnen verkopen, stoppen met werken en dan je vermogen opeten in een gesubsidieerde woning.
ja, dat idd.
heel krom.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
24-04-2021 14:03
Waarom niet? Jij bent als particulier ook afhankelijk dat je huurbaas je huur laag houdt en je bent als wooneigenaar ook afhankelijk dat de ECB je rente laag houdt en de gemeentelijke overheid je woonlasten laag.

Ik heb ooit de keuze gemaakt dat waar ik woon voldoende voor me is en ik liever vrijheid heb, itt velen die hier wel zijn vertrokken, omdat ze een huis gekocht hadden. Ik wist toen al dat de huren nooit sneller zouden stijgen dan in de particuliere sector. Daar pluk ik de vruchten van.
Wel een beetje jammer dat de samenleving zo meebetaalt aan jouw goudverzameling. Als je de mogelijkheid hebt om vermogen op te bouwen dan mag je wat mij betreft ook de marktwaarde van de huurwoning gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
24-04-2021 13:41
Ik begrijp je/dit wel.
Zo pakken wij het nu ook aan. We wonen goedkoop, is huur.
Sparen heel veel en wachten tot de huizen beraalbaar worden.
Ik hoop dat het nog een jaar of 4/5 zeker duurt.

Dan kunnen we voor een groot deel ons huis cash betalen.
Tot die tijd kijken we het aan en heb ik ook niet het gevoel geld weg te gooien met huur.
Dit doen nu heel veel mensen. Dus jij denkt dat de huizenprijzen op termijn gaan dalen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
22-04-2021 22:53
Met betrekking tot de huizenprijzen? Ik had in 2008 al verwacht dat de huizenprijzen met 80% zouden dalen. Ze waren ook aardig op weg, totdat de centrale banken het bloeden stopten, door de rentes te verlagen. Sterker nog nu zijn ze nog hoger dan destijds.

Maar dat trucje werkt een keer. De rentes staan nu al op bijna 0. De versnelling van de huizenprijzen nu is niet zozeer het gevolg van vraag en aanbod, maar meer, omdat degene die (kunnen) bieden, meer kunnen bieden door de verruiming van de leenvoorwaarden. De versnelling werkt ook nog eens psychologisch, want mensen krijgen het idee dat als ze nu niet scoren ze nooit gaan scoren en dan krijg je die prijzen die ruim boven de vraagprijs uitkomen.

Ergens gaat dat natuurlijk een keer stoppen. Dat zal zeer waarschijnlijk gepaard gaan met een economische en financiële crisis. En als dat gebeurt dan storten de prijzen alsnog in elkaar. Maar ik denk nog dieper en de gevolgen zijn vele malen groter. Miljoenen mensen zullen blijven zitten met een restschuld, waar ze nooit meer vanaf komen.

Wanneer dat gebeurt? Geen idee, de centrale banken houden de boel al veel langer bij elkaar dan ik ooit had verwacht.

Maar als je weet hoe ons geldsysteem werkt en op welk punt we zitten, dan zou je nog niet denken aan het kopen van een huis. Dat is vragen om bij die miljoenen mensen te gaan behoren, daar valt echt niks te winnen.

Maar als je geduld hebt. Als de tijd daar is dan zijn de huizen op te pikken voor een habbekrats. Dat gaat de grootste welvaartstransfer worden die wereld ooit gekend heeft en dan moet je erbij zijn. Mijn indicator gaat de prijs worden van het huis dat mijn ouders in 1975 kochten voor 37.500 euro. Op de top was dat 207.000 euro. Als die gedaald is tot onder die 37.500 euro dan begint het interessant te worden.
Als het zelfs de corona niet is gelukt, om een crisis te veroorzaken, wat dan wel??
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-04-2021 18:30
Dit doen nu heel veel mensen. Dus jij denkt dat de huizenprijzen op termijn gaan dalen.
Ja ik verwacht het wel. Is het niet over 5 jaar dan wacht ik nog langer.
De corona heeft het juist erger gemaakt. Op dit moment. Ik denk mensen kopen nu uit angst, omdat ze bang zijn dat de huizen nog duurder worden.
Maar goed ik heb geen glazen bol.
Ik weiger iig nu een huis te kopen. Maar wij staan ook niet op straat, het moet niet.
Maar wat de huizen nu kosten zijn ze in mijn ogen niet waard.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
24-04-2021 16:55
ah oke, bedankt.

klopt natuurlijk ergens ook niet.
Natuurlijk klopt het niet. Maar dat is het probleem als je iets gaat subsidiëren. Het nodigt niet uit om nog je best te gaan doen. Dat is dus wat Tadderak zegt. De maatschappij betaalt voor mij en het fors verhogen van de huur zou mij misschien in beweging kunnen brengen. Ik zou dan voor hetzelfde geld meer m² kunnen krijgen. Maar ik heb 2x 6% huurverhoging gehad. Toen was dat alweer over. Teveel mensen zitten dan net op de grens dat ze in de problemen komen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-04-2021 18:36
Als het zelfs de corona niet is gelukt, om een crisis te veroorzaken, wat dan wel??
Dat is natuurlijk alleen, omdat de overheid alles overeind houdt met allerlei subsidies die tegen de 100 mld lopen. De schade ga je vaak pas zien als de economie weer op gang komt. Maar dit moet natuurlijk wel gewoon terugbetaald worden. Nu is dat te doen, omdat de rente negatief is, maar als die stijgt dan begint de ellende.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
24-04-2021 18:47
Ja ik verwacht het wel. Is het niet over 5 jaar dan wacht ik nog langer.
De corona heeft het juist erger gemaakt. Op dit moment. Ik denk mensen kopen nu uit angst, omdat ze bang zijn dat de huizen nog duurder worden.
Maar goed ik heb geen glazen bol.
Ik weiger iig nu een huis te kopen. Maar wij staan ook niet op straat, het moet niet.
Maar wat de huizen nu kosten zijn ze in mijn ogen niet waard.
Dit is precies wat ik dacht in 1998-1999. "Ik ga toch geen ton (gulden!) betalen voor een appartement in Amsterdam!" f 100.000 dus, oftewel € 45.000. Mensen kochten zonder bezichtiging een huis, waren met tientallen mensen tegelijk blind aan het bieden. Gekte. "Ik wacht wel tot de prijzen weer zakken. Want dit kan echt niet doorgaan zo met die belachelijk hoge prijzen."

Tralala, ondertussen 22 jaar later kosten diezelfde appartementjes waar ik toen naar keek in de Staatsliedenbuurt, minstens € 350.000.

Dream on Julia....
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
25-04-2021 23:44
Dat is natuurlijk alleen, omdat de overheid alles overeind houdt met allerlei subsidies die tegen de 100 mld lopen. De schade ga je vaak pas zien als de economie weer op gang komt. Maar dit moet natuurlijk wel gewoon terugbetaald worden. Nu is dat te doen, omdat de rente negatief is, maar als die stijgt dan begint de ellende.

Gelukkig is rente allang niet meer een soort autonoom iets dat stijgt en daalt afhankelijk van de markt. De ECB bepaalt, en een renteverhoging gaat eventueel pas gebeuren als ieder Euroland daar klaar voor is. Dus rond St. Juttemis.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
26-04-2021 09:35
Dit is precies wat ik dacht in 1998-1999. "Ik ga toch geen ton (gulden!) betalen voor een appartement in Amsterdam!" f 100.000 dus, oftewel € 45.000. Mensen kochten zonder bezichtiging een huis, waren met tientallen mensen tegelijk blind aan het bieden. Gekte. "Ik wacht wel tot de prijzen weer zakken. Want dit kan echt niet doorgaan zo met die belachelijk hoge prijzen."

Tralala, ondertussen 22 jaar later kosten diezelfde appartementjes waar ik toen naar keek in de Staatsliedenbuurt, minstens € 350.000.

Dream on Julia....
Wij hoeven nu ook geen huis te kopen in nederland. We wonen in het buitenland en kunnen hier een huis kopen voor wat het echt waard is. Vrijstaand, centraal bij alle voorzieningen. En dat voor ik denk 1/3 of 1/4 van wat je nu in nederland betaalt.
Dan geef ik mn geld liever daar aan uit.

En ik vertrouw erin dat de huizen op termijn (5 jaar) iig niet heel veel duurder meer worden dan nu.
Mocht het nog veel duurder worden dan hebben we gewoon pech. Zien we dan wel weer of we dan toch nog een huis willen kopen in nederland of niet.
Maar voor deze idioterie passen we.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
25-04-2021 23:44
Dat is natuurlijk alleen, omdat de overheid alles overeind houdt met allerlei subsidies die tegen de 100 mld lopen. De schade ga je vaak pas zien als de economie weer op gang komt. Maar dit moet natuurlijk wel gewoon terugbetaald worden. Nu is dat te doen, omdat de rente negatief is, maar als die stijgt dan begint de ellende.
precies. er zijn zelfs veel minder faillissementen dan "normaal". als alle opgeschorte belastingen etc terug moeten dan komt de crisis pas. en ipv nu (paar branches flink getroffen, veel niet zo erg) gaat bijna iedereen dat merken.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
26-04-2021 15:18
precies. er zijn zelfs veel minder faillissementen dan "normaal". als alle opgeschorte belastingen etc terug moeten dan komt de crisis pas. en ipv nu (paar branches flink getroffen, veel niet zo erg) gaat bijna iedereen dat merken.
Dat verwacht ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht ook nog wel een klap.
Maar niet van het formaat waar Spell het over heeft, dat gaat pas gebeuren als de wereld echt bijna vergaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven