Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Zonnebloempitten zijn nu weer meer in trek hier, pindas juist minder :)
Fruit gaat ook wel goed, havermout minder, meelwormen als een tierelier!

Vanochtend zou het droog blijven. Ik ga spinazie oogsten, rucola verplaatsen naar een pot om te blijven oogsten, uitgebloeide blauwe druifjes en narcissen in de borders stoppen.
En de dahlias planten! En eventueel al wat eenjarigen halen....
Gut ik moet nodig aan de slag. Gisteren alleen maar op de bank kunnen liggen, vanochtend start al beter.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor fruit geven jullie de vogels dan? Daar had ik helemaal niet over nagedacht eigenlijk.

GLF Fijn dat je een betere start hebt! Ik hoop voor je dat het doorzet. :hug:
Appels, peren, druiven, bessen :)
Klokhuizen of niet zo frisse exemplaren.
Appels en peren soms heel in een appelhuisje:
https://www.vogelhuisjes-kopen.nl/Appelhuisje-vogels
Dat vind ik het fijne aan rozijnen, havermout en fruit; het is allemaal niet zo duur als 'echt vogelvoer'. Ik geef meer geld uit aan vogelvoer dan voer voor mijn 2 katers van ruim 5 kilo.
Goeiemorgen!
Vandaag een vrije dag. Zo meteen spring ik in de auto om geraniums te kopen. Het regent hier, nu dus niet zoveel zin om door de borders te tijgeren om het onkruid te verwijderen. Ik kan niet alles in een keer meenemen in mijn huidige kleine auto, dat was vorig jaar wat anders (grote bak, alles kon mee). Ik doe het nu dus in gedeeltes. Vanmiddag gaat mijn man even naar de bouwmarkt, en dan kan hij een paar grote zakken potgrond meenemen.
Ga nu ook kijken voor een paar nieuwe fuchsia's. Ik ga naar een grote kwekerij in Hengelo, waar ik elk jaar het een en ander insla. Normaliter voor moederdag, want dan is er meer keus. Maarja, het is steeds nog zo koud geweest. Nu durf ik het wel aan qua temperatuur. Eerst even alle dozen latex handschoenen, mondkapjes en beschermende kleding uit de auto vissen (nodig voor het werk en mijn auto is een soort voorraadkast :) ) En er een paar lege kratten en wasmanden in zetten om de planten te vervoeren. Hoedenplank eruit, dan kan ik de planten op stam rechtop neerzetten. (dat kon dan weer niet in de volvo, elk nadeel heeft z'n voordeel, hahaha)
Fijne dag allemaal!
Succes TG! Altijd leuk, lekker neuzen in zo'n tuincentrum.

GLF, ah! Dankje, daar kan ik wat mee. Vogelvoer kan inderdaad best duur zijn. Voor mij werkt het in bulk kopen, scheelt toch aardig wat geld op die manier en ik heb de ruimte om het op te slaan.
Heerlijk TG, veel plezier!
Japanse duizendknoop hebben we hier ook veel in de buurt. Tot nu toe houdt het zich redelijk gedeisd (fingers crossed). Het beste helpt het om de plant te vermoeien. Dus consequent afsnijden en dan de resten in de grijze container.
Zevenblad staat het hier vol mee, maar is nauwelijks een probleem. De konijnen vinden zevenblad een traktatie, dus het is alleen maar makkelijk, rondje door de tuin en de magen zijn weer gevuld.

Qua vraat is het ook een beetje inspelen: zo koop ik bijvoorbeeld geen salvia meer vanwege de slakken en zaai ik geen sla. De meeste andere planten laten ze redelijk met rust.
Zevenblad is peanuts. Ik heb berenklauw :| Ik ga komend weekend een deel van de tuin met zwart bouwzeil afdekken wat ik een jaar laat liggen. Dan kom ik eindelijk eens aan andere delen van de tuin toe en doe ik eens iets anders dan wieden. Een aantal jaar terug is hier van de provincie uit een dijk aangelegd, deels in mijn tuin en sindsdien kamp ik met onuitroeibaar onkruid. Berenklauw, distels, groot hoefblad, winde en andere narigheid. Die dijk ligt ook nog vol op de wind en in de zon, wat wieden tijdens hittegolven nagenoeg onmogelijk maakt. Er is gewoon niet tegenop te wieden. Dat zeil is het laatste redmiddel. Het zal een tijdje een rotgezicht zijn, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik er voorlopig geen omkijken meer naar heb en eindelijk leukere dingen in de tuin kan gaan doen.
Ik vind hier dingen van.
@TG, toevallig A.Kuipers :mrgreen: ?
Voor iedereen een groene tuin
Ik zit eraan te denken om een wormenbak te kopen voor in de tuin. Wel die met meerdere bakken op elkaar gestapeld. Heeft iemand ervaring hiermee?
Wat naar met al dat onkruid allemaal overal! Ik vond dat zevenblad toen al gedoe.

Wie weet er in de omgeving van Den Haag trouwens nog een fijne kweker of tuincentrum? Ik ga meestal naar de Bosrand in Wassenaar, maar wie weet kent iemand van jullie een goeie? Mag ook best een half uurtje rijden zijn!
GroenTuintje schreef:
11-05-2021 10:39
Ik zit eraan te denken om een wormenbak te kopen voor in de tuin. Wel die met meerdere bakken op elkaar gestapeld. Heeft iemand ervaring hiermee?
Ik heb sinds 2 maanden een wormenbak. Hij is van hout, met 2 compartimenten, van wormenkrukje.nl(is een Oostenrijks bedrijfje). Omdat ik nog maar net begonnen ben, kan ik er nog niet heel veel over zeggen. De reden dat ik voor deze houten bak ipv plastic ben gegaan, is omdat ik allereerst de plastic bakken erg lelijk vind, en omdat je soms verhalen hoort dat ze makkelijk ontsnappen uit sommige plastic bakken.
GT, ja, goed geraden!
Weer prima geslaagd, auto barstte zowat uit z´n voegen van alle planten. Ik heb 30 geraniums, een hoogstam fuchsia, heel veel vaste planten, sedums, en nog veel meer. Het fijne van deze kwekerij is de prijs voor de vaste planten: 1,15 per stuk voor de meeste planten. Ze zijn wel altijd snel uitverkocht, maar dat vind ik niet zo raar...
En dus ook niet het hele jaar geopend, alleen in het voorjaar.
En druk dat het er was! Nouja, ik heb de buit binnen, nu deel twee: alles in de tuin/bakken/potten zetten. Dat hoeft niet in een keer!
maxi14 schreef:
11-05-2021 11:21
Ik heb sinds 2 maanden een wormenbak. Hij is van hout, met 2 compartimenten, van wormenkrukje.nl(is een Oostenrijks bedrijfje). Omdat ik nog maar net begonnen ben, kan ik er nog niet heel veel over zeggen. De reden dat ik voor deze houten bak ipv plastic ben gegaan, is omdat ik allereerst de plastic bakken erg lelijk vind, en omdat je soms verhalen hoort dat ze makkelijk ontsnappen uit sommige plastic bakken.
Bedankt! Ik zal er naar kijken.
Weer wat foto’s uit de tuin :daisy:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat een leuk kastje met die slanke grijze poten GT :flirting:
Moosey schreef:
11-05-2021 11:36
Wat een leuk kastje met die slanke grijze poten GT :flirting:
Ja ooit gekocht bij een tuincentrum die nu gestopt is :heart: . Ze hadden ook nog een slag groter van dit kastje, had ik die ook maar gekocht :$
Meerkat schreef:
11-05-2021 11:15
Wat naar met al dat onkruid allemaal overal! Ik vond dat zevenblad toen al gedoe.

Wie weet er in de omgeving van Den Haag trouwens nog een fijne kweker of tuincentrum? Ik ga meestal naar de Bosrand in Wassenaar, maar wie weet kent iemand van jullie een goeie? Mag ook best een half uurtje rijden zijn!
Sunsister :daisy:
https://sunsister.nl/
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Wow GT :love:
Die clematis is ook om te kwijlen.
GT, wat is jouw clematis Montana mooi! Ik heb m ook, al jaren. Tegen de rozenbogen geplant, maar ze blijven wat ielig. Bloeien wel, maar niet zo uitbundig. Ik denk dat ze te zonnig staan, ook al heb ik aan de voet wel schaduw doordat er planten rondom staan.
Goeie buit TG
Tuingravin schreef:
11-05-2021 11:38
GT, wat is jouw clematis Montana mooi! Ik heb m ook, al jaren. Tegen de rozenbogen geplant, maar ze blijven wat ielig. Bloeien wel, maar niet zo uitbundig. Ik denk dat ze te zonnig staan, ook al heb ik aan de voet wel schaduw doordat er planten rondom staan.
Dankje :shame: ja hij doet het fantastisch, al jaren. Ik had er eerst 2, maar die andere was iets te uitbundig gesnoeid door partner :P . Nu staan er ook nog 2 nieuwe clematissen, die lijken nu ook aan te slaan.

Afbeelding

Afbeelding
Calamitycat schreef:
11-05-2021 11:38
Wow GT :love:
Die clematis is ook om te kwijlen.
Dankje CC :heart:
Wauw, wat gaaf, die clematissen. Ik heb ze niet meer, ik kreeg ze nooit zo mooi in mijn vorige tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven