Man gaat over mijn grens
zondag 2 mei 2021 om 14:54
Beste vivavrouwen,
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.
Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...
Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
maandag 3 mei 2021 om 08:46
Dit vind ik een heel waardevolle post. Je mag nu verward zijn en de tijd nemen. Daarmee beschadig of beeindig je niet jullie relatie. Het is geen verraad naar je man om nu stil te staan, om langzaam te begrijpen wat er nu precies gebeurd is. Koppel een oordeel over je relatie los van wat jij nu nodig hebt om uit deze verwarrende situatie te komen. Dat laatste is nu het enige wat belangrijk is. Als je tijd alleen nodig hebt, neem dan tijd alleen. Ik wens je kracht

maandag 3 mei 2021 om 09:56
Lieve TO, zorg goed voor je zelf nu. Hier moet je niet alleen doorheen. Ik denk zelf dat je een gesprek met je man niet uit moet stellen. “Gewoon” doen voelt waarschijnlijk ook niet goed. Als je er nog niet met hem over kunt praten zeg hem dan in ieder geval dat het juist helemaal niet goed voelt en dat het ook niet goed met jou gaat. Probeer zo snel mogelijk bij je therapeut of evt de praktijkbegeleider te komen zodat je er met iemand over kunt praten. Ga gewoon eerst alleen. Misschien kan je later beter met je man praten als er iemand bij is.
Ik hoop dat het je lukt om hierover te praten en niet net te doen alsof alles goed is. Niemand die zoiets heeft meegemaakt kan dit alleen. Ook tussen jou en je man kan dit misschien nog goed komen maar wat er gebeurd is moet wel een plekje krijgen en je moet je man ook weer kunnen vertrouwen.
Denk niet alleen aan je dochter maar vooral ook aan jezelf. Als het niet lukt om samen te blijven is dat het beste voor jou en daarmee ook voor haar.
Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je snel hulp krijgt met het verwerken van wat er gebeurd is. Laat je in ieder geval niet aanpraten dat je nu zeker weg moet bij je man als dat echt niet is wat je wil. Jouw wil, jouw keus, daar heeft niemand iets mee te maken. Elke keus die jij maakt die goed is voor jou is een goede keus.
p.s. Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat je geschrokken bent van hoe jouw topic er vandoor is gegaan met een enorme discussie. Gelukkig stonden er ook veel mooie reacties waar je wat aan hebt gehad.
Ik hoop dat het je lukt om hierover te praten en niet net te doen alsof alles goed is. Niemand die zoiets heeft meegemaakt kan dit alleen. Ook tussen jou en je man kan dit misschien nog goed komen maar wat er gebeurd is moet wel een plekje krijgen en je moet je man ook weer kunnen vertrouwen.
Denk niet alleen aan je dochter maar vooral ook aan jezelf. Als het niet lukt om samen te blijven is dat het beste voor jou en daarmee ook voor haar.
Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je snel hulp krijgt met het verwerken van wat er gebeurd is. Laat je in ieder geval niet aanpraten dat je nu zeker weg moet bij je man als dat echt niet is wat je wil. Jouw wil, jouw keus, daar heeft niemand iets mee te maken. Elke keus die jij maakt die goed is voor jou is een goede keus.
p.s. Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat je geschrokken bent van hoe jouw topic er vandoor is gegaan met een enorme discussie. Gelukkig stonden er ook veel mooie reacties waar je wat aan hebt gehad.

maandag 3 mei 2021 om 10:28
[...]Palmbomen-zijn-cool schreef: ↑02-05-2021 15:14En daarbij: waarom is ‘nee, ik wil dit niet’ onvoldoende communicatie?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 11:15
Reden: victim blaming
Reden: victim blaming
73.82% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 10:41
Wat is dit toch, is nog steeds niet duidelijk dat een mens in een situatie die hij of zij niet kent (of juist wel kent en derhalve herbeleeft) anders kan reageren en handelen dan vooraf doet vermoeden?
Maar goed, ik val in herhaling, want velen voor mij hebben dit reeds aangekaart.
Het blijkt zinloos.
Ik vind het van de zotte dat deze TO op dit forum, notabene de enige plek die ze het op dit moment haar verhaal toevertrouwd, geconfronteerd wordt met bepaalde reacties en meningen. Lijkt me verschrikkelijk en het zal haar zelfvertrouwen zeker geen goed doen.
Ik kon al huilen om hetgeen haar is overkomen. Nu huil ik ook vanwege de impact die dit forum mogelijk kan hebben voor haar.
Maar goed, ik val in herhaling, want velen voor mij hebben dit reeds aangekaart.
Het blijkt zinloos.
Ik vind het van de zotte dat deze TO op dit forum, notabene de enige plek die ze het op dit moment haar verhaal toevertrouwd, geconfronteerd wordt met bepaalde reacties en meningen. Lijkt me verschrikkelijk en het zal haar zelfvertrouwen zeker geen goed doen.
Ik kon al huilen om hetgeen haar is overkomen. Nu huil ik ook vanwege de impact die dit forum mogelijk kan hebben voor haar.
maandag 3 mei 2021 om 10:44
Diyer, ik ga je post niet quoten want dan geef ik je onbegrip teveel aandacht.
Dat jij het niet snapt, haske fijn. Maar breng het niet als een verwijt naar TO.
Mijn eigen reptielenbrein gaat meteen aan als er dronken mensen in mijn omgeving zijn. Laat staan als ze in mijn bed kruipen en aan me zitten. TO werd niet boos zeg je. Maar als je goed leest: ze wás al boos. Omdat man later was dan beloofd. Omdat hij naar bier stonk. Dus doe niet net alsof ze dat niet heeft ingezet. Dat ze het anders heeft gehandeld dan jij beweert in een soortgelijke situatie, ja. Maar laat onbegrip in je eigen hoofd en typ het niet hier neer. Juist die reacties zoals de jouwe zijn wetenschappelijk bewezen schadelijk. Secundaire traumatisering wordt dat genoemd. Het gevoel er alleen voor te staan wordt vergroot door zulke reacties.
Onbegrip en kritiek leveren is na een grensoverschrijdende ervaring niet iets wat je een ander moet willen aandoen.
Dat jij het niet snapt, haske fijn. Maar breng het niet als een verwijt naar TO.
Mijn eigen reptielenbrein gaat meteen aan als er dronken mensen in mijn omgeving zijn. Laat staan als ze in mijn bed kruipen en aan me zitten. TO werd niet boos zeg je. Maar als je goed leest: ze wás al boos. Omdat man later was dan beloofd. Omdat hij naar bier stonk. Dus doe niet net alsof ze dat niet heeft ingezet. Dat ze het anders heeft gehandeld dan jij beweert in een soortgelijke situatie, ja. Maar laat onbegrip in je eigen hoofd en typ het niet hier neer. Juist die reacties zoals de jouwe zijn wetenschappelijk bewezen schadelijk. Secundaire traumatisering wordt dat genoemd. Het gevoel er alleen voor te staan wordt vergroot door zulke reacties.
Onbegrip en kritiek leveren is na een grensoverschrijdende ervaring niet iets wat je een ander moet willen aandoen.
hanke321 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 11:06
4.10% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 10:47
[...]PizzaVreter schreef: ↑02-05-2021 15:55Omdat ze in de relationele sfeer zitten is het geen verkrachting? Ben je bewust dat verkrachters volgens mijn 9 van de 10 keer een bekende is van het slachtoffer en dat verkrachtingen bijna altijd plaatsvinden in een vetrouwde omgeving?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 11:22
Reden: Off topic
Reden: Off topic
64.80% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 10:48
Het blijft natuurlijk wel een openbaar forum waar iedereen kan reageren en meelezen.Ttroeteltje schreef: ↑03-05-2021 10:41Wat is dit toch, is nog steeds niet duidelijk dat een mens in een situatie die hij of zij niet kent (of juist wel kent en derhalve herbeleeft) anders kan reageren en handelen dan vooraf doet vermoeden?
Het blijkt zinloos.

maandag 3 mei 2021 om 10:51
Daar heeft to zeker iets aan! To heeft er heel erg wat aan om geholpen te worden in deze situatie en daar komt ze verder mee met een begrijpend oor en coaching. Ook naar haar eigen respons. [...] Er is een nare situatie ontstaan jn haar huwelijk en daar kunnen ze beiden uitkomen als ze met elkaar open en eerlijk (al dan niet met hulp) in gesprek gaan.
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 13:04
Reden: ongepast
Reden: ongepast
11.19% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 10:51
Gestaft.doornroosje9 schreef: ↑03-05-2021 10:48Doe alsjeblieft niet en haal die reactie weg. Jezus, dit is zo niet goed voor TO.

maandag 3 mei 2021 om 10:54
Secundair trauma ontstaat ook als iemand iets als 50% heftig ervaart, waarna er tien dozijn beginnen te roepen dat het niet 50% erg is, maar wel 100% erg. De persoon in kwestie begint iets dan steeds heftiger te ervaren, opgehitst door de omstanders. Ik denk dat mijn 'nuancerende' reactie juist broodnodig is. Waarbij je - als je goed leest- ook kunt lezen dat ik het gedrag van haar man nergens goedpraat. Maar dat ik A) nog steeds prima kansen zie voor hun huwelijk en

anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 03-05-2021 10:57
24.76% gewijzigd
maandag 3 mei 2021 om 10:54
[...]diyer schreef: ↑03-05-2021 10:51Daar heeft to zeker iets aan! To heeft er heel erg wat aan om geholpen te worden in deze situatie en daar komt ze verder mee met een begrijpend oor en coaching. Ook naar haar eigen respons.[...] Er is een nare situatie ontstaan jn haar huwelijk en daar kunnen ze beiden uitkomen als ze met elkaar open en eerlijk (al dan niet met hulp) in gesprek gaan.
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 03-05-2021 13:04
Reden: ongepast/off topic
Reden: ongepast/off topic
27.55% gewijzigd

maandag 3 mei 2021 om 10:56

maandag 3 mei 2021 om 10:58
Maar het vivaforum is toch niet haar omgeving? In principe zijn wij allemaal wildvreemden die haar of haar man niet kennen en allemaal een keer over haar topic willen pissen of over elkaar.hanke321 schreef: ↑03-05-2021 10:53Diyer ben je nu bewust onbekwaam en onwetend of typ je wat je typt om gemeen te doen? Want wat je nu doet vind ik echt niet kunnen.
Lees je in.
Dit bijv. Bron slachtofferhulp.
Verwijtende reacties vanuit de omgeving
Naast dat een bevriezingsreactie een succesvolle aangifte moeilijk maakt, krijgen slachtoffers te maken met verwijtende reacties vanuit hun omgeving. Reacties als: ‘waarom heb je je niet verzet?’ of ‘kon je niet vluchten?’, maken dat een slachtoffer zich schuldig voelt aan wat er gebeurd is. Dit wordt ook wel ‘victim blaming’ genoemd. Naast dat slachtoffers zich schuldig kunnen voelen, en mogelijk geen aangifte doen bij de politie, kunnen zij vastlopen in de verwerking. Slachtoffers die met niet-steunende en verwijtende reacties vanuit hun omgeving te maken krijgen, kunnen het gevoel hebben voor een tweede keer slachtoffer te worden.