Werk & Studie alle pijlers

Zzper en conflict

13-05-2021 09:25 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had een tijd een opdracht. In het contract is een wederzijdse opzegtermijn van een maand opgenomen door de tussenpartij. Afgelopen maandag werden ik en de andere externen out of the blue in een kantoortje geroepen. Ze willen alle externen eruit en gaan verder met interne medewerkers. Prima, so be it. Uiteraard meteen aangegeven bereid te zijn de opzegtermijn maand in te willen zetten voor overdracht voor de internen. Raar genoeg zei de manager die ons ‘aanzegde’ dat als het moest hij het ‘hard’ zou spelen. Wat we al heel vreemd vonden. Eenmaal thuis kon niemand al meer de systemen in en we proberen HR en de manager te bereiken maar niemand neemt op of reageert op de mail hoe dit netjes afgerond kan worden.

Ik ben dus bang dat ik het ‘the hard way’ moet spelen. Ik ben daar ook voor verzekerd. Inmiddels heb ik al wel eind volgende week een gesprek bij een ander bedrijf. Geluk bij een ongeluk. Maar ik ben mijn hele leven nogal ‘meegaand’ geweest en ben er nu gewoon wel klaar mee. Ik wil dus gewoon krijgen waar ik recht op heb. Ik weet uiteraard ook niet eens of ik die nieuwe opdracht krijg en de manager moet onze timesheets nog ondertekenen anders kunnen we de maand april niet eens factureren. Ik baal hier echt enorm van maar ik weiger mee te buigen nu.

Wat zou verstandig zijn, dit juridisch samen met de projectleider, systeem architect en testers (de externen die maandag ook dit nieuws kregen en met hetzelfde zitten) aan te spannen of alleen? Het contract is er heel duidelijk in. Geen addertjes onder het gras dus een redelijke ‘slam dunk’ maar ik zie er enorm tegenop. Anderzijds ben ik ook gewoon boos. We hebben hele lange werkweken gemaakt en de opmerking ‘dat we op moesten passen omdat hij het hard zou gaan spelen’ schoot me echt totaal in het verkeerde keelgat en maakt me even behoorlijk strijdvaardig.
buzziebee wijzigde dit bericht op 13-05-2021 09:33
1.38% gewijzigd
loisnvt schreef:
13-05-2021 16:32
Daarom heb ik snel afgeleerd ‘medelijden’ te hebben met tussenpersonen hoor, ze verdienen dik aan ZZP’ers als TO. Tja, totdat er stront aan de knikker is en dan kunnen ze bewijzen wat hun toegevoegde waarde is, wat uiteindelijk vaak uitdraait op weinig tot niets helaas. It’s all about the money.
Dit ook. De advocaat vroeg nog of ik de intermediair te vriend wilde houden. Neuh, er zit bij elke opdracht iemand anders tussen dus ik kan hem wel missen. Daarbij; als IK had opgezegd per direct hadden zij me ook gewoon heel hard aan die maand opzegtermijn gehouden.

Daarbij, medelijden? Ze pakken 15 tot 25 euro per uur voor niet heel veel verder. Als je bedenkt dat een opdracht vaak een jaar kan duren is dat binnen harken. Dus meestal winnen ze er prima op. En ik vertik nu even mee te buigen.
Je staat mi in je gelijk en ik schat in dat je ook je gelijk kan krijgen. Dit levert je behalve emotioneel (erkenning van je gelijk, je laat niet over je heen lopen etc) een maand (opzegtermijn) inkomsten op. Ik zou wel goed nadenken wat de eventuele nadelen kunnen zijn. Je bent zzp' er en afhankelijk van opdrachtgevers, kan dit geen vervelende gevolgen voor je hebben? Mijn vriend is ook zzp'er (in een vrij specifieke branche), hij zou dit laten lopen (hoe zuur ook) omdat dit in zijn branche kan betekenen dat hij niet meer gevraagd gaat worden. Oftewel principes kunnen geld kosten, zou je dat er voor over hebben?
Whateffa schreef:
22-05-2021 09:48
Je staat mi in je gelijk en ik schat in dat je ook je gelijk kan krijgen. Dit levert je behalve emotioneel (erkenning van je gelijk, je laat niet over je heen lopen etc) een maand (opzegtermijn) inkomsten op. Ik zou wel goed nadenken wat de eventuele nadelen kunnen zijn. Je bent zzp' er en afhankelijk van opdrachtgevers, kan dit geen vervelende gevolgen voor je hebben? Mijn vriend is ook zzp'er (in een vrij specifieke branche), hij zou dit laten lopen (hoe zuur ook) omdat dit in zijn branche kan betekenen dat hij niet meer gevraagd gaat worden. Oftewel principes kunnen geld kosten, zou je dat er voor over hebben?
Nee, hooguit dat ik niet meer via deze intermediair aan de slag kan. Maar ik had nog nooit met deze gewerkt en er zijn er wat dat betreft geen hand maar een land vol van. Mijn nieuwe opdracht is weer via een andere waar ik al eerder voor had gewerkt. Ik ben ook niet branche afhankelijk gelukkig. Net als iemand eerder hier schreef, deze gaat op mijn ‘zwarte lijstje’. Van intermediairs waar ik niet voor wil werken. Het is echt een ‘schadepost’ van meer dan 11K. Dat laat ik niet zomaar even lopen.
Ah duidelijk, nou fijn dat er geen risico op gedoe is en dat je kan gaan voor wat je toekomt! Succes!
BuzzieBee schreef:
22-05-2021 10:07
Nee, hooguit dat ik niet meer via deze intermediair aan de slag kan. Maar ik had nog nooit met deze gewerkt en er zijn er wat dat betreft geen hand maar een land vol van. Mijn nieuwe opdracht is weer via een andere waar ik al eerder voor had gewerkt. Ik ben ook niet branche afhankelijk gelukkig. Net als iemand eerder hier schreef, deze gaat op mijn ‘zwarte lijstje’. Van intermediairs waar ik niet voor wil werken. Het is echt een ‘schadepost’ van meer dan 11K. Dat laat ik niet zomaar even lopen.

Precies, er is heel veel kaf tussen het koren als het intermediairs betreft en dit is dus 1 vd aspecten waarom zij er met een marge tussenzitten per uur en in deze situatie is het dus ook hun verantwoordelijkheid. Ik acht je kansen hoog in en goed dat je er een advocaat op hebt gezet, ik zou exact hetzelfde gedaan hebben.

Fijn dat je hier een update geeft, benieuwd hoe dit gaat aflopen, succes!
Ik vind het overigens een prettige advocaat. Dit gaf me best wat onwelkome stress en onrust. Heb ik nu wel of niet ergens recht op? En hoe dan? Maar hij heeft het hele contract doorgenomen en zei dat dit niet al te moeilijk ging worden. Ik heb geen zin in een rechtszaak maar hij zei dat dat zelden voorkomt en ze vaak na 1 brief al eieren voor hun geld kiezen omdat elke rechter dit zo van tafel veegt en ze dan ook voor alle kosten rondom een rechtszaak opdraaien. Laten we daar maar op hopen dan.
BuzzieBee schreef:
22-05-2021 10:18
Ik vind het overigens een prettige advocaat. Dit gaf me best wat onwelkome stress en onrust. Heb ik nu wel of niet ergens recht op? En hoe dan? Maar hij heeft het hele contract doorgenomen en zei dat dit niet al te moeilijk ging worden. Ik heb geen zin in een rechtszaak maar hij zei dat dat zelden voorkomt en ze vaak na 1 brief al eieren voor hun geld kiezen omdat elke rechter dit zo van tafel veegt en ze dan ook voor alle kosten rondom een rechtszaak opdraaien. Laten we daar maar op hopen dan.

Vertrouw op je advocaat, ik denk ook dat je volledig in je recht staat. Puntje van aandacht zou mss nog een evt relatie-/concurrentie beding in je overeenkomst met huidige intermediair kunnen zijn, vraag dit ook even na bij je advocaat.
Nee, geen concurrentiebeding. Uiteraard alleen dat ik niet meer bij dat bedrijf een opdracht doe. Maar ehm.... over my dead body dat ik dat zou willen ;).
Goed bezig BuzzieBee!
BuzzieBee schreef:
22-05-2021 11:07
Nee, geen concurrentiebeding. Uiteraard alleen dat ik niet meer bij dat bedrijf een opdracht doe. Maar ehm.... over my dead body dat ik dat zou willen ;).

Hahahaha begrijpelijk ;-)
Vandaag krijg ik de conceptbrief van de advocaat. Ik ben benieuwd. Vind het ook best spannend....
Succes!
BuzzieBee schreef:
25-05-2021 08:54
Vandaag krijg ik de conceptbrief van de advocaat. Ik ben benieuwd. Vind het ook best spannend....

Het is ook best spannend, succes!
Brief (aangetekend) en mail sturen dat je de opzegging hebt ontvangen en dat er volgens het contract een opzegtermijn van 1 maand is. Dat je de opzegging accepteert per x datum.
Ook aangeven dat je geen werkzaamheden kan doen omdat je geen toegang meer hebt tot de systemen en dat je je uiteraard beschikbaar houdt tot werkzaamheden tot en met x datum.
Aangeven dat je tot het eind van de volgende maand zal factureren conform afspraak en dat je een advocaat zult inschakelen mochten zij zich niet houden aan de getekende overeenkomst.
En inderdaad hou het zakelijk.
agnesm schreef:
25-05-2021 13:34
Brief (aangetekend) en mail sturen dat je de opzegging hebt ontvangen en dat er volgens het contract een opzegtermijn van 1 maand is. Dat je de opzegging accepteert per x datum.
Ook aangeven dat je geen werkzaamheden kan doen omdat je geen toegang meer hebt tot de systemen en dat je je uiteraard beschikbaar houdt tot werkzaamheden tot en met x datum.
Aangeven dat je tot het eind van de volgende maand zal factureren conform afspraak en dat je een advocaat zult inschakelen mochten zij zich niet houden aan de getekende overeenkomst.
En inderdaad hou het zakelijk.
Misschien even terug lezen want een advocaat heeft ze inmiddels al:)
TO, heb je al een reactie op de brief gehad?
Als zzp'er ook benieuwd!
Such fun!1
We zijn nog steeds bezig met briefwisselingen. Laatste nieuws is dat mijn advocaat de uitspraken van een aantal gelijke zaken toe stuurde aan de tussenpersoon. Ze kruipen nu wat terug en komen na het weekend met een (hopelijk) voorstel
Oeh, spannend!
Wat spannend! Goed dat je hebt doorgezet!
Is er al nieuws TO?
Zo dan! Het duurde even maar wel netjes om een update te geven.

Goed, ze wilden dus niet betalen. Na tig mail verkeer tussen mijn advocaat en die van hun kwam er hooguit een betaling voor de mij gemaakte advocaatskosten van hun kant. Toen heb ik even getwijfeld maar we hebben doorgezet en er een rechtszaak van gemaakt! Die was dus afgelopen week. Na beide kanten te hebben aangehoord werden we eerst naar de hal gestuurd om er samen uit te komen. En ik wilde best wel een compromis. Maar ze gaven geen centimeter toe.

En toen heeft de rechter dus uitspraak gedaan puur op basis van dat wat contractueel is vastgelegd. Uitslag; Mijn hele factuur moet betaald worden PLUS de juridische kosten inclusief de kosten van mijn advocaat.

Wel heb ik zwijgplicht en mag ik het bedrijf niet zwart maken ed, maar waarom zou ik.

Ik had een hele lange adem nodig en vond het risico te verliezen doodeng maar YiHAA. Ze moesten binnen 14 dagen alles betaald hebben op straffe van een dwangsom per te laat betaalde dag. Maar het stond gisteren al op mijn rekening!
Wat goed TO!
Oh en nu wil ik dus mijn advocaat een bedankje sturen. We waren immers al op voornaam ‘basis’ en hij heeft me regelmatig uit de put gepraat. Nu is zijn rekening dus gewoon betaald en eerlijk, die jongens zijn natuurlijk niet heel goedkoop, maar is een bedankje sturen (flesje wijn ofzo) done?
Ja, hoor, dan kan best.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven