Partner houdt van uitgaan en drinken

07-07-2021 11:12 591 berichten
Ik ben 33, mijn partner 39. We houden veel van elkaar.

Waar ik een beetje mee zit is het volgende. We verschillen nogal van karakter, hij is extravert en ik introvert.

Ik drink maar met mate en ben graag fit in het weekend om andere dingen te ondernemen. Hij kan als hij uitgaat (meestal op vrijdag) behoorlijk drinken en hij vindt drinken ook erg leuk (ligt ook wel een beetje aan cultuur waar hij uit komt). Het is niet dat ik wil dat hij elke dag naast mij op de bank zit, maar ik zou soms willen dat hij niet per se altijd zo ' los ' hoeft te gaan. Het 'helpt' in die zin ook niet echt dat met merendeel van zijn collega's en zijn expat-vrienden ook behoorlijke drinkers zijn. Dus hij komt nooit thuis met slechts een paar biertjes op. Het is niet dat hij zich totaal niet kan inhouden, maar hij vindt het gewoon leuk. Hij heeft vanaf het begin gezegd dat ik het niet erg moet vinden dat ik niet zo van feesten houd. Ik kan die levensstijl ook niet bijhouden en het is niks voor mij. Ik probeer me er ook niet aan te ergeren maar ik merk dat ik dat toch doe. Ik vind een dronken man gewoon niet zo aantrekkelijk en ik merk dat het er ook een beetje voor zorgt dat ik af en toe het respect voor hem een beetje verlies. Dat laatste is met name mijn probleem.

Ik vind het een beetje suf dat ik hier nu mee zit want het is (verder) een hele lieve en verantwoordelijke man die niets liever wil dan een gezinnetje stichten.

Ik begrijp dat het een kwestie is van accepteren of niet, maar ik weet niet goed HOE ik dat moet doen. Advies, iemand?
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
07-07-2021 15:50
Ik herken het wel, mijn ex deed dit ook, op vrijdagavond veel drinken en dan op zaterdag gewoon niet fit. De ene keer meer dan de andere maar ik hoorde het altijd direct aan zijn stem en ik vond het echt bloedirritant omdat hij dan gewoon anders werd. En dan bedoel ik niet leuker. En dan lag hij dus iedere vrijdagavond naast me te meuren naar alcohol en te snurken, gadverdamme!
En als er eens iets anders gezelligs was, dan moest daar altijd, gewoon altijd, alcohol bij. Niet dat hij dan dronken werd maar wel een beetje aangeschoten. Hij had ook alleen maar collega's en vrienden die ook dronken. Met mensen die niet of minder dronken ging hij niet om want je kan moeilijk in je eentje gaan zitten drinken als je dan iets gezelligs met ze doet. Dus hij koos ze erop uit.
En dan dat excuus dat alcohol zo lekker is. Ik vind jus d'orange ook heel lekker maar dan ga ik daar geen 6 glazen van drinken, dat doet niemand. Cut the crap, het gaat gewoon om de roes, echt niet om de smaak. Uitzondering misschien: een goed glas wij bij het eten of 1 speciaalbiertje, geen 6! Dan heb je gewoon een probleem.
Ik zou voor mezelf 1x per maand een avondje kroeg nog wel accepteren bij een partner. Maar meer niet.
Daarnaast is alcohol gewoon kankerverwekkend. Nu we allemaal zo ontzettend bezig zijn met onze gezondheid en een healthy lifestyle, yoga, geen pakjes en zakjes, natuurlijk eten, geen suiker, E-nummers en weet ik het wat, is het natuurlijk wel raar dat het drinken van een kankerverwekkend goedje nog steeds zo normaal is.
mmm... oke. Jij staat duidelijk heel anders in het leven dan ik. En dat mag hoor! Jouw gedachtegang is voor mij echt onvoorstelbaar.
guppekop schreef:
07-07-2021 16:12
mmm... oke. Jij staat duidelijk heel anders in het leven dan ik. En dat mag hoor! Jouw gedachtegang is voor mij echt onvoorstelbaar.
Voor mij ook.
Lastig. Voor mij persoonlijk is dit een no go. Omdat ik een vreselijke jeugd heb gehad o.a. vanwege alcohol & drugs misbruik/verslavingen van mijn ouder, selecteer ik mannen daar echt op. Ik heb een sterke aversie tegen mensen die onder invloed zijn. Dus ik wil een partner die net als ik anti drugs is, liefst helemaal geen of anders zeer matig alcohol drinkt en niet rookt.
guppekop schreef:
Ik begrijp hem wel, maar dat is ook omdat ik zelf geen alcohol drink en er de lol gewoon niet van in zie. Maar ik sport/beweeg veel en graag en er zijn ook genoeg mensen die dat niet begrijpen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je zelf bent.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nessemeisje schreef:
07-07-2021 16:13
Voor mij ook.
ik krijg ook een beeld van hevig bier drinkende mannen bij het voetbal ofzo, niet-zoals in mijn omgeving- veelal wijn drinkende mensen die gezellig aangeschoten zijn en de volgende ochtend gewoon weer om 8.30 op kantoor zijn ;-) hier geen gekots of hele dagen brak in bed liggen.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 15:52
Dat ik het niet fijn/aantrekkelijk vindt dat hij zo vaak teveel drinkt. En hoe hij dat de rest van zijn leven voor zich ziet, of er dan gematigd gaat worden of niet.

De consequenties vind ik nog een beetje moeilijk te overzien. Ik weet dacht echt nog niet. Ligt ook aan hoe hij erin staat, als hij weet hoe niet-leuk ik het vind.
Maar wat verwacht je dan dat hij zegt/doet.
Ik bedoel, hij kan best zeggen: ik begrijp dat je het niet zo leuk vindt, maar ik doe er niemand kwaad mee en ik lig niet kotsend boven de wc-pot dus ik ga er niets aan doen.
Want ook al heeft hij begrip, hij kan alsnog besluiten niets er aan te doen. Is dat een acceptable oplossing voor jou?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lotus90 schreef:
07-07-2021 16:16
Lastig. Voor mij persoonlijk is dit een no go. Omdat ik een vreselijke jeugd heb gehad o.a. vanwege alcohol & drugs misbruik/verslavingen van mijn ouder, selecteer ik mannen daar echt op. Ik heb een sterke aversie tegen mensen die onder invloed zijn. Dus ik wil een partner die net als ik anti drugs is, liefst helemaal geen of anders zeer matig alcohol drinkt en niet rookt.
ja, dat is weer het andere uiterste en dat snap ik wel.
guppekop schreef:
En dat komt dus weer door onze alcoholistische cultuur waarin veel zuipen 'normaal' is en niet drinken abnormaal / saai / ongezellig / truttig is. Maar mensen lijken niet te beseffen hoezeer ze gebrainwashed zijn.
(En nogmaals ik hou zelf ook van een drankje hoor en drink soms ook wel eens te veel. Maar ik ga dat vervolgens niet zitten ontkennen en doen alsof het heel normaal en gezond is.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
guppekop schreef:
07-07-2021 16:18
ik krijg ook een beeld van hevig bier drinkende mannen bij het voetbal ofzo, niet-zoals in mijn omgeving- veelal wijn drinkende mensen die gezellig aangeschoten zijn en de volgende ochtend gewoon weer om 8.30 op kantoor zijn ;-) hier geen gekots of hele dagen brak in bed liggen.
Nou, zoals Humanista het had over 6 glazen drinken (en wat jij je niet kon voorstellen dat iemand dat veel vindt)... dat is echt niet normaal hoor om dat te doen en dan de volgende dag weer op je werk zitten. Dan kan je echt niet zoveel presteren als zonder die drank.
guppekop schreef:
07-07-2021 16:18
Same here. Al drink ik ook bier. Maar kotsend en de hele dag brak? Welnee. Paar glazen water en huppekee.
nessemeisje schreef:
07-07-2021 16:24
Same here. Al drink ik ook bier. Maar kotsend en de hele dag brak? Welnee. Paar glazen water en huppekee.
Wacht maar tot die lever van je het allemaal minder goed kan verwerken in de loop der tijd.

En als je niet langdurig nuchter bent geweest dan wéét je niet eens het verschil tussen hoe brak jij er heus wel bij zit op je werk na een aangeschoten avond, versus hoe fris en snel je zou zijn als je al weken niet drinkt.
patsy--stone schreef:
07-07-2021 16:27
Wacht maar tot die lever van je het allemaal minder goed kan verwerken in de loop der tijd.

En als je niet langdurig nuchter bent geweest dan wéét je niet eens het verschil tussen hoe brak jij er heus wel bij zit op je werk na een aangeschoten avond, versus hoe fris en snel je zou zijn als je al weken niet drinkt.
Hahahahahaha, ja hoor, ik breng mijn (werk)dagen versuft, brak en katerig door vanwege een avondje drinken eerder die week. Wat gooooeeed dat je zo goed kan bedenken wat een ander doet, denkt en wel of niet kan. Want iedereen is hetzelfde en alles past in de mal die jij voor iemand verzint. :bye:
dianaf schreef:
07-07-2021 16:19
Maar wat verwacht je dan dat hij zegt/doet.
Ik bedoel, hij kan best zeggen: ik begrijp dat je het niet zo leuk vindt, maar ik doe er niemand kwaad mee en ik lig niet kotsend boven de wc-pot dus ik ga er niets aan doen.
Want ook al heeft hij begrip, hij kan alsnog besluiten niets er aan te doen. Is dat een acceptable oplossing voor jou?
Misschien wel, als we het er dan goed over kunnen hebben zodat ik me niet saai (in zijn ogen dan) hoef te voelen als ik minder drink en als ik dan niet het gevoel heb dat ik het alsmaar leuk moet vinden.

Maar ik weet echt niet hoe hij erop zal reageren.
lilalinda schreef:
07-07-2021 16:06
zijn zuipvrienden zijn ook oppervlakkige vrienden hoor
Met echte vrienden, doe je meer dan alleen maar drinken/stappen
Het één hoeft het ander niet in de weg te staan ;)
Met mijn beste vriendinnen bespreek ik van alles, leuke en minder leuke dingen net waar behoefte aan is, maar als we elkaar zien (dat is wegens afstand helaas niet zo vaak) gaat er ook behoorlijk wat alcohol doorheen. Maar zelfs als we bellen pakken we er een wijntje bij.

Overigens kunnen we ook prima iets doen zonder alcohol, dus het moet niet, maar het is wel vaak heel gezellig en er wordt op die avonden heel veel gelachen.
maki15 wijzigde dit bericht op 07-07-2021 16:55
13.14% gewijzigd
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 16:44
Misschien wel, als we het er dan goed over kunnen hebben zodat ik me niet saai (in zijn ogen dan) hoef te voelen als ik minder drink en als ik dan niet het gevoel heb dat ik het alsmaar leuk moet vinden.

Maar ik weet echt niet hoe hij erop zal reageren.
Vindt hij jou saai omdat je niet drinkt of vind je jezelf saai omdat je niet drinkt?
patsy--stone schreef:
07-07-2021 16:20
En dat komt dus weer door onze alcoholistische cultuur waarin veel zuipen 'normaal' is en niet drinken abnormaal / saai / ongezellig / truttig is. Maar mensen lijken niet te beseffen hoezeer ze gebrainwashed zijn.
(En nogmaals ik hou zelf ook van een drankje hoor en drink soms ook wel eens te veel. Maar ik ga dat vervolgens niet zitten ontkennen en doen alsof het heel normaal en gezond is.)
waarom nu weer die uitersten? Ik heb het niet over veel zuipen maar over het drinken van een paar drankjes en ik zeg ook niet dat niet drinken saai of abnnormaal is.
Doe het je kinderen niet aan om een alcoholist als verwekker te kiezen. Want hoe kan hij een vader zijn als de alcohol belangrijker is dan jij of de kinderen? Hij heeft hier 'alleen' jou. Zijn familie woont ver weg. Hij koppelt gezelligheid aan drank en andersom.

Dat ga jij niet veranderen. Jij gaat waarschijnlijk je grenzen steeds meer verleggen en eventuele kinderen gaan daar zwaar onder lijden.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
dianaf schreef:
07-07-2021 16:50
Vindt hij jou saai omdat je niet drinkt of vind je jezelf saai omdat je niet drinkt?
Hij vindt het soms saai, maar zegt het ook een beetje als een grapje. Dus hoe saai het daadwerkelijk vindt, weet ik niet.

Maar ik kan me wel voorstellen dat hij het als saai ervaart als hij ‘los’ wil gaan en 2 wijntjes drink. Want van wijn word ik slaperig volgens hem (is ook wel zo).
En ik drink ook wel eens meer, maar daar moet ik dan maar toevallig zin in hebben en dat is dus niet altijd zo.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 17:01
Hij vindt het soms saai, maar zegt het ook een beetje als een grapje. Dus hoe saai het daadwerkelijk vindt, weet ik niet.

Maar ik kan me wel voorstellen dat hij het als saai ervaart als hij ‘los’ wil gaan en 2 wijntjes drink. Want van wijn word ik slaperig volgens hem (is ook wel zo).
Vindt hij het dan niet vooral saai omdat je naast hem zit te suffen? Als je weet dat je van wijn in slaap valt, drink je toch wat anders? Tonic, bitter lemon, cola?
nessemeisje schreef:
07-07-2021 16:32
Hahahahahaha, ja hoor, ik breng mijn (werk)dagen versuft, brak en katerig door vanwege een avondje drinken eerder die week. Wat gooooeeed dat je zo goed kan bedenken wat een ander doet, denkt en wel of niet kan. Want iedereen is hetzelfde en alles past in de mal die jij voor iemand verzint. :bye:
En dit doet me toch echt weer denken aan de stoere praat van een 11-jarige die haar vriendinnetjes aan het roken (of de alcohol) probeert te krijgen. Want alcohol is vooral STOER!

:facepalm:
patsy--stone schreef:
07-07-2021 16:27
Ik ben op het moment 5 maanden nuchter en durf wel te zeggen dat ik een leukere en betere collega ben als ik af en toe eens lekker een avondje ga wijnen. Geloof ook niet dat mijn werkgever nu staat te applaudisseren omdat ik nu veel frisser en/of sneller (??) ben.
guppekop schreef:
07-07-2021 16:55
waarom nu weer die uitersten? Ik heb het niet over veel zuipen maar over het drinken van een paar drankjes en ik zeg ook niet dat niet drinken saai of abnnormaal is.
Je reageerde op die 6 drankjes op een avond en noemde daarbij ook de volgende dag weer werken. Jij kan dat niet extreem vinden maar dat is het natuurlijk best wel. Als je al meer zuipt dan waarmee je nog mag autorijden, en dan om 8.30 uur weer moet presteren... ik zou als werkgever toch liever een nuchtere werknemer hebben.
Pinaco schreef:
07-07-2021 17:05
Ik ben op het moment 5 maanden nuchter en durf wel te zeggen dat ik een leukere en betere collega ben als ik af en toe eens lekker een avondje ga wijnen. Geloof ook niet dat mijn werkgever nu staat te applaudisseren omdat ik nu veel frisser en/of sneller (??) ben.
Edit. Sorry. Ik las zwanger i.p.v. nuchter... :facepalm:
Geen idéé waarom. Ik heb iig niet gedronken gister ;)
s7rin wijzigde dit bericht op 07-07-2021 17:10
15.74% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Chrissie88 schreef:
07-07-2021 17:01

Wat vindt hij dan exact saai? Dat jij niet tegen alcohol kunt en gaat slapen of dat jij niet drinkt?
In het eerste geval ben jij dus gewoon leuker als je niet drinkt.
In het tweede geval voelt hij zich blijkbaar ongemakkelijk als hij de enige drinker is.
Of misschien vindt hij het saai dat jij niet los/gezellig wordt als je drinkt. Maar ik neem aan dat hij je zonder alcohol een leuk en gezellig persoon vindt?
dianaf wijzigde dit bericht op 07-07-2021 17:08
11.27% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven