Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?

maandag 3 mei 2021 om 11:41
Dat vraagt denk ik iedereen zich af die dat meemaakt, die kiest om het maar te laten gebeuren. Het is een overlevingsinstinct.Zandblauwtjes schreef: ↑03-05-2021 11:09Diyer reken maar dat ik mij afvraag waarom ik bevroor bij mijn eigen man.
Het was aan jouw man om door te hebben dat jij niet wilde. Zelfs als je het niet had gezegd. Ik geloof er namelijk niets van dat je dat niet voelt. Alleen kiezen sommigen er dan voor om gewoon hun eigen lust voorrang te geven, waar een normale reactie is om te checken of het wel gewenst is.
maandag 3 mei 2021 om 11:43
Verkeerde topic, denk ik?
Life is short. Eat dessert first.

maandag 3 mei 2021 om 11:45
Lieve TO, laat je door sommigen niets vertellen.
Ik heb trauma's, heb met alle stressreacties ervaring, zowel bevriezen, vluchten, vechten als flauwvallen.
Wat jouw lichaam doet, is normaal. Als het iets anders had gedaan, was dat ook normaal geweest. Dit was nu eenmaal jouw reactie en het gaat daarin om de actie die het ópriep en níet om jouw respons.
De actie van je man was namelijk níet normaal. En dáár gaat het om.
Jij hebt nu de volgende stap te zetten.
Jij moet je weer veilig gaan voelen bij je man, áls jij dit wilt. En wil je dit niet en wil je uit elkaar, is het voor altijd kapot: dan is dat jouw keuze en die is geheel terecht. En alle grijze gebieden tussen deze opties zijn ook allemaal goed, als jij er maar achter staat.
Sterkte
Ik heb trauma's, heb met alle stressreacties ervaring, zowel bevriezen, vluchten, vechten als flauwvallen.
Wat jouw lichaam doet, is normaal. Als het iets anders had gedaan, was dat ook normaal geweest. Dit was nu eenmaal jouw reactie en het gaat daarin om de actie die het ópriep en níet om jouw respons.
De actie van je man was namelijk níet normaal. En dáár gaat het om.
Jij hebt nu de volgende stap te zetten.
Jij moet je weer veilig gaan voelen bij je man, áls jij dit wilt. En wil je dit niet en wil je uit elkaar, is het voor altijd kapot: dan is dat jouw keuze en die is geheel terecht. En alle grijze gebieden tussen deze opties zijn ook allemaal goed, als jij er maar achter staat.
Sterkte

maandag 3 mei 2021 om 11:46
Ja, gejatte inloggegevens uit een maandgroepje gok ik. De OP van dat topic is op 03.05 gewijzigd...

maandag 3 mei 2021 om 11:49
Ik moest echt even drie keer knipperen. Dat je dit durft op te schrijven. Verkrachting is verkrachting, bruut of niet. En newsflash: de meeste gebeuren in relationele sfeer. Dat je het uberhaupt durft zo te bagatelliseren. En dat bovenop het impliciete verwijt (zo lees ik het) aan TO dat ze bevroor. Dat is een hele natuurlijke reactie, naast vechten en vluchten. Lekkere victim blaming.
TO - laat je niks aanpraten. Jouw reactie is heel natuurlijk. Nee is nee en daar had hij moeten stoppen, gelijk. En dat er geen grof geweld aan te pas is gekomen, maakt jouw situatie niet minder erg.
Ga dit ajb niet alleen dragen, zoek hulp.

communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 13:03
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
25.52% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 11:51
Ja dat was ik dus. Die inloggegevens zijn alleen bekend bij degene die daar schrijven. Dus ik wijzigde daar iets en vergat toen uit te loggen en in m'n gewone account in te loggen. Heb al gevraagd of de mods het wissen.
maandag 3 mei 2021 om 11:53

maandag 3 mei 2021 om 12:04
Oké.
Iedere dag is gehaktdag
maandag 3 mei 2021 om 13:05
Zandblauwtje, ik wil je veel sterkte wensen. Ik vind het heel erg voor je dat je topic zo blijft ontsporen door mensen die er achterlijke denkwijzen op nahouden, gelukkig wordt er wel tegen opgetreden maar dat is slechts een schrale troost voor jou. Misschien kun je de berichten waar je wel veel aan hebt kopiëren in een documentje, dan kun je die nalezen (zonder alle ruis eromheen) als je daar behoefte aan hebt.
Blijf hier alsjeblieft niet alleen mee zitten, je mag echt hulp vragen hierbij. Dat is geen verraad. Neem tijd en ruimte voor jezelf.
Ik heb het idee dat jij met 'dan wordt het definitief' bedoelt dat het dan 'echt' wordt, dat als je het met de HA/centrum seksueel geweld (https://centrumseksueelgeweld.nl) of iemand anders bespreekt je niet meer kunt doen alsof het niet gebeurd is. Klopt dat? Ik hoop dat het je gaat lukken om het te bespreken, ik vrees dat het je anders erg gaat opbreken.
Ga goed voor jezelf zorgen, lief voor jezelf zijn, geef en gun jezelf wat je nu nodig hebt
.
Blijf hier alsjeblieft niet alleen mee zitten, je mag echt hulp vragen hierbij. Dat is geen verraad. Neem tijd en ruimte voor jezelf.
Ik heb het idee dat jij met 'dan wordt het definitief' bedoelt dat het dan 'echt' wordt, dat als je het met de HA/centrum seksueel geweld (https://centrumseksueelgeweld.nl) of iemand anders bespreekt je niet meer kunt doen alsof het niet gebeurd is. Klopt dat? Ik hoop dat het je gaat lukken om het te bespreken, ik vrees dat het je anders erg gaat opbreken.
Ga goed voor jezelf zorgen, lief voor jezelf zijn, geef en gun jezelf wat je nu nodig hebt

maandag 3 mei 2021 om 13:48

maandag 3 mei 2021 om 14:04
Ik denk dat je samen met een therapeut wel de oorzaak van het bevriezen kunt achterhalen. Maar bevriezen doet je lichaam gewoon, daar heb jij geen enkele invloed op. Fight, fright en freeze zijn eigenlijk nooit bewuste keuzes in zulke situaties. Dat zijn reacties om je te beschermen.Zandblauwtjes schreef: ↑03-05-2021 11:09Diyer reken maar dat ik mij afvraag waarom ik bevroor bij mijn eigen man. Jouw post geeft mij het gevoel dat ik slachtoffers van gewelddadige verkrachting onrecht aandoe door zo te reageren. Dat vind ik wel moeilijk hoor.
Ik heb jouw reactie van eerder vanmorgen voor mezelf opgeslagen Hanke. En ik ben de andere schrijvers die zo steunend hebben gereageerd ook dankbaar. Ik ga nu even proberen een poosje niet meer te lezen.

When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
maandag 3 mei 2021 om 14:04
Dat is aan TO. Jij gaat alleen over topics openen.
Tjezus, wat vals

maandag 3 mei 2021 om 14:26

maandag 3 mei 2021 om 14:29
maandag 3 mei 2021 om 14:52
Dit dus. Je hebt twee keer gezegd dat je niet wilde. Het maakt niet uit hoe jij wel of niet reageerde. Je was echt heel duidelijk.DS1971 schreef: ↑03-05-2021 11:41Dat vraagt denk ik iedereen zich af die dat meemaakt, die kiest om het maar te laten gebeuren. Het is een overlevingsinstinct.
Het was aan jouw man om door te hebben dat jij niet wilde. Zelfs als je het niet had gezegd. Ik geloof er namelijk niets van dat je dat niet voelt. Alleen kiezen sommigen er dan voor om gewoon hun eigen lust voorrang te geven, waar een normale reactie is om te checken of het wel gewenst is.
Nee.
Hoe moeilijk kan het zijn? Dat jij bevriest als hij vervolgens gewoon doorgaat maakt niet dat hij dat dan ineens mag doen of zo.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
maandag 3 mei 2021 om 14:57
Bevriezen is een overlevingsmechanisme dus je hebt het goed gedaan. Ik bevries ook in heel veel situaties en ook ik ben bevroren tijdens een aanranding.Zandblauwtjes schreef: ↑03-05-2021 11:09Diyer reken maar dat ik mij afvraag waarom ik bevroor bij mijn eigen man. Jouw post geeft mij het gevoel dat ik slachtoffers van gewelddadige verkrachting onrecht aandoe door zo te reageren. Dat vind ik wel moeilijk hoor.
Ik heb jouw reactie van eerder vanmorgen voor mezelf opgeslagen Hanke. En ik ben de andere schrijvers die zo steunend hebben gereageerd ook dankbaar. Ik ga nu even proberen een poosje niet meer te lezen.
Volgens mij gaat het er niet eens om wie je verkracht of aanrand, het lichaam wil overleven en kies daarvoor de meest geschikte reactie op dat moment.
Voel je aub niet schuldig....dikke knuffel en denk aan jezelf en je kindje....

maandag 3 mei 2021 om 15:16
Precies.Sjaantje37 schreef: ↑03-05-2021 14:57Bevriezen is een overlevingsmechanisme dus je hebt het goed gedaan. Ik bevries ook in heel veel situaties en ook ik ben bevroren tijdens een aanranding.
Volgens mij gaat het er niet eens om wie je verkracht of aanrand, het lichaam wil overleven en kies daarvoor de meest geschikte reactie op dat moment.
Voel je aub niet schuldig....dikke knuffel en denk aan jezelf en je kindje....