Wanneer fysiek weer in staat voor werk na zwangerschap

03-05-2021 21:48 69 berichten
Man en ik gaan er voor, zwanger worden. Tot nu toe was het nog geen succes, maar ik heb dit keer veel vertrouwen in een goede afloop en ga er dus ook gewoon vanuit dát het goedkomt.

Aangezien een slimme meid op haar toekomst is voorbereid, wil ik vast sparen voor mijn verlof. Man en ik hebben een rolverdeling waarbij ik kostwinnaar ben en hij straks het grotere deel van de zorg op zich zal nemen. Dat betekent dat hij na de geboorte langer thuis is en ik eerder aan het werk ga.

Ik ben zelfstandig ondernemer en hou van mijn werk. Nu vroeg ik me af vanaf wanneer ik alweer één of meerdere dagen in de week zou kunnen gaan opbouwen. Natuurlijk wil ik zelf ook wennen aan het nieuwe ritme en van onze kleine genieten, maar ik kan me voorstellen dat ik niet drie volle maanden na de bevalling volledig thuis ben. En uiteraard snap ik ook dat de ene bevalling de andere niet is, en de ene baby de andere niet.

Aangezien ik dus zelfstandig ben, moet ik een verlofspaarpot bouwen. Ik heb daarnaast ook een spaarpot voor onvoorziene omstandigheden mocht alles langer duren dan gepland, dus de verlofpot is puur voor het geplande verlof. Ik krijg wel iets van de overheid, maar dat is (terecht) maar heel minimaal. Voor hoeveel weken volledig thuis zal ik sparen? Vanaf wanneer was jij fysiek weer in staat om wat te gaan doen? Ik zat zelf te denken aan 6 weken volledig thuis, dan 2 weken één a twee dagen in de week, en vanaf daarna opbouwen naar 4 dagen. Is dat realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben ook freelancer en had een maand na me bevalling mijn eerste klus! Maar ik werk heel onregelmatig buiten huis. Dus ik ging niet na een maand al fulltime werken oid. Maar iig mn eerste klus buiten huis was dus een maand later.

Je weet dat je zwangerschaps uitkering krijgt he? Dus zoveel hoef je ook niet te sparen (je krijgt wel wat zegmaar)
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:39
95.10% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:39
95.10% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:40
95.10% gewijzigd
) Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:40
94.58% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:41
95.10% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:42
95.10% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:42
95.10% gewijzigd
Ging wat mis..
fjordson wijzigde dit bericht op 04-05-2021 09:41
95.10% gewijzigd
Ging wat mis?
haha Fjordson, misschien even mods vragen wat te wissen.
__appelbloesem__ schreef:
04-05-2021 09:25
Het probleem is dat al je banden verweekt zijn na je zwangerschap, daar helpt geen buikspier tegen. Daarom wordt afgeraden om het eerste half jaar niet hard te lopen, hoewel ik niet weet hoe ‘officieel ‘ dat advies is.
Volgens mij merk de je meeste verzakkingsellende pas op als je in de overgang komt.
Ik kreeg klachten na een miskraam na een eerdere bevalling. Wel op tijd aan de bel getrokken, dus prima opgelost met oefeningen, maar het kan inderdaad later komen. Ik denk dat ik na de eerste keizersnee te fanatiek en snel weer ben gaan stofzuigen etc. Daarom zou ik zelf echt heel erg uit kijken met te vroeg fysiek werk doen bijvoorbeeld.
Heb je al gekeken naar een ZEZ uitkering (uwv) ?
zzonnetje schreef:
04-05-2021 10:24
Heb je al gekeken naar een ZEZ uitkering (uwv) ?
Die is maximaal € 1.684,80 per maand
als je dus normaal gesproken 3000 euro binnenbrengt zal je dat gat wel moeten opvangen.
Pinda-Kaas schreef:
04-05-2021 10:56
Die is maximaal € 1.684,80 per maand
als je dus normaal gesproken 3000 euro binnenbrengt zal je dat gat wel moeten opvangen.
Dat snap ik maar het is toch al een mooi startpunt. Er wordt door To niet overgestoken dus vandaar dat ik het even benoem.
zzonnetje schreef:
04-05-2021 11:02
Dat snap ik maar het is toch al een mooi startpunt. Er wordt door To niet overgestoken dus vandaar dat ik het even benoem.
Ze schrijft in haar OP: ' Ik krijg wel iets van de overheid, maar dat is (terecht) maar heel minimaal. '
Daarmee doelt ze op de ZEZ
Pinda-Kaas schreef:
04-05-2021 11:10
Ze schrijft in haar OP: ' Ik krijg wel iets van de overheid, maar dat is (terecht) maar heel minimaal. '
Daarmee doelt ze op de ZEZ
Ik zie het nu ook, overheen gelezen! Mooi dat ze het al wel in beeld had en inderdaad daarnaast zelf aanvullen.
Na mijn eerste bevalling heb ik niet meer kunnen werken vanwege aanhoudende bekkeninstabiliteit. Dit was een soepele snelle vaginale bevalling. Hiervan herstelde ik opzich wel redelijk snel.

Ik ben nu herstellende van mijn 2e bevalling, een spoed sectio. Dat is wel even andere koek. Losstaand van de bekkeninstabiliteit is het herstel na een keizersnede gewoon vele male langer en heftiger. Ik vind dat dat zowel emotioneel als lichamelijki iedergeval in mijngeval enorm veel impact heeft. Ik kan mij bijvoorbeeld ook totaal niet focussen.

Nou ben ik misschien geen goed voorbeeld. Maar ik ben jong en was voor mijn zwangerschappen fit en vitaal. Dit is dus niet per definitie een vrijbrief voor een spoedig herstel. Ik had bijvoorbeeld zelf ook totaal niet voor mogelijk gehouden een keizersnede te krijgen. Maar soms loopt het gewoon niet zoals je hoopt.

Ik hoop dat jullie snel een kindje mogen verwachten. En neem als hij of zij er is, vooral ook de tijd om te herstellen (ook als het gewoon goed gaat) er is een kindje geboren, dit maakt zowel lichamelijk als geestelijk veel los.
Fysiek was ik vrij snel na de bevalling weer goed aan het herstellen. Mentaal daarentegen heeft wel wat langer geduurd. Na drie maanden begon ik wat meer te genieten en heb ik nog vier weken verlof genomen met vakantiedagen, daar ben ik heel blij mee. Toen was ik weer klaar om te gaan werken.

Iedereen ervaart het anders. Voor mij stond mijn wereld op z'n kop (en hoe gewenst en op voorbereid de baby ook was), wat er hormonaal met mij gebeurde kende ik niet bij mezelf (angstig, veel huilen). En dit na een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Borstvoeding geven is inderdaad ook een doorlopende dag- en nachttaak aan het begin. Had absoluut geen ruimte in mij hoofd voor iets anders dan de baby en ergens is dit ook niet gek denk ik. Die eerste weken zijn zo belangrijk om aan elkaar te wennen en te hechten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven