Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooi :redrose: , Apatura!
Mermedina schreef:
11-05-2021 18:59
Ooo, ik wil ook een akebia. Ik heb er alleen geen plek voor. Als ik daar wat op bedenk, koop ik er 1 :hyper: . Zo mooi.
:D

Ik zat net nog even door mijn fotoalbums te bladeren en zag een foto van de akebia in 2019, dus 2 jaar later, toen was de rozenboog al voor meer dan de helft bedekt, een hele snelle groeier dus.
Nu moet ik 'em vooral in toom zien te houden om te voorkomen dat mijn rozenboog instort :-D Ik denk eraan om de lange twijgen over het dak van villa flappie te leiden, soort van groen dak.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Pa Merel is druk bezig wormen vangen. Ik hoop dat ie er nog wat over laat. :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura wat voor klimplant is dat tegen die schutting (met die potten erbij)?
Vind hem mooi
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Dat is een Clematis Montana. Weet even niet welke varieteit.
Hoop dat hij mn pergola in gaat groeien en ik volgend jaar een roze wolkje boven mn terras heb
Been there, done that, got the T-shirt.
Clematis Montana op een pergola is prachtig! Ik overweeg ook nog een pergola, maar dan wil ik er een druif op laten groeien. Een 'druivendakje' geeft mij een instant vakantiegevoel.
Blauwe regen tegen de voorgevel van het huis vind ik ook zo mooi. Mijn schuine overburen hebben dat, geweldig uitzicht. Ik overweeg het nog, maar het is een harde groeier, kost nogal veel tijd en moeite om 'm in toom te houden. Bij ons vorige huis hadden we een blauwe regen over een pergola, maar ik bleef snoeien.
Tuingravin schreef:
11-05-2021 20:12
Clematis Montana op een pergola is prachtig! Ik overweeg ook nog een pergola, maar dan wil ik er een druif op laten groeien. Een 'druivendakje' geeft mij een instant vakantiegevoel.
Blauwe regen tegen de voorgevel van het huis vind ik ook zo mooi. Mijn schuine overburen hebben dat, geweldig uitzicht. Ik overweeg het nog, maar het is een harde groeier, kost nogal veel tijd en moeite om 'm in toom te houden. Bij ons vorige huis hadden we een blauwe regen over een pergola, maar ik bleef snoeien.
Doen! Ik heb een druivendak en een gevel met blauwe regen. Het is de moeite waard!
Ik heb een gevel/dak met blauwe druiven en het is heerlijk vertoeven in de zomer. En de vogels eten de druiven op in de herfst.
Calamitycat schreef:
11-05-2021 19:18
:D

Ik zat net nog even door mijn fotoalbums te bladeren en zag een foto van de akebia in 2019, dus 2 jaar later, toen was de rozenboog al voor meer dan de helft bedekt, een hele snelle groeier dus.
Nu moet ik 'em vooral in toom zien te houden om te voorkomen dat mijn rozenboog instort :-D Ik denk eraan om de lange twijgen over het dak van villa flappie te leiden, soort van groen dak.
Ik heb dat hier met de clematis, die groeit zo ongelofelijk hard, de stengels zijn opgegeven moment metershoog op het schuurtje :hihi:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
11-05-2021 20:57
Ik heb dat hier met de clematis, die groeit zo ongelofelijk hard, de stengels zijn opgegeven moment metershoog op het schuurtje :hihi:
mijn clematissen die ik net geplant heb, doen het ook erg goed. Ben elke week ze aan het vastzetten, zodat ze de hele schutting wat bedekken.
friezinnetje2014 schreef:
11-05-2021 20:59
mijn clematissen die ik net geplant heb, doen het ook erg goed. Ben elke week ze aan het vastzetten, zodat ze de hele schutting wat bedekken.
Ja hier moeten we hem ook echt flink bijhouden, want hij woekert ontzettend. Maar dat heb ik er voor over, want prachtige bloemen :heart:
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
11-05-2021 20:57
Clematissen mogen dat. En akebia's ook :mrgreen:
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Oh ik heb zo'n zin in droge dagen, ik heb een heel lijstje met tuinklusjes die ik nog wil doen!!

Ik ga morgen in elk geval zo'n tuinkussenkist kopen. Ik heb geen schuur, alleen een overhangend balkon van de bovenburen. Daaronder staat mijn gereedschap in een hoekje (wel droog), maar er zwerven inmiddels ook een gieter, een berg lege potten, verschillende soorten potgrond en kalk en zaaigrond en... en meer van dat. Superslordige hoek daardoor. En opeens dacht ik: ja, zo'n kist!

En ik ben nu ook Gardeners' World aan het kijken van vorig jaar. Heeft ie nou inmiddels een hond minder..???
Meerkat schreef:
11-05-2021 21:36
Oh ik heb zo'n zin in droge dagen, ik heb een heel lijstje met tuinklusjes die ik nog wil doen!!

Ik ga morgen in elk geval zo'n tuinkussenkist kopen. Ik heb geen schuur, alleen een overhangend balkon van de bovenburen. Daaronder staat mijn gereedschap in een hoekje (wel droog), maar er zwerven inmiddels ook een gieter, een berg lege potten, verschillende soorten potgrond en kalk en zaaigrond en... en meer van dat. Superslordige hoek daardoor. En opeens dacht ik: ja, zo'n kist!

En ik ben nu ook Gardeners' World aan het kijken van vorig jaar. Heeft ie nou inmiddels een hond minder..???
Kun je dan niet beter een kast kopen, met planken?

Hier in de buurt heeft iemand zelfs een geschilderd oud houten kastje van de kringloop onder een afdak staan.
Phineas schreef:
11-05-2021 21:43
Kun je dan niet beter een kast kopen, met planken?

Hier in de buurt heeft iemand zelfs een geschilderd oud houten kastje van de kringloop onder een afdak staan.

Hij komt niet onder het afdak te staan (daar staat ook al een kattenbak en ik heb deuren die open moeten kunnen) dus waterdicht is wel fijn. En in een kist kunnen ook wat langere tuingereeedschapsdingen, dan in een kast met planken. Maar ik ga morgen even goed kijken als ik die dingen in levende lijve zie!
Meerkat schreef:
11-05-2021 21:46
Hij komt niet onder het afdak te staan (daar staat ook al een kattenbak en ik heb deuren die open moeten kunnen) dus waterdicht is wel fijn. En in een kist kunnen ook wat langere tuingereeedschapsdingen, dan in een kast met planken. Maar ik ga morgen even goed kijken als ik die dingen in levende lijve zie!
Ik zou je gereedschap dan van tevoren even goed opmeten. Die kisten zijn niet gemaakt op de lange stelen van tuingereedschap en zijn soms dus net te klein.
Meerkat schreef:
11-05-2021 21:36

Een kist vind ik zelf niet zo handig. Ikea heeft metalen kasten die buiten kunnen, zoals Bror:

Afbeelding

En onder een afdakje zal Lixhult ook wel goed gaan.
Phineas schreef:
11-05-2021 22:03
Ik zou je gereedschap dan van tevoren even goed opmeten. Die kisten zijn niet gemaakt op de lange stelen van tuingereedschap en zijn soms dus net te klein.

Ha ja check, had ik al gedaan, vooral de schoffel is heul lang! Ik ga op onderzoek, fijn dat je meedenkt!
Mermedina schreef:
11-05-2021 22:05
Een kist vind ik zelf niet zo handig. Ikea heeft metalen kasten die buiten kunnen, zoals Bror:

Afbeelding

En onder een afdakje zal Lixhult ook wel goed gaan.

Oh dat is ook wel een plan misschien. Ik ga kijken!
Meerkat schreef:
11-05-2021 21:46
Er zijn ook hoge, smalle tuinkasten. Zowel met als zonder planken.
Phineas schreef:
11-05-2021 22:12
Er zijn ook hoge, smalle tuinkasten. Zowel met als zonder planken.
Oh dat is ook wel goed om even naar te kijken dan. Leuk, het is iets dat ik echt al jaaaaaren wil, maar steeds niet doe.
Meerkat schreef:
11-05-2021 22:14
Oh dat is ook wel goed om even naar te kijken dan. Leuk, het is iets dat ik echt al jaaaaaren wil, maar steeds niet doe.
Ik zou vooral even googelen op 'tuinkast'. Er is echt heel veel keus!
Phineas schreef:
11-05-2021 22:15
Ik zou vooral even googelen op 'tuinkast'. Er is echt heel veel keus!

Goeie, ik had so far alleen gezocht naar opbergkist. :$
Oh wow, ik krijg acuut een hele berg plaatjes van dingen die ik veeeeeel mooier vind! Wat een goeie tip!
Van de verschillende tics die ik heb, is een forse klap van de molen deur er één.

Ik zeg: maak een pilaar van vier oude deuren. Drie (of twee) vast, en één (of twee) die wel open kunnen. Dakkie erop (tip: van plastic, dan heb je gelijk licht in je ‘kast’) en mooie klimplant erop loslaten. Daar past een heleboel in en het is ook gewoon deurs.(*)

(*) vul zelf in of de vertaling van deurs mooi, knettergek, geniaal of iets anders is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven