Het brein van een 'serial cheater'
dinsdag 29 juni 2021 om 16:02
Hoi dames,
ik had afgelopen week een goed gesprek met een goede vriend van mij. We zijn al zo'n 10 jaar bevriend en voelen beiden geen aantrekkingskracht richting elkaar. Ik zie objectief gezien wel dat het een knappe man is en hij heeft een bepaalde charme die voor veel vrouwen interessant is, maar ik vind het te glad.
We zijn altijd openhartig richting elkaar en in ons gesprek bekende hij dat gedurende zijn relatie van nu zo'n 8 jaar, toch al meerdere keren naar bed is gegaan met andere vrouwen. Ik ken zijn vriendin niet goed, maar toch schrok ik hiervan. Hij zei dat het hem vaak ging om de seks en daarna wel klaar was met zo'n vrouw, maar dat er ook wel eens echte verliefdheid in het spel was. Dat hij twijfelde om weg te gaan bij zijn vriendin maar toch de veiligheid van de relatie verkiest en van haar houdt.
Zijn eigen relatie omschrijft hij als matig, ze waren ooit best verliefd en hij houdt ook van haar maar toch twijfelt hij regelmatig of dit het wel echt is.
Ik heb er eigenlijk, vanuit schrik, niet veel op doorgevraagd over waarom hij dit deed. Ik merk dat ik nu ook worstel met de vriendschap. Wil ik wel bevriend zijn met zo'n vreemdganger? het is niet dat hij 1x vreemdging omdat hij heel verliefd is ofzo. Tegelijkertijd blijft het wel mijn maatje en vind ik het moeilijk om dat aan de kant te schuiven.
Waarom doen mannen dit, meerdere keren vreemdgaan? zijn het dan narcistisch eikels of zijn ze niet blij met hun relatie? wellicht seksverslaving? Wie heeft ervaring met zulke vrienden of partners?
ik had afgelopen week een goed gesprek met een goede vriend van mij. We zijn al zo'n 10 jaar bevriend en voelen beiden geen aantrekkingskracht richting elkaar. Ik zie objectief gezien wel dat het een knappe man is en hij heeft een bepaalde charme die voor veel vrouwen interessant is, maar ik vind het te glad.
We zijn altijd openhartig richting elkaar en in ons gesprek bekende hij dat gedurende zijn relatie van nu zo'n 8 jaar, toch al meerdere keren naar bed is gegaan met andere vrouwen. Ik ken zijn vriendin niet goed, maar toch schrok ik hiervan. Hij zei dat het hem vaak ging om de seks en daarna wel klaar was met zo'n vrouw, maar dat er ook wel eens echte verliefdheid in het spel was. Dat hij twijfelde om weg te gaan bij zijn vriendin maar toch de veiligheid van de relatie verkiest en van haar houdt.
Zijn eigen relatie omschrijft hij als matig, ze waren ooit best verliefd en hij houdt ook van haar maar toch twijfelt hij regelmatig of dit het wel echt is.
Ik heb er eigenlijk, vanuit schrik, niet veel op doorgevraagd over waarom hij dit deed. Ik merk dat ik nu ook worstel met de vriendschap. Wil ik wel bevriend zijn met zo'n vreemdganger? het is niet dat hij 1x vreemdging omdat hij heel verliefd is ofzo. Tegelijkertijd blijft het wel mijn maatje en vind ik het moeilijk om dat aan de kant te schuiven.
Waarom doen mannen dit, meerdere keren vreemdgaan? zijn het dan narcistisch eikels of zijn ze niet blij met hun relatie? wellicht seksverslaving? Wie heeft ervaring met zulke vrienden of partners?
dinsdag 29 juni 2021 om 18:48
Heb je zelf geen leven? Of baal je dat je zelf heel weinig seks hebt? Of altijd met dezelfde persoon?Dragonslayer schreef: ↑29-06-2021 18:39En hoe zit dat met vreemdgaande vrouwen? Wat voor emotionele waarde moet seks hebben dan?
Hoe werkt het brein van iemand die monogaam is? Gaat die persoon jaar in jaar uit een beetje dood van de saaiheid?
Ik probeer het oprecht te begrijpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 29 juni 2021 om 19:23
En dit.viva-amber schreef: ↑29-06-2021 17:42Waarom voel je de noodzaak om hem te analyseren?
Hij heeft toch geen afspraken over liefdestrouw met jou?
Of is monogamie een verplichting om vrienden te kunnen zijn met jou?
Je gevoelens van ongemak zeggen meer over jou dan over hem.
dinsdag 29 juni 2021 om 19:24
Mwah, ze mag best haar eigen gevoel erkennen en beseffen dat die vriend er andere normen en waarden op na houdt.viva-amber schreef: ↑29-06-2021 18:41Hij houdt van seks en spanning. Geen gemedicaliseer of gepsychologiseer. Je bent een vriend, hij is niet bij jou in behandeling. Je hoeft hem niet 'ziek' te verklaren dat is niet jouw taak.
Makkelijker doen? Je bent niet zijn moeder, je bent niet zijn vrouw, je gaat niet met hem naar bed en god ben je ook niet..dus wat the fuck?
Zijn liefdesleven zijn jouw zaken niet.
Zit je bij het genoodschap van gereformeerde kerk of zo? Of ben je voorzitter van de vereniging voor goede zeden?
Word wakker het is 2021, sommige mensen gaan weleens vreemd of hebben seks met iemand van wie ze niet houden. Hij is jou geen verklaring verschuldigd.
De waarom vraag is uiteindelijk heel simpel, omdat hij vindt dat hij het kan, ongeacht wat anderen ervan denken.
dinsdag 29 juni 2021 om 19:28
Mijn vrienden zijn mijn vrienden, en niemand is perfect. Niet iedereen heeft dezelfde geloofsovertuiging of geloofd niet, stemt niet op dezelfde partij etc.
Wat is eerlijk? Hoe ben je er zeker van dat zijn partner het niet weet?
Iedereen zal zo zijn niet eerlijke momenten hebben, stiekem een sigaret opsteken, een zak snoep wegwerken, zeggen dat je gaat sporten, toch net een ander inkomen hebben of een andere functie op het werk etc.
Uiteraard keur ik niet elk gedrag goed (klinkt wel heel erg superieur) en vrienden zullen niet altijd mijn gedrag goedkeuren. Maar een vriend is veel meer. Geef je grenzen aan, dit onderwerp bijvoorbeeld niet meer bespreken, ga in discussie met hem hoe jij er over denkt of stop je kop in het zand.
Vind jij zijn gedrag te verwerpelijk, dan laat je de vriendschap doodbloeden.
Maar het is zijn leven en zijn keuzes.
Wat is eerlijk? Hoe ben je er zeker van dat zijn partner het niet weet?
Iedereen zal zo zijn niet eerlijke momenten hebben, stiekem een sigaret opsteken, een zak snoep wegwerken, zeggen dat je gaat sporten, toch net een ander inkomen hebben of een andere functie op het werk etc.
Uiteraard keur ik niet elk gedrag goed (klinkt wel heel erg superieur) en vrienden zullen niet altijd mijn gedrag goedkeuren. Maar een vriend is veel meer. Geef je grenzen aan, dit onderwerp bijvoorbeeld niet meer bespreken, ga in discussie met hem hoe jij er over denkt of stop je kop in het zand.
Vind jij zijn gedrag te verwerpelijk, dan laat je de vriendschap doodbloeden.
Maar het is zijn leven en zijn keuzes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 29 juni 2021 om 22:42
Mijn post is toch duidelijk? Ik heb in 1 voorbeeld iets specifieks over mannen geschreven en verder zou je het ook op vrouwen toe kunnen passen.Dragonslayer schreef: ↑29-06-2021 18:39En hoe zit dat met vreemdgaande vrouwen? Wat voor emotionele waarde moet seks hebben dan?
dinsdag 29 juni 2021 om 23:42
Ik merk dat in vriendschappen waarbij ik echt fors verschil van mening over een groot onderwerp (denk aan, omgaan met geld/schulden, discriminatie, omgaan met dieren, relaties etc) dat ik mijn respect voor iemand verliest als hij/zij maar (in mijn ogen) foute keuzes blijft maken.
Dus dan is de vriendschap voor mij vaak in de loop van de tijd niet meer van hoge kwaliteit.
Dus dan is de vriendschap voor mij vaak in de loop van de tijd niet meer van hoge kwaliteit.
woensdag 30 juni 2021 om 09:38
Er zijn van die dagen waarop jij zulke rake dingen zegt. Dit dus.viva-amber schreef: ↑29-06-2021 18:41Hij houdt van seks en spanning. Geen gemedicaliseer of gepsychologiseer. Je bent een vriend, hij is niet bij jou in behandeling. Je hoeft hem niet 'ziek' te verklaren dat is niet jouw taak.
Makkelijker doen? Je bent niet zijn moeder, je bent niet zijn vrouw, je gaat niet met hem naar bed en god ben je ook niet..dus wat the fuck?
Zijn liefdesleven zijn jouw zaken niet.
Zit je bij het genoodschap van gereformeerde kerk of zo? Of ben je voorzitter van de vereniging voor goede zeden?
Word wakker het is 2021, sommige mensen gaan weleens vreemd of hebben seks met iemand van wie ze niet houden. Hij is jou geen verklaring verschuldigd.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
woensdag 30 juni 2021 om 10:17
Denk dat elke serial cheater weer anders in elkaar zit.
Ik ken (kende) meerdere mannen (vrouwen minder, wel vreemdgaan maar niet in serial) waarbij vreemdgaan toch altijd weer terug is blijven komen. En waarschijnlijk zullen blijven doen. Dit zijn mannen die nu over de 50 zijn.
De een zoekt constant bevestiging, tot het ziekelijke aan toe. De ander heeft een 'koelkast' vrouw (zoals hij dat zelf noemt) met weinig passie en vooral een rationele relatie. Een van mijn ex-en had een verleden met flink wat vreemdgaan en biechtte alles op aan het begin van onze relatie. Ik gaf hem een kans, maar na een aantal jaar ging hij toch de mist in (bleek achteraf).
Ik vind het nu wonderbaarlijk van vrouwen dat ze een relatie aangaan met zo'n persoon (als ze op voorhand weten dat hij vaak is vreemd gegaan). Maar goed, kennelijk hebben zij nog wat te leren, zo was ik zelf ook.
Ik zou er prima vriendschap mee kunnen hebben, maar zou geen zin hebben om alle verhalen over vreemdgaan te horen.
Ik ken (kende) meerdere mannen (vrouwen minder, wel vreemdgaan maar niet in serial) waarbij vreemdgaan toch altijd weer terug is blijven komen. En waarschijnlijk zullen blijven doen. Dit zijn mannen die nu over de 50 zijn.
De een zoekt constant bevestiging, tot het ziekelijke aan toe. De ander heeft een 'koelkast' vrouw (zoals hij dat zelf noemt) met weinig passie en vooral een rationele relatie. Een van mijn ex-en had een verleden met flink wat vreemdgaan en biechtte alles op aan het begin van onze relatie. Ik gaf hem een kans, maar na een aantal jaar ging hij toch de mist in (bleek achteraf).
Ik vind het nu wonderbaarlijk van vrouwen dat ze een relatie aangaan met zo'n persoon (als ze op voorhand weten dat hij vaak is vreemd gegaan). Maar goed, kennelijk hebben zij nog wat te leren, zo was ik zelf ook.
Ik zou er prima vriendschap mee kunnen hebben, maar zou geen zin hebben om alle verhalen over vreemdgaan te horen.
woensdag 30 juni 2021 om 10:21
Ik heb ook een vriend die zo is. Er zijn mensen die weten van zijn escapades (of wat vermoeden) en vragen waarom ik bevriend ben met hem. Hij is een hele lieve en loyale vriend. Hij mag dan wel vreemdgaan, maar zijn hart is trouw. Deze man is wel wat anders dan wat jij schetst TO, want hoewel hij meerdere keren met andere vrouwen is geweest houdt hij vreselijk veel van zijn vrouw. Hij is een thrill seeker, en ik denk niet dat hij ooit ineens een trouwe Loebas zal worden. Ik heb hem wel voorgehouden dat een open relatie misschien beter voor hem zou zijn. Wat hij daarmee doet moet hij verder zelf weten.
Ik vind het zelf altijd wel intrigerend wat hem drijft. Hij vertelt mij veel, en ik weet wat er in hem omgaat. Het beeld dat je kunt hebben van een vreemdganger is misschien een klootzak of iemand die in zijn jeugd niet veilig gehecht is. Maar deze man is heel stabiel, liefdevol en heeft een leuk gezin en een lieve familie. Sommige mensen vinden monogamie gewoon heel lastig, en dat snap ik best.
Ik vind het zelf altijd wel intrigerend wat hem drijft. Hij vertelt mij veel, en ik weet wat er in hem omgaat. Het beeld dat je kunt hebben van een vreemdganger is misschien een klootzak of iemand die in zijn jeugd niet veilig gehecht is. Maar deze man is heel stabiel, liefdevol en heeft een leuk gezin en een lieve familie. Sommige mensen vinden monogamie gewoon heel lastig, en dat snap ik best.
woensdag 30 juni 2021 om 10:25
Ooit een artikel gelezen dat “de mens” eigenlijk niet gemaakt is om monogaam te zijn. Schijnt van nature niet in ons te zitten, maar is sociaal maatschappelijk gezien een norm geworden.
Niet dat ik het wel goedpraten hoor. Je kunt je oerdriften (over het algemeen) best goed onder controle houden als mens. Anders zou het een dikke puinhoop worden. Gelukkig ook maar. Maar meer als een soort van verklaring waarom het sommige mensen niet of amper lukt het bij 1 partner te houden.
Niet dat ik het wel goedpraten hoor. Je kunt je oerdriften (over het algemeen) best goed onder controle houden als mens. Anders zou het een dikke puinhoop worden. Gelukkig ook maar. Maar meer als een soort van verklaring waarom het sommige mensen niet of amper lukt het bij 1 partner te houden.
woensdag 30 juni 2021 om 10:44
Maar waarom dan dat stiekeme? Je kan toch gewoon een partner zoeken die dat oké vindt, en een open relatie aangaan?Slagroomsoesje1988 schreef: ↑30-06-2021 10:25Ooit een artikel gelezen dat “de mens” eigenlijk niet gemaakt is om monogaam te zijn. Schijnt van nature niet in ons te zitten, maar is sociaal maatschappelijk gezien een norm geworden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 30 juni 2021 om 11:03
dat wil zo,n vreemdganger niet, want dan draait het niet meer om hem.patsy--stone schreef: ↑30-06-2021 10:44Maar waarom dan dat stiekeme? Je kan toch gewoon een partner zoeken die dat oké vindt, en een open relatie aangaan?
wij slapen nooit.
woensdag 30 juni 2021 om 11:33
Dit! het stiekume en het gelieg breekt het vertrouwen is erger dan het "fysieke" aspect en de nood aan spanning en nieuwigheid waar je je nog wat bij kunt voorstellen, hoe moeilijk ook als bedrogen partner, maar goed wellicht geeft het stiekeme ook wel weer een extra kickpatsy--stone schreef: ↑30-06-2021 10:44Maar waarom dan dat stiekeme? Je kan toch gewoon een partner zoeken die dat oké vindt, en een open relatie aangaan?
woensdag 30 juni 2021 om 11:57
Eigenlijk een beetje overvallen door het aantal mensen dat vreemdgaan schijnbaar goedkeurt. Ik vind een patroon van vreemdgaan (dus niet 1 keer een foutje maken) echt wel iets zeggen over het karakter van een persoon. Net als regulier liegen over zaken die er toe doen. Het is aan iedereen om te beslissen of dat een reden is om een vriendschap te willen verbreken, maar het is echt niet gek om morele bezwaren te hebben tegen vreemdgaan en hierdoor een oordeel te hebben over een persoon, ook als jij niet zijn/haar partner bent.
Als monogamie zo moeilijk is zoek je maar iemand die een open relatie wil, dat is nooit een excuus om andere mensen te kwetsen. Wat mij betreft is vreemdgaan gewoon puur egoisme, je wilt iemand die 100% alleen van jou is, maar zelf wil je wel nog van allerlei walletjes eten.
Als monogamie zo moeilijk is zoek je maar iemand die een open relatie wil, dat is nooit een excuus om andere mensen te kwetsen. Wat mij betreft is vreemdgaan gewoon puur egoisme, je wilt iemand die 100% alleen van jou is, maar zelf wil je wel nog van allerlei walletjes eten.
woensdag 30 juni 2021 om 12:04
+1vampierprinsesje schreef: ↑30-06-2021 11:57Eigenlijk een beetje overvallen door het aantal mensen dat vreemdgaan schijnbaar goedkeurt. Ik vind een patroon van vreemdgaan (dus niet 1 keer een foutje maken) echt wel iets zeggen over het karakter van een persoon. Net als regulier liegen over zaken die er toe doen. Het is aan iedereen om te beslissen of dat een reden is om een vriendschap te willen verbreken, maar het is echt niet gek om morele bezwaren te hebben tegen vreemdgaan en hierdoor een oordeel te hebben over een persoon, ook als jij niet zijn/haar partner bent.
Ik ben een paar keer bedrogen en los van hoe het liegen erin hakt en je vertrouwen in nieuwe mensen schaadt, was het ook een keer zo dat die vreemdganger mij wat leuks had ontnomen. Ik had namelijk zelf óók wel een leuk avontuurtje kunnen beleven met iemand in het land waar ik toen op vakantie was, maar nee ik was de brave trouwe hond. Toen ik achteraf hoorde wat mijn 'geliefde' allemaal geflikt had terwijl ik ondertussen zo trouw was, en ik inmiddels alweer terug was in Nederland en dus ook niet terug kon om alsnog even een leuke seksuele escapade te hebben met diegene in het buitenland, voelde ik me driedubbel belazerd.
Wees dan godverdomme gewoon eerlijk tegen je partner zodat diegene niet zijn tijd verdoet! En dat diegene kan kiezen: zelf óók aanrommelen met andere mensen, of het uitmaken en een eerlijke partner vinden. Je pakt gewoon tijd van iemand af, met al je leugens en bedrog, tijd die nooit meer terugkomt.
woensdag 30 juni 2021 om 12:04
Helemaal mee eens. Het is niet jouw zaak en ik snap niet waarom je je het zo aantrekt? Dit gebeurt op grote schaal hoor, mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt voor trouw en ook te jaloers voor een open relatie. Dus gebeurt t stiekem en houden mensen de relatie die an sich prima is en gunnen ze zichzelf af en toe een seks avontuur om er weer tegenaan te kunnen. Zo worden de kinderen stabiel groot gebracht, kan de vrouw lekker part time werken en gaat de man des huizes af en toe vreemd. Iedereen blij.viva-amber schreef: ↑29-06-2021 17:42Waarom voel je de noodzaak om hem te analyseren?
Hij heeft toch geen afspraken over liefdestrouw met jou?
Of is monogamie een verplichting om vrienden te kunnen zijn met jou?
Je gevoelens van ongemak zeggen meer over jou dan over hem.
woensdag 30 juni 2021 om 12:05
Nou, niet dus. Zie mijn verhaal pal boven het jouwe.Wickedwitch schreef: ↑30-06-2021 12:04Helemaal mee eens. Het is niet jouw zaak en ik snap niet waarom je je het zo aantrekt? Dit gebeurt op grote schaal hoor, mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt voor trouw en ook te jaloers voor een open relatie. Dus gebeurt t stiekem en houden mensen de relatie die an sich prima is en gunnen ze zichzelf af en toe een seks avontuur om er weer tegenaan te kunnen. Zo worden de kinderen stabiel groot gebracht, kan de vrouw lekker part time werken en gaat de man des huizes af en toe vreemd. Iedereen blij.