Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
woensdag 5 mei 2021 om 13:16
Calamitycat schreef: ↑05-05-2021 13:12
Positieve modus: wij hebben hier sinds kort een nieuw afvalsysteem en ik mag nu iedere week de Gft-container aan de weg zetten, dat is echt zó fijn!
Wij hebben ondergrondse containers en geen kliko of zo, dus hier moet álles in vuilniszakken. Ook de vlinderstruik en zo. Elk jaar weer zo'n ellende!
woensdag 5 mei 2021 om 13:17
Calamitycat schreef: ↑05-05-2021 13:15Dat klinkt inderdaad als een drama MeerkatWel fijn dat dat kreng is weggehaald.
Ja er groeit nu ook een stuk meer in mijn tuin (meer licht, meer water) en ik heb meer licht in huis. Maar het heeft wel een kapitaal en veel stress gekost.
woensdag 5 mei 2021 om 13:17
woensdag 5 mei 2021 om 13:18
Yup, ik ben vaak langer bezig met het in vuilniszakken stoppen dan met het snoeien zelf. Dit voorjaar heb ik al 19 vuilniszakken uit de tuin gehaald (ja, ik tel ze...). Daar zitten heel wat uurtjes in.
woensdag 5 mei 2021 om 13:19
Ik heb bijna al mijn stapstenen in het gazon ingegraven vanochtend. Nu ga ik de laatste doen en daarna naar de fysio om te sporten.
Geen zin in en zou veel liever in de tuin doorgaan dus een Lieke Martens/pindakaas momentje: maar ik was net zo lekker bezig!
Geen zin in en zou veel liever in de tuin doorgaan dus een Lieke Martens/pindakaas momentje: maar ik was net zo lekker bezig!
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
woensdag 5 mei 2021 om 13:20
Kan me voorstellen, echt vervelend dat je er op deze manier zoveel tijd aan kwijt bent. Lijkt me heel frustrerend.
woensdag 5 mei 2021 om 13:27
Mijn buurvrouw van een paar huizen verderop zegt standaard als ik in de voortuin bezig ben "wat fijn he, alles weer netjes".Tuingravin schreef: ↑05-05-2021 08:53
De vorige bewoonster van ons huis kan mijn pogingen om er een bomvolle cottage achtige tuin van de maken, overigens niet zo waarderen. Ze fietst wel eens langs en maakt dan een praatje als ze me ziet. "Jeeemig, wat heb je er een zooitje van! Het was altijd zo'n keueueurige tuin, je hebt het helemaal verpest!" Een groter compliment kan ze me overigens niet geven![]()
Gelukkig komt ze niet in huis, dan zou de shock nog groter zijn :![]()
Ik vind 'netjes' zo'n gek woord om een tuin mee te omschrijven. Maar ze heeft niks met groene tuinen, dus ik denk dat dit het beste compliment is dat ze kan bedenken. Ze doet het ook el-ke keer, ik denk dat ze ergens heeft gelezen dat positieve bekrachtiging goed werkt om gedragsverandering te bewerkstelligen ofzo.
"Schat? Ik ben even buiten om de buurvrouw op te voeden!"
Tjezus, wat vals
woensdag 5 mei 2021 om 13:29
Sabeltandcavia schreef: ↑05-05-2021 13:22Stoppen met lichaamsbeweging om bij de fysio te gaan sporten? Dat is als iemand wakker maken omdat het tijd is voor zijn slaappil.![]()
Ja inderdaad!
woensdag 5 mei 2021 om 13:36
Jack
Dat doet me eraan denken dat we - lang, lang geleden - schoonouders liet oppassen op ons huis toen we op vakantie waren. In de tuin had ik een keermuurtje gemaakt met stenen die ik in de tuin had gevonden en daar had ik allemaal mosjes en kleine plantjes tussen laten groeien. Het was net helemaal naar mijn zin. Toen we terugkwamen lieten schoonouders vol trots zien hoe hard ze in de tuin gewerkt hadden. Alle 'onkruid en mos' was tussen de 'voegen' vandaan geschraapt en weer 'keurig schoon'
. Ook het houten bankje dat net eindelijk mooi vergrijsd was, was onder handen genomen. Hij was weer helemaal blank geschuurd en in de blanke lak gezet. Kon wel janken toen.
Dat doet me eraan denken dat we - lang, lang geleden - schoonouders liet oppassen op ons huis toen we op vakantie waren. In de tuin had ik een keermuurtje gemaakt met stenen die ik in de tuin had gevonden en daar had ik allemaal mosjes en kleine plantjes tussen laten groeien. Het was net helemaal naar mijn zin. Toen we terugkwamen lieten schoonouders vol trots zien hoe hard ze in de tuin gewerkt hadden. Alle 'onkruid en mos' was tussen de 'voegen' vandaan geschraapt en weer 'keurig schoon'
Ik vind hier dingen van.
woensdag 5 mei 2021 om 13:39
O wat ergSabeltandcavia schreef: ↑05-05-2021 13:36Jack![]()
Dat doet me eraan denken dat we - lang, lang geleden - schoonouders liet oppassen op ons huis toen we op vakantie waren. In de tuin had ik een keermuurtje gemaakt met stenen die ik in de tuin had gevonden en daar had ik allemaal mosjes en kleine plantjes tussen laten groeien. Het was net helemaal naar mijn zin. Toen we terugkwamen lieten schoonouders vol trots zien hoe hard ze in de tuin gewerkt hadden. Alle 'onkruid en mos' was tussen de 'voegen' vandaan geschraapt en weer 'keurig schoon'. Ook het houten bankje dat net eindelijk mooi vergrijsd was, was onder handen genomen. Hij was weer helemaal blank geschuurd en in de blanke lak gezet. Kon wel janken toen.
![]()
Tjezus, wat vals
woensdag 5 mei 2021 om 14:02
Oh wat erg.Sabeltandcavia schreef: ↑05-05-2021 13:36Jack![]()
Dat doet me eraan denken dat we - lang, lang geleden - schoonouders liet oppassen op ons huis toen we op vakantie waren. In de tuin had ik een keermuurtje gemaakt met stenen die ik in de tuin had gevonden en daar had ik allemaal mosjes en kleine plantjes tussen laten groeien. Het was net helemaal naar mijn zin. Toen we terugkwamen lieten schoonouders vol trots zien hoe hard ze in de tuin gewerkt hadden. Alle 'onkruid en mos' was tussen de 'voegen' vandaan geschraapt en weer 'keurig schoon'. Ook het houten bankje dat net eindelijk mooi vergrijsd was, was onder handen genomen. Hij was weer helemaal blank geschuurd en in de blanke lak gezet. Kon wel janken toen.
![]()
Paar jaar geleden had ik in een zijborder tussen de bolletjes bloemen gezaaid. Want als die bolletjes uitgebloeid zijn, is het daar best kaal. Ik braaf regelmatig water geven, want droog voorjaar en helemaal blij dat ze boven de grond kwamen. Ex moest persé iets doen en dat was dus 'tuinieren'. Lees ik knip alles bijna dood en trek alle kleine sprietjes eruit. Helaas ziet hij het verschil niet tussen echt onkruid of gezaaide bloemen. Goh ja, het stond al zo netjes op een rijtje.
Gevolg was dat hij de jaren daarna alleen onder supervisie mocht snoeien, maar zodra ik mijn hielen gelicht had, dan snoeide hij toch nog even die ene plant (dus weer geen bloemen) of haalte hij toch daar nog even het losse blad weg (dat ik juist liet liggen ter bescherming van de grond tegen de zon ed). Echt, ben blij dat ik daar niets meer mee te schaften heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 5 mei 2021 om 15:21
Heel herkenbaar! Hier was de munt de klos, maar goed dat dat zo'n woekerplant is. Die heeft hij dus niet uit kunnen roeien. Inmiddels gebeurt onkruid verwijderen alleen nog op mijn aanwijzing.dianaf schreef: ↑05-05-2021 14:02Oh wat erg.![]()
Paar jaar geleden had ik in een zijborder tussen de bolletjes bloemen gezaaid. Want als die bolletjes uitgebloeid zijn, is het daar best kaal. Ik braaf regelmatig water geven, want droog voorjaar en helemaal blij dat ze boven de grond kwamen. Ex moest persé iets doen en dat was dus 'tuinieren'. Lees ik knip alles bijna dood en trek alle kleine sprietjes eruit. Helaas ziet hij het verschil niet tussen echt onkruid of gezaaide bloemen. Goh ja, het stond al zo netjes op een rijtje.![]()
Gevolg was dat hij de jaren daarna alleen onder supervisie mocht snoeien, maar zodra ik mijn hielen gelicht had, dan snoeide hij toch nog even die ene plant (dus weer geen bloemen) of haalte hij toch daar nog even het losse blad weg (dat ik juist liet liggen ter bescherming van de grond tegen de zon ed). Echt, ben blij dat ik daar niets meer mee te schaften heb.
woensdag 5 mei 2021 om 16:11
Ik heb even weer een rondje gedaan langs alle planten en zag bloemetjes in mijn zwarte bes!

Ik mocht wat zwerfkeien ophalen bij iemand en van opa en oma heb ik vijver planten mee gekregen om in mijn vijvertje te zetten. Helemaal blijft ermee

Hier heeft de wind trouwens ook al een aantal stengels van de rabarber af getrokken. Vanavond maar een compote van maken dan.

Ik mocht wat zwerfkeien ophalen bij iemand en van opa en oma heb ik vijver planten mee gekregen om in mijn vijvertje te zetten. Helemaal blijft ermee

Hier heeft de wind trouwens ook al een aantal stengels van de rabarber af getrokken. Vanavond maar een compote van maken dan.
woensdag 5 mei 2021 om 16:27
Mijn ex had ooit de hoveniersopleiding gedaan.
Ik kom uit een 'onkruid bestaat niet' huishouden.
Dat werd ook niet wat. (Mensplaining enz)
Enige onkruid waar ik fel op ben is kleine veldkers, zevenblad, klaverzuring en paardebloemen.
Rest haal ik pas weg als ik t herken als minder gewenst of zaden gaat maken.
Kent iemand het plantje 'rozenkransje'?
Hij bloeit nu bij mij maar is niet lekker door de winter gekomen en zit wat in de verdrukking.
Weet niet goed welk plekje ze beter kan staan.
Ik kom uit een 'onkruid bestaat niet' huishouden.
Dat werd ook niet wat. (Mensplaining enz)
Enige onkruid waar ik fel op ben is kleine veldkers, zevenblad, klaverzuring en paardebloemen.
Rest haal ik pas weg als ik t herken als minder gewenst of zaden gaat maken.
Kent iemand het plantje 'rozenkransje'?
Hij bloeit nu bij mij maar is niet lekker door de winter gekomen en zit wat in de verdrukking.
Weet niet goed welk plekje ze beter kan staan.
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 5 mei 2021 om 19:18
Yes, toch nog even droog en niet al te winderig hier, dus snel even een uurtje om mijn voortuintje 'af' te maken (alsof het ooit af is...). Ik heb daar een randje perk en een driehoekig stukje perk waar een enorme vlinderstruik in staat met maagdenpalm. Dat perk was oerwoud en daar heb ik nu een grote struik weggehaald en heul veul onkruid. En nu staat er geranium, z.enegroen, een skimmia, wat hei en wat lavendel. En ik heb ranonkeltjes gepoot en wat bloemenmengsel gezaaid.
De voorkant is nogal plukgevoelig hier en er ligt altijd en eeuwig enorm veel afval in, tot blikjes aan toe. En op het noordoosten dus ook niet erg zonnig. Nu toch eens proberen of ik ook hier wat meer groen en bloemen kan krijgen dit jaar!
De voorkant is nogal plukgevoelig hier en er ligt altijd en eeuwig enorm veel afval in, tot blikjes aan toe. En op het noordoosten dus ook niet erg zonnig. Nu toch eens proberen of ik ook hier wat meer groen en bloemen kan krijgen dit jaar!
woensdag 5 mei 2021 om 19:30
Zoooo daar was ik ook weer eens
Wat zijn sommige tuinen al ver! Super leuk om te zien en ik heb alles gelezen!
Hieronder wat foto's van vandaag, we zijn los.
Haal ze later weg ivm herkenbaarheid, denk ik.. Dus svp niet quoten

Vanaf mijn achterdeur
Nee, dit is vanaf de hoek van het huis

Al een heel stuk open.

Morgen verder met de rest

Resultaat tot nu toe, wat een licht en ruimte komt erbij!
Rechtsachter gaat de nieuwe overkapping komen, niet te groot. Er komen 2 dakplatanen in en er komen nog wat grote bosjes, om het hele vlak een beetje te breken. Weet man nog niet, hoeft ie ook niet te weten, komt ie vanzelf wel achter
Oh en links om de hoek nog een stuk tuin, met m'n magnolia en hortensias en prut van kind.
Er komt ook nog een schommel, die ik ga laten begroeien..
Plannen, plannen, plannen
Wat zijn sommige tuinen al ver! Super leuk om te zien en ik heb alles gelezen!
Hieronder wat foto's van vandaag, we zijn los.
Haal ze later weg ivm herkenbaarheid, denk ik.. Dus svp niet quoten

Vanaf mijn achterdeur
Nee, dit is vanaf de hoek van het huis

Al een heel stuk open.

Morgen verder met de rest

Resultaat tot nu toe, wat een licht en ruimte komt erbij!
Rechtsachter gaat de nieuwe overkapping komen, niet te groot. Er komen 2 dakplatanen in en er komen nog wat grote bosjes, om het hele vlak een beetje te breken. Weet man nog niet, hoeft ie ook niet te weten, komt ie vanzelf wel achter
Oh en links om de hoek nog een stuk tuin, met m'n magnolia en hortensias en prut van kind.
Er komt ook nog een schommel, die ik ga laten begroeien..
Plannen, plannen, plannen
guavepapaya wijzigde dit bericht op 05-05-2021 19:33
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
11.39% gewijzigd
Make it one day
woensdag 5 mei 2021 om 19:36
GP Ziet er nu al leuk uit! Lekker bezig!
Meerkat, klinkt als een prachtige combi.
Hier bloeit de geum ook al, zo'n fijn plantje. Kan hier lekker rond woekeren.
Hebben jullie ook altijd het "probleem" dat als je nieuwe planten uit zoekt, je vaak rond dezelfde hoogte eindigt? Ik zit regelmatig met 34-40 cm planten, daartussen niks, en dan vanaf de 80-120 cm.
Alsof er niks anders is.
Meerkat, klinkt als een prachtige combi.
Hier bloeit de geum ook al, zo'n fijn plantje. Kan hier lekker rond woekeren.
Hebben jullie ook altijd het "probleem" dat als je nieuwe planten uit zoekt, je vaak rond dezelfde hoogte eindigt? Ik zit regelmatig met 34-40 cm planten, daartussen niks, en dan vanaf de 80-120 cm.
woensdag 5 mei 2021 om 19:38
Ziet er al netjes uit Papaya!
Ik heb een vraag, nu we het over coniferen hebben. Wij hebben een uit en in de hele tuin staan heggen. Heel mooi, echt ons ding. Nu is de coniferen heg aan de kant van de buren erg slecht. Dode stukken en hij staat scheef, want de buren snoeien hen blijkbaar niet en hij lijkt om te vallen richting de buren. De buren blijken een hekel te hebben aan coniferen dus ze willen hem weghebben en een ‘gewone’ schutting. Prima, want een heg delen met hen is blijkbaar niet ideaal. Dus wij willen daar wel iets tegenaan laten groeien, want wij willen niet tegen een schutting aankijken.
Maar wat kunnen wij jou planten tegen de noordzijde van een schutting. Het krijgt dus geen zon. En we willen het het liefst ook wintergroen hebben. (We hebben ook een Beukenheg, maar dat vinden we niets).
Ik heb een vraag, nu we het over coniferen hebben. Wij hebben een uit en in de hele tuin staan heggen. Heel mooi, echt ons ding. Nu is de coniferen heg aan de kant van de buren erg slecht. Dode stukken en hij staat scheef, want de buren snoeien hen blijkbaar niet en hij lijkt om te vallen richting de buren. De buren blijken een hekel te hebben aan coniferen dus ze willen hem weghebben en een ‘gewone’ schutting. Prima, want een heg delen met hen is blijkbaar niet ideaal. Dus wij willen daar wel iets tegenaan laten groeien, want wij willen niet tegen een schutting aankijken.
Maar wat kunnen wij jou planten tegen de noordzijde van een schutting. Het krijgt dus geen zon. En we willen het het liefst ook wintergroen hebben. (We hebben ook een Beukenheg, maar dat vinden we niets).
Chocolate is the answer, who cares what the question is..