Kan de sollicitatie doorgaan?

zaterdag 1 mei 2021 om 14:13
Hallo forummers,
Een recruiter heeft mij gematcht aan een klein bedrijf. Ik heb een gesprek gehad. Nu blijken ze erg enthousiast over mij te zijn en zouden ze mij een kans willen geven. Echter hebben ze de kosten doorberekend en blijken die te hoog te zijn met de recruiter als tussen persoon waar ze ook aan zouden moeten betalen.
Echter blijkt zowel het bedrijf als ik zelf geen afspraken te hebben zwart op wit. Er is niets getekend. Mogen we dan de procedure gewoon voortzetten zonder recruiter? Wat denken jullie?
Een recruiter heeft mij gematcht aan een klein bedrijf. Ik heb een gesprek gehad. Nu blijken ze erg enthousiast over mij te zijn en zouden ze mij een kans willen geven. Echter hebben ze de kosten doorberekend en blijken die te hoog te zijn met de recruiter als tussen persoon waar ze ook aan zouden moeten betalen.
Echter blijkt zowel het bedrijf als ik zelf geen afspraken te hebben zwart op wit. Er is niets getekend. Mogen we dan de procedure gewoon voortzetten zonder recruiter? Wat denken jullie?
zaterdag 1 mei 2021 om 17:05
Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig. Alleen moeilijker om te bewijzen.
Wil je wel bij een bedrijf werken dat er kennelijk geen moeite heeft om andere partijen te naaien? Nu is het het dat bureau, straks ben jij het. En die recruiter zal jou never nooit meer bemiddelen.
Wil je wel bij een bedrijf werken dat er kennelijk geen moeite heeft om andere partijen te naaien? Nu is het het dat bureau, straks ben jij het. En die recruiter zal jou never nooit meer bemiddelen.
impala wijzigde dit bericht op 01-05-2021 17:05
11.24% gewijzigd
.

Ik zou ook niet voor zo’n bedrijf willen werken. Deze instelling zegt heel wat over hun werkwijze.
En daarnaast zijn ze dus wel met dat bemiddelingsbureau in zee gegaan. Het is tamelijk onbetrouwbaar om dan nu, omdat er geen contract is, opeens net te doen of dat bureau er niet was.
Voor mensen die zo met afspraken om gaan, zou je niet moeten willen werken.
Dat krijg je onherroepelijk terug als je daar gaat werken en ze ook zo met jou omgaan.
Voor mensen die zo met afspraken om gaan, zou je niet moeten willen werken.
Dat krijg je onherroepelijk terug als je daar gaat werken en ze ook zo met jou omgaan.
jo12345 wijzigde dit bericht op 01-05-2021 17:07
30.96% gewijzigd

zaterdag 1 mei 2021 om 17:17
Het Gordijnzwijn zijn gewoon een stelletje amateuristische sneue mutsen!
Iedereen met een serieus bedrijf weet dat dit geld kost.
zaterdag 1 mei 2021 om 17:47
Joh, wat fijn voor die recruiter. Die spendeert tijd, energie en uiteindelijk ook geld aan jou en dat bedrijf om jullie te matchen en dan gaan jullie fijn samen in zee.
Trouwens, en dit zeg ik uit eigen ervaring in de sector, als die recruiter een beetje verstandig is, dan heeft dat bedrijf al lang een clausule getekend nog voor jullie gesprek door ging, dat zij niet in zee gaan met jou achter de rug van de recruiter. Zo niet, dan hoop ik dat ze eruit geleerd heeft, want bij ons gaat het wel zo.
Trouwens, en dit zeg ik uit eigen ervaring in de sector, als die recruiter een beetje verstandig is, dan heeft dat bedrijf al lang een clausule getekend nog voor jullie gesprek door ging, dat zij niet in zee gaan met jou achter de rug van de recruiter. Zo niet, dan hoop ik dat ze eruit geleerd heeft, want bij ons gaat het wel zo.
leeg
zaterdag 1 mei 2021 om 18:08
Nee, dat kan niet. De werkgever weet vooraf waar hij aan toe is prijstechnisch en is een stuk duurder uit zometeen
“Als een recruiter je eenmaal heeft geïntroduceerd bij een bedrijf, mag je daarna gedurende doorgaans een jaar niet zelf direct bij dat betreffende bedrijf solliciteren. Een werkgever is na het omzeilen van een recruiter een grote boete verschuldigd die bijvoorbeeld 30.000 Euro kan bedragen”
Je bent al geintroduceerd. Voor jezelf enorm onprofessioneel, voor de werkgever een rechtzaakje.
“Als een recruiter je eenmaal heeft geïntroduceerd bij een bedrijf, mag je daarna gedurende doorgaans een jaar niet zelf direct bij dat betreffende bedrijf solliciteren. Een werkgever is na het omzeilen van een recruiter een grote boete verschuldigd die bijvoorbeeld 30.000 Euro kan bedragen”
Je bent al geintroduceerd. Voor jezelf enorm onprofessioneel, voor de werkgever een rechtzaakje.

zaterdag 8 mei 2021 om 13:43
Er zijn misschien nog geen overeenkomsten getekend tussen recruiter en bedrijf, maar er zijn vast mailtjes op en neer gegaan? Dan is het toch aan te tonen dat er al een "werkopdracht" is voor die recruiter.
Daarnaast eens met bovenstaande opmerkingen. Als die werkgever zo werkt, dan kan jij dadelijk ook zo behandeld worden. Wil je dat?
Daarnaast eens met bovenstaande opmerkingen. Als die werkgever zo werkt, dan kan jij dadelijk ook zo behandeld worden. Wil je dat?
zondag 9 mei 2021 om 10:06
Dit dus.impala schreef: ↑01-05-2021 17:05Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig. Alleen moeilijker om te bewijzen.
En gezien de handelswijze van dit bedrijf ziet het er naar uit dat je die recruiternog wel eens een keer nodig kan hebben .

zondag 9 mei 2021 om 23:33
Los van het feit dat het niet kan, niet netjes is en dus jammerdebammer als bedrijf en recruiter er niet uitkomen, wil ik nog wel even kwijt dat veel bureaus lukraak cv's sturen aan bedrijven, waar niemand om heeft gevraagd. Dan kun je dus eigenlijk ook niet spreken van een 'wervingsopdracht'.
Kan me ergens wel voorstellen dat een klein bedrijf, waar iemand met weinig verstand van arbeidsbemiddeling een leuk cv onder ogen krijgt, zich niet direct bewust is van de kosten.
Ik ben me zelf wel bewust hiervan, maar heb ook wel eens problemen gehad met een bureau dat mij ongevraagd iemand had voorgesteld (wist ik niet eens meer, want ongevraagd en ongewenst) en vervolgens moeilijk ging doen toen ik diegene via een rechtstreekse sollicitatie had uitgenodigd.
Bureaus werken ook niet altijd op de meest nette en integere manier.
Kan me ergens wel voorstellen dat een klein bedrijf, waar iemand met weinig verstand van arbeidsbemiddeling een leuk cv onder ogen krijgt, zich niet direct bewust is van de kosten.
Ik ben me zelf wel bewust hiervan, maar heb ook wel eens problemen gehad met een bureau dat mij ongevraagd iemand had voorgesteld (wist ik niet eens meer, want ongevraagd en ongewenst) en vervolgens moeilijk ging doen toen ik diegene via een rechtstreekse sollicitatie had uitgenodigd.
Bureaus werken ook niet altijd op de meest nette en integere manier.