Wanneer fysiek weer in staat voor werk na zwangerschap

03-05-2021 21:48 69 berichten
Man en ik gaan er voor, zwanger worden. Tot nu toe was het nog geen succes, maar ik heb dit keer veel vertrouwen in een goede afloop en ga er dus ook gewoon vanuit dát het goedkomt.

Aangezien een slimme meid op haar toekomst is voorbereid, wil ik vast sparen voor mijn verlof. Man en ik hebben een rolverdeling waarbij ik kostwinnaar ben en hij straks het grotere deel van de zorg op zich zal nemen. Dat betekent dat hij na de geboorte langer thuis is en ik eerder aan het werk ga.

Ik ben zelfstandig ondernemer en hou van mijn werk. Nu vroeg ik me af vanaf wanneer ik alweer één of meerdere dagen in de week zou kunnen gaan opbouwen. Natuurlijk wil ik zelf ook wennen aan het nieuwe ritme en van onze kleine genieten, maar ik kan me voorstellen dat ik niet drie volle maanden na de bevalling volledig thuis ben. En uiteraard snap ik ook dat de ene bevalling de andere niet is, en de ene baby de andere niet.

Aangezien ik dus zelfstandig ben, moet ik een verlofspaarpot bouwen. Ik heb daarnaast ook een spaarpot voor onvoorziene omstandigheden mocht alles langer duren dan gepland, dus de verlofpot is puur voor het geplande verlof. Ik krijg wel iets van de overheid, maar dat is (terecht) maar heel minimaal. Voor hoeveel weken volledig thuis zal ik sparen? Vanaf wanneer was jij fysiek weer in staat om wat te gaan doen? Ik zat zelf te denken aan 6 weken volledig thuis, dan 2 weken één a twee dagen in de week, en vanaf daarna opbouwen naar 4 dagen. Is dat realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Is het werk dat je doet fysiek belastend? Ik heb de avond voor de keizersnee nog gewerkt en - shame on me ;) - een uur of 6 na de keizersnee ook al weer even. Maar ik ben tekstschrijver en een column typen is voor mij meer ontspanning dan werken...Dus, het is echt volledig afhankelijk van het soort werk dat je doet en de inspanning die het je kost.
Leuke naam trouwens TO! B-)
Ik ben met mijn freelance klussen na 8 weken weer gestart. Ik moet eerlijk zeggen dat dat te vroeg was in mijn geval - ook al voelde het indertijd als noodzaak omdat ik het thuis niet volhield - want met slaapgebrek wegens huilbaby en het feit dat ik fysiek nog niet hersteld was heb ik die periode vooral slecht werk geleverd. Pas na een half jaar leverde ik weer de kwaliteit die ik van mezelf gewend was. Voor veel vrouwen is 10-12 weken al eigenlijk te kort, maar het kan zo verschillen en je weet het ook niet van tevoren. Ik zou zeker 3 maanden incalculeren, voor je eigen gemoedsrust.
Ik ben bij beide kinderen na 8 week weer begonnen, (met eenzelfde rolverdeling thuis, dus geen gedoe met de creche nog, dat maakt wel uit). Bij de eerste klopte dat in mijn herinnering vrij aardig, bij de tweede had ik ook wel eerder kunnen beginnen. Ik ben toen met 3 week een dag naar een training geweest waar ik heel graag heen wilde. Toen was ik wel bekaf na. Je bent in je kraamtijd cocon ook niks gewend, dus iedereens brein werkte veel sneller dan de mijne :D (was alsnog een leuke dag).

Maar volgens mij is het ook gewoon mazzel hebben hoe je eruit komt. Bij beide kinderen zat ik met 2 week weer op de fiets/ avondje uit/ dag naar een festivalletje met de oudste, maar voor hetzelfde geld had ik nog gewoon in de kreukels gelegen.

Ik zou 3 maand begroten als je kan, en als het minder wordt is het ook mooi meegnomen toch?
Bij de eerste heb ik tot de laatste dag gewerkt (grotendeels staand beroep als zelfstandige) en ben ik na 6 weken weer 3 dagen gaan werken. Bij de tweede had ik toevallig 1.5 week vakantie, na de bevalling ook 6 weken thuis gezeten. Voor mij was het geen enkel probleem, had het geluk dat ik mij goed voelde.

Met een zittend beroep en grotendeels thuis werken zou het geen probleem moetenzijn om na een week of 6 weer aan het werk te gaan. Veel hangt natuurlijk af van hoe je bevalling is gegaan.
Bij de eerste ben ik na vier maanden weer gedeeltelijk begonnen met werken (was dus gedeeltelijk ziek gemeld) omdat het fysiek nog niet eerder ging. Lag, zoals het hier genoemd wordt, 'in de kreukels' na de bevalling. Oftewel: een totaal ruptuur en een gekneusd stuitje...

Na de tweede en derde bevalling had ik na 10/12 weken fysiek wel weer kunnen werken. Bij de tweede ook gedaan trouwens. Bij de derde gelukkig langer ouderschapsverlof opgenomen want zij huilde erg veel en na 12 weken werd het eindelijk juist wat leuker met haar.

Ik snap het nooit zo goed als mensen na 4 of 6 weken ofzo weer kunnen werken. Ik vloeide toen nog (en dat is echt vies en stinkerig oud bloed) en voedde m'n baby's toen nog om de 2/2,5 uur, ook snachts...

Dus wat andere ook al schreven: die 12 weken zou ik zeker sparen. En idd er niet vanuit gaat dat je tot de bevalling kunt werken. Ik geloof ook dat de baby gebaat is bij rust van de moeder, vooral fysiek, maar ook mentaal.
Bij de eerste lag ik vanaf 33 weken in het ziekenhuis. Niet goed naar mijn lichaam geluisterd, oververmoeid en zwangerschapsvergiftiging. Bij nummer 2 moest ik vanaf 25 weken halve dagen werken om ziekenhuisopname te voorkomen. Vanaf 33 weken kon ik niets meer.
Beide keren heb ik mijn 10 weken na de bevalling hard nodig gehad om te herstellen. Het vloeien stopt niet altijd keurig na 6 weken, en dat kan verergeren als je te actief bent.
Nu ben ik geen zzp’er, maar het was ook niet zo dat ik voor mijn lol zo lang thuis zat. Je kunt pech hebben.
Dit zijn dingen die je gewoon niet kan weten van te voren en eigenlijk zelfs op dat moment niet eens zeker weet. Ik ben gewoon in loondienst dus begonnen na 12 weken. Toen dacht ik oh ja dat dit gaat prima. Best wel snel hersteld van de bevalling, genoten van mijn baby maar nu vind ik af en toe ook volwassen gesprek ook fijn. Maar na een paar maanden was ik ineens bekaf en vond ik het lastiger om mijn baby bij iemand anders te laten (bij wie dan ook) en vond ik het wel zwaar. En dat laatste hoeft ook iemand anders niet te hebben. (En is ook weer overgegaan).

Maar weet je, wat moet dat moet. Het is af en toe sowieso wennen tussen werken, een gezin, een huishouden en alles wat erbij komt. Dus geef jezelf een haalbaar ‘salaris’ voor die maanden (of een klein beetje meer zodat je echt geen zorgen erover hebt) en ga er gewoon voor.

Ik hoop dat je over een paar maanden een gezonde baby mag hebben!
Dat is van te voren niet te voorspellen. Ik ben net als jij ZZP-er en mijn man kreeg volledige shared parental leave voor 6 maanden. Ik ben bevallen met een geplande keizersnede op 3 oktober en was op 1 november (zelfde jaar) weer op kantoor. Was het pittig? Absoluut. Nu denk ik achteraf wel eens: jeetje, dat was snel... Ik kwam gemakkelijk uit de keizersnede, liep ook vrij snel weer, maar dat eerste jaar is ook snel aan mij voorbij gegaan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
1,5 jaar.... :frusty:
Overigens, na meteen hard te hebben gewerkt in November December heb ik vervolgens wel in januari en half Februari bewust geen nieuwe klussen aangenomen. Vervolgens vanaf mis. februari weer volledig gewerkt. Achteraf vind ik soms wel dat ik wel wat heb gemist overigens. Ook dierbare momenten...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
12 weken na de bevalling was voor mij te kort. En ik stond voor de bevalling al te popelen om weer te gaan werken, want ik zat vanwege klachten ook al eerder thuis... Maar ik lag nog helemaal in de kreukels (langetermijn klachten zwangerschapsvergiftiging).
Uiteindelijk na 16-18 weken ofzo weer begonnen, toen kwam corona, en een half jaar later zat ik ziek thuis want overspannen.
bij de volgende calculeer ik 6 maanden in (voor en na bevalling samen). Ik ben ook ondernemer.
Kan je niet personeel aannemen om je te helpen en te vervangen tijdens je verlof? Heb je toch je inkomsten en je klanten worden voorzien.
Heb jij ook nagedacht over verlof voor je bevalling? Ik denk dat het een minderheid van de vrouwen is, die in staat zijn om door te werken tot je bevalling, een snel herstel hebben, en een gezonde baby.
Verder, ben je van plan om borstvoeding te geven? Dat is de eerste weken namelijk al een dagtaak.
Dat is zo wisselend. Ik zit in loondienst dus heb met mijn kantoorbaan gewacht tot na 12 weken, want dat verlof had ik wettelijk.
6 weken na de bevalling ben ik wel alweer begonnen met zumba en yogales geven. Was door corona toch digitaal, dus was na de les gelijk weer bij de kleine. Maar fysiek stond ik er erg goed voor, dus ik heb erg geluk gehad.
Ik had zo'n makkelijke bevalling, stond 2 uur later ondersteboven mijn haren te föhnen, was nauwelijks moe en kon 2 dagen daarna zonder een bloedbad daaronder weer prima rondlopen, bukken, poepen, traplopen etc. Nog eens 2 dagen later hielp ik de kraamhulp met bed verschonen etc.
Maarrrrrr.... ik sliep steeds slechter en had een raar soort opgefoktheid. Dat werd steeds erger tot ik nog maar 2 uur sliep per nacht. We vermoedden dat het te maken had met borstvoeding. Uiteindelijk zowat in psychose en met slaappillen, borstvoeding zsm afgebouwd. Dat hielp inderdaad, een net voor ik weer aan het werk moest, sliep ik weer normaal en werd de wereld iets minder een pannenkoek.

Moraal: je kunt echt fantastisch uit de bevalling komen maar daarna is het zeker nog niet klaar. Reken op 10 weken, mocht je eerder zin hebben om wat te doen kan dat toch altijd?
Roodborstje86 schreef:
03-05-2021 22:02
Wat voor werk doe je?

Ik werk op kantoor en was na 6 weken weer voor 75% aan het werk. Heb een spoed KS gehad. Maar ik ben een uitzondering. Zat 4 weken na de KS ook al weer op mijn wielrenfiets en liep na 4 maanden weer 5 km hard. Wat jij zegt klinkt mij heel realistisch in de oren.

En ik was blij dat ik na 6 weken weer wat kon doen, Corona tijd dus muren kwamen op mij af. Veel vrouwen vinden in het begin die bubbel heel fijn.
Dan heb je wel geluk gehad.. vooral ook met je bekken. Te snel hardlopen bijvoorbeeld is echt een grote risicofactor voor bijv verzakkingen.
Als zzp'er altijd goed om een buffer te hebben denk ik.
Als het kan.

Ik had onverwacht teveel klachten zodat ik zes weken vooraf met verlof ging. Baby was nog zo klein toen ik na tien weken alweer ging werken. Bij de tweede heb ik bevalverlof erbij gedaan.

Toen ik zwanger was, was alles nog abstract. Toen de baby er was was alles hormonaal emotioneel. Ik was verbaasd hoe ik in korte tijd kon veranderen.

Prepare for the worst was het toch? Gooi er een buffer op, valt het mee kun je op vakantie, valt het tegen is er gewoon geld.

Veel geluk met je zwangerschap!
Sága schreef:
04-05-2021 08:55
Dan heb je wel geluk gehad.. vooral ook met je bekken. Te snel hardlopen bijvoorbeeld is echt een grote risicofactor voor bijv verzakkingen.
Ik heb met 12 weken een volledige checkup van bekken en buikspieren. En ja ik heb heel veel geluk gehad.
Ik ben bij de eerste met 7 weken weer gaan werken. Dat was in alle opzichten rampzalig. Niet alleen was mijn werk kwalitatief niet aan de maat, ik heb daarna een slaapstoornis ontwikkeld die nooit meer over is gegaan. Bij mijn tweede ben ik na 5 maanden weer gaan werken, dat was een verademing.
Roodborstje86 schreef:
04-05-2021 09:19
Ik heb met 12 weken een volledige checkup van bekken en buikspieren. En ja ik heb heel veel geluk gehad.
Het probleem is dat al je banden verweekt zijn na je zwangerschap, daar helpt geen buikspier tegen. Daarom wordt afgeraden om het eerste half jaar niet hard te lopen, hoewel ik niet weet hoe ‘officieel ‘ dat advies is.
Volgens mij merk de je meeste verzakkingsellende pas op als je in de overgang komt.
__appelbloesem__ wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:26
Reden: ‘Niet’ vergeten
0.51% gewijzigd
Hoi! Ik ben ook freelancer en had een maand na me bevalling mijn eerste klus! Maar ik werk heel onregelmatig buiten huis. Dus ik ging niet na een maand al fulltime werken oid. Maar iig mn eerste klus buiten huis was dus een maand later.

Je weet dat je zwangerschaps uitkering krijgt he? Dus zoveel hoef je ook niet te sparen (je krijgt wel wat zegmaar)
Hoi! Ik ben ook freelancer en had een maand na me bevalling mijn eerste klus! Maar ik werk heel onregelmatig buiten huis. Dus ik ging niet na een maand al fulltime werken oid. Maar iig mn eerste klus buiten huis was dus een maand later.

Je weet dat je zwangerschaps uitkering krijgt he? Dus zoveel hoef je ook niet te sparen (je krijgt wel wat zegmaar)

Ging wat mis
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:49
95.07% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven