Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Mama-Inge

Ik had n plat dood mezenkuiken in de tuin liggen vandaag :sick: daar kan ik dus echt niet tegen.

Verder negatief op corona en advies van de huisarts is uitzieken :| voordeel ik kan weer naar de winkel, nadeel t voelt als of ik met mn hoofd tegen de muur heb staan bonken.

Vandaag nog wel wat zaailingen weggegeven en 2e helft van mn trommelstokuien geplant.
De eerste helft (vorige week gedaan) komt al op :yes: Blij dat ze nog iets doen na een winter op de plank ipv in de grond :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
mama-inge schreef:
10-05-2021 13:13
Net van de buurvrouw te horen gekregen dat het 100 procent zeker is dat het Japanse duizendknoop is.
Melding hebben ze een paar jaar geleden al gedaan, maar ze doe er niets aan.
Zijn we mooi klaar mee.
Meen je niet o_o
Voor iedereen een groene tuin
Vreselijk mama-inge, veel sterkte met het weghalen! Ik hoop dat het je gaat lukken.

Druk dagje vandaag, voortuin de pergola dood hout weggehaald, was in jaren niet gebeurd. Niet door mij en niet door de vorige bewoners. Zat nu een dood gat in 1 hoek dus dat heb ik helemaal weg moeten halen, helaas. Ziet er gek uit, maar ik hoop dat het snel weer uitloopt. Ook per ongeluk wat levende dingen geknipt dus we gaat het merken. :P In de achtertuin wat bamboe stokken vervangen voor de vuurdoorn, die begint nu mooi hard uit te lopen. Veel bloemknoppen ook alweer dus dat wordt mooi de rest van het jaar. :flirting: Morgen maar verder met snoeien, de vuurdoorn voor moet nog en de treurpeer achter.
Vanmiddag is Kleinezon bij me langs geweest, om bonte dovenetel te brengen en als verrassing ook nog een schijnpapaver. Nogmaals dank, ik ga ze vertroetelen tot ze goed zijn aangeslagen! Ze heeft me ook nog van wat zaailingen afgeholpen die mijn tuin overbevolkten. Toch prettiger dan in de groene bak doen, en planten ruilen is geweldig om je assortiment uit te breiden. Inmiddels heb ik heel wat van die ruil/ weggeefplanten in de tuin staan. Ik :heart: ervan!

Stukje bij beetje wordt de tuin weer iets netter, maar het staat overal nog vol kweekgras wat ik tussen de vaste planten uit moet peuteren. Gaan nog heel wat uurtjes buffelen in zitten. Hopelijk is het volgende week een beetje tuinierweer, want dan heb ik vakantie. Dan ga ik ook de bakken weer vullen met eenjarig spul. Zin in!
Ik zag net bij de rododendron gaatjes in de bladeren. Na even googlen denk ik dat het komt door de taxiskever. Online lees ik vooral horrorverhalen, dat ze je hele tuin leegvreten. Meestal op sites waar je dan ook direct de producten (aaltjes) kan kopen.

Is het echt zo erg? Of zou een grotere gezonde plant dit zelf kunnen doorstaan?
Dank voor alle tips, ik ga sedum proberen!

En Apatura, op zich fijn dat het negatief is, maar wel rot, dat je nu niet weet wat en hoe wel en hoe lang het duurt.

En mama-inge, dat klinkt echt vreselijk! Toen ik hier jaren geleden aan de tuin begon (na een jaar of 7 braak liggen...) zat het vol met klimop en zevenblad. We hebben dat toen met plastic afgedekt voor een paar weken en daarna diep omgespit en toen was het meeste wel weg. Maar ja, daar stond verder ook niks in wat ik wilde houden. Sterkte!
Mijn voortuin heeft vanaf dat we hier gingen wonen al zevenblad, gelukkig kan ik het steeds meer onder controle krijgen en zit het nu vooral nog in 1 hoekje van de tuin. Ik ga dit jaar proberen wat vaker te plukken, kijken of dat helpt. Veel meer kan ik niet doen want er zit allemaal beplanting omheen die ik niet stuk wil maken.
meelezertjuh schreef:
10-05-2021 20:23
Ik zag net bij de rododendron gaatjes in de bladeren. Na even googlen denk ik dat het komt door de taxiskever. Online lees ik vooral horrorverhalen, dat ze je hele tuin leegvreten. Meestal op sites waar je dan ook direct de producten (aaltjes) kan kopen.

Geen paniek. Een gezonde plant kan insectenvraat doorstaan, zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar. Mensen zijn vaak veel te snel geneigd in te grijpen. Je moet het dan niet erg vinden dat blaadjes kartelrandjes hebben.
Man vond dat we een nieuwe tuinset nodig hebben.
Ik heel blij want ik ben het ermee eens maar heb al zoveel geld in de tuin gestopt dat ik er nauwelijks over durfde te beginnen haha!
Het wordt een houten tafel in wit en schelpkleur met bijpassende houten bank en dan een paar rotan stoelen erbij.

Verder een bankdag gehad vandaag. Ik moet nog 6 dahlias in de grond stoppen, hopelijk morgen. Misschien ook even langs het tuincentrum, ik wil het borderje langs het terras eigenlijk meteen volzetten
meelezertjuh schreef:

Ik heb ook taxuskever in de tuin. Zat in een van de plantjes in mijn nieuw aangelegde tuin (de larven dan): die plant heeft het niet overleefd.
Van het gevreet aan je blaadjes gaan je planten niet dood, de larven zijn het probleem, maar het is niet zo dat je hele tuin meteen ervan dood gaat. Bij mij kostte het in het eerste jaar wat Heucheras en dit jaar vermoedelijk een klein conifeertje (ik dacht door vorst, maar toen ik de plant weggooide kwam ik een paar larven tegen). Ik zie soms wel voorbeelden op Facebook voorbij komen waar er gaten vallen in taxusheggen of hederahagen. Ik doe wel jaarlijks aaltjes, maar helemaal weg gaan ze niet tot op heden. Die eitjes kunnen ook bij je buren of in het gemeenteplantsoen worden gelegd. Mijn moeder heeft al jaren ook een of andere snuitkever in de tuin, maar die doet geen aaltjes en volgens mij gaan daar ook niet veel planten dood. Het ligt er denk ik maar aan hoe erg ze het naar je zin hebben in je tuin en zich daar vermenigvuldigen. Ik kijk zelf vaak op de site van Biocontrole en telefonisch ben ik door hun al goed geholpen, bijvoorbeeld door zo eerlijk te zijn dat de koude grond aaltjes wat minder goede resultaten opleveren dan warme grond aaltjes.
meelezertjuh schreef:

Maar zitten er gaten in je bladeren of alleen langs de rand. Gaten van taxuskever zitten altijd langs de rand en zijn vrij kleine hapjes. Je hebt ook bladsnijders (wilde bijen) en die halen weer grotere stukjes uit het blad, maar zijn totaal geen probleem voor je plant.
mama-inge schreef:
10-05-2021 13:13
Net van de buurvrouw te horen gekregen dat het 100 procent zeker is dat het Japanse duizendknoop is.
Melding hebben ze een paar jaar geleden al gedaan, maar ze doe er niets aan.
Zijn we mooi klaar mee.
:O
Ohwnee!
Floras schreef:
10-05-2021 17:31
Vandaag hadden de spreeuwen wat jongen bij zich :heart: dus ik heb ze getrakteerd op extra meelwormen.
Leuk!!! :applause:
Apartura, veel beterschap!!

TG en KleineZon, wat leuk dat jullie zo aan het ruilen zijn :)
Hier kan ik de meelwormen alleen op de hangende voedertafel doen, één van de katten is er dol op dus die vreet alles meteen op als hij erbij kan haha.
Heb nu een stel in een zaadsilo gedaan, kijken hoe dat loopt.
Hier zitten ook echt veel spreeuwen. Laatst bij de kliniek ook. Opvallend gewoon.
Hier zitten een eindje verderop heel veel spreeuwen in een stel oude bomen. Daar kom ik langs op weg naar de supermarkt. Maar hier, zo'n 200 m verderop, zie ik ze bijna nooit. Alleen toen het heel erg koud was van de winter heb ik ze een paar keer eventjes bij de voedertafel gezien.
Ik vind ze erg gezellig :)
Ik ook! Ze zitten hier ook op het dak, kabaal te maken en te klapperen met de vleugels, maar dat mag van mij ;)
Ik heb een halve kokosnoot hangen en daar doe ik ook altijd wat meelwormen in. Dat was eigenlijk voor de meesjes, maar spreeuwen, kauwen en eksters hebben dat bakje zo leeg elke dag. Ik heb pas spreeuwen in de tuin sinds de sneeuw. Ik vind ze zo grappig.

In de tuin van de achterburen zit een eksternest en die vinden dat mijn tuin hun tuin is. Proberen alle vogels weg te jagen, maar de lukt altijd maar even. Met mijn kat zijn ze het ook niet eens. Als mijn kat op de schutting zit gaat een van de eksters, een stukje verder op de schutting heel hard zitten schetteren naar mijn kat. De spreeuwen maken inmiddels ook ekster geluiden.

Nu heb ik nog huismussen op mijn wishlist. Er zit op een paar honderd meter een kolonie en heel af en toe landen ze even in mijn tuin, maar ze hebben 0 interesse in het vogelvoer. Oh, en vandaag had ik meerdere keren twee puttertjes. Die komen maar heel af en toe even langs. Ik vind puttertjes zo mooi.

Ik vraag me alleen af waar “mijn” groenlingen zijn gebleven. Tot een paar dagen geleden had ik er dagelijks zeker drie op bezoek al zeker meer dan een jaar (vorige zomer nog met een berg jongen erbij) maar al een paar dagen geen groenling gezien. Groenlingen hebben last van een ziekte “het geel”. Ik maak alles regelmatig schoon met ontsmettingsmiddel, maar ik heb al meer dan eens zieke of dode groenlingen gevonden. Een keer lag er zelfs een in de beschermkooi rond mijn voedersilo.
De mussen hier zijn nog steeds fan van vetbollen. Ik had in december een voordeeldoos met honderd bollen gekocht dus ik ben nu bijna aan het einde :)
Ze kwamen eerst alleen bij de bollen in een grote dichte struik achterin de tuin, maar toen ze zich realiseren dat er dichter bij huis ook pinda's, wormen, fruit en ander lekkers te vinden was kwamen ze steeds dichterbij en steeds meer :)
Vooral in de border onder de hangende voedertafel zaten ze veel, tussen de boomschors scharrelen.

Met de sneeuw had ik vaak een groep van 20 mussen in de tuin, zo leuk!
Wat sneu Floras! Hopelijk zijn de groenlingen snel weer terug.
Ik herinner me wel dat als we een nestje koolmezen gehad hadden, dat ze dan na het uitvliegen altijd even weg waren. Blijkbaar gingen ze dan rondttrekkend achter hun jongen aan en dan zag je ze een week of wat niet, misschien dat dat het is.
Ik moest wel even een klein beetje lachen om de woordspeling, groenlingen die ziek worden van 'het geel'. Ja logisch, als ze geel worden zijn ze geen groenling meer.. Maar erg rot dat je dan heel zieke of zelfs een dode vogel vind in je tuin of voederhuis :|
Yep, de huismussen houden van de vetbollen die je per doos van 50 bij Vivara kunt bestellen. En nu voeren ze ook graag gedroogde meelwormen aan hun uitgevlogen mussenkinderen.
aaaanne schreef:
10-05-2021 23:19
Wat sneu Floras! Hopelijk zijn de groenlingen snel weer terug.
Ik herinner me wel dat als we een nestje koolmezen gehad hadden, dat ze dan na het uitvliegen altijd even weg waren. Blijkbaar gingen ze dan rondttrekkend achter hun jongen aan en dan zag je ze een week of wat niet, misschien dat dat het is.
Ik moest wel even een klein beetje lachen om de woordspeling, groenlingen die ziek worden van 'het geel'. Ja logisch, als ze geel worden zijn ze geen groenling meer.. Maar erg rot dat je dan heel zieke of zelfs een dode vogel vind in je tuin of voederhuis :|
Hahaha, en ik vind groenlingen sowieso vaak meer geel dan groen.

Dode vogels zijn idd nooit leuk om te vinden, en op de een of andere manier zijn het meestal groenlingen: twee tegen mijn raam, een met een kapot pootje, een vermoedelijk mijn eigen kat, maar was denk ik al ziek want normaal zitten de groenlingen bij mij alleen op de silo waar de kat niet bij kan, en dan had ik er dus 1 dood op de silo. Verder een keer een roodborstje gevonden en vorige zomer een meesje zonder kop. Blijkbaar doen kraaiachtigen dat.
Mermedina schreef:
10-05-2021 23:26
Yep, de huismussen houden van de vetbollen die je per doos van 50 bij Vivara kunt bestellen. En nu voeren ze ook graag gedroogde meelwormen aan hun uitgevlogen mussenkinderen.
Bij mij worden vetbollen alleen gegeten door de grote jongens als kauwen. En dan zijn ze ook altijd in een paar happen weg.
Floras schreef:
10-05-2021 23:38
Bij mij worden vetbollen alleen gegeten door de grote jongens als kauwen. En dan zijn ze ook altijd in een paar happen weg.
Dan gaat de lol er wel een beetje af. Ik voer af en toe ‘los’ op een schaal en een vlaamse gaai kan in één keer minstens 8 pinda’s in zijn snavel. Ik tel elke keer weer mee, haha.

Ik heb een kooi voor de kleine vogels, zoiets:

Afbeelding

En verder is alles zo opgehangen dat de ratten er niet mee vandoor gaan.
Wat grappig dat jullie zo snel door de vet producten heen gaan, dat duurt bij mij echt eeuwig voordat het op is. Zaden daarin tegen zijn niet aan te slepen. Dat zijn nog de enige spullen die ik wel bij V bestel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven