Duurzaamheid: reis compenseren
woensdag 14 juli 2021 om 12:19
Ik ben de laatste tijd veel meer bezig met duurzaamheid: ik eet minder vlees, koop minder kleding etc. maar ben nu aan het kijken naar websites die bijvoorbeeld je reis compenseren. Soms kan je dit bij je vlucht al aanvinken, maar ik zie ook een hoop andere opties voorbij komen. Daarom vroeg ik me af: doen jullie dit al? En waar maak je dan gebruik van? Of heb je een goede reden waarom het onzin is? Ik hoor het allemaal graag !
woensdag 14 juli 2021 om 18:52
es_crea schreef: ↑14-07-2021 12:39Hmja dan heb je het over niet milieu gerelateerde negatieve effecten van het reizen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat het toerisme in sommige landen meer kapot maakt dan je lief is, maar dat komt dan niet door CO2 uitstoot. In Ijsland bijvoorbeeld hebben ze hele gebieden moeten sluiten omdat toeristen niet snapten dat ze niet zomaar vanaf de weg de natuur in konden lopen.
Maar CO2 stoot je niet alleen uit door het vliegtuig te gebruiken (=reizen), maar in mijn geval ook omdat ik de auto veel gebruik. Dan kan je zeggen dat je daarmee moet stoppen, maar mijn werk is te ver om met de fiets te gaan en het OV komt ook niet echt in de buurt. Een elektrische auto is voor ons nu nog geen optie, dus mijn huishouden stoot best veel CO2 uit. Ik heb laatst eens zo'n calculator gebruikt om te kijken wat ik met de auto alleen al uitstoot en ik schrok daar best wel van... Moet je nagaan als je 'even' naar Zuid-Amerika vliegt...
Een tweedehands (benzine of diesel) auto zou wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan een nieuwe elektrische auto.
90% van de elektrische auto's wordt geleased, en gekozen omdat ze de laagste bijtelling kennen.
Maar is een auto gemaakt in de dictatuur China of in de Verenigde Staten wel zo milieuvriendelijk?
Het kost enorm veel energie om zo'n product te maken, en dan nog de zwaar vervuilende lange zeereis per auto transport schip.
Wie een zuinige tweede hands diesel of benzine koopt zou wel eens duurzamer bezig kunnen zijn dan mensen die een nieuwe elektrische auto leasen of kopen.
woensdag 14 juli 2021 om 22:58
zaterdag 17 juli 2021 om 11:26
Vooral dat laatste stukje is appels met peren vergelijken.VanilleThee schreef: ↑14-07-2021 18:52Een tweedehands (benzine of diesel) auto zou wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan een nieuwe elektrische auto.
90% van de elektrische auto's wordt geleased, en gekozen omdat ze de laagste bijtelling kennen.
Maar is een auto gemaakt in de dictatuur China of in de Verenigde Staten wel zo milieuvriendelijk?
Het kost enorm veel energie om zo'n product te maken, en dan nog de zwaar vervuilende lange zeereis per auto transport schip.
Wie een zuinige tweede hands diesel of benzine koopt zou wel eens duurzamer bezig kunnen zijn dan mensen die een nieuwe elektrische auto leasen of kopen.
Een nieuwe verbrandingsmotor auto vs een nieuwe elektrische auto kan uit, zolang je stroom overwegend groen is.
@to, ja ik gebruik de browser Ecosia. Ik heb een tijdje geleden ook in een podcast daar kritische vragen over gehoord. Maar daar slagen ze met vlag en wimpel voor.