Wat is wijsheid

07-07-2021 15:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kogel is door de kerk, we gaan scheiden. Mijn vertrouwen is nu voor de derde keer ernstig beschaamd en voor mijn eigenwaarde is het beter om nu af te ronden en een leven op te bouwen zonder deze man. Pijnlijk en helemaal omdat we drie kinderen hebben. 21 Jaar getrouwd, in gemeenschap van goederen. Voor de kinderen komen we er wel uit. Plan is co-ouderschap.
Veel emoties en een groot tekort aan slaap. Maar nu verstand even op de voorgrond om geen dingen te doen waar ik achteraf spijt van krijg.

Situatie: beide werken fulltime, bijna ex verdient het dubbele.
Er zijn opties. Huis heeft flinke overwaarde, maar er is ook een schuld bij ex. Veel kleiner, na afbetalen schuld heeft ook hij nog een flink bedrag over, zeg 50.000) Ik kan weer iets kopen, hij door omstandigheden niet. Huizen zijn hier zowat onbetaalbaar door overbieden, dus ondanks flinke overwaarde wordt het heel lastig iets te vinden in de buurt van school jongste en mijn eigen werk. ik moet waarschijnlijk ook duur huren. Niet erg, want salaris is ok en er is door overwaarde genoeg om goed van te leven met de kinderen. Dit was mijn plan tot voor kort.

Maar je mag ook tot twee jaar na scheiding het huis op beide naam laten staan met behoud van hypotheekrenteaftrek, de zogenaamde scheidingsgeregeling. Ex wil mij hier wel laten wonen en zelf alvast gaan huren.

Voordeel:
-kinderen hoeven niet meteen naar twee andere huizen te verhuizen. Nog vertrouwd plekje voor de eerste jaren. Scheiding zelf al heftig genoeg
-Jongste kan op mijn dagen zelf naar school en huis gaan, ook handig met vriendjes en sporten
-bij noodgevallen kan ik terugvallen op bevriende buren
-huisdieren kunnen hier blijven
-lage hypotheek door nog maximale teruggave voor twee jaar

Nadeel:
-scheiding kan verder helemaal geregeld worden maar financieel ben ik nog niet vrij van ex
-En hoe zit het met verevenen pensioen, kinderalimentatie? (Kinderalimentatie kan ex straks niet ophoesten met aflossing schulden en hoge huur, dat is voor mij logisch, maar de financiële situatie is na aflossing schuld heel anders) en dan is ons draagvlak heel verschillend. Pensioen van hem (waar ik recht op heb) is veel meer dan mijn opgebouwde pensioen tijdens ons huwelijk. Ook dat wil ik eerlijk afronden. Maar dat kan niet door een afkoop, als er nog geen verkocht huis is en dus een overwaarde om dit mee af te kopen.
-Allebeide geen financiële buffer meer, door compleet aan te schaffen tweede inboedel, wat als morgen mijn auto in de prak gaat? Heb ik nodig voor werk.
-huis nu flinke overwaarde, maar over 2 jaar?
-na 2 jaar kan ik zelf pas op zoek naar huis, huren of kopen dan nog mogelijk?

Dit gaat rond in mijn hoofd. Grootste probleem is het beschaamde vertrouwen, ook op financieel gebied. Het lijkt mij voor de kinderen zo fijn dat ze hier nog kunnen wonen, dat zou veel stress schelen in een toch al heftige tijd. Maar wat zie ik over het hoofd?
Als je vertrouwen juist op financieel gebied (meerdere) malen is beschaamd, zou ik de financiële zaken uit elkaar willen trekken en af willen sluiten.
Dan weet je tenminste zeker waar je aan toe bent en kunnen er voor jou geen lijken meer uit de kast komen.
Is de beslissing om te scheiden er een van jullie beiden of ben jij de initiator?
Want nu gaan jullie misschien nog goed met elkaar om en zijn bepaalde zaken bespreekbaar. Maar hoe is dat over een aantal jaar? Als jij nog in een volwaardig fijn huis woont en hij op een ongezellige huurflat?
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Je geeft aan in GVG getrouwd te zijn, maar spreekt van zijn schuld. Helaas, maar het is jullie schuld.
Verder adviseer ik je om zo snel mogelijk een eigen advocaat in te schakelen om je goed te laten informeren. Ga ook even langs een notaris om daar e.e.a. te vragen en uiteindelijk nog een financieel adviseur.

