Zooooo moe
donderdag 27 mei 2021 om 20:05
Ik ben zo moe. Niet een beetje moe maar kan amper de ene poot voor de andere krijgen. Ik heb fibromyalgie en ik werk in de zorg, geen ideale combi. Ik vind mijn werk leuk. Werk normaal gesproken 16 uur pw maar werk eigelijk altijd teveel. Vorig jaar stond ik heel erg veel in de min uren. Ik werkte toen in de Flex en kreeg gewoon niet genoeg uren passend bij mijn thuissituatie. (Ben alleenstaande moeder, met dochter van zes die bij mij woont) Dat heb ik toen aangegeven bij mijn werkgever, ik heb toen een vast contract gekregen en word nu meegeroosterd in mijn team. Dat geeft een stuk rust omdat ik nu ver vooruit kan zien wanneer ik werken moet en alles is nu goed geregeld met mijn ex met omgangsregeling dochter. Niks aan de hand dus zou je zeggen, ik moet gewoon niet zeuren.
Ik werk nu al vanaf september 2020 heel erg veel, om mijn (200) min uren bij te werken. Ik sta nu 95 uur in de plus. Maar mijn lichaam protesteert in alle toonaarden. Heb continu het gevoel of er een vrachtwagen over mij heen is gereden. Ik lig soms al om 20.30 te slapen en word dan om 7.00 wakker vd wekker omdat mijn dochter naar school moet. Maar voel mij zelden uitgerust. De dagen dat ik vrij ben moet ik huishouden doen, dochter naar zwemles of weet ik wat. Sociaal leven? Wat is dat? Ik heb een tijdje bij revalidatie gelopen voor mij fibromyalgie, arts zei ook al “ je staat continu “ aan”. Maar ja hoe zet ik mijzelf uit??? As weekend heb ik drie late diensten, geen idee hoe ik die ga doen? Wil mijn collega’s ook niet laten zitten. Ik denk heel vaak “ en nu meld je je ziek, ff bijtanken” maar dat vind ik zo lullig. Ik ben niet ziek, wel hondsmoe!
Ik werk om het weekend en dan vaak drie late diensten. Dan is mijn dochter bij mijn ex. De weekenden dat ik niet werk is mijn dochter bij mij. Halverwege juni ben ik God zij dank 8 dagen achter elkaar vrij. Na drie nachtdiensten. Pfff weet ff niet meer hoe nu verder. Ben gewoon zo toe aan vakantie naar dat duurt nog wel ff, pas in augustus.
Wat ik hier mee wil? Geen idee...gewoon ff van mij afschrijven.
Ik werk nu al vanaf september 2020 heel erg veel, om mijn (200) min uren bij te werken. Ik sta nu 95 uur in de plus. Maar mijn lichaam protesteert in alle toonaarden. Heb continu het gevoel of er een vrachtwagen over mij heen is gereden. Ik lig soms al om 20.30 te slapen en word dan om 7.00 wakker vd wekker omdat mijn dochter naar school moet. Maar voel mij zelden uitgerust. De dagen dat ik vrij ben moet ik huishouden doen, dochter naar zwemles of weet ik wat. Sociaal leven? Wat is dat? Ik heb een tijdje bij revalidatie gelopen voor mij fibromyalgie, arts zei ook al “ je staat continu “ aan”. Maar ja hoe zet ik mijzelf uit??? As weekend heb ik drie late diensten, geen idee hoe ik die ga doen? Wil mijn collega’s ook niet laten zitten. Ik denk heel vaak “ en nu meld je je ziek, ff bijtanken” maar dat vind ik zo lullig. Ik ben niet ziek, wel hondsmoe!
Ik werk om het weekend en dan vaak drie late diensten. Dan is mijn dochter bij mijn ex. De weekenden dat ik niet werk is mijn dochter bij mij. Halverwege juni ben ik God zij dank 8 dagen achter elkaar vrij. Na drie nachtdiensten. Pfff weet ff niet meer hoe nu verder. Ben gewoon zo toe aan vakantie naar dat duurt nog wel ff, pas in augustus.
Wat ik hier mee wil? Geen idee...gewoon ff van mij afschrijven.
donderdag 27 mei 2021 om 22:04
Jufjoke schreef: ↑27-05-2021 21:51Ja eens, maar juist daarom vind ik de adviezen over de planning van haar werk eigenlijk wel vreemd. Ze heeft ook de optie om er even helemaal de rem op te zetten. Een ziekte met chronische pijn en vermoeidheid is niet niks. Alleenstaande ouder zijn ook niet. Het gaat nu gewoon even niet. Waarom zo door ploeteren? Waarom jezelf niet even een time out gunnen?
Misschien moet ik dat idd maar gaan doen. Maar ik weet hoe lastig het is om de zomerperiode rond te krijgen qua planning. Ik weet ook dat dit uiteindelijk mijn probleem niet is maar toch. Nu ik jullie zo lees weet ik dat ik mij niet aanstel. Ben al gauw bang dat mensen mij erop aan kijken. Ze zullen nl niet snel aan mij merken dat ik pijn heb. Alleen de dichts bijstaande collega’s weten het.
donderdag 27 mei 2021 om 22:13
Omarm je ziekte.
Erken dat je ziek bent.
Daar kun je niets aan doen, dat jij het hebt.
Nu ben je volgens mij je ziekte aan het ontkennen en daarmee negeer je de nieuwe gebruiksaanwijzing die nu bij je gezondheid hoort.
Als je dat mag accepteren van jezelf, zul je al een klap psychische rust ervaren.
Erken dat je ziek bent.
Daar kun je niets aan doen, dat jij het hebt.
Nu ben je volgens mij je ziekte aan het ontkennen en daarmee negeer je de nieuwe gebruiksaanwijzing die nu bij je gezondheid hoort.
Als je dat mag accepteren van jezelf, zul je al een klap psychische rust ervaren.
vrijdag 28 mei 2021 om 07:25
Dit is een zwaar beroep misschien te zwaar. Ga in gesprek met je planner en leg dit voor.Dwarrel75 schreef: ↑27-05-2021 21:55Ik werk in een verzorgingshuis als Verzorgende IG. We werken zoveel mogelijk volgens een basisrooster maar doordat ik nu veel extra werk is dat basisrooster niet echt aanwezig.
Ik heb idd 24 uur pd pijn, de ene dag gaat het wel wat beter als de andere. Op sommige dagen slik ik tramadol. Dit haalt de scherpe randjes er iers af maar daardoor ga ik toch weer teveel over mijn grens heen, gevolg mega veel last. Ik slaap ook niet geweldig maar dit komt ook door mijn oorsuizen. Ook dit is de ene dag heftiger als de andere. Is het heftig dan ben ik het liefst bezig om afleiding te zoeken zodat ik het minder hoor. Hiervoor heb ik weer een afspraak bij KNO gemaakt.
Tramadol is best paardemiddel !
Ben je wel eens bij een psychosomatisch fysiotherapeut geweest? Zij zullen ze je wel op weg helpen bij het leren van jouw grenzen niet meer te veel te overschrijden het helpt je niet hoe graag je ook wilt. Een dichtbijzijnde familie lid heeft ook fybromyalgie en zij kan haar oude baan echt niet meer doen zij werkt momenteel ook niet ze heeft meer slechte dagen dan goede ze moet nog revalideren maar er is een baby op komst nog even wachten dus.
Stap van de gedachte af dat je je aansteld want dat is niet zo. Er zullen mensen zijn die je niet begrijpen want ze zien niets aan je laat ze links liggen !
vrijdag 28 mei 2021 om 08:33
Ik gebruik niet dagelijks tramadol. Denk dat het misschien (onbewust) toch met stress te maken heeft. Het schijnt ook vaker voor te komen met fibromyalgie.
Ik werk dit weekend mijn drie avonddiensten nog en ga maandag in gesprek met mijn leidinggevende.
vrijdag 28 mei 2021 om 09:57
Ik heb zelf fibromyalgie, lol.Lavendel2 schreef: ↑27-05-2021 21:34Je zal het vast niet rot bedoelen maar ik denk dat je de ziekte fybromyalgie niet geheel begrijpt hier zit vaak chronische vermoeidheid bij door de 24 uren pijn slechte slaap en in haar geval onregelmatig werk haalt zij dit niet in in een middag dutje.
To gaat veel te veel over haar grenzen nu tijd om een stap terug te doen ik weet niet wat je doet in de zorg maar misschien aangepaste.job met stabielere.uren?
Wat ik bedoel is: als je alleen een keer je kind naar zwemmen brengt, zal dát niet de uitputtende factor zijn. Het is de combinatie van hoe je activiteiten en rust indeelt, en ik lees in de OP heel weinig over rust indelen.
Iemand kan 20 uur per week werken en dat prima aankunnen omdat daaromheen héél veel uur rust is ingepland en iemand kan 8 uur per week niet trekken omdat diegene buiten werk om altijd maar doorgaat met andere dingen.
vrijdag 28 mei 2021 om 11:54
Zanahoria schreef: ↑28-05-2021 09:57Ik heb zelf fibromyalgie, lol.
Wat ik bedoel is: als je alleen een keer je kind naar zwemmen brengt, zal dát niet de uitputtende factor zijn. Het is de combinatie van hoe je activiteiten en rust indeelt, en ik lees in de OP heel weinig over rust indelen.
Iemand kan 20 uur per week werken en dat prima aankunnen omdat daaromheen héél veel uur rust is ingepland en iemand kan 8 uur per week niet trekken omdat diegene buiten werk om altijd maar doorgaat met andere dingen.
Normaal kan ik mijn baan prima aan. 16 uur werken is goed te doen. Maar doordat het echt een hele hectische tijd was op het werk en de zorg erg zwaar was, lichamelijk, merk ik dat ik moe ben. En dat daardoor mijn spieren protesteren. Er zit nu ook geen enige regelmaat in mijn rooster doordat ik steeds extra word ingepland. En de diensten zijn best pittig. Deze maand moest ik volgens rooster 67 uur werken maar sta dus voor 118 uur ingepland. Hier heb ik zelf ook wel enigszins schuld aan omdat ik dan “ ja” zeg op een dienst bij bijv ziekte. Wil niet steeds “nee” verkopen. Terwijl mijn lijf aangeeft “ het is genoeg”. Dus mijn rust- actieve momenten zijn niet goed verdeeld...balans is zoek.
vrijdag 28 mei 2021 om 12:06
Je zegt ook geen 'nee' tegen je werk.
Je zegt 'nee' tegen Extra werk, zodat je je werk kunt blijven doen.
Als je meer had gekund dan 16 uur, had je daar wel een contract voor afgesloten.
Wie zorgt er voor jou, als jij niet voor jezelf zorgt?
Wie zorgt er voor je werk, als jij 100% bent uitgevallen?
Wie zorgt er voor je dochter, als jij 100% bent uitgevallen?
Je bent heel heel heel hard op weg om volledig uit te gaan. En dan kun je helemaal niet meer voor iemand van nut zijn.
De persoon die op nummer 1 staat in je leven: ben jij!
Je zegt 'nee' tegen Extra werk, zodat je je werk kunt blijven doen.
Als je meer had gekund dan 16 uur, had je daar wel een contract voor afgesloten.
Wie zorgt er voor jou, als jij niet voor jezelf zorgt?
Wie zorgt er voor je werk, als jij 100% bent uitgevallen?
Wie zorgt er voor je dochter, als jij 100% bent uitgevallen?
Je bent heel heel heel hard op weg om volledig uit te gaan. En dan kun je helemaal niet meer voor iemand van nut zijn.
De persoon die op nummer 1 staat in je leven: ben jij!
vrijdag 28 mei 2021 om 12:29
Dwarrel75 schreef: ↑28-05-2021 11:54Normaal kan ik mijn baan prima aan. 16 uur werken is goed te doen. Maar doordat het echt een hele hectische tijd was op het werk en de zorg erg zwaar was, lichamelijk, merk ik dat ik moe ben. En dat daardoor mijn spieren protesteren. Er zit nu ook geen enige regelmaat in mijn rooster doordat ik steeds extra word ingepland. En de diensten zijn best pittig. Deze maand moest ik volgens rooster 67 uur werken maar sta dus voor 118 uur ingepland. Hier heb ik zelf ook wel enigszins schuld aan omdat ik dan “ ja” zeg op een dienst bij bijv ziekte. Wil niet steeds “nee” verkopen. Terwijl mijn lijf aangeeft “ het is genoeg”. Dus mijn rust- actieve momenten zijn niet goed verdeeld...balans is zoek.
je moet jezelf eens heel erg achter de oren krabben waarom je zo slecht voor jezelf zorgt en de belangen/meningen van anderen vooropstelt.
in de zorg is er altijd drukte, stress en personeelstekort, dus als je daar wilt blijven werken moet je beter leren voor jezelf te zorgen/kiezen.
vrijdag 28 mei 2021 om 12:41
Dat ‘aan’ staan herken ik, maar vond ook uit dat diegene die dat deed was... ikzelf!
Ook opgevoed met niet miepen en doorgaan en ik vond altijd iets om mee door te gaan.
Ik ben er sinds kort mee gestopt. Als ik thuiskom van het werk en de school is nog niet uit: even languit op de bank. De avond: niet te veel verlangen van mezelf, avondje Netflix is oké. Onderweg van cliënt naar cliënt probeer ik te genieten van de rit en mijn favoriete muziek.
Dat soort kleine dingen maar even bewust op ‘uit’ gaan helpt enorm.
Ook opgevoed met niet miepen en doorgaan en ik vond altijd iets om mee door te gaan.
Ik ben er sinds kort mee gestopt. Als ik thuiskom van het werk en de school is nog niet uit: even languit op de bank. De avond: niet te veel verlangen van mezelf, avondje Netflix is oké. Onderweg van cliënt naar cliënt probeer ik te genieten van de rit en mijn favoriete muziek.
Dat soort kleine dingen maar even bewust op ‘uit’ gaan helpt enorm.
maandag 31 mei 2021 om 09:29
Het is vast egoistisch van mij om het op mezelf te betrekken, maar ik weet ongeveer hoe je je voelt. Mijn moeder is ongeneselijk ziek, mijn vriend bijna overspannend en ik heb m'n reserves opgemaakt tijdens de ene lockdown na de andere. Ik herken de moeheid, het enige dat ik kan zeggen is: let op jezelf. Zorg dat je iets doet waardoor je aan het eind van de dag in de mentale plus eindigd en niet in de min.
maandag 31 mei 2021 om 11:54
Dan heb ik niets gezegd! Maar ik denk dan wel dat iedereen er anders mee omgaat en ik denk ook dat vele fybromyalgie patiënten niet goed omgaan met hun balans en pijn en indeling dat kan dat zie ik terug bij een dichtbij staande fam lid.Zanahoria schreef: ↑28-05-2021 09:57Ik heb zelf fibromyalgie, lol.
Ook hangt het van je werk af kantoor baan kun je niet vergelijken met een zorgbaan of winkel baan of horeca name it in fysieke beroepen zal het misschien wat moeilijker gaan maar dat hoeft natuurlijk niet.
donderdag 3 juni 2021 om 12:58
Ik heb mij aan het begin vd week idd ziekgemeld. Ik kan niet meer. Totaal geen energie, echt 0,0. Ik slaap hartstikke veel 9 a 10 uur per nacht en ben dan nog moe. Ik krijg normaal van dit weer hartstikke veel energie, ik leef voor de zomer zeg maar. Maar het lukt mij nu ff niet.
Nu heb ik op internet gezocht, kwam detox tegen. Iemand ervaring hiermee? Hoe te starten? Werkt dit echt? Ik weet dat ik een boel kan doen in mijn eetpatroon. Eet niet vreselijk ongezond ofzo maar het kan altijd beter. Eet wel veel groenten en fruit maar ben ook wel een snoeper. Drink per dag twee a drie bakjes koffie met zoetjes. In de weekenden af en toe een wijntje. Ik rook niet, sport niet maar loop wel veel met de honden en krijg veel beweging op mijn werk.
Wil zoooo graag mijn fitte zelf weer terug die blaakt van de energie en minder pijn in mijn lichaam.Dus gooi maar in de groep, waar moet ik in hemelsnaam beginnen???
Nu heb ik op internet gezocht, kwam detox tegen. Iemand ervaring hiermee? Hoe te starten? Werkt dit echt? Ik weet dat ik een boel kan doen in mijn eetpatroon. Eet niet vreselijk ongezond ofzo maar het kan altijd beter. Eet wel veel groenten en fruit maar ben ook wel een snoeper. Drink per dag twee a drie bakjes koffie met zoetjes. In de weekenden af en toe een wijntje. Ik rook niet, sport niet maar loop wel veel met de honden en krijg veel beweging op mijn werk.
Wil zoooo graag mijn fitte zelf weer terug die blaakt van de energie en minder pijn in mijn lichaam.Dus gooi maar in de groep, waar moet ik in hemelsnaam beginnen???
donderdag 3 juni 2021 om 14:20
Het zit niet in je voeding.Dwarrel75 schreef: ↑03-06-2021 12:58Ik heb mij aan het begin vd week idd ziekgemeld. Ik kan niet meer. Totaal geen energie, echt 0,0. Ik slaap hartstikke veel 9 a 10 uur per nacht en ben dan nog moe. Ik krijg normaal van dit weer hartstikke veel energie, ik leef voor de zomer zeg maar. Maar het lukt mij nu ff niet.
Het zit in je altijd 'aan' staan.
Zelfs nu denk je: ach ,weekje uitzieken en een detoxje en dan ben ik er wel weer...
NEEEEEEEEE
LUISTER naar je lijf. Dat schreeuwt om rust. Om aandacht, om me-tijd, om gezien en gehoord te worden. Om niet allerlei klusjes te doen. Je lijf en je geest zijn leeg. Nu is de tijd om aan de lader te gaan liggen. En meer niet.
Hup, je huisarts en arbo arts. Want je zit in / tegen een burn out (aan).
donderdag 3 juni 2021 om 14:25
Bel je huisarts en juist niet in je eentje gaan aanklooien en al helemaal niet met een detox.
Je hoofd en je lijf hebben nu rust nodig.
Pas daarna kun je gaan werken aan herstel. Daar heb je nu de energie niet voor.
En daarbij grote kans dat je voor die energie juist wel moet eten en dus niet detoxen.
Je hoofd en je lijf hebben nu rust nodig.
Pas daarna kun je gaan werken aan herstel. Daar heb je nu de energie niet voor.
En daarbij grote kans dat je voor die energie juist wel moet eten en dus niet detoxen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
donderdag 3 juni 2021 om 14:36
Een kennis van mij (met fybro) staat, in overleg met de reumatoloog, op een glutenvrij dieet, en heeft daar (naast uiteraard op tijd rust nemen en goed dingen plannen) echt veel baat bij. Wie weet is het voor jou een optie dat eens te bespreken? Zodra zij gluten binnenkrijgt, is ze gelijk zo moe als een hond.
Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat het níks met voeding te maken heeft. Voeding geeft je energie, maar bepaalde voeding kan ook echt energie kosten, omdat je lichaam er slecht op reageert (en dat lichaam heeft het al zo zwaar). Misschien is het bij jou bijvoorbeeld misschien wel suiker (en dan ook suiker uit fruit). Of juist in zoetstoffen. Een zware opgave om dat uit te gaan zoeken, maar als je er uiteindelijk baat bij hebt, misschien wel de moeite waard?
Ook heeft iedereen andere slaapbehoeftes. Het is onzin dat iedereen maximaal 7,5 uur slaapt nodig heeft. De één heeft aan vijf uur genoeg, de ander negen of tien.
Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat het níks met voeding te maken heeft. Voeding geeft je energie, maar bepaalde voeding kan ook echt energie kosten, omdat je lichaam er slecht op reageert (en dat lichaam heeft het al zo zwaar). Misschien is het bij jou bijvoorbeeld misschien wel suiker (en dan ook suiker uit fruit). Of juist in zoetstoffen. Een zware opgave om dat uit te gaan zoeken, maar als je er uiteindelijk baat bij hebt, misschien wel de moeite waard?
Ook heeft iedereen andere slaapbehoeftes. Het is onzin dat iedereen maximaal 7,5 uur slaapt nodig heeft. De één heeft aan vijf uur genoeg, de ander negen of tien.
donderdag 3 juni 2021 om 15:15
Het ligt niet aan je eetpatroon en ga nu alsjeblieft niet sporten. Rust, rust en rust!Dwarrel75 schreef: ↑03-06-2021 12:58Ik heb mij aan het begin vd week idd ziekgemeld. Ik kan niet meer. Totaal geen energie, echt 0,0. Ik slaap hartstikke veel 9 a 10 uur per nacht en ben dan nog moe. Ik krijg normaal van dit weer hartstikke veel energie, ik leef voor de zomer zeg maar. Maar het lukt mij nu ff niet.
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 3 juni 2021 om 15:21
Heb je gemist dat ik zei dat mijn kennis dit met de reumatoloog heeft gedaan, en dat ik TO dus adviseer dat eens te bespreken? Uiteraard met haar arts, niet met haar cavia of zo.... Nergens zeg ik dat ze maar zelf moet gaan aanklooien