Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
woensdag 27 mei 2009 om 10:17
Lieve allemaal, ik heb een vraag. Onze zoon is morgen 2 weken oud en ik mocht de eerste 2 dagen geen bv geven ivm met medicijnen na de bevalling. Heb toen wel gekolfd om productie te starten. Na 2 dagen begonnen met de bv.
Het probleem is dat ik NA het voeden heel erg pijn heb in mijn tepels en borsten. Voeden gaat goed, even de aanzuigpijn, maar daarna prima. Heb laten kijken door de wijkverpleegkundige die ook lactatiekundige is en hij hapt goed aan. Drinkt super, was na 9 dagen al ruim boven zijn geboortegewicht. Maar wordt redelijk gek van die schrijnende pijn in mijn tepels en de steken in mijn borsten. Kan soms wel anderhalf tot 2 uur aanhouden. Voedt is verschillende houdingen. Oh ja en er is ook gekeken naar spruw en dat was er niet.
Iemand een idee hoe ik van die pijn af kan komen?
Het probleem is dat ik NA het voeden heel erg pijn heb in mijn tepels en borsten. Voeden gaat goed, even de aanzuigpijn, maar daarna prima. Heb laten kijken door de wijkverpleegkundige die ook lactatiekundige is en hij hapt goed aan. Drinkt super, was na 9 dagen al ruim boven zijn geboortegewicht. Maar wordt redelijk gek van die schrijnende pijn in mijn tepels en de steken in mijn borsten. Kan soms wel anderhalf tot 2 uur aanhouden. Voedt is verschillende houdingen. Oh ja en er is ook gekeken naar spruw en dat was er niet.
Iemand een idee hoe ik van die pijn af kan komen?
woensdag 27 mei 2009 om 12:44
Alweer dank qwerty. Ik heb dubbele elektrische kolf (ameda). Je bedoelt dan dus: 5 minuten kolven, even stoppen, en dan nog eens kolven? Ik denk dat mijn toeschietreflex wel ok is. Er komen in elk geval na een tijde wel wat straaltjes melk en dat herken ik van de vorige keer met oudste zoon.
Doggie, succes! Onze kindjes zuhb bijna even oud!
Doggie, succes! Onze kindjes zuhb bijna even oud!
woensdag 27 mei 2009 om 14:23
Roque, wat een lief aanbod. Zittend voeden lukt de laatste dagen sowieso niet zo goed, dus ik weet niet ik het kan gebruiken. Maar wat voor kussen is het precies?
Het is echt een klein voedingskussen, wat precies om je middel heen past. Hierdoor kan de baby liggend bij je drinken, steunend op het kussen. Ik heb geprobeerd via google een plaatje te vinden, maar dat is me dus niet gelukt...
Het is echt een klein voedingskussen, wat precies om je middel heen past. Hierdoor kan de baby liggend bij je drinken, steunend op het kussen. Ik heb geprobeerd via google een plaatje te vinden, maar dat is me dus niet gelukt...
woensdag 27 mei 2009 om 14:37
quote:roque schreef op 27 mei 2009 @ 14:30:
Als je bij marktplaats op "voedingskussen klein" zoekt, zijn het de laatste drie hits: dat is precies het voedingskussen dat ik bedoel Laat ze het nu net leren (en ik dus ook), het gaat nu al een flink aantal voedingen goed zonder kussens. Ik parkeer je aanbod dus even
. Maar dank je wel!
Als je bij marktplaats op "voedingskussen klein" zoekt, zijn het de laatste drie hits: dat is precies het voedingskussen dat ik bedoel Laat ze het nu net leren (en ik dus ook), het gaat nu al een flink aantal voedingen goed zonder kussens. Ik parkeer je aanbod dus even
woensdag 27 mei 2009 om 14:43
Ronja rover: heb weinig toe te voegen, maar wat een doorzetter ben je,ondanks je psychische gesteldheid! Wauw! Ik hoop voor je dat je pogingen zonder al te veel stress gaan lukken
Sterre, fijn dat het lukt! Als je 'm toch wilt hebben, laat maar weten. Tegen verzendkosten (of als je in de buurt woont: ophalen) mag je 'm hebben, mocht je het toch prettiger vinden
Sterre, fijn dat het lukt! Als je 'm toch wilt hebben, laat maar weten. Tegen verzendkosten (of als je in de buurt woont: ophalen) mag je 'm hebben, mocht je het toch prettiger vinden
woensdag 27 mei 2009 om 15:47
Hallo,
Mijn zoontje van 11 dgn gaat met krampjes (ik denk dat het krampjes zijn, of er zit iets dwars) op zoek naar de borst.
Ik voed op verzoek. Is het dan slim om hem aan te leggen, ook al heeft ie een uur of drie kwartier ervoor al gedronken?
Ik zou denken dat de krampjes dan mss erger worden?
Ik vind het zo sneu als ie zo op zoek gaat. Twijfel dan of ie niet gewoon honger heeft... ik moet het nog allemaal een beetje gaan aanvoelen.
Groetjes,
Sje
Mijn zoontje van 11 dgn gaat met krampjes (ik denk dat het krampjes zijn, of er zit iets dwars) op zoek naar de borst.
Ik voed op verzoek. Is het dan slim om hem aan te leggen, ook al heeft ie een uur of drie kwartier ervoor al gedronken?
Ik zou denken dat de krampjes dan mss erger worden?
Ik vind het zo sneu als ie zo op zoek gaat. Twijfel dan of ie niet gewoon honger heeft... ik moet het nog allemaal een beetje gaan aanvoelen.
Groetjes,
Sje
woensdag 27 mei 2009 om 16:38
Wat zijn jullie allemaal lief! Voel me zelf niet echt een doorzetter.(en daar zit misschien wel een deel van het probleem) Dus dat is extra fijn om te horen. Ik hoop dat ik ook trots op mezelf ben als het om wat voor reden dan ook niet lukt om zoon weer aan de borst te krijgen. Dat (trots zijn) is een mooie uitdaging voor mezelf.
Zoon heeft hapreflex en tongetje over onderkaak zo te zien nog. Dus dat is fijn. Hij hangt nu lekker bij me in draagdoek.
Zoon heeft hapreflex en tongetje over onderkaak zo te zien nog. Dus dat is fijn. Hij hangt nu lekker bij me in draagdoek.
woensdag 27 mei 2009 om 17:06
Sje, ik geloof dat je wel in een soort ritme van drinken en krampjes kunt komen. En ik heb wel eens gehoord en ervaren dat baby's het prettig kunnen vinden om te zuigen als ze krampjes hebben. Ik laat zoon dan wel eens op pink sabbelen, als ie dat ok vindt, heeft ie denk ik geen honger. Als ie na een tijdje boos wordt dat er niets uit die pink komt, denk ik dat ie toch honger heeft. Misschien heb je er iets aan.
Er zijn ook allerlei middeltjes tegen krampjes trouwens.
woensdag 27 mei 2009 om 17:06
Sje, ik geloof dat je wel in een soort ritme van drinken en krampjes kunt komen. En ik heb wel eens gehoord en ervaren dat baby's het prettig kunnen vinden om te zuigen als ze krampjes hebben. Ik laat zoon dan wel eens op pink sabbelen, als ie dat ok vindt, heeft ie denk ik geen honger. Als ie na een tijdje boos wordt dat er niets uit die pink komt, denk ik dat ie toch honger heeft. Misschien heb je er iets aan.
woensdag 27 mei 2009 om 18:11
Ga morgen toch maar daktarin halen bij de huisarts. De vk zei al dat het soms spruw kan zijn zonder duidelijke verschijnselen. Want ik heb nu elke keer zo'n pijn dat ik bijna wil stoppen en dat terwijl ik zo gemotiveerd was/ben. Gewoon zo'n pijn in borsten en steken tot de volgende voeding.
Zou het helpen als ik elke keer afkolf na de voeding zodat de borsten helemaal leeg zijn of stimuleert dat nog meer de productie?
Zou het helpen als ik elke keer afkolf na de voeding zodat de borsten helemaal leeg zijn of stimuleert dat nog meer de productie?
woensdag 27 mei 2009 om 23:21
Sje, gefeliciteerd! Vervelend he, krampjes. Onze dochter heeft er de eerste 8 weken flink last van gehad, daarna werd het snel minder gelukkig. Overstrekt je zoontje zich met z'n hele lijfje? Dan zijn het waarschijnlijk krampjes. Zuigen helpt dan inderdaad, je zou het kunnen proberen met je pink.
Drinkt hij ook echt gulzig en een tijd (zeg 10 minuten) achter elkaar? Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk sabbelbehoefte door de krampjes.
Wat hier goed hielp, was haar op m'n onderarm leggen met haar buikje. Hoofdje in de holte van je elleboog en je hand komt dan op de onderbuik/ luier, beentjes aan weerszijden. Oefen maar als je op de bank zit ofzo, het is even een handigheidje. Ook heb ik veel gehad aan mijn draagdoek, maar dat moet je zelf natuurlijk ook fijn vinden. De middeltjes tegen krampjes hielpen niet, twee kopjes venkel-kamillethee per dag voor mij wel (meer schijnt dan weer slecht te zijn). En toen ze 4 weken was, hebben we een speentje gekocht en dat hielp ook. De wijkverpleegkundige zei dat je een speentje pas vanaf 4 weken moet geven ivm mogelijke verwarring met de tepel maar daar hoorde ik achteraf van dat dit onzin zou zijn...
Sterkte met de krampjes!
Drinkt hij ook echt gulzig en een tijd (zeg 10 minuten) achter elkaar? Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk sabbelbehoefte door de krampjes.
Wat hier goed hielp, was haar op m'n onderarm leggen met haar buikje. Hoofdje in de holte van je elleboog en je hand komt dan op de onderbuik/ luier, beentjes aan weerszijden. Oefen maar als je op de bank zit ofzo, het is even een handigheidje. Ook heb ik veel gehad aan mijn draagdoek, maar dat moet je zelf natuurlijk ook fijn vinden. De middeltjes tegen krampjes hielpen niet, twee kopjes venkel-kamillethee per dag voor mij wel (meer schijnt dan weer slecht te zijn). En toen ze 4 weken was, hebben we een speentje gekocht en dat hielp ook. De wijkverpleegkundige zei dat je een speentje pas vanaf 4 weken moet geven ivm mogelijke verwarring met de tepel maar daar hoorde ik achteraf van dat dit onzin zou zijn...
Sterkte met de krampjes!
donderdag 28 mei 2009 om 12:19
Ik denk toch niet dat het spruw is. Vannacht gaan kolven omdat mijn borsten en tepels zoveel pijn deden. Uit de rechterkant kwam 90 ml en uit de linkerkant 40 ml. De rechterkant is ook de de borst die het meest pijn doet. Vanmorgen werd ik wakker met een hele pijnlijke zware rechterborst en een niet zo volle linkerborst. Heb hem de linkerborst eerst gegeven, dus niet gekolfd, omdat mijn boerenverstand zei dat die dus minder gestimuleerd is en dus eerst gestimuleerd moest worden. (geen idee of het klopt?) Daarna rechterborst gegeven. Net weer gekolfd vanwege de pijn en weer 90 ml rechts en 40 ml links. Onze lactatiekundige is op vakantie en pas weer helaas dinsdag terug.
Wat zouden jullie aanraden voor het weekend? Gewoon blijven kolven en in een flesje geven omdat dit minder pijnlijk is? Alvast bedankt voor het meedenken!!
Wat zouden jullie aanraden voor het weekend? Gewoon blijven kolven en in een flesje geven omdat dit minder pijnlijk is? Alvast bedankt voor het meedenken!!
donderdag 28 mei 2009 om 13:28
Succes Doggie. Klinkt erg vervelend! Is er geen andere lactatiedeskundige in de buurt? Weet je verloskundige praktijk misschien, of het cb.
Ik ben geloof ik wel klaar voor de volgende stap. Meer info aub
Het was tot nu toe niet nodig om pil te nemen. Ik zou dus vanavond/morgen kunnen proberen of het zelf voeden weer lukt.
Maar hoe pak ik dat aan? Natuurlijk eerst proberen of zoon goed aan hapt. Het lijkt er op als ik hem de fles geef of ie de techniek nog niet verleert is. Heb dus goede hoop. En het idee dat ik er zelf, door onze eerste bv-dagen en ervaring met oudste zoon, nog wel wat handigheid in heb.
Maar dan, stel dat het aanleggen goed gaat. Laat ik hem dan net zo vaak drinken als hij wil? En net zo lang? Blijf ik kolven? Geef ik hem flesvoeding er bij? Krijgt ie genoeg binnen? Zijn er andere tips en truuks om mijn productie weer op peil te krijgen? Spannend allemaal.
Ik ben geloof ik wel klaar voor de volgende stap. Meer info aub
Het was tot nu toe niet nodig om pil te nemen. Ik zou dus vanavond/morgen kunnen proberen of het zelf voeden weer lukt.
Maar hoe pak ik dat aan? Natuurlijk eerst proberen of zoon goed aan hapt. Het lijkt er op als ik hem de fles geef of ie de techniek nog niet verleert is. Heb dus goede hoop. En het idee dat ik er zelf, door onze eerste bv-dagen en ervaring met oudste zoon, nog wel wat handigheid in heb.
Maar dan, stel dat het aanleggen goed gaat. Laat ik hem dan net zo vaak drinken als hij wil? En net zo lang? Blijf ik kolven? Geef ik hem flesvoeding er bij? Krijgt ie genoeg binnen? Zijn er andere tips en truuks om mijn productie weer op peil te krijgen? Spannend allemaal.
donderdag 28 mei 2009 om 16:33
Hallo,
Ik heb een vraagje over de combi fles - borst. Ik hoop dat dat hier ook mag.
Is het mogelijk om deze te combineren maar dan niet op vaste tijden?
Ik voed op verzoek maar geef ook af en toe een fles KV.
Is het mogelijk om de nachten en ochtenden borst te blijven geven en overdag bijvoorbeeld tussen 9 en 4 flessen te geven?
En stel dat ik eens een borst wil geven tussen 9 en 4, kan dat dan? Of is die melk op die tijd dan echt weg?
Of moet je als je combineert echt op vaste tijden de fles geven en op vaste tijden de borst?
Klinkt een beetje warrig misschien, ik hoop dat iemand het begrijpt.
Groetjes
Ik heb een vraagje over de combi fles - borst. Ik hoop dat dat hier ook mag.
Is het mogelijk om deze te combineren maar dan niet op vaste tijden?
Ik voed op verzoek maar geef ook af en toe een fles KV.
Is het mogelijk om de nachten en ochtenden borst te blijven geven en overdag bijvoorbeeld tussen 9 en 4 flessen te geven?
En stel dat ik eens een borst wil geven tussen 9 en 4, kan dat dan? Of is die melk op die tijd dan echt weg?
Of moet je als je combineert echt op vaste tijden de fles geven en op vaste tijden de borst?
Klinkt een beetje warrig misschien, ik hoop dat iemand het begrijpt.
Groetjes