Zorg er in ieder geval voor dat de voorlopige voorziening z.s.m. wordt aangevraagd. Je kunt best nog door huis verbonden zijn maar verder helemaal vrij van elkaar. Maar dat moet wel goed geregeld worden.
SweetFirefly schreef:
07-07-2021 17:00
Is de beslissing om te scheiden er een van jullie beiden of ben jij de initiator?
Want nu gaan jullie misschien nog goed met elkaar om en zijn bepaalde zaken bespreekbaar. Maar hoe is dat over een aantal jaar? Als jij nog in een volwaardig fijn huis woont en hij op een ongezellige huurflat?

Mwah, al is dan niets meer bespreekbaar, zolang die afspraken gemaakt in de 'gun'tijd maar goed op papier staan en bekrachtigd zijn maakt dat niets uit. Ja voor de kinderen, maar niet voor de financiële afwikkeling.
Sowieso hulpvragen om na te gaan wat dit financieel gaat betekenen.

Dat je partneralimentatie opgeeft, kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar nooit de kinderalimentatie. Dit zijn ook zijn kinderen en hij moet er gewoon bijdragen in de kosten.

Recht op zijn pensioen vind ik niet raar als jij voor de kinderen vaker thuis bent geweest of daardoor minder carrière hebt kunnen maken.

De inboedel kun je verdelen en wat je mist kun je ook prima tweedehands aanschaffen. En het hoeft ook allemaal niet in één keer.

Ik zou mijzelf nu al inschrijven voor huurwoningen als verhuurders werken wachtlijsten.

Zelf zou ik er voor kiezen om de actuele financiële situatie zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Dan ben je minder van elkaar afhankelijk en op termijn minder gedoe, want de ander heeft niets meer over jou te zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vanaf een scheiding wordt je relatie in mijn optiek zakelijk. BV jij en BV hij. Ik zou met mijn BV absoluut geen zaken willen doen met een malafide BV. En je geeft aan dat hij dat is.

Alles aan scheiden is zuur. Het enige fijne is dat je je vrijheid je eigen leven volledig op jouw voorwaarden in te richten terug hebt. Koester die vrijheid en zorg dat er geen enkele kans bestaat dat hij voor een (financiële) verrassing zorgt in of over 2 jaar.
Kun je niet als huisgenoten samen blijven wonen? Andere slaapkamer inrichten voor jezelf en je houdt beiden geld over voor leuke dingen en er is oppas in de vorm van je ex.
redbulletje schreef:
07-07-2021 17:08
Kun je niet als huisgenoten samen blijven wonen? Andere slaapkamer inrichten voor jezelf en je houdt beiden geld over voor leuke dingen en er is oppas in de vorm van je ex.
Ik weet niet hoe haar man haar vertrouwen heeft beschaamd, maar stel dat er een derde is. Lekker dan, ligt hij in de kamer naast je met die derde...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
07-07-2021 17:09
Ik weet niet hoe haar man haar vertrouwen heeft beschaamd, maar stel dat er een derde is. Lekker dan, ligt hij in de kamer naast je met die derde...
Afspreken dat je alleen buiten de deur date/neukt en nooit in het gezamenlijk huis. Hoeven de kids er ook geen last van te hebben.
redbulletje schreef:
07-07-2021 17:12
Afspreken dat je alleen buiten de deur date/neukt en nooit in het gezamenlijk huis. Hoeven de kids er ook geen last van te hebben.
Ik zou daar sowieso echt geen zin in hebben, want ik denk dat zoiets in de praktijk niet werkt. Maar dat ben ik. :-D
dianaf schreef:
07-07-2021 17:13
Ik zou daar sowieso echt geen zin in hebben, want ik denk dat zoiets in de praktijk niet werkt. Maar dat ben ik. :-D
Alleen als je nog gevoelens voor elkaar hebt lijkt me. Ik ken mensen die voor het huis (grote vrijstaande villa) samen blijven wonen. Afzonderlijk zouden ze veel moeten inleveren. Nu hebben ze gewoon de luxe die ze gewend zijn en meer ruimte en geen gedoe met de toen nog thuiswonende kinderen.
ga eens met een advocaat praten, dan krijg je alle antwoorden die je nodig hebt
redbulletje schreef:
07-07-2021 17:12

De meeste mensen gaan niet scheiden omdat ze nog graag dagelijks met elkaar geconfronteerd willen worden in de "privé" sfeer.
En als je gaat scheiden vanwege beschaamd vertrouwen, dan zou ik al helemaal niet willen samenwonen op basis van afspraken, dan moet je elkaar nl. kunnen vertrouwen.

En "dan hoeven de kids er ook geen last van te hebben"??? Hoe krijg je het je toestenbord uit. Die kinderen hebben er waarschijnlijk al last van. Denk je nu echt dat een sfeer een stuk beter wordt als echtscheiding door beschaamd vertrouwen DÉ grondslag is voor het samenwonen? Arme kinderen en arme TO.
Verbazend advies trouwens van je, terwijl je zelf volgens mij niet eens moet denken aan een logé, laat staan iemand continu in jouw leefomgeving die je niet vertrouwt en waar je niets mee wil.
Maar ik heb dan ook nooit voor een samenleefvorm of gezin gekozen...
redbulletje schreef:
07-07-2021 17:17
Alleen als je nog gevoelens voor elkaar hebt lijkt me. Ik ken mensen die voor het huis (grote vrijstaande villa) samen blijven wonen. Afzonderlijk zouden ze veel moeten inleveren. Nu hebben ze gewoon de luxe die ze gewend zijn en meer ruimte en geen gedoe met de toen nog thuiswonende kinderen.
Maar de meesten wonen in een normale woning, waarbij je dus wel op elkaars lip zit. Lijkt mij gewoon niet fijn. Scheiden brengt spanningen mee, al is het maar dat je je niet meer aan de ander hoeft aan te passen, want je ben niet meer elkaars partner.
redbulletje schreef:
07-07-2021 17:24
Maar ik heb dan ook nooit voor een samenleefvorm of gezin gekozen...

M.i. blijkt daaruit dus dat je tekort schiet om de emotionele lading van een echtscheiding in te kunnen schatten. Dat een paar mensen in een grote villa dat kunnen zegt helemaal niets over het gemiddelde gezin wat in een net passende woning woont. FYI: de meeste scheidingen verlopen uiteindelijk veel minder harmonieus dan de verwachting bij start scheiding.
En tjee, als puber had ik er echt niet aan moeten denken dat mijn ouders na de scheiding nog beiden in huis waren blijven wonen. Brrrrrr
Foutje
Huis heeft flinke overwaarde, maar er is ook een schuld bij ex. Veel kleiner, na afbetalen schuld heeft ook hij nog een flink bedrag over, zeg 50.000)
Ik kan weer iets kopen, hij door omstandigheden niet.

Je bent in GvG getrouwd, al 21j dus de oude GvG en dus is er geen sprake van 'zijn' schuld maar jullie schuld. Zorg dat jullie die schuld afbetalen van de overwaarde!!! Als jullie hem namelijk 'verdelen' (jij de helft schuld, hij de andere helft) dan kan de schuldeiser gewoon nog bij jou aankloppen als ex hem niet aflost! Dus niet toestaan dat jullie alles afwikkelen en die schuld dan nog niet betaald is!

Kun jij na aflossen van die schuld nog steeds kopen?

En hoe zit het met verevenen pensioen, kinderalimentatie? (Kinderalimentatie kan ex straks niet ophoesten met aflossing schulden en hoge huur, dat is voor mij logisch, maar de financiële situatie is na aflossing schuld heel anders) en dan is ons draagvlak heel verschillend.

Je kunt een vordering afspreken met de voorwaarde dat die ingelost wordt zodra het huis verkocht is. Maar ik zou je dus niet aanraden om het huis te houden als dat betekent dat jullie de schuld daardoor niet kunnen aflossen in de scheiding. Als je de schuld wel geheel aflost dan zit je dus ook meteen niet meer met ex die geen KA zou kunnen betalen.
Hoe zit het met PA, aangezien man het dubbele verdient?

Allebei geen financiële buffer meer, door compleet aan te schaffen tweede inboedel

Een compleet nieuwe inboedel hoeft natuurlijk niet en dat moet je ook zeker niet doen als dat betekent dat je je zorgen moet gaan maken over de auto die je nodig hebt.

Grootste probleem is het beschaamde vertrouwen, ook op financieel gebied.

Niet dat huis aanhouden dus (mijn mening). Laat je informeren door een financieel adviseur en/of notaris!
Vanuit mijn ervaring als kind van gescheiden ouders:
- tweedehands inboedel is ook inboedel! Heel veel mensen hebben nog wel wat staan op zolder wat ze je gunnen als je door zo'n moeilijke tijd gaat.
- nieuwe huizen voor de kinderen om aan te wennen hoeft niet altijd negatief te zijn. Voor mij was het een nieuwe start na de nare periode die eraan vooraf ging. Dat verschilt natuurlijk per kind, maar ik zou daar zulke grote financiële beslissingen niet perse vanaf laten hangen.
Hij draagt inderdaad niet alleen de schulden; zelfs als alleen hij de veroorzaker is. En hoezo kan hij geen kinderalimentatie ophoesten? Jullie werken allebei fulltime waarbij hij het dubbele verdient van jou. Maar eerder geef je aan dat hij na verkoop huis 50 k overhoudt. Dan kan hij dus prima vrije sector huren en zijn huis inrichten. Je blijft ook nog een tijdje fiscaal partner. Zorg dat er dan helderheid is rondom de financiën. Laat je niet weer in de luren leggen. Zijn belang is niet jouw belang.

Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. En het is nu een 3e(!) keer gebeurd. Laat het geen 4e keer gebeuren in het belang van de kinderen en jezelf.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Is er echt geen mogelijkheid dat jij het huis alleen overneemt? Banken zijn tegenwoordig iets makkelijker met het toekennen van een hypotheek. Mogelijk is het net iets gunstiger ivm het niet mee hoeven rekenen van dat overbieden.
En dan bijv die schuld op zijn naam, maar dat jij die afbetaald als langzame uitbetaling van de overwaarde?
Kijk wat er voor jou safe is.
Je hoeft die twee jaar niet per se vol te maken hè. Je kunt het ook voor een jaar zo afspreken en dan rustig de tijd nemen om alles op orde te krijgen, ook voor de kinderen.
Ik snap dat je het leed van je kinderen zoveel mogelijk wil verzachten maar je man is niet te vertrouwen en al helemaal niet op financieel gebied. De ellende is dat 2 jaar uitstel voor de kinderen kan betekenen dat je financieel weer ergens in wordt gesleurd waarbij je je huidige financiële zekerheden kan kwijtraken.

Ik denk dat je met zo'n (ex)man je je kinderen beter beschermd als ja direct gaat scheiden en alle financiële rompslomp laat vastleggen. Er zijn mensen hier die aandringen op meer details maar die hoef je niet te geven. Het is duidelijk genoeg dat je man enorme schulden heeft gemaakt zonder jou vooraf te vertellen wat hij ging doen. M.a.w. nu hoeft hij geen verantwoording meer aan je af te leggen en hij wil vast niet op een houtje bijten met zijn salaris en single op de markt. Een kat in het nauw......ik zou het er niet op wagen, de kinderen moeten sneller verhuizen maar je kan ze in ieder geval een toekomst zonder potentiële armoe bieden.
Wijsheid was geweest na de eerste keer bij hem weg te gaan.

Het probleem is nu groter dan toen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven