Werk & Studie alle pijlers

Doktersbriefjes werk/school België vs Nederland

19-07-2021 09:53 513 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen

Nav een andere topic waar dit even ter sprake kwam wilde ik de mening eens horen van anderen mbt ziekmeldingen mbv een doktersbriefjes.
(Brief van huisarts waarin staat hoelang jij niet kunt werken/naar school gaan ivm ziekte).

Toen ik voor het eerst in België ging werk keek ik even raar op toen er na 2 dagen ziekte een doktersbriefje van me werd geëist. Ik woonde nog in Nederland en kon geen enkele huisarts vinden die mij zo een briefje kon geven. Het werd voor één keer door de vingers gezien omdat ik uitlegde dat ik nog nooit in Nederland mijn ziekte heb moeten bewijzen tov een werkgever.
Mijn collega's stonden te klapperen met hun oren: 'dus een werkgever in Nederland gelooft een werknemer op zijn woord als hij zegt dat hij zich niet goed voelt om die dag te komen werken en dat is genoeg?' Eh..ja?

Uiteindelijk ben ik er wel aan gewend geraakt maar in vergelijking met Nederland moet hier alles bewezen worden. Zat ik daar met een zwaar hoofd spierpijn en koorts in de wachtkamer van de huisarts om eindelijk dat briefje in handen te krijgen om te bewijzen dat ik niet kon komen werken die dag. Sommige werkgevers eisen trouwens pas op de 2e dag een ziektebriefje van de huisarts, maar lang niet allemaal!

Ook kinderen moeten hun afwezigheid bewijzen met een doktersbriefje.

Voordeel: ziek is ziek, dus als de huisarts vindt dat jij 2 of 3 weken thuis mag blijven dan heeft de werkgever daar niks over te zeggen.

Nadeel: jezelf verplaatsen terwijl je amper je bed uit kunt, huisbezoek is niet altijd mogelijk. Het gevoel zonder doktersbriefje niet geloofd te worden door je baas.

Wat zouden jullie ervan vinden als dit systeem ook in Nederland ingevoerd zou worden?
Ik zit nog eens na te denken en zo'n briefje dat dan weer naar je werkgever moet etc. komt echt heel schools over. Alsof je ouders een briefje moesten schrijven voor de school.
Ik heb in een land gewoond waar op het verplichte doktersbriefje dan inderdaad ook de diagnose en symptomen werden gedeeld. Sta je dan met je chlamydia / herpes / andere ellende.

Zoals gezegd, het lijkt me vooral heel belastend voor de huisartsen. Maar ja, het arbo arts systeem heeft ook zijn bureaucratische mankementen.
AnAppleADay schreef:
19-07-2021 13:16
Ik zit nog eens na te denken en zo'n briefje dat dan weer naar je werkgever moet etc. komt echt heel schools over. Alsof je ouders een briefje moesten schrijven voor de school.
Dat gevoel kreeg ik ook.
En in de beginjaren dat ik hier woonde moest je ook nog eens het spreekuur contant afrekenen bij de huisarts, met wisselgeld terug en al.

Leek net of ik melk ging halen bij de supermarkt.
Hanaa schreef:
19-07-2021 13:20
Dat gevoel kreeg ik ook.
En in de beginjaren dat ik hier woonde moest je ook nog eens het spreekuur contant afrekenen bij de huisarts, met wisselgeld terug en al.

Leek net of ik melk ging halen bij de supermarkt.
:rofl:

Ach ja, zo heeft elk land zijn charmes. Ik denk dat wij hier in Nederland met veel dingen voorlopen. Je kunt bijna overal met de pinpas betalen. Declaraties gaan vaak automatisch en veel is te regelen via het internet.
Hoor mijn ex-schoonmoeder nog zeggen hoe goed dingen geregeld zijn in haar buitenland. Als je een kaartje voor de bioscoop wilt of een verzekering wilt afsluiten/betalen, dan kan dat allemaal gewoon in de supermarkt bij een speciaal kiosk. Tja, wij doen dat gewoon via internet zelf. Nog makkelijker. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vraag me dan echt af of er niet gewoon een soort van systeem ontstaat waarbij de huisarts zegt: hoelang zal ik op het briefje zetten? En dat de 'patiënt' dan zegt: 4 dagen lijkt me wel genoeg.
Dat wantrouwen vind ik trouwens ook vreselijk, maar ik ben sowieso voor meer vertrouwen en meer onvoorwaardelijke sociale zekerheid.
poezewoefje schreef:
19-07-2021 13:11
Is niet te taak van de arts wel van de werknemer.
Nee dat zeg ik ook niet dat die arts dat brengt. Maar als ik me ziek meld ben ik zo ziek dat ik niet uit bed kan dus hoe breng ik dat briefje. En hoe absurd dat een arts daarvoor huisbezoeken af moet leggen. Wat een geldverspilling.
Bobo schreef:
19-07-2021 13:31
Nee dat zeg ik ook niet dat die arts dat brengt. Maar als ik me ziek meld ben ik zo ziek dat ik niet uit bed kan dus hoe breng ik dat briefje. En hoe absurd dat een arts daarvoor huisbezoeken af moet leggen. Wat een geldverspilling.
Huisbezoeken leveren de arts nog meer geld op. Hij werkt als zelfstandige en iedere patiënt levert hem money op. Huisbezoek nog meer..
Hanaa schreef:
19-07-2021 13:37
Huisbezoeken leveren de arts nog meer geld op. Hij werkt als zelfstandige en iedere patiënt levert hem money op. Huisbezoek nog meer..
Ja ik had het ook niet over de arts, maar wat dit kost voor de gezondheidszorg
Ik denk dat ik mijn huisarts zou vragen om een voorraadje met zelf in te vullen delen. Laten we het elkaar niet moeilijk maken, als de 5 op zijn kom ik weer eens terug.

Arme huisarts, ze ziet je aankomen zeg. En arme ik, al kotsend of met migraine... Kan zelf beter inschatten hoe lang zoiets duurt dan mijn huisarts hoor.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ziektebriefje is niet verplicht maar de meeste werkgevers willen dat en zetten het in Cao. Ze willen ook dat je belt en dat bij elke verlenging. Smsen, mailen, WhatsAppen,.... telt bij de meeste werkgevers niet.
Briefje kan je doormailen. Voor corona mocht je het ook laten brengen.
Niet alles wordt terugbetaald.
Ik moet nog steeds gewoon aan mijn arts betalen. Vroeger dan ook nog eens naar de mutualiteit om geld terug te krijgen. Nu gebeurt dat automatisch.
poezewoefje schreef:
19-07-2021 13:50
Ziektebriefje is niet verplicht maar de meeste werkgevers willen dat en zetten het in Cao. Ze willen ook dat je belt en dat bij elke verlenging. Smsen, mailen, WhatsAppen,.... telt bij de meeste werkgevers niet.
Briefje kan je doormailen. Voor corona mocht je het ook laten brengen.
Niet alles wordt terugbetaald.
Ik moet nog steeds gewoon aan mijn arts betalen. Vroeger dan ook nog eens naar de mutualiteit om geld terug te krijgen. Nu gebeurt dat automatisch.
Gelukkig is dat intussen gemoderniseerd, wat een gedoe was dat zeg!
Er waren dagen dat ik gewoon te weinig cash geld in huis had liggen. Dan werd ik ziek, kon ik eerst ergens met mijn ziekte kop een bankautomaat gaan zoeken, pinnen, naar de huisarts, doktersbriefje, formulier inleveren bij de mutualiteit en dan soms nog een week of 2 wachten op de terugbetaling.

Ben blij dat dat tegenwoordig niet meer hoeft en dat alleen het remgeld betalen aan de huisarts voldoende is.
Hanaa schreef:
19-07-2021 13:56
Gelukkig is dat intussen gemoderniseerd, wat een gedoe was dat zeg!
Er waren dagen dat ik gewoon te weinig cash geld in huis had liggen. Dan werd ik ziek, kon ik eerst ergens met mijn ziekte kop een bankautomaat gaan zoeken, pinnen, naar de huisarts, doktersbriefje, formulier inleveren bij de mutualiteit en dan soms nog een week of 2 wachten op de terugbetaling.

Ben blij dat dat tegenwoordig niet meer hoeft en dat alleen het remgeld betalen aan de huisarts voldoende is.
Ik moet bij mijn huisarts nog steeds het volledige bedrag betalen
poezewoefje schreef:
19-07-2021 14:03
Ik moet bij mijn huisarts nog steeds het volledige bedrag betalen
Oh echt? Ik dacht dat dit niet meer kon?
Er wordt hier wel heel dramatisch gereageerd met ´hoe raak ik dan bij de huisarts´, ´moet ik dan met m´n zieke kop in de wachtzaal ´...

Ik heb daar nog geen enkele landgenoot (belg) over horen klagen. Spreekuren zijn vaak ruim. Mijn arts werkt alleen op afspraak en je wordt stipt op je uur binnengeroepen.

Desnoods is er ook het huisbezoek. Inderdaad wordt de arts hier meer voor betaald maar heel graag doen ze het niet want doordat het zo tijdrovend is kost het hen meer dan dat het opbrengt.
Dus meestal is dat enkel voor niet mobiele of zeer zieke patiënten.

Bij veel werkgevers kan je trouwens 1 dag afwezig zijn zonder doktersbriefje.

Dus zo heel moeilijk is het systeem niet. Misschien hebben we in België meer huisartsen dan in Nl?

Waar ik me dan weer over verbaas is het gedoe met apothekers dat ik hier zo vaak lees.
Ik snap daar niks van. Hier krijg je gewoon je medicatie zoals voorgeschreven. Is het niet voorradig dan wordt het besteld en is het vaak diezelfde dag beschikbaar.

Apothekers zijn meestal open tot 18u en ´s zaterdags tot de middag of zelfs later dus iets gaan afhalen is geen probleem.
Je kiest ook gewoon zelf waar je wil gaan. Je stapt gewoon een willekeurige apotheker binnen.
aliva schreef:
19-07-2021 14:20
Er wordt hier wel heel dramatisch gereageerd met ´hoe raak ik dan bij de huisarts´, ´moet ik dan met m´n zieke kop in de wachtzaal ´...

Ik heb daar nog geen enkele landgenoot (belg) over horen klagen. Spreekuren zijn vaak ruim. Mijn arts werkt alleen op afspraak en je wordt stipt op je uur binnengeroepen.

Desnoods is er ook het huisbezoek. Inderdaad wordt de arts hier meer voor betaald maar heel graag doen ze het niet want doordat het zo tijdrovend is kost het hen meer dan dat het opbrengt.

Dus zo heel moeilijk is het systeem niet. Misschien hebben we in België meer huisartsen dan in Nl?

Waar ik me dan weer over verbaas is het gedoe met apothekers dat ik hier zo vaak lees.
Ik snap daar niks van. Hier krijg je gewoon je medicatie zoals voorgeschreven. Is het niet voorradig dan wordt het besteld en is het vaak diezelfde dag beschikbaar.

Apothekers zijn meestal open tot 18u en ´s zaterdags tot de middag of zelfs later dus iets gaan afhalen is geen probleem.
Je kiest ook gewoon zelf waar je wil gaan. Je stapt gewoon een willekeurige apotheker binnen.
Nou ja, nee, jouw landgenoten zijn het systeem gewend. Ik sla stijl achterover en vraag me serieus af of je dan kotsend in de wachtkamer moet zitten of dat de dokter voor 1 ziektedag dan ook daadwerkelijk op huisbezoek komt. Zo raar is die vraag toch niet?
Net zoals er de andere kant meteen met een onwaarschijnlijke blik in de ogen wordt gevraagd of er geen misbruik wordt gemaakt van de goedheid van de werkgever.
Het impliceert dat een werknemer per definitie niet te vertrouwen is en dat is ook raar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
aliva schreef:

Nou klinkt geweldig ja. Ik vind het bij mijn huisarts en apotheek over het algemeen prima werken. Huisarts ‘schrijft’ recept uit, vraagt mij waar het naartoe moet (apotheek zusenmezo in Lutjebroek), mailt het recept daar naartoe en half uur later kan ik het afhalen. En mijn apotheek is ook gewoon tot 18 uur open en op zaterdag volgens mij tot 14 uur. Voor spoed is er een avandapotheek.
Mevrouw75 schreef:
19-07-2021 14:34
Nou ja, nee, jouw landgenoten zijn het systeem gewend. Ik sla stijl achterover en vraag me serieus af of je dan kotsend in de wachtkamer moet zitten of dat de dokter voor 1 ziektedag dan ook daadwerkelijk op huisbezoek komt. Zo raar is die vraag toch niet?
Net zoals er de andere kant meteen met een onwaarschijnlijke blik in de ogen wordt gevraagd of er geen misbruik wordt gemaakt van de goedheid van de werkgever.
Zoals ik al zei kan je bij vele werkgevers 1 dag wegens ziekte afwezig blijven zonder briefje.

En hoe vaak gebeurt het dat je non stop loopt te kotsen?
Zelfs met een flinke griep hou je het mits paracetamol die 10 minuten bij de dokter ook wel uit.

Ik heb echt nog geen enkele situatie meegemaakt waar dat doktersbriefje een onoverkomelijk probleem is.

Maar goed, we zijn er inderdaad aan gewend en ik denk ook dat er hier in België meer huisartsen zijn of dat ze flexibeler zijn.
Ik lees hier zo vaak ´daar heeft de huisdokter toch helemaal geen tijd voor!´ terwijl ik gewoon naar de dokter kan als ik het nodig vindt.
Ik hoef ook geen assistentes te trotseren ofzo, ik maak online een afspraak.
*Sally* schreef:
19-07-2021 14:52
Nou klinkt geweldig ja. Ik vind het bij mijn huisarts en apotheek over het algemeen prima werken. Huisarts ‘schrijft’ recept uit, vraagt mij waar het naartoe moet (apotheek zusenmezo in Lutjebroek), mailt het recept daar naartoe en half uur later kan ik het afhalen. En mijn apotheek is ook gewoon tot 18 uur open en op zaterdag volgens mij tot 14 uur. Voor spoed is er een avandapotheek.
Fijn. Ik kreeg een andere indruk aan de hand van de topics over apothekers hier.
Zelf krijg ik mijn voorschrift liever gewoon mee. Ik zie dan wel welke apotheek het handigste is.
ludwina schreef:
19-07-2021 13:25
Ik vraag me dan echt af of er niet gewoon een soort van systeem ontstaat waarbij de huisarts zegt: hoelang zal ik op het briefje zetten? En dat de 'patiënt' dan zegt: 4 dagen lijkt me wel genoeg.
Mwoah, ik vind ze nogal van de hierarchie in BE, no way dat die gaan overleggen met een patient.
Honey, you should see me in a crown
viva-amber schreef:
19-07-2021 10:32
Ziek: niet in staat om te werken.

Waarom denk je dat er iets medisch op staat?
Omdat het medische gedeelte de enige relevante bijdrage is die de huisarts nu levert? Het leek me al absurd dat die gegevens gedeeld zouden worden, maar voor een 'ik ben ziek'-briefje naar de huisarts gaan nog veel absurder.
Lijkt me ook erg onprettig als een werkgever zo weinig vertrouwen in zijn mensen heeft. Kom op zeg, we zijn toch allemaal een stel volwassenen bij elkaar.
... high heels and a bad attitude
aliva schreef:
19-07-2021 14:52
Zoals ik al zei kan je bij vele werkgevers 1 dag wegens ziekte afwezig blijven zonder briefje.

En hoe vaak gebeurt het dat je non stop loopt te kotsen?
Zelfs met een flinke griep hou je het mits paracetamol die 10 minuten bij de dokter ook wel uit.

Ik heb echt nog geen enkele situatie meegemaakt waar dat doktersbriefje een onoverkomelijk probleem is.

Maar goed, we zijn er inderdaad aan gewend en ik denk ook dat er hier in België meer huisartsen zijn of dat ze flexibeler zijn.
Ik lees hier zo vaak ´daar heeft de huisdokter toch helemaal geen tijd voor!´ terwijl ik gewoon naar de dokter kan als ik het nodig vindt.
Ik hoef ook geen assistentes te trotseren ofzo, ik maak online een afspraak.
Ik heb een tijdlang best regelmatig een buikgriep gehad en kon dan echt het huis niet uit wegens constant overgeven en andere perikelen. En met griep houd ik het met paracetamol ook niet uit hoor, daarbij ben ik langer dan 10 minuten bezig met naar de huisarts gaan, wachten, naar binnen en weer naar huis. Met een beetje pech moet je dan dus je partner gaan vragen je te brengen die daar op zijn beurt dan weer vrij voor moet nemen ofzo?

Maar goed, fijn dat je zo enthousiast bent over het systeem!
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 19-07-2021 15:08
0.19% gewijzigd
aliva schreef:

Wow das cool, het enige land ter wereld waar artsen geen uitloop hebben!
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
19-07-2021 15:07
Wow das cool, het enige land ter wereld waar artsen geen uitloop hebben!
Dan ga ik bij de verkeerde dokters in België.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven