Beleefd derde persoon afwijzen?

10-06-2021 17:24 49 berichten
Ik heb al een tijdje een avond speciaalbiertjes proeven gepland staan met een vriend, en nu heeft hij zijn zusje uitgenodigd zonder dat te overleggen. Normaal vind ik zoiets helemaal geen probleem en juist hartstikke gezellig maar op de een of andere manier zit ik er nu niet op te wachten. Ik kan echter zelf niet echt de vinger erop leggen waarom niet. Misschien omdat ik moe ben en gewoon even lekker onderuitgezakt met die vriend op de bank wil hangen zonder het sociale ‘iemand leren kennen’ gesprek. Ik heb beleefd gezegd “Oh joh maar als je een avondje met je zusje wil afspreken verplaatsen wij toch even? Geen probleem!” Maar hij wil dus juist dat zusje en ik het leuk hebben. Meisje is 5 jaar jonger dan ik (ik ben 23) en ik ken haar verder niet echt en voel ook niet zo die behoefte.

Ben ik onredelijk als ik aangeef hoe ik er in sta? En hoe zeg je zoiets beleefd? Ik ben normaal erg goed en recht door zee in grenzen aangeven maar vind het in deze situatie lastig en twijfel of ik dan niet ontzettend flauw en onredelijk ben en me er overheen moet zetten.
Zeg gewoon alsnog af omdat je een rustigere avond had verwacht en even geen zin hebt in die extra drukte. En benadruk dat je een volgende keer als z'n zus niet komt wil afspreken zodat je lekker met z'n tweeen kunt bijkletsen. Zo'n puber erbij voegt niets toe.
Alle reacties Link kopieren
Had je bij hem of bij jou thuis afgesproken?
viva-amber schreef:
10-06-2021 18:21
Je mag altijd kiezen met wie je om wil gaan, maar wees dan ook eerlijk.

Nu doet zij passief agressief:
  • we kunnen ook op een andere dag afspreken
    je hoeft haar niet af te zeggen hoor
    verzin voor mij maar een smoesje

Wanneer iets wil of niet wil, dan kun je beter duidelijk zijn.

Ik wil alleen samen afspreken deze keer.
Wanneer hij dan zegt: dan zeg ik mijn zusje af.
Dan zeg je: ja, dank je wel.

Nu doet TO alleen maar raar zonder resultaat.
To heeft er nu een heel probleem van gemaakt, die vriend heeft al aangeboden om zijn zus af te zeggen, maar to is zon een type die dan mompelt: doe voor mij geen moeite hoor!

Het is een beetje als mijn Oma die nooit haar verjaardag vierde, nee, nee ik doe niets, niet bijzonders. Ik nodig niemand uit en wanneer er dan niemand kwam was zij beledigd.

Het is prinsessengedrag. Zeg gewoon wat je wil (liever samen afspreken) en wanneer hij zegt ok: ik zeg mijn zus af, Dan zeg je: Ja.
Nu speelt TO rare spelletjes en ontkomt zij niet meer aan de afspraak, tenzij zij zegt: ik ben zwanger en kan geen bier drinken.

De aanvulling is geen verbetering O_o
viva-amber schreef:

To heeft er nu een heel probleem van gemaakt, die vriend heeft al aangeboden om zijn zus af te zeggen, maar to is zon een type die dan mompelt: doe voor mij geen moeite hoor!

Het is een beetje als mijn Oma die nooit haar verjaardag vierde, nee, nee ik doe niets, niet bijzonders. Ik nodig niemand uit en wanneer er dan niemand kwam was zij beledigd.

Het is prinsessengedrag. Zeg gewoon wat je wil (liever samen afspreken) en wanneer hij zegt ok: ik zeg mijn zus af, Dan zeg je: Ja.
Nu speelt TO rare spelletjes en ontkomt zij niet meer aan de afspraak, tenzij zij zegt: ik ben zwanger en kan geen bier drinken.
Ik denk niet echt dat dit beter is dan wat ze zelf heeft gedaan!
Wanneer To het goed heeft gedaan en vriend begrijpt de 'hints' niet dan is het tijd om te stoppen en je er over heen te zetten. Nog meer smoesjes maakt het alleen maar raarder en ineens wel duidelijk zijn maakt het ook raar, want op het aanbod om haar af te zeggen heb je NEE gezegd.

Dus zet je er over heen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
10-06-2021 18:44
Wanneer To het goed heeft gedaan en vriend begrijpt de 'hints' niet dan is het tijd om te stoppen en je er over heen te zetten. Nog meer smoesjes maakt het alleen maar raarder en ineens wel duidelijk zijn maakt het ook raar, want op het aanbod om haar af te zeggen heb je NEE gezegd.

Dus zet je er over heen.

Of doe wat TO heeft gedaan.
Dwaler schreef:
10-06-2021 17:28
Joh, het lijkt me leuk om je zusje te leren kennen. Maar op het moment staat mijn hoofd niet naar nieuwe mensen ontmoeten. Ik doe dat graag een andere keer.
Mooi.
hij is dus kennelijk doof voor jouw tegenwerping.
dat belooft niet veel goeds.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
beter is als hij eerst zou informeren of je het leuk zou vinden om een derde erbij te hebben.

overigens zou ik dan denken dat hij kennelijk niet elke gelegenheid aangrijpt om saampjes ergens heen te gaan.

tenzij je al heel vaak samen bent geweest dat het spannende eraf is en het nu tijd is om kennis te maken met zijn familie.

voor hem was het simpel geweest om tegen zijn zus te zeggen dat ze niet meekon omdat hij een date had.

maar goed, wat de reden ook is, je overlegt eerst met je date of er een derde mee mag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
11-06-2021 06:37
beter is als hij eerst zou informeren of je het leuk zou vinden om een derde erbij te hebben.

overigens zou ik dan denken dat hij kennelijk niet elke gelegenheid aangrijpt om saampjes ergens heen te gaan.

tenzij je al heel vaak samen bent geweest dat het spannende eraf is en het nu tijd is om kennis te maken met zijn familie.

voor hem was het simpel geweest om tegen zijn zus te zeggen dat ze niet meekon omdat hij een date had.

maar goed, wat de reden ook is, je overlegt eerst met je date of er een derde mee mag.

Het is geen date en het is geen tijd om kennis te maken met zijn familie. :facepalm:
Lezen is toch ook wel een kunst...
Het is gewoon een vriend. :rofl:
julius schreef:
10-06-2021 19:01
Of doe wat TO heeft gedaan.

Neeeh, het is pas goed als iedereen precies doet wat Viva-Amber zou doen :biggrin:
viva-amber schreef:

best een eyeopener dit, ik ben een enorme pleaser maar had het nooit zo van de andere kant bekeken. Vraag me wel nog steeds af waarom de gekozen oplossing van TO zoveel slechter was? Dat zou het enkel zijn als ze er nu over door blijft pruttelen en bijv. vriend kwalijk neemt dat zij nu geen avondje bierproeven heeft.
Creatieveling schreef:
10-06-2021 17:29
Ik kan me je gevoel best voorstellen. Zou ik ook niet zin in hebben.
Maar steekt er van zijn kant iets achter, dat hij jou erg leuk vind en wil kijken of het klikt met zijn familie?

Je zou best eerlijk kunnen zijn. Zeg, Piet. ik ben hartstikke moe en heb even geen zin om sociaal te doen met een derde erbij. Vind je het erg dat ik nu afzeg? Iets in deze trend, is dat een optie voor je?
Ja, dit ongeveer. Ik zou het alleen niet zo formuleren: vind je het erg als ik nu afzeg?

Want dan laat je het min of meer aan hem over. Ik bepaal zelf wel of ik afzeg of niet. En ik zou het best een beetje omfloerst formuleren, maar hij heeft het er uiteindelijk maar mee te doen. Dus eerder: sorry, liever een andere keer dan.
Gewoon zeggen. Niet moeilijk doen. En zeker niet door laten gaan als je er geen zin in hebt. Ik weet niet hoe jij in je vrije tijd zit maar die van mij is schaars. Ik doe geen dingen in mijn vrije tijd waar ik geen zin in heb. Die tijd kan ik beter gebruiken.
Jufjoke schreef:
11-06-2021 11:24
Ja, dit ongeveer. Ik zou het alleen niet zo formuleren: vind je het erg als ik nu afzeg?

Want dan laat je het min of meer aan hem over. Ik bepaal zelf wel of ik afzeg of niet. En ik zou het best een beetje omfloerst formuleren, maar hij heeft het er uiteindelijk maar mee te doen. Dus eerder: sorry, liever een andere keer dan.
Het is ook een hang yourself constructie. Die vriend kan het ook niet meer goed doen. Zijn zus afzeggen is niet goed (dat wilde To niet) en TO afzeggen is ook raar, want dat kan TO het beste zelf doen dat is niet de taak van die vriend.

Verzin voor mij maar een smoes...je zou van mij echt mijn rug op kunnen: verzinnen lekker zelf een smoes.
Vind je het erg dat ik nu afzeg: ja natuurlijk vind hij het erg, mag hij het niet erg vinden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
10-06-2021 18:06
Voel je je te goed om met een tiener op stap te gaan?
Wow haha wat een heftige reactie. Nee, helemaal niet, maar iemand van 18 die nog thuiswoont zit in een hele andere levensfase dan iemand die al een tijd op zichzelf woont en werkt. Nu ik doorstudeer zit ik ook bij 18-jarigen in de werkgroep en daar kan ik het hartstikke goed mee vinden, maar ik heb niet random zin om op vrijdagavond kennis te maken met iemand van 18 terwijl ik met haar oudere broer zou gaan drinken. En dat heeft gewoon te maken met dat ik sinds dit weekend weer single ben, even geen geforceerd contact wil, maar dom wil ouwehoeren met die vriend door slechte films te kijken. Ik voel me helemaal niet te goed. Rare reactie.
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 16:40
17.04% gewijzigd
viva-amber schreef:

Zo zeg, was de azijn in de aanbieding? Ik speel geen rare spelletjes, hij appt me dat zijn zusje komt en ik probeer daar beleefd onderuit te komen, omdat ik het sneu vind als hij zijn zusje nog moet afzeggen. Misschien vat zij dat wel heel persoonlijk op, ze kent me immers niet. Dus zeggen “Ik wil dat niet” vind ik geen optie omdat de uitnodiging al stond. Dus dan denk ik in oplossingen en bied ik aan het te verplaatsen. Zusje niet gekwetst, ikzelf niet geforceerd kennismaken met iemand nu ik dat even niet wil, leek me een prima oplossing.
retrostar schreef:
11-06-2021 06:37

Het is geen date, het is mijn oud-huisgenoot.
Overigens heb ik een hele chille reactie teruggekregen van hem: “Oh, ik had er nog niet over nagedacht dat je daar misschien geen zin in zou hebben. Dinsdag herkansing voor de speciaalbier avond dan?”

Mijn reactie: “Top, doen we!”

Vind het zelf uiteindelijk goed opgelost. Mensen die denken dat ik spelletjes speel of zuur ben dat we het hebben moeten verplaatsen.. Neehoor! Ik vind het prima om vanavond lekker op mezelf te zijn en leuk dat ik hem dinsdag weer zie. Zusje niet gekwetst, hij ook niet, en ik ook tevreden.
chaoticinternetnerd schreef:
11-06-2021 16:38
Overigens heb ik een hele chille reactie teruggekregen van hem: “Oh, ik had er nog niet over nagedacht dat je daar misschien geen zin in zou hebben. Dinsdag herkansing voor de speciaalbier avond dan?”

Mijn reactie: “Top, doen we!”

Vind het zelf uiteindelijk goed opgelost. Mensen die denken dat ik spelletjes speel of zuur ben dat we het hebben moeten verplaatsen.. Neehoor! Ik vind het prima om vanavond lekker op mezelf te zijn en leuk dat ik hem dinsdag weer zie. Zusje niet gekwetst, hij ook niet, en ik ook tevreden.
Hartstikke goed opgelost zo!
Goed gedaan en fijn uitgepakt! Ik vond je eerste reactie al heel goed trouwens hoor, sociaal geformuleerde afwijzing.
S-Groot schreef:
12-06-2021 01:10
Goed gedaan en fijn uitgepakt! Ik vond je eerste reactie al heel goed trouwens hoor, sociaal geformuleerde afwijzing.
Dank! :D
Prima opgelost TO. Veel plezier alvast voor dinsdag :cheers:
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Ik vind een ander ongevraagd uitnodigen bij een andere persoon thuis heel onbeschoft. Ik sta ervan te kijken dat jullie dat normaal lijken te vinden. Dat doe je toch niet zonder overleg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven