Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het te vaak zielig midden in een grasveld of pot in een kiezeltuin.
Denk dat al je zoiets in een tuin hebt met andere planten er omheen, dat het dan beter staat.

Rozenboog met een klimmer zou ik dan nog wel in mijn tuin neer zetten
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Oh, en een tip voor goedkope rozenbogen en hekwerkjes: Marktplaats! Mijn bogen voor een prikkie aangeschaft daar.
En de doodzonde volgens velen in dit topic, coniferen als haag of solitair, ontbreken niet in mijn tuin. Fijn wintergroen, de vogels nestelen er graag in. Buxus heb ik eruit gehaald, helemaal kaalgevreten door de buxusmot. Helaas wordt het nog veel aangeplant, en dan maar gifspuiten om de planten heel te houden. Dat vind ik zo jammer... hele mezenfamilies dood omdat ze de vergiftigde larven en motten opeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een haag van corniferen. Het is niet mijn favoriete struik, maar wel mooier dan een schutting. Al hebben wij hedera tegen de schutting aanstaan aan de andere kant vd tuin.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
@Es, mijn pioenroos is ook nog aan het ontluiken hoor. Ook dan vind ik hem prachtig trouwens, met die donkerrode scheuten. Mijn pioen is een erfenis uit de tuin van oma en dit jaar staat hij voor het eerst bij mij in de tuin. Ik ben heel benieuwd hoe dat er straks uit ziet.

@TG, dat commentaar van de vorige bewoonster :hihi: . Ik zie de tuin al voor me. Alle heesters keurig in het gelid en de bloembollen als een rijtje soldaten precies even ver uit elkaar. En wáág het niet om niet allemaal even hoog te worden!

Zonde van de kapot gewaaide planten. Hier vrees ik elke keer vooral voor mijn kippenhok die op een wind vangende plek staat en zijn beste tijd gehad heeft.

Voor wisteria ben ik een beetje bang, omdat de wortels funderingen kunnen aantasten en omdat de bloemen giftig zijn. ik vind hem wel prachtig.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
* negeert alle zinnen met 'conifeer' erin'.* Een strak gesnoeide vormstruik kan best mooi zijn in een border met losse beplanting, juist voor het contrast. Dat lukt met liguster ook, of wat dacht je van een rode berberisbol?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
STC, ik wist het!!! hahaha. Grappig dat er mensen zijn die zo'n uitgesproken hekel hebben aan bepaalde planten, beginnend met een c en eindigend op onifeer.
Ik houd wel van liguster, zeker als ie bloeit, en berberis heb ik ook geen hekel aan. En hoewel ik best een grote tuin heb, moet ik wel kiezen wat ik erin zet, de ruimte is niet eindeloos. En hoewel ik houd van een weelderige tuin, wil ik het ook weer niet zo vol zetten dat je niet meer kunt onderscheiden wat erin staat. Ben wel van de doorkijkjes, en zo ver heb ik het nog niet. Over een paar jaar... alles moet nog een beetje groeien.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
05-05-2021 08:53

De vorige bewoonster van ons huis kan mijn pogingen om er een bomvolle cottage achtige tuin van de maken, overigens niet zo waarderen. Ze fietst wel eens langs en maakt dan een praatje als ze me ziet. "Jeeemig, wat heb je er een zooitje van! Het was altijd zo'n keueueurige tuin, je hebt het helemaal verpest!" Een groter compliment kan ze me overigens niet geven :rofl:
Gelukkig komt ze niet in huis, dan zou de shock nog groter zijn : o_o
:rofl: :rofl: heerlijk, kan t me helemaal indenken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet zo van de C. Onifeer. Hier stonden er 2 bolletjes in een houtsnipperperk en naast de voordeur 2 jeneverbesjes van 150m ook in houtsnippers. Wou er met haloween al n grafsteen tussen zetgen en wat pompoenen er bij. Er komt nu n vindersstruik, n hoop gladiolen, korenbloemen en slaapmutsje.
T is alleen irri dat ik t perkje deel met mn buren.

In de achtertuin stond een lawsoniana bol op stam van 2m hoog en meter doorsnede. Daar groeide niets onder, veel te droog. Dus die is ook weg.

Vanmiddag snackkomkommer en oostindische kers zaaien.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ben weer eigenwijs, want ik heb coniferen in mijn tuin en ze misstaan niet (vind ik zelf dan ;-D). Hier ook een coniferenhaag, die zou ik zelf niet kiezen, maar ik vind het zelf veel mooier dan een schutting. Voordeel is ook dat er heel veel vogels in zitten en nestelen.

Ik kreeg net bericht dat mijn man voor zijn verjaardag (was al vorig jaar) van zijn vriendengroep een boom gaat krijgen en of ik nog suggesties had. Natuurlijk: voor een veldesdoorn is altijd nog plaats en een lijsterbes past ook nog prima. Ik word er nu al blij van.

Haha, ik was zo blij dat ik eindelijk eens bewoners had in mijn insectenhotel (grondbijen zat, maar metselbijen zie ik hier niet veel). De specht was ook blij met de bewoners en nu heb ik dus weer een leeg bijenhotel...
Mevrouw specht komt hier elke dag even buurten in de tuin. Heel gezellig, vorig jaar kwam ze regelmatig met een schattig jong.

Mijn buurvrouw vertelde dat ze de wezel weer gesignaleerd had in haar tuin. Nu ben ik stiekem jaloers, want ik heb hem nog niet gezien. Wel de steenmartel: ik ga altijd heel vroeg de deur uit en die zie ik zeer regelmatig.

Hier ook regen, fijn voor mijn ingezaaide gras, maar dan moet het natuurlijk wel warmer zijn dan 10 graden, anders groeit er nog steeds niet.

Ik heb ontzettende zin om planten te bestellen. Het is maar goed dat alles uitverkocht is, anders had ik al weer een winkelmand volstaan ;-D.

Nu even volop blauwe lucht hier en lief spelende kinderen, dus ik ga snel even naar buiten!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tevreden onifeer houder! Zelfs de onderkant die noooooit meer zou uitlopen is na harde snoei van vorig jaar prima uitgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
@TG: die oud-bewoonster...zo subtiel ook :rofl:
Ik zeg hier thuis vaker: des te keuriger de tuin, des te erger de mensen.

@Apatura:
Hier stonden er 2 bolletjes in een houtsnipperperk en naast de voordeur 2 jeneverbesjes van 150m ook in houtsnippers. Wou er met haloween al n grafsteen tussen zetgen en wat pompoenen er bij.
:yes: Dat klinkt helemaal als mijn tuin (voor mijn nick dan)

Hier uiteindelijk zelf een trellis getimmerd voor één klimroos. Staat na de behandeling met de bio-beits nu ook in de olie enk kan nu stevig neergezet worden en dan gaat mijn heerlijke ruikende rambler ertegen aan. Als die deze zomer bloeit zal ik ook eens een plaatje posten. Zij is net zo mooi als haar naam. En ze ruikt ook nog eens heerlijk. Loop dan ook als een junk door de tuin zomers en lig aan mijn rozen te snuiven :biggrin: Voor een andere klimroos ben ook ik al een poosje op zoek naar een degelijke boog. Ik hoop eigenlijk ook op een marktplaats mazzeltje.

@C_estelle: je kan ook nog denken aan tiarella, mansoor of herfsthooi als bodembedekker.
ga je mee verdwalen...ik weet de weg
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten de vogels in de onifeer te nestelen en bovenop de ( op zijn Twents) ‘skutting’ ( schutting) in de klimop :proud:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
05-05-2021 12:18
Hier zitten de vogels in de onifeer te nestelen en bovenop de ( op zijn Twents) ‘skutting’ ( schutting) in de klimop :proud:
De klimop is hier ook favoriet inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas een vlinderstruik overgepoot van bak naar vaste border. Maar ik twijfel heel erg. Hij ziet er namelijk wel erg doods uit. Maar als ik met mijn nagel in de schors kras is het nog wel groen eronder. Wat denken jullie: gaat íe nog uitlopen of kan ik beter een nieuwe kopen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ninanoname, vlinderstruiken zijn hele stevige planten dus ik zou zeker even wachten. Je hebt hem net overgeplaatst, dus de wortels moeten herstellen. Het groei seizoen is wel net begonnen dus dat komt vast goed. Geef hem nog wat extra compost of koemestkorrels en let op het water (alhoewel, nu met alle regen hoef dat wat minder)

STC :shout:
ninanoname schreef:
05-05-2021 12:22
Ik heb pas een vlinderstruik overgepoot van bak naar vaste border. Maar ik twijfel heel erg. Hij ziet er namelijk wel erg doods uit. Maar als ik met mijn nagel in de schors kras is het nog wel groen eronder. Wat denken jullie: gaat íe nog uitlopen of kan ik beter een nieuwe kopen?
die overleeft het wel. Die van mij begint ook net met uitlopen.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
05-05-2021 12:15
Afbeelding
:rofl:
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn hekel aan c*n*f*r*n, taxus en klimop is echt ontstaan door mijn buren. Die laten alles gewoon veel te hoog groeien (sommigen wel meer dan 10 meter) en de klimop maar woekeren en daar zijn deze tuinen gewoon veel te smal voor. Dus daar heb ik helaas echt overlast van en dan is het gewoon k*t.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet waarom mensen klimop niet in toom kunnen houden. Gewoon twee keer per jaar heggeschaar erover heen, zorgen dat je de ondergrondse scheuten eruit trekt en klaar. Klimop in mijn tuin heb ik echt het minste werk aan.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik ook niet Momo maar deze klimop is inmiddels far beyond heggenschaar dus het wordt alleen maar erger.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
05-05-2021 12:39
Mijn hekel aan c*n*f*r*n, taxus en klimop is echt ontstaan door mijn buren. Die laten alles gewoon veel te hoog groeien (sommigen wel meer dan 10 meter) en de klimop maar woekeren en daar zijn deze tuinen gewoon veel te smal voor. Dus daar heb ik helaas echt overlast van en dan is het gewoon k*t.
Heeeeel herkenbaar vd klimop. Het is echt een woekeraar.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
O ja, taxus heb ik wel. 3 blokhaagjes in mn voortuin. Ik heb wel n zwak voor taxus :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Klimop: check. Qua buren dan dus. En die c.onifeer... Er stond er een in mijn achtertuin toen ik dit huis kocht, heul lang geleden. En die groeide en groeide. En toen gingen de buren klagen (alhoewel: de een wilde hem juist houden vanwege het groene uitzicht, de ander vond hem het uitzicht verstoren). Hij was inmiddels een meter of 14...

Maar we hebben hier geen achterom en ik had niet veel geld. Uiteindelijk issie twee jaar geleden weggehaald door een buurman, die er een steiger tegenaan heeft gebouwd en zo stukje bij beetje van bovenaf hem steeds korter heeft gemaakt. Die hele boom was zo immens dat mijn hele tuin ermee vol lag. En toen moest het door mijn huis (keuken en gang) worden afgevoerd.

Wat een drama is dat geweest! En daarna kon ik qua tuin dus helemaal opnieuw beginnen want echt alles was dood, platgetrapt en kapot.
Alle reacties Link kopieren
Zeker de grootbladige GT.
Ik denk wel dat er heel veel vogeltjes in hun klimopoerwoud nestelen, dat is dan ook het enige positieve eraan. Verder is het alleen maar een groot punt van zorg wat ieder jaar dat zij er niets aan doen groter wordt.

Positieve modus: wij hebben hier sinds kort een nieuw afvalsysteem en ik mag nu iedere week de Gft-container aan de weg zetten, dat is echt zó fijn!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven