Werk & Studie alle pijlers

Baan kansen, overstap wel zo verstandig

01-06-2021 08:03 26 berichten
Mijn partner is momenteel erg ongelukkig met zijn werk. Heeft burn-out achtige verschijnselen. Ziek melden was voor hem geen optie (trots). En is op eigen initiatief 1 dag minder gaan werken. Dit heeft niks opgelost en het probleem zelfs verergerd.

Hij wilt graag weer aan de slag als timmerman. Tijdens de laatste crisis heeft hij zich omgeschoold en heeft nu een vast dienstverband.

Als je het nieuws kunt geloven, zijn de baan kansen in de bouw nu redelijk. Gezien de hele Corona crisis en forse bezuinigingen die hoogstwaarschijnlijk komen gaan. Ben ik van mening, neem geen risico. Want er komen nog onzekere tijden aan.

Is zo’n overstap als je bijna 50 bent wel zo verstandig. Hoe denken jullie over de baan kansen de komende jaren?
Ehh, je man loopt tegen een burnout aan, en jij wilt dat hij zo blijft doormodderen??

Dan maar risico nemen met een nieuwe job. Risico die er zo goed als niet is in de bouw, zeker niet als timmerman.

In elke job heb je risico op ontslag, ook in zijn huidige baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst werken aan die burn-out achtige klachten, voordat hij gaat overstappen naar iets anders.

Volgens mij is het in de bouw al een hele tijd superdruk (bijv tijdens onze verbouwing was planning afhankelijk van wanneer vakmensen beschikbaar waren). Daarnaast is het vaak ook fysiek zwaar werk. Onderzoek goed of in zo'n omgeving zijn klachten niet terug gaan komen / verergeren.
Als hij het niet doet zit ie straks in de ziektewet en uiteindelijk met een uitkering. Lijkt me ook niet zo'n gezellig vooruitzicht. Vooelopig moeten ze nog een miljoen huizen bouwen en is er een groot tekort aan timmermannen. Aannemers zitten ook zomaar vol tot volgend jaar. Volgens mij zitten ze om zulke mensen te springen.
Van baan / beroep switchen als je overspannen bent is geen goed idee, je hebt dan niet de energie en concentratie (om weer nieuwe dingen op te pikken) die nodig is. Ik herken die trots en kiezen voor minder werken als oplossing. Maar bij mij heeft dat niets geholpen en zat ik een tijdje later toch in een burn out.
Dus....laat hem zijn trots opzij zetten en echt gaan doen wat nodig is om er weer helemaal bovenop te komen. Pas als zijn beroepskeuzes geen vlucht weg uit een vervelende situatie meer zijn kan hij de juiste keuze maken. Nu is dat niet het geval.

In de bouw zijn zeker veel banen te vinden. Er is een tekort aan geschoolde vakmensen. Dus kansen zijn er zeker, ook als zzp'er. Maar.....de tendens in de bouw is wel om steeds meer prefab te werken. De vraag naar vaklieden zoals timmermannen en metselaars kan dus best een stuk minder gaan worden. En, zoals al opgemerkt, het is fysiek zwaar werk. Dat gaat vanaf je 50ste een rol spelen.
Wellicht kan hij eens geen kijken of werken in een prefabfabriek een optie is? Of kijken of hij in het verlengde van wat hij nu doet iets anders kan doen wat beter past.
Maar, dat moet hij echt pas gaan doen nadat hij voor zijn gezondheid en welzijn heeft gezorgd.
Catcats schreef:
01-06-2021 08:11
Als hij het niet doet zit ie straks in de ziektewet en uiteindelijk met een uitkering. Lijkt me ook niet zo'n gezellig vooruitzicht. Vooelopig moeten ze nog een miljoen huizen bouwen en is er een groot tekort aan timmermannen. Aannemers zitten ook zomaar vol tot volgend jaar. Volgens mij zitten ze om zulke mensen te springen.
Dit idd. Volgens mij heeft hij morgen een baan als hij vandaag solliciteert :) En als hij nu al ongelukkig wordt van zijn baan, is het alternatief dan dat hij er tóch tot zijn 67e blijft zitten? Dat betekent dat hij nog ruim 17 jaar moet. Lijkt mij niks, beter iets gaan doen wat hem leuker lijkt!
Je maakt je dus meer zorgen over of je man wel voldoende inkomen levert dan om zijn gezondheid.

Als je man gelukkiger wordt van het werken als timmerman dan dan zou je dat hem moeten gunnen.
Bij een aanstaande burn-out van baan wisselen is meestal niet slim. Maar, als je echt niet op je plek zit en uit ervaring al weet dat jij je veel lekkerder voelt in ander werk, dan kan het ook juist helpen om een burn-out te voorkomen.

Bovendien moet jouw man dus nog bijna 20 jaar werken. En des te ouder je wordt, des te lastiger een switch te maken is. Dan kun je maar beter zo snel mogelijk in de nu nog goede tijden instromen, zodat je alvast een netwerk en een reputatie opbouwt, want dat geeft ook weer de grootste kans op werk voor de toekomst.

In de bouw werken is inderdaad fysiek zwaar, maar het beroep van timmerman kun je op vele manieren uitvoeren. Wordt de bouw te zwaar, dan kun je iets minder belastends zoeken als meubelmaker oid.

Kortom, ik denk dat jouw man beter zsm de switch kan maken. Dat is voor zijn gezondheid en daarmee ook jullie toekomst in dit geval denk ik de beste keuze.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 01-06-2021 09:00
0.11% gewijzigd
Als ik je man was zou ik weer werken als timmerman. Daar is genoeg vraag naar. In een burn-out komen wil je echt niet, jij ook niet want het is niet goed voor je relatie.
sugarmiss schreef:
01-06-2021 08:33
Je maakt je dus meer zorgen over of je man wel voldoende inkomen levert dan om zijn gezondheid.

Als je man gelukkiger wordt van het werken als timmerman dan dan zou je dat hem moeten gunnen.
Volgens mij maakt ze zich zorgen over de baankansen op langere termijn. Dat lijkt me ook niet prettig. Nu je vaste baan opgeven en om over een jaar weer op straat te staan op je 52e.

TO je man kan eens rondvragen bij bijvoorbeeld zijn oude werkgever. Ze staan te springen om vakmensen, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Ook niet over de crisis na Corona. Er is nog een grotere crisis en dat is de woningnoodcrisis. Al ben ik het wel eens dat het misschien verstandig is om eerst eens op zijn gezondheid te richten. Misschien kan hij eens praten met iemand, ik denk dat de huisarts daarin de eerste stap is.
Als ik jouw man was zou ik vandaag nog switchen. Jij wilt toch ook niet dat hij nog 17 jaar ongelukkig is in zijn werk?
okkervil schreef:
01-06-2021 09:05
Volgens mij maakt ze zich zorgen over de baankansen op langere termijn. Dat lijkt me ook niet prettig. Nu je vaste baan opgeven en om over een jaar weer op straat te staan op je 52e.

TO je man kan eens rondvragen bij bijvoorbeeld zijn oude werkgever. Ze staan te springen om vakmensen, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Ook niet over de crisis na Corona. Er is nog een grotere crisis en dat is de woningnoodcrisis. Al ben ik het wel eens dat het misschien verstandig is om eerst eens op zijn gezondheid te richten. Misschien kan hij eens praten met iemand, ik denk dat de huisarts daarin de eerste stap is.
Klopt op de langere termijn maak ik mij zorgen. Jaren 80/krediet crisis...

Anderzijds is baanzekerheid/contract misschien wel schijnveiligheid?

Hij heeft verschijnselen maar ik weet zeker dat hij opbloeit als hij weer zijn vak kan uitoefenen. Bezig zijn, niet jaren lang dezelfde gezichten of omgeving.
Plus je hebt toch anders slag volk op de bouw, andere humor.
Mirandaaatje_86 schreef:
01-06-2021 09:23

Mijn zwager werkt sinds de jaren ‘80 in de bouw en hij heeft nog nooit zonder werk gezeten. Tijdens de kredietcrisis werkte hij als zelfstandige en was het iets rustiger, maar dat betekende alleen geen late avonden en weekenden meer werken. Als je een goede reputatie opbouwt en actief een netwerk onderhoud, dan is er voor goede bouwlieden altijd werk.
Je zit nu ook net voor de vakantie. Misschien niet het beste moment om rond te kijken. Anderzijds hij kan rust pakken en de juiste beslissing maken.

Misschien zit geluk ook deels in je baan. Ik werk namelijk om te kunnen leven. ;-)
Nummer*Zoveel schreef:
01-06-2021 09:27
Mijn zwager werkt sinds de jaren ‘80 in de bouw en hij heeft nog nooit zonder werk gezeten. Tijdens de kredietcrisis werkte hij als zelfstandige en was het iets rustiger, maar dat betekende alleen geen late avonden en weekenden meer werken. Als je een goede reputatie opbouwt en actief een netwerk onderhoud, dan is er voor goede bouwlieden altijd werk.
Dit inderdaad. Voor goede vakmensen is er altijd werk, ook in een crisis. Mensen worden in 'goede' tijden altijd wat lui omdat het dan allemaal vanzelf gaat. Als je ervoor zorgt dat je consequent blijft uitblinken in je werk, heb je ook werk in crisistijden.
Mirandaaatje_86 schreef:
01-06-2021 09:36
Misschien zit geluk ook deels in je baan. Ik werk namelijk om te kunnen leven. ;-)

Ken je de hygienefactoren van Maslov? Een leuke baan maakt niet perse gelukkig, maar je kunt wel diep-ongelukkig worden van de verkeerde baan.
Ik ben zelf erg van op korte termijn denken wat werk betreft. Ik ben zojuist binnen 4 weken twijfelen al geswitcht van baan en nu al is alle stress weg.
Ik had onvrede, hoge hartslag en ik kon mijn werk thuis niet meer loslaten.
Dat is mij het niet waard.

(Zelf ben ik van mening dat er altijd wel werk is)
okkervil schreef:
01-06-2021 09:05

En aangezien de man van to ern betaalde baan heeft en het geen vrijwilligerswerk heeft gaat het dus ordinair om geld.
Mirandaaatje_86 schreef:
01-06-2021 09:23

Anderzijds is baanzekerheid/contract misschien wel schijnveiligheid?

Hij heeft verschijnselen maar ik weet zeker dat hij opbloeit als hij weer zijn vak kan uitoefenen. Bezig zijn, niet jaren lang dezelfde gezichten of omgeving.
Plus je hebt toch anders slag volk op de bouw, andere humor.
Hoe zit het met jouw baanzekerheid?
Als je zo hecht aan een vast inkomen en financiële zekerheid, dan neem ik aan dat je daar ook zelf je verantwoordelijkheid in neemt?
Wat eten we vanavond?
Uiteraard, ook ik heb mijn verantwoordelijkheid. Wij werken beiden. Het gaat niet om ordinair geld. Maar we hebben het zeker in de toekomst nog hard nodig.
Met kinderen zijn de variabele lasten gewoon hoger. Dat maakt mij onrustig. Terwijl hij gewoon denkt, er is altijd werk.

Misschien moet hij gewoon gaan rondkijken. Tijdens de crisis via uitzendbureaus, trauma van overgehouden. 😅

Bedankt voor jullie feedback.
Als je nu allebei werk hebt en één van de twee wordt mede van dat werk diep ongelukkig dan zou ik de gok altijd (laten) nemen. Het is anders als je niet beiden een baan hebt bijvoorbeeld, maar werkgeluk vind ik altijd wel belangrijk, je bent er toch een behoorlijk deel van de week mee bezig, best fijn als je dat met wat plezier kunt doen.
Als hij/jullie denken dat hij gelukkiger wordt van het werk als timmerman, dan meteen doen. Volgens mij is daar nu volop vraag naar.
Ik probeer tenminste al maanden eentje over de vloer te krijgen, maar allemaal geen tijd...
Hoe hoger de hekken, hoe gekker de gekken. Aan welke kant van het hek?
Het is ook echt zijn werk dat hem niet aanstaat of ligt het ook de werkgever? Anders zou hij nog binnen zijn huidige werk kunnen switchen naar een andere werkgever.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
christellientje schreef:
01-06-2021 14:54
Als hij/jullie denken dat hij gelukkiger wordt van het werk als timmerman, dan meteen doen. Volgens mij is daar nu volop vraag naar.
Ik probeer tenminste al maanden eentje over de vloer te krijgen, maar allemaal geen tijd...
TO, da’s ook nog een optie, als freelancer. Hier heeft ie al een opdracht 👍
Athena1905 schreef:
01-06-2021 16:36
TO, da’s ook nog een optie, als freelancer. Hier heeft ie al een opdracht 👍
Met een partner die een carrièreswitch al zo spannend vindt, is freelance helemaal een grote stap.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven