Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
donderdag 28 mei 2009 om 20:36
Weer veel dank Querty. Ik laat het allemaal even op me inwerken. Ik denk dat de relaxte modus inderdaad op dit moment het beste voor me is. Hou je op de hoogte!
Tiaraartje. Ik denk dat het belangrijk is om aan te geven hoe lang je al borstvoeding geeft en hoe oud je kindje is. Maakt je vraag denk ik beter te beantwoorden.
Tiaraartje. Ik denk dat het belangrijk is om aan te geven hoe lang je al borstvoeding geeft en hoe oud je kindje is. Maakt je vraag denk ik beter te beantwoorden.
vrijdag 29 mei 2009 om 08:01
Qwertu, je reageerde laatst op mijn post over dat mijn dochter 's avonds zo snel achter elkaar wilde drinken dat ik te weinig melk had en daarom iedere avond een deel van 1 voeding verving door gekolfde melk van 's ochtends. Ik was net van plan je advies op te volgen en er maar eens een paar avonden voor te gaan zitten zodat de productie niet terug zou lopen. Guess what: ze heeft haar voedingen wat verschoven zodat er nu ook 's avonds 2 tot 3 uur tussen zit! Probleem opgelost dus. En wat ik 's ochtends te veel heb kan mee naar het KDV of de vriezer in (ik heb al een vrieslade vol).
Wilde het je even laten weten omdat je hier zo ontzettend veel adviezen geeft, lijkt me leuk voor je ook eens te horen hoe het daar dan mee verder gaat
Wilde het je even laten weten omdat je hier zo ontzettend veel adviezen geeft, lijkt me leuk voor je ook eens te horen hoe het daar dan mee verder gaat
vrijdag 29 mei 2009 om 11:08
vrijdag 29 mei 2009 om 17:39
Snelle update. Gisteravond en nacht begonnen met weer live voeden. Volgens mij gaat het goed. Zoon weet in elk geval nog hoe het moet. Knap van hem!
's ochtends kreeg ik het ineens een beetje benauwd. En al snel bedacht/voelde ik dat de relaxte manier (zoals jij voorstelde qwerty) voor ons op het moment de beste is. Ik vind het fijn om zeker te weten dat zoon uit fles kan blijven drinken (oudste zoon was flessenweigeraar, wat een stress!). Op het moment dus een combinatie van bij mij drinken, af en toe een flesje kunstvoeding (ook om te weten dat ie genoeg krijgt) en kolven. Eerste kolfopbrengst staat in de koelkast. Bijzonder na al dat weggooien.
Sterkte met de spruw doggie!
's ochtends kreeg ik het ineens een beetje benauwd. En al snel bedacht/voelde ik dat de relaxte manier (zoals jij voorstelde qwerty) voor ons op het moment de beste is. Ik vind het fijn om zeker te weten dat zoon uit fles kan blijven drinken (oudste zoon was flessenweigeraar, wat een stress!). Op het moment dus een combinatie van bij mij drinken, af en toe een flesje kunstvoeding (ook om te weten dat ie genoeg krijgt) en kolven. Eerste kolfopbrengst staat in de koelkast. Bijzonder na al dat weggooien.
Sterkte met de spruw doggie!
vrijdag 29 mei 2009 om 17:50
Ik ga ook borstvoeden deze derde. Verwacht in juni.
Tweede kind heb ik 15 maanden BV gegeven. Je zou denken dat ik 't wel weet. Nope.
Hoe begin je de borstvoeding?
Vlak na de geboorte is het de bedoeling dat ik hm zo snel mogelijk ga voeden.
Maar daarna? Gewoon op gevoel? Lekker aanleggen. Even niet op de klok kijken dan. Voeden als hij wakker is zeg maar. Of huilt.
Dat kan toch wel hé?
Tweede kind heb ik 15 maanden BV gegeven. Je zou denken dat ik 't wel weet. Nope.
Maar daarna? Gewoon op gevoel? Lekker aanleggen. Even niet op de klok kijken dan. Voeden als hij wakker is zeg maar. Of huilt.
Dat kan toch wel hé?
vrijdag 29 mei 2009 om 18:15
Meteen na de geboorte kun je hem het beste zo lang mogelijk bij je laten liggen, het eerste huid-op-huidcontact is heel belangrijk. En hij zal dan vanzelf op zoek gaan naar de tepel, als het goed is.
Daarna inderdaad voeden als hij aangeeft gevoed te willen worden, maar je kunt beter niet wachten tot hij huilt. De eerste hongersignalen zijn wakker worden, smakgeluidjes maken, woelen/onrust, maaien met de armpjes. Als je daar op kunt reageren is dat het beste.
(ik neem aan dat Qwertu wel aanvult / verbetert waar nodig )
Daarna inderdaad voeden als hij aangeeft gevoed te willen worden, maar je kunt beter niet wachten tot hij huilt. De eerste hongersignalen zijn wakker worden, smakgeluidjes maken, woelen/onrust, maaien met de armpjes. Als je daar op kunt reageren is dat het beste.
(ik neem aan dat Qwertu wel aanvult / verbetert waar nodig )
vrijdag 29 mei 2009 om 20:30
Quertu, hartstikke bedankt voor je tips!
In de tuin kan ik helaas niet topless zonnen. Maar de rest neem ik ten harte. We doen nu de kolf elke keer steriliseren als ik 'm gebruik, zo'n 2 keer per dag. Tepels wassen deed ik al alleen met water. En de daktarin is vast niet bij de etos te krijgen aangezien de apotheek dicht is dit weekend. Dat wordt dus dinsdag. Ik gebruik nu tijdelijk ff katoenen baby washandjes in mijn bh ipv gewone zoogcompressen. Waar kun je die katoenen zoogcompressen kopen waar jij het over had?
In de tuin kan ik helaas niet topless zonnen. Maar de rest neem ik ten harte. We doen nu de kolf elke keer steriliseren als ik 'm gebruik, zo'n 2 keer per dag. Tepels wassen deed ik al alleen met water. En de daktarin is vast niet bij de etos te krijgen aangezien de apotheek dicht is dit weekend. Dat wordt dus dinsdag. Ik gebruik nu tijdelijk ff katoenen baby washandjes in mijn bh ipv gewone zoogcompressen. Waar kun je die katoenen zoogcompressen kopen waar jij het over had?
vrijdag 29 mei 2009 om 23:10
De apotheek dicht in het weekend? Is er dan nergens een weekendapotheek open? Hoe moet het als je met spoed medicijnen nodig hebt? Na mijn bevalling kreeg ik een blaasontsteking, in het weekend. Smolman is op zondag met een bekertje urine naar de huisartsenpost gefietst om daarna naar de weekendapotheek te gaan voor een antibioticakuur.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 30 mei 2009 om 06:21
doggie ik kwam er vrijdag avond achter dat we spruw hadden
zaterdag ochtend de huisartsenpost gebeld en mn man kon diezelfde middag nog naar de apotheek om het op te halen
(apotheken zijn op zaterdag hier in t dorp altijd gesloten ) maar er is altijd een apotheek met weekeinddienst.
ik heb twee dagen topless in huis rondgelopen.
gordijnen dicht en toen was het spoedig over.
zaterdag ochtend de huisartsenpost gebeld en mn man kon diezelfde middag nog naar de apotheek om het op te halen
(apotheken zijn op zaterdag hier in t dorp altijd gesloten ) maar er is altijd een apotheek met weekeinddienst.
ik heb twee dagen topless in huis rondgelopen.
gordijnen dicht en toen was het spoedig over.
zaterdag 30 mei 2009 om 06:29
quote:FleurtjeFee schreef op 29 mei 2009 @ 17:50:
Dat kan toch wel hé?
binnen een uur na de geboorte proberen aan te leggen
daarna voedde ik op verzoek maar wel een beetje met het oog op de klok.
Minimaal een uur tussen de voedingen, en maximaal drie uur tussen de voedingen.
Dat kan toch wel hé?
binnen een uur na de geboorte proberen aan te leggen
daarna voedde ik op verzoek maar wel een beetje met het oog op de klok.
Minimaal een uur tussen de voedingen, en maximaal drie uur tussen de voedingen.
zaterdag 30 mei 2009 om 12:28
Ik heb het in het begin zelfs helemaal zonder oog op de klok gedaan: aangelegd als ik dacht dat ze wilde drinken (dat moest ik natuurlijk nog wel een beetje uitvogelen, hoe ik daar achter kwam). Als dat binnen een uur weer was, legde ik ook aan (maar meestal duurden mijn voedingen toen op zich al een half uur tot drie kwartier omdat we natuurlijk nog alles moesten leren)
Maximum tijd ertussen hoefde ik toen niet in de gaten te houden omdat ze zichzelf wel weer meldde, maar er moet inderdaad niet teveel tijd tussen zitten bij die hele kleintjes.
Oh, en voor je productie op lange termijn is het goed om veel voedingen te geven de eerste weken/maanden. 10 -12 voedingen is zeker niet gek. In de eerste tijd worden de melkproducerende cellen als het ware ingesteld op het maken van melk, en hoe meer je voedt, hoe meer cellen er worden geactiveerd (als ik het goed begrepen heb).
Maximum tijd ertussen hoefde ik toen niet in de gaten te houden omdat ze zichzelf wel weer meldde, maar er moet inderdaad niet teveel tijd tussen zitten bij die hele kleintjes.
Oh, en voor je productie op lange termijn is het goed om veel voedingen te geven de eerste weken/maanden. 10 -12 voedingen is zeker niet gek. In de eerste tijd worden de melkproducerende cellen als het ware ingesteld op het maken van melk, en hoe meer je voedt, hoe meer cellen er worden geactiveerd (als ik het goed begrepen heb).
zaterdag 30 mei 2009 om 12:37
Gaan zo ff kijken bij de apotheek van het ziekenhuis, die is volgens mij wel open in het weekend.
Heb idd nu al kloofjes, terwijl ik die dus nog niet gehad had, duidelijk door de dakatarin. En vanmiddag toch ff topless in de tuin, maar dan wel met een doek half ervoor voor de vervelende nieuwsgierige buurman. (die lol gun ik hem dus niet)
Heb idd nu al kloofjes, terwijl ik die dus nog niet gehad had, duidelijk door de dakatarin. En vanmiddag toch ff topless in de tuin, maar dan wel met een doek half ervoor voor de vervelende nieuwsgierige buurman. (die lol gun ik hem dus niet)
zaterdag 30 mei 2009 om 12:42
Enige wat ik nog weet van na mijn bevalling is dit:
Ik MOEST en ZOU binnen het uur aanleggen, dus zo is het geschied. Alleen jammer dat de verpleegkundige een beetje hardhandig met Minismollie om ging, dat had anders gekund. En wat ik achteraf ook jammer vind is dat Mini toch eerst alle controles kreeg voordat ze aangelegd werd, bij een eventuele volgende gaat die eerst aan de borst. De eerste 24 uur in het ziekenhuis kan ik me ook amper herinneren, ik weet dat er een verpleegster was die ook erg hardhandig was. Dat wil ik dus een volgende keer ook niet.
Ik heb in het begin, na het ziekenhuis, niet op de klok gekeken en niet gewacht op huilen, maar op smakken, handjes sabbelen e.d.
Ik MOEST en ZOU binnen het uur aanleggen, dus zo is het geschied. Alleen jammer dat de verpleegkundige een beetje hardhandig met Minismollie om ging, dat had anders gekund. En wat ik achteraf ook jammer vind is dat Mini toch eerst alle controles kreeg voordat ze aangelegd werd, bij een eventuele volgende gaat die eerst aan de borst. De eerste 24 uur in het ziekenhuis kan ik me ook amper herinneren, ik weet dat er een verpleegster was die ook erg hardhandig was. Dat wil ik dus een volgende keer ook niet.
Ik heb in het begin, na het ziekenhuis, niet op de klok gekeken en niet gewacht op huilen, maar op smakken, handjes sabbelen e.d.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.