Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
En een linkje: https://www.invasieve-exoten.info/nl/in ... ladvlo.htm
Floras schreef:
09-05-2021 22:51
En een linkje: https://www.invasieve-exoten.info/nl/in ... ladvlo.htm
Hopelijk gaat dat werken!

Ik heb hier 'alleen maar' bamboe, dat vind ik al erg genoeg. Ook veel slakken, maar die eten jammer genoeg alleen van de andere planten. Wat zou het mooi zijn als ik die zou kunnen trainen om de bamboe op te eten...
Alle reacties Link kopieren
Kater is thuis :cheer2:
Ik heb ook net slakken geraapt in de stromende regen, ook veel naaktslakken hier.
En een schattig klein groen kikkertje op de vlonder :heart: Niet geraapt uiteraard ;-)
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Phineas schreef:
09-05-2021 22:55
Hopelijk gaat dat werken!

Ik heb hier 'alleen maar' bamboe, dat vind ik al erg genoeg. Ook veel slakken, maar die eten jammer genoeg alleen van de andere planten. Wat zou het mooi zijn als ik die zou kunnen trainen om de bamboe op te eten...
:D Dat zou handig zijn.
Ik heb hier ook een grote wandelbamboe, vind 'em wel mooi hoor maar ik kan de hele buurt voorzien van gratis bamboestokken/plantensteunen.
Ik heb nog een vraag voor tips. Ik heb in mijn tuin twee terrassen: tegen het huis en achterin de tuin. Verbonden door een soort paadje. Paadje bestaat uit gewone vierkante stoeptegels en ligt versprongen: eentje links, eentje rechts etc. Er zit dus steeds een plekje aarde/groen ter grootte van zo'n stoeptegel naast.

Ik heb al van alles geplant, maar het wordt allemaal toch steeds hoger dan gewild, waardoor paadje een klimpad wordt, of het kruipt en de stoeptegels verdwijnen. Ik dacht er daarom aan om er wat te strooien, zoals van die snippers of zo. Maar ik heb geen idee wat ik dan nodig heb en hoe dik dat moet. Iemand tips?
Calamitycat schreef:
09-05-2021 23:24
Kater is thuis :cheer2:
Ik heb ook net slakken geraapt in de stromende regen, ook veel naaktslakken hier.
En een schattig klein groen kikkertje op de vlonder :heart: Niet geraapt uiteraard ;-)

Ah fijn dat ie er is! Rust in de tent! En stoer hoor, slakken rapen in de regen, ik zit in bed met laptop, poes tegen been en dikke trui aan naar de regen te luisteren. Vond ik ook al heul stoer. :$
Meerkat schreef:
09-05-2021 23:29
Ah fijn dat ie er is! Rust in de tent! En stoer hoor, slakken rapen in de regen, ik zit in bed met laptop, poes tegen been en dikke trui aan naar de regen te luisteren. Vond ik ook al heul stoer. :$
:proud:
Meerkat schreef:
09-05-2021 23:28
Ik heb nog een vraag voor tips. Ik heb in mijn tuin twee terrassen: tegen het huis en achterin de tuin. Verbonden door een soort paadje. Paadje bestaat uit gewone vierkante stoeptegels en ligt versprongen: eentje links, eentje rechts etc. Er zit dus steeds een plekje aarde/groen ter grootte van zo'n stoeptegel naast.

Ik heb al van alles geplant, maar het wordt allemaal toch steeds hoger dan gewild, waardoor paadje een klimpad wordt, of het kruipt en de stoeptegels verdwijnen. Ik dacht er daarom aan om er wat te strooien, zoals van die snippers of zo. Maar ik heb geen idee wat ik dan nodig heb en hoe dik dat moet. Iemand tips?
Dan zou je een hele dikke laag moeten strooien denk ik, lijkt me niet zo lekker lopen.
Kan je er niet beter voor kiezen de (te) hoge beplanting een andere plek te geven en voor de plekken naast je pad te kiezen voor iets wat laagt blijft? Als er genoeg zon is sedum bijvoorbeeld of lievevrouwenbedstro voor meer schaduwrijke plekken. Die is ook makkelijk weg te knippen als het teveel over je pad gaat hangen.
Calamitycat schreef:
09-05-2021 23:43
Dan zou je een hele dikke laag moeten strooien denk ik, lijkt me niet zo lekker lopen.
Kan je er niet beter voor kiezen de (te) hoge beplanting een andere plek te geven en voor de plekken naast je pad te kiezen voor iets wat laagt blijft? Als er genoeg zon is sedum bijvoorbeeld of lievevrouwenbedstro voor meer schaduwrijke plekken. Die is ook makkelijk weg te knippen als het teveel over je pad gaat hangen.

Ik zag iets van 10 cm ja. Maar ik zou de stenen kunnen gebruiken om op te lopen.

Het is het vierde jaar dat ik ga proberen iets laags te planten... haha! En steeds komt er toch iets te staan dat hoger is dan ik dacht. Sedum vind ik wel een plan. Het is vrij vol in de zon in hele dag.
Ah, je bedoelde de snippers niet óp het pad maar ernaast. Ik snapte al niet hoe snippers op je pad dit probleem zou oplossen :P
Als er veel zon is, is sedum echt gaaf! Kan ook best een stootje hebben qua dat je er soms best op kan lopen/staan. Sedum kan je ook op matten kopen dus dat is heel handig, die snij je dan gewoon op maat.
Franse boomschors anders? Dat zijn dikke stukken schors en bewerkelijk. Ik heb al twee jaar een laag in mijn tuin liggen en die gaat nergens heen.
En anders gewoon gras?
Ik vind hier dingen van.
Of een mos, vetmuur bijvoorbeeld. Nog leuke blommen ook.
Meerkat schreef:
09-05-2021 23:54
Ik zag iets van 10 cm ja. Maar ik zou de stenen kunnen gebruiken om op te lopen.

Het is het vierde jaar dat ik ga proberen iets laags te planten... haha! En steeds komt er toch iets te staan dat hoger is dan ik dacht. Sedum vind ik wel een plan. Het is vrij vol in de zon in hele dag.
Sedum inderdaad en:

Leptinella squalida

Acaena buchananii
Sabeltandcavia schreef:
09-05-2021 10:48
Goedemorgen :)

Wat is iedereen druk bezig! Hier is alles zeiknat van de onweersbui die zojuist voorbij kwam. Ik hoop dat het een beetje droogt, want dat tuiniert een stuk prettiger. Ik heb een oorlogsverklaring gekregen van het onkruid in mijn tuin. Ze dreigen alles over te nemen en zo te zien zijn ze goed op weg. Werk aan de winkel dus.

Een meet lijkt me erg leuk, maar Appeltern is met OV lastig te bereiken. Maar als er een keer een meet is bij Het Houten Huis in Zaltbommel (kwekerij) en het kan weer qua corona, dan ben ik graag van de partij :) .
Caaf, als er een meet is en ik kan dan wil ik je met alle liefde ophalen met de auto hoor!
aaaanne schreef:
07-05-2021 21:19
Oh zooo!! Haha, ik dacht aan veel kleinere kinderen :-D
Maar het ziet er nu weer mooi uit, blijf je hier posten hoe het verder groeit?
Jazeker ik lees al heel lang mee maar plaats niet zoveel. Ik zal foto’s posten als het gaat groeien ( en proberen via ander media misschien want krijg het via flickr niet goed voor elkaar) . Zo te zien slaat alles wel aan. Alleen mijn appelboom die er al stond is denk ik bevroren geweest. Alle knoppen gingen er ineens af en nu staat hij al weken als “dooie tak” in de tuin. Onder de bast is het wel nog groen dus heb nog hoop En dat terwijl de peer zo mooi uitgelopen is en die zijn even oud.
Phineas schreef:
09-05-2021 22:43
Ik vraag me dan af hoe dat in Japan gaat of waar dat ding dan ook vandaan komt. Hebben ze er daar ook zoveel last van, of hebben ze daar wel een 'natuurlijke vijand' of iets dergelijks? Ze zullen toch wel ergens door tegengehouden worden?
Natuurlijke vijand en ander klimaat.

In sommige Amerika is onze gewone blauwe regen ook zo'n invasieve exotische soort. Door de voorde plant fijne temperaturen kan hij blijven groeien, er zijn zelfs verhalen van gevels die naar beneden komen door het gewicht. (Je hebt ook de Amerikaanse wisteria die werkt daar een stukje beter, net zoals dat je hier ook de gewone duizendknoop hebt)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
love2dance schreef:
10-05-2021 12:11
Jazeker ik lees al heel lang mee maar plaats niet zoveel. Ik zal foto’s posten als het gaat groeien ( en proberen via ander media misschien want krijg het via flickr niet goed voor elkaar) . Zo te zien slaat alles wel aan. Alleen mijn appelboom die er al stond is denk ik bevroren geweest. Alle knoppen gingen er ineens af en nu staat hij al weken als “dooie tak” in de tuin. Onder de bast is het wel nog groen dus heb nog hoop En dat terwijl de peer zo mooi uitgelopen is en die zijn even oud.
Mijn perzik is volgens mij ook overleden. Die had het al zwaar door het verplanten/verplaatsen vorig jaar (container in de voortuin dus tijdelijk naar een iets minder zonnig stukje). Na terugplaatsing al flink gesnoeid, hij begon net te bloeien en uit te lopen toen er weer vorst was. Op dit moment zitten er nog 2 groene blaadjes aan... We zullen zien en anders halen we een nieuwe (of een andere zelfbestuivende fruitboom).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Net van de buurvrouw te horen gekregen dat het 100 procent zeker is dat het Japanse duizendknoop is.
Melding hebben ze een paar jaar geleden al gedaan, maar ze doe er niets aan.
Zijn we mooi klaar mee.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
10-05-2021 13:13
Net van de buurvrouw te horen gekregen dat het 100 procent zeker is dat het Japanse duizendknoop is.
Melding hebben ze een paar jaar geleden al gedaan, maar ze doe er niets aan.
Zijn we mooi klaar mee.
:cry:

Wat erg....
Mermedina schreef:
10-05-2021 16:10
:cry:

Wat erg....
Advies van de gemeente is om het wekelijks af te steken en dit goed vol te houden, dat zou de plant moeten uitputten.
Heb er een hard hoofd in.
Maar ben vandaag dus de hele dag bezig geweest om het weg te halen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Oei Mama-Inge, da's niet zo mooi! Ik hoop dat je het uiteindelijk weg gaat krijgen, maar het zijn hardnekkige krengen. Heb het hier nog nergens in de buurt gezien, maar ik verwacht dat het zich steeds verder gaat verspreiden. Als je er niks aan doet, wordt het enorm, dat weet ik wel.
Ahh das balen mama-inge!
Gooi 'm wel in de grijze container, mag niet in de groene...
Make it one day
veel succes Mama-Inge, ik weet er alles van!
Vandaag hadden de spreeuwen wat jongen bij zich :heart: dus ik heb ze getrakteerd op extra meelwormen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